Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fattoria La Presura
19-08-2013, 09:00 PM
Bericht: #1
Fattoria La Presura
Chianti Classico 2008

Door veel te snuiven aan wijn ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik geuren meer beschrijf door herinneringen aan geuren dan de werkelijke geur. Ook bij deze : overkookte weke paste, schilderijen in het museum, de lepel visolie die ik nauwelijks naar binnen kreeg, en een beetje beerput. Om het toch een beetje conventioneel te houden : bospaddestoelen!

In de mond o zo zacht, alles is mooi versmolten zonder dat het een amalgaam geworden is. Beetje cacao, zuurtjes die nog zachtjes prikkelen, en tannines die zich nog heel even aan je pupillen vastgrijpen wanneer je slurpt.

Ik steek de neus nog even in het glas, walnoten die wat lang in de kast gelegen hebben. De neus mag misschien niet de mooiste zijn, toch is ze intrigerend. Gelukkig geen voorbode wat er volgt, want dat zit goed. Heel goed, zou ik zelfs durven zeggen, als je kijkt naar de prijs : 10,90€ ... Betere P/K in chianto classico hou ik bijna niet voor mogelijk.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-08-2013, 09:32 PM
Bericht: #2
RE: Fattoria La Presura
(19-08-2013 09:00 PM)Olivier schreef:  Chianti Classico 2008

Door veel te snuiven aan wijn ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik geuren meer beschrijf door herinneringen aan geuren dan de werkelijke geur. Ook bij deze : overkookte weke paste, schilderijen in het museum, de lepel visolie die ik nauwelijks naar binnen kreeg, en een beetje beerput. Om het toch een beetje conventioneel te houden : bospaddestoelen!

In de mond o zo zacht, alles is mooi versmolten zonder dat het een amalgaam geworden is. Beetje cacao, zuurtjes die nog zachtjes prikkelen, en tannines die zich nog heel even aan je pupillen vastgrijpen wanneer je slurpt.

Ik steek de neus nog even in het glas, walnoten die wat lang in de kast gelegen hebben. De neus mag misschien niet de mooiste zijn, toch is ze intrigerend. Gelukkig geen voorbode wat er volgt, want dat zit goed. Heel goed, zou ik zelfs durven zeggen, als je kijkt naar de prijs : 10,90€ ... Betere P/K in chianto classico hou ik bijna niet voor mogelijk.

Een stilleven van een TN, inderdaad sterke P/Q voor een Classico.

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-08-2013, 01:57 PM
Bericht: #3
RE: Fattoria La Presura
(19-08-2013 09:00 PM)Olivier schreef:  als je kijkt naar de prijs : 10,90€ ... Betere P/K in chianto classico hou ik bijna niet voor mogelijk.
Na zo een lyrische omschrijving lijkt het me de moeite waard om eens een flesje te proeven. Waar heb je deze gekocht?
20-08-2013, 03:22 PM
Bericht: #4
RE: Fattoria La Presura
Bij Vinodis.com. Voor deze prijs vind ik dit echt mooi, een stuk beter dan de Le Fonti die ik hier recent beschreven heb, en die duurder was. Is ook al wat rijper en komt daardoor wat evenwichtiger over. Je mag dit natuurlijk niet vergelijken met een top chianti classico, maar de kwaliteit is alleszins mooi voor zijn geld.

Ze hebben er ook de riserva voor een euro of 3 meer. Ben ik ook wel benieuwd naar.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-06-2014, 01:02 PM
Bericht: #5
RE: Fattoria La Presura
mijn laatste fles van de CC 2008 opengetrokken. Wat argeloos eigenlijk, om bij de spaghetti te drinken. Alas, deze wijn verdiende een beter lot. Mooie neus, is beter verweven dan in mijn herinnering van de vorige keer. Kers, met wat houtaroma's, en na een tijdje komen er ook wat champignons naar boven. Redelijk geconcentreerde aroma's. Net als kleur trouwens.
Fruitige aanzet, met tannines die er nog duidelijk doorkomen in het middenstuk. Donkere kers, niet overrijp. Mooie zuurtjes. En een houttoets die voor een bittertje zorgt. Ook in de mond nog heel veel concentratie. Deze wijn kan nog jaren mee en zal volgens mij nog beter worden. Ook nu echter al mooi, hiervan schenk ik spontaan bij.
Oordeel bevestigd, betere P/K voor een CC moet ik nog vinden. Jammer genoeg laatste fles...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
26-01-2015, 09:51 PM
Bericht: #6
RE: Fattoria La Presura
Chianti Classico Riserva 2008

ook eens de riserva besteld van deze wijn en vanavond opengetrokken. In de neus is meteen duidelijk dat deze wijn een stuk steviger is dan de gewone CC, de aroma's hebben iets inktachtigs, naast kersjes, en wat aards. Na de 50/50 tasting durf ik bijna niet meer zeggen dat dit een typische sangiovese neus is, maar toch... Smile
Even een zuurstofkuur gegeven in de karaf, maar het heeft niet veel gebaat. In de mond enorme concentratie, tannines redelijk aanwezig, veel kriekjes, die naar mijn goesting op het randje van te rijp zijn, en zuren beetje op achtergrond. Aanvankelijk had ik ook een bittere afdronk van jewelste, maar dat is er vrij snel aan het uitgaan.
Naarmate de wijn openstaat, begint de wijn iets meer te settelen. De wijn wordt beter met de slok, en de aroma's worden iets subtieler. Maar het is duidelijk dat dit een knaap is die nog een jaar of 5 mag rijpen! Er zit duidelijk potentieel in, maar moeilijk om dit nu al goed te kunnen appreciëren. Benieuwd wat dit morgen zal geven.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-01-2015, 12:13 AM
Bericht: #7
RE: Fattoria La Presura
(26-01-2015 09:51 PM)Olivier schreef:  Chianti Classico Riserva 2008

ook eens de riserva besteld van deze wijn en vanavond opengetrokken. In de neus is meteen duidelijk dat deze wijn een stuk steviger is dan de gewone CC, de aroma's hebben iets inktachtigs, naast kersjes, en wat aards. Na de 50/50 tasting durf ik bijna niet meer zeggen dat dit een typische sangiovese neus is, maar toch... Smile
Even een zuurstofkuur gegeven in de karaf, maar het heeft niet veel gebaat. In de mond enorme concentratie, tannines redelijk aanwezig, veel kriekjes, die naar mijn goesting op het randje van te rijp zijn, en zuren beetje op achtergrond. Aanvankelijk had ik ook een bittere afdronk van jewelste, maar dat is er vrij snel aan het uitgaan.
Naarmate de wijn openstaat, begint de wijn iets meer te settelen. De wijn wordt beter met de slok, en de aroma's worden iets subtieler. Maar het is duidelijk dat dit een knaap is die nog een jaar of 5 mag rijpen! Er zit duidelijk potentieel in, maar moeilijk om dit nu al goed te kunnen appreciëren. Benieuwd wat dit morgen zal geven.

een wijn op het juiste moment drinken is toch o zo moeilijk, is op de 50/50 ook gebleken : mocht je hier een poll organiseren : welke wijn zou je nu het liefste drinken met als belangrijkste criterium het op dronk zijn : een Gazin 2001 of een Pontet-Canet 2007? > ik denk dat ik de uitslag wel een beetje kan voorspellen Wink maar de realiteit was anders Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken


Ga naar locatie: