Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruinart - Champagne
19-09-2013, 11:18 PM
Bericht: #1
Ruinart - Champagne
R de Ruinart (brut), Champagne:


Tienne en ik trakteerden onszelf na de proeverij in Auchan op deze Champagne.

Expressieve neus: Brioche, nootjes, lichte oxidatieve toetsen, gepocheerde peer. Licht nerveuze Champagne, fijne mousse. Vol en lang. Verfrissend (mooie zuurstructuur) Een Champagne die niet gaat vervelen. (Tienne: 92) (Auchan: 32,5 euro) Onlangs ook de blanc de blancs geproefd: eveneens top. Verfijnd. Zacht.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-09-2013, 11:23 PM
Bericht: #2
RE: Ruinart - Champagne
(19-09-2013 11:18 PM)Mt schreef:  R de Ruinart (brut), Champagne:


Tienne en ik trakteerden onszelf na de proeverij in Auchan op deze Champagne.

Expressieve neus: Brioche, nootjes, lichte oxidatieve toetsen, gepocheerde peer. Licht nerveuze Champagne, fijne mousse. Vol en lang. Verfrissend (mooie zuurstructuur) Een Champagne die niet gaat vervelen. (Tienne: 92) (Auchan: 32,5 euro) Onlangs ook de blanc de blancs geproefd: eveneens top. Verfijnd. Zacht.

Wel wat aan de dure kant of toch z'n prijs waardig ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-09-2013, 11:26 PM
Bericht: #3
RE: Ruinart - Champagne
Prijs zeker waard. Bij Crombé in Kortrijk verkoopt men een half flesje voor 28,06 euro. Auchan is op het vlak van bubbels nog altijd een goed adres Wink.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
20-09-2013, 01:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-09-2013 om 01:22 PM door Tienne.)
Bericht: #4
RE: Ruinart - Champagne
(19-09-2013 11:23 PM)doc schreef:  
(19-09-2013 11:18 PM)Mt schreef:  R de Ruinart (brut), Champagne:


Tienne en ik trakteerden onszelf na de proeverij in Auchan op deze Champagne.

Expressieve neus: Brioche, nootjes, lichte oxidatieve toetsen, gepocheerde peer. Licht nerveuze Champagne, fijne mousse. Vol en lang. Verfrissend (mooie zuurstructuur) Een Champagne die niet gaat vervelen. (Tienne: 92) (Auchan: 32,5 euro) Onlangs ook de blanc de blancs geproefd: eveneens top. Verfijnd. Zacht.

Wel wat aan de dure kant of toch z'n prijs waardig ?

Zéeer intense neus. Ik vond hem goed nerveus. Daardoor was de Champagne zeer levendig. Bleef idd boeien. Presteerde boven de hoge verwachtingen en aan deze prijs zeker zijn geld waard.
Goede keus Matten thumbsup
20-09-2013, 08:28 PM
Bericht: #5
RE: Ruinart - Champagne
Heb dit huis nog bezocht(adembenemende kelders) (gelukje via men neef) en is echt een topchampagne! Heb het geluk gehad Dom Ruinart Rosé 1996 eens te proeven en was niet te vergelijken met andere champagne rosé's die ze in de winkel aanbieden.! Mijn favoriet is de Blanc de Blancs van Ruinart.
14-02-2014, 10:54 PM
Bericht: #6
RE: Ruinart - Champagne
Vanavond voor Valentijn de 'brut' zonder jaartal geopend van Ruinart en wat ik nog wist van vorige keer niet al te koud opdienen. Zeer fruitig(perzik,appel), delicaat en fijn! Een juweeltje! zeker met de oesters was dit lekker. een 90+ voor mij.
06-03-2016, 12:24 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-03-2016 om 11:16 AM door Mathijs81.)
Bericht: #7
RE: Ruinart - Champagne
MrCoone had deze avond het aperitief verzorgd en kwam met deze mooie champagne op de proppen.

Ruinart Brut ( Blanc de Blancs ) - voor mij alvast een schot in de roos.

Mooie kleur en fijne bubbeling in het glas
Neus - rijpe peer, en een hint naar Moeders Babelutte ( caramelsnoep )
Mond - licht pétillant aan de tanden, ebt mooi weg en speelt vol op smaak
Afdronk - toast, brioche, frisse en licht zure appel

Zeer mooie champagne - beduidend beter dan hetgeen in de Carrefour rekken te vinden is.

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
06-03-2016, 10:01 AM
Bericht: #8
RE: Ruinart - Champagne
(06-03-2016 12:24 AM)Mathijs81 schreef:  MrCoone had deze avond het aperitief verzorgd en kwam met deze mooie champagne op de proppen.

Ruinart Brug ( Blanc de Blancs ) - voor mij alvast een schot in de roos.

Mooie kleur en fijne bubbeling in het glas
Neus - rijpe peer, en een hint naar Moeders Babelutte ( caramelsnoep )
Mond - licht pétillant aan de tanden, ebt mooi weg en speelt vol op smaak
Afdronk - toast, brioche, frisse en licht zure appel

Zeer mooie champagne - beduiden beter dan hetgeen in de Carrefour rekken te vinden is.



Mathijs
En zo te zien een fles die al meer dan een jaartje zijn degorgement gehad heeft. Dit zijn de beste. De nieuwe blanc de blancs hebben een wit etiket van ruinart. Is idd zeer lekkere champagneapplaus
06-03-2016, 12:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-03-2016 om 12:09 PM door Mr Coone.)
Bericht: #9
RE: Ruinart - Champagne
Je mag me toch ook wel een Champagneliefhebber noemen. Al ben ik nog volop aan het ontdekken en is mijn kennis hierin heel beperkt Smile

Deze fles van een particulier gekocht ter vervanging van een ander product die uitverkocht was. Was inderdaad een heel mooie suggestie van hem.

- kleur: Licht geel en weinig bubbels
- neus: Even moeten nadenken om deze te beschrijven. Die typische rijke, volle neus die je bij een grote champagne terug vindt... Carameltoetsen.
- pallet: Eerste aanzet van appel. Daarna een mooie volle brioche-toets (vond ik na het ontdekken in de mond ook in de neus terug). Ook wat rijpe peer in terug gevonden. Weinig zuren (die bij een andere schuimwijn soms te overheersend is).
Een lange, zoete afdronk.
Dit is een wijn die perfect in balans is. Wow! Smile

Blij dat ik nog een flesje heb Smile
(06-03-2016 10:01 AM)Pietn schreef:  En zo te zien een fles die al meer dan een jaartje zijn degorgement gehad heeft. Dit zijn de beste. De nieuwe blanc de blancs hebben een wit etiket van ruinart. Is idd zeer lekkere champagneapplaus

Ik heb een datum zitten zoeken op de fles, maar niets terug gevonden.
Wanneer zijn die etiketten veranderd?

Ook wel een moeilijke fles om te stapelen Wink

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
06-03-2016, 09:03 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-03-2016 om 09:10 PM door Pietn.)
Bericht: #10
RE: Ruinart - Champagne
(06-03-2016 12:03 PM)Mr Coone schreef:  Je mag me toch ook wel een Champagneliefhebber noemen. Al ben ik nog volop aan het ontdekken en is mijn kennis hierin heel beperkt Smile

Deze fles van een particulier gekocht ter vervanging van een ander product die uitverkocht was. Was inderdaad een heel mooie suggestie van hem.

- kleur: Licht geel en weinig bubbels
- neus: Even moeten nadenken om deze te beschrijven. Die typische rijke, volle neus die je bij een grote champagne terug vindt... Carameltoetsen.
- pallet: Eerste aanzet van appel. Daarna een mooie volle brioche-toets (vond ik na het ontdekken in de mond ook in de neus terug). Ook wat rijpe peer in terug gevonden. Weinig zuren (die bij een andere schuimwijn soms te overheersend is).
Een lange, zoete afdronk.
Dit is een wijn die perfect in balans is. Wow! Smile

Blij dat ik nog een flesje heb Smile
(06-03-2016 10:01 AM)Pietn schreef:  En zo te zien een fles die al meer dan een jaartje zijn degorgement gehad heeft. Dit zijn de beste. De nieuwe blanc de blancs hebben een wit etiket van ruinart. Is idd zeer lekkere champagneapplaus

Ik heb een datum zitten zoeken op de fles, maar niets terug gevonden.
Wanneer zijn die etiketten veranderd?

Ook wel een moeilijke fles om te stapelen Wink

Gezien op mijn werk ongeveer een jaar geleden. Ik belde voor een klant voor ruinart te bestellen maar centrale meldde dat ze maar enkele flessen meer hadden en dat ze aan het wachten waren op nieuwe toevoer. Opeens zag ik op enkele plaatsen het nieuwe etiket verschijnen... . Ook vind ik te jonge ruinart BDB hoog in zuren en met wat leeftijd een echte topper. Wachten is de boodschap
Nieuw etiket in bijlage


Bijlagen Afbeeldingen
   
07-03-2016, 01:54 PM
Bericht: #11
RE: Ruinart - Champagne
Nieuw etiket is ook niet mis Smile

Wel speciale flessen ook. Je zou die zo verwarren met een Prosecco of zo Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
07-03-2016, 03:48 PM
Bericht: #12
RE: Ruinart - Champagne
(07-03-2016 01:54 PM)Mr Coone schreef:  Nieuw etiket is ook niet mis Smile

Wel speciale flessen ook. Je zou die zo verwarren met een Prosecco of zo Smile

Tot je aan de kassa komt Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
20-03-2017, 12:46 PM
Bericht: #13
RE: Ruinart - Champagne
Volgende maand opnieuw richting de Champagne streek ... bezoek aan Ruinart al bevestigd wijn

When in doubt ... drink Pomerol !
30-04-2017, 10:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-04-2017 om 10:56 PM door Mathijs81.)
Bericht: #14
RE: Ruinart - Champagne
Bij deze toch even een klein verslag van ons bezoekje aan Ruinart ...

Op voorhand een afspraak gemaakt - kostprijs een slordige 70 Euro / persoon.
( Ja jongens, ik weet het .... pokkeduur, maar slechts éénmalig te doen ).

We werden ontvangen in het Nederlands ( bleek dat we een proefproject waren ).
Later kwam nog een jong Nederlands koppel ons vervoegen in het "salon".
( edit - iedere bezoeker wordt in een apart salon ontvangen, dit ter voorbereiding van het bezoek ).
Een korte introductie van het huis, de geschiedenis en de champagnes die er worden gemaakt.

Daarna trokken we richting kelders voor de klassieke rondleiding en dito uitleg.
Helaas bracht mijn plotse lage bloeddruk even paniek en maakte ik kennis met de mooie kalkvloer Confused.
Enkele bange momenten later was ik weer grotendeels de oude en konden we verder.
( edit - ook hier hoed af voor het personeel dat me direct weer op de voeten kregen ).

Na het bezoek in de indrukwekkende kelders kwamen we opnieuw terecht in het salon.

Qua degustatie kregen we volgende aangeboden ...

- Blanc de Blancs ( non-millisime )
- Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006
- Rosé ( non-millisime )
- Rosé Dom Ruinart 2006

Zeer mooie ( en dure ) line-up, interessant om inderdaad even alles naast elkaar te zetten.
Mijn persoonlijke voorkeur ging naar de rosé - MrCoone ging voluit voor de Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006.

Al bij al een bezoek van twee uren, waarvan eigenlijk een vol uur uitgetrokken voor de degustatie.
De moeite waard, maar enkel indien je het wil betalen en al een bepaalde voorkennis hebt over Champagne.

Fotootjes ....

                   

When in doubt ... drink Pomerol !
01-05-2017, 09:08 AM
Bericht: #15
RE: Ruinart - Champagne
(30-04-2017 10:54 PM)Mathijs81 schreef:  Bij deze toch even een klein verslag van ons bezoekje aan Ruinart ...

Op voorhand een afspraak gemaakt - kostprijs een slordige 70 Euro / persoon.
( Ja jongens, ik weet het .... pokkeduur, maar slechts éénmalig te doen ).

We werden ontvangen in het Nederlands ( bleek dat we een proefproject waren ).
Later kwam nog een jong Nederlands koppel ons vervoegen in het "salon".
( edit - iedere bezoeker wordt in een apart salon ontvangen, dit ter voorbereiding van het bezoek ).
Een korte introductie van het huis, de geschiedenis en de champagnes die er worden gemaakt.

Daarna trokken we richting kelders voor de klassieke rondleiding en dito uitleg.
Helaas bracht mijn plotse lage bloeddruk even paniek en maakte ik kennis met de mooie kalkvloer Confused.
Enkele bange momenten later was ik weer grotendeels de oude en konden we verder.
( edit - ook hier hoed af voor het personeel dat me direct weer op de voeten kregen ).

Na het bezoek in de indrukwekkende kelders kwamen we opnieuw terecht in het salon.

Qua degustatie kregen we volgende aangeboden ...

- Blanc de Blancs ( non-millisime )
- Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006
- Rosé ( non-millisime )
- Rosé Dom Ruinart 2006

Zeer mooie ( en dure ) line-up, interessant om inderdaad even alles naast elkaar te zetten.
Mijn persoonlijke voorkeur ging naar de rosé - MrCoone ging voluit voor de Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006.

Al bij al een bezoek van twee uren, waarvan eigenlijk een vol uur uitgetrokken voor de degustatie.
De moeite waard, maar enkel indien je het wil betalen en al een bepaalde voorkennis hebt over Champagne.

Fotootjes ....

70 euro, je zou idd voor minder van je sus draaien ;-)
thank you voor de verslagjes!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-05-2017, 12:44 PM
Bericht: #16
RE: Ruinart - Champagne
(30-04-2017 10:54 PM)Mathijs81 schreef:  Bij deze toch even een klein verslag van ons bezoekje aan Ruinart ...

Op voorhand een afspraak gemaakt - kostprijs een slordige 70 Euro / persoon.
( Ja jongens, ik weet het .... pokkeduur, maar slechts éénmalig te doen ).

We werden ontvangen in het Nederlands ( bleek dat we een proefproject waren ).
Later kwam nog een jong Nederlands koppel ons vervoegen in het "salon".
( edit - iedere bezoeker wordt in een apart salon ontvangen, dit ter voorbereiding van het bezoek ).
Een korte introductie van het huis, de geschiedenis en de champagnes die er worden gemaakt.

Daarna trokken we richting kelders voor de klassieke rondleiding en dito uitleg.
Helaas bracht mijn plotse lage bloeddruk even paniek en maakte ik kennis met de mooie kalkvloer Confused.
Enkele bange momenten later was ik weer grotendeels de oude en konden we verder.
( edit - ook hier hoed af voor het personeel dat me direct weer op de voeten kregen ).

Na het bezoek in de indrukwekkende kelders kwamen we opnieuw terecht in het salon.

Qua degustatie kregen we volgende aangeboden ...

- Blanc de Blancs ( non-millisime )
- Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006
- Rosé ( non-millisime )
- Rosé Dom Ruinart 2006

Zeer mooie ( en dure ) line-up, interessant om inderdaad even alles naast elkaar te zetten.
Mijn persoonlijke voorkeur ging naar de rosé - MrCoone ging voluit voor de Blanc de Blancs Dom Ruinart 2006.

Al bij al een bezoek van twee uren, waarvan eigenlijk een vol uur uitgetrokken voor de degustatie.
De moeite waard, maar enkel indien je het wil betalen en al een bepaalde voorkennis hebt over Champagne.

Fotootjes ....

En je mag dringend wat kilo's afvallen. Ik was al blij dat die Nederlander kwam helpen want ik kon je bijna niet meer houden Tongue

De blanc de blancs hebben sowieso mijn voorkeur. Zowel de gewone cuvée als de Dom.
De rosé viel ook wel te pruimen, maar is minder mijn ding (persoonlijke smaak).
En die Dom de Ruinart was gewoon hemels. Zacht en romig in de mond en die heerlijke briochetoetsen. Ook mooi versmolten zuren. (voor zover ik het mij nog herinner). Waauw!

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
12-05-2017, 03:13 PM
Bericht: #17
RE: Ruinart - Champagne
Citaat:En je mag dringend wat kilo's afvallen.

Big Grin 't Is van je moatn da jet moet èn!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
16-05-2020, 07:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-05-2020 om 07:53 PM door Vinoco.)
Bericht: #18
Dom Ruinart 1993
Dom Ruinart 1993: In de neus geeft deze blanc de blancs nog niet veel prijs. Heeft het moeilijk na zijn voorganger (Selosse). In de mond draait alles om. Wat een verfijning en nog een prachtig mousse aanwezig. Zalvend. Zeer elegant en focus. Rond, peer, kruidig, vuursteen. Yes! i love it! Hoed af voor mijn 3 wijnmaten die niet wisten wat ik bij had en alle 3 aangaven dat het een blanc de blancs is van een jaar of 20 oud. Chapeau! 97/100


Bijlagen Afbeeldingen
   

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
30-07-2022, 06:45 AM
Bericht: #19
RE: Ruinart - Champagne
De good old Ruinart Blanc de Blanc was het aperitief gister. Altijd goed en ook deze keer stelde hij niet teleur.

Mooie fijne mousse. Heldere kleur.

Veel chardonnay fruit in de neus met wat brioche. Ik denk n jonge fles. De mond is wat serieuzer, vrij droog en fijne zuren maar niet scherp. Van start tot finish een goede vulling, mooi wit fruit en de belletjes zijn echt precies goed. Voelt heerlijk in de mond. Lange afdronk met veel fruit. Ging mooi met de hele rits amuses die we kregen. Deze champagne is goed en mooi compleet en alles in balans, met wat flesrijping zal hij nog iets aan complexiteit winnen denk ik.

Geen commentaar? Nou, van mij mag het wel iets pittiger. Maar dat is puur persoonlijke smaak.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen


Ga naar locatie: