Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riesling Kirchberg de Barr
03-11-2013, 06:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-11-2013 om 06:58 PM door don quichotte.)
Bericht: #1
Riesling Kirchberg de Barr
Deze Grand Cru van 2011 van André Lorentz was een ontgoocheling voor mij.
Een vlakke, matte wijn die weinig aan fraîcheur heeft te bieden.
Ook vraag ik me af dat deze wijn er baat bij zal vinden van te verouderen.
De aciditeit is er wel maar er zitten eigenlijk weinig bestanddelen in deze ( magere)wijn om dit proces tot een goed einde te brengen. Op de fles staat wel geschreven: "Concervation 2 à 15 ans". Huh
Herkomst: Colruyt

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-11-2013, 07:11 PM
Bericht: #2
RE: Riesling Kirchberg de Barr
(03-11-2013 06:56 PM)don quichotte schreef:  Deze Grand Cru van 2011 van André Lorentz was een ontgoocheling voor mij.
Een vlakke, matte wijn die weinig aan fraîcheur heeft te bieden.
Ook vraag ik me af dat deze wijn er baat bij zal vinden van te verouderen.
De aciditeit is er wel maar er zitten eigenlijk weinig bestanddelen in deze ( magere)wijn om dit proces tot een goed einde te brengen. Op de fles staat wel geschreven: "Concervation 2 à 15 ans". Huh
Herkomst: Colruyt

Ooit gekocht in Colruyt(denk de 2009) aan een euro of vijf. Voor die prijs vond ik m redelijk aanvaardbaar, wel nogal rijk en wat te veel restzoet. Niks te maken echter met de betere Alsace rieslings die geen Grand cru label hebben (ik denk hier bvb aan de Elements reeks van Bott Geyl) Vroeg me toen bij die Lorentz wel af hoe het komt dat een grand cru zo goedkoop kan gemaakt en verkocht worden

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-11-2013, 07:26 PM
Bericht: #3
RE: Riesling Kirchberg de Barr
(03-11-2013 07:11 PM)vinejo schreef:  
(03-11-2013 06:56 PM)don quichotte schreef:  Deze Grand Cru van 2011 van André Lorentz was een ontgoocheling voor mij.
Een vlakke, matte wijn die weinig aan fraîcheur heeft te bieden.
Ook vraag ik me af dat deze wijn er baat bij zal vinden van te verouderen.
De aciditeit is er wel maar er zitten eigenlijk weinig bestanddelen in deze ( magere)wijn om dit proces tot een goed einde te brengen. Op de fles staat wel geschreven: "Concervation 2 à 15 ans". Huh
Herkomst: Colruyt

Ooit gekocht in Colruyt(denk de 2009) aan een euro of vijf. Voor die prijs vond ik m redelijk aanvaardbaar, wel nogal rijk en wat te veel restzoet. Niks te maken echter met de betere Alsace rieslings die geen Grand cru label hebben (ik denk hier bvb aan de Elements reeks van Bott Geyl) Vroeg me toen bij die Lorentz wel af hoe het komt dat een grand cru zo goedkoop kan gemaakt en verkocht worden

Jo,
Ik heb de indruk dat je mijn boodschap heb begrepen. thumbsup
Dat dit een grand cru is : amaai.
Ik stel me soms heel veel vragen over de classificatie normen in de Elzas.( Idem voor : Bourgogne)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-11-2013, 10:27 PM
Bericht: #4
RE: Riesling Kirchberg de Barr
Ne goeie wijnghandelaar zou dit toch nooit verkopen? Weer een opkoperke vd grand surface en dan mensen int zak zetten :-) Maar voor €5 zou ik het zeker ook meenemen....

Wine is sunlight , held together by water !
05-11-2013, 12:38 AM
Bericht: #5
RE: Riesling Kirchberg de Barr
een huwelijk tussen 2 wijnfamilies ( allebei negociants ) zijnde lorentz uit bergheim en klipfel uit Barr; ik wordt hier enigszins achterdochtig van. Massaal rooien van oude sylvaner wijngaarden wegens geen grand cru en vernieuwen met jonge riesling , pinot gris wegens wel grand cru titel mogelijk.....zo kan je matige kwaliteit bekomen. De kirchberg Barr is trouwens geen uitblinker in finesse , zuid georienteerd , klei en kalk als ondergrond geeft nogal stevige kloeke wijnen die veel zon zien en hierdoor te weinig precisie hebben voor een delicate druif zoals riesling. is eerder een gewurz en pinot gris terroir. neem dan 2011 , een jaar met veel rendement waar de riesling zich niet optimaal heeft kunnen ontplooien; en neem dan een negociant die druiven opkoopt en zijn stock willen leegmaken dan krijg je zoiets als wat je geproefd hebt.

Elzas en grand surface wijnen : opletten geblazen al is Mann bij colruyt wel ok natuurlijk.
Anderzijds voor 5 € moet je je eisen ook wel bijstellen in mijn ogen.
05-11-2013, 12:40 AM
Bericht: #6
RE: Riesling Kirchberg de Barr
(05-11-2013 12:38 AM)peter schreef:  een huwelijk tussen 2 wijnfamilies ( allebei negociants ) zijnde lorentz uit bergheim en klipfel uit Barr; ik wordt hier enigszins achterdochtig van. Massaal rooien van oude sylvaner wijngaarden wegens geen grand cru en vernieuwen met jonge riesling , pinot gris wegens wel grand cru titel mogelijk.....zo kan je matige kwaliteit bekomen. De kirchberg Barr is trouwens geen uitblinker in finesse , zuid georienteerd , klei en kalk als ondergrond geeft nogal stevige kloeke wijnen die veel zon zien en hierdoor te weinig precisie hebben voor een delicate druif zoals riesling. is eerder een gewurz en pinot gris terroir. neem dan 2011 , een jaar met veel rendement waar de riesling zich niet optimaal heeft kunnen ontplooien; en neem dan een negociant die druiven opkoopt en zijn stock willen leegmaken dan krijg je zoiets als wat je geproefd hebt.

Elzas en grand surface wijnen : opletten geblazen al is Mann bij colruyt wel ok natuurlijk.
Anderzijds voor 5 € moet je je eisen ook wel bijstellen in mijn ogen.

Mooie analyse mijn gedacht! thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-11-2013, 08:43 AM
Bericht: #7
RE: Riesling Kirchberg de Barr
Peter,volgens mij is Lorentz André niet dezelfde als Lorentz Gustave.
Deze laatste is in Bergheim gevestigd.André zit in Barr.
Dus Klipfel is samen gegaan met Lorentz André uit Barr,niet met Gustave Lorentz.
06-11-2013, 12:43 AM
Bericht: #8
RE: Riesling Kirchberg de Barr
Jef, klopt inderdaad. De Lorentz die klipfel heeft overgenomen is in feite de schoonzoon van louis klipfel en vervolgens zijn eigen zoon, Jean Louis Lorentz die nu aan het hoofd staat. Ik heb wel gelezen dat er een link is met de familie uit Bergheim ( dacht in een of andere uitgave van guide hachette), doch ik kan dit niet hard maken. Vandaag hebben beide huizen niets met elkaar te maken, dus excuses voor deze misvatting. Wel correct is dat beide huizen in een vorige periode een meer vooraanstaande rol speelden in de Elzas ( cfr dopff au moulin en dopff Irion) en dat zij deze zijn kwijtgeraakt aan oa zind humbrecht, deiss, mann, Boxler, ostertag,.....


Ga naar locatie: