Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Perdrix-Lasouche
07-12-2013, 01:48 PM
Bericht: #1
Domaine Perdrix-Lasouche
"Breng zelf een fles mee en stel de wijn kort voor" was de opdracht in de wijncursus.
Niet te geloven wat een stress die keuze met zich meebrengt Confused, dus chapeau voor Jo die wekelijks trefzeker mooie flesjes meebrengt en daar dan nog de nodige achtergrondinformatie over kan verstrekken in de lessen.
Ik besloot om een wijn mee te brengen uit een streek die waarschijnlijk niet aan bod zou komen in de cursus.
Net buiten de appelation Cotes du Rhone, nabij het stadje Uzès, wordt wijn gemaakt in de IGP Duché d'Uzès (vanaf 2013 AOP satus).
Met wat gewaardeerde hulp van de wijnbouwer (dankjewel, Koen Strobbe) kreeg ik ook wat details over de manier waarop deze wijn was gemaakt.
De wijn: Domaine Perdix-Lasouche "XII Nuits" 2009, 80% Grenache, 20% Syrah:
Een verrassend transparante, dakpannenrode kleur. In de neus gedroogd zwart fruit, rood fruit, sigarenkistje, blauwe bessen, grafiet, aards. Mooi rijp fruit in de mond, sappig, fijne, rijpe en heel zachte tannines. "Een stevige wijn met een ongelofelijke soepelheid" was een van de commentaren.
De wijn wordt met heel beperkt rendement (minder dan 25hl/ha) van heel oude Grenache gemaakt. Sulfiet wordt heel beperkt gebruikt, en dan nog enkel in zuivere gasvorm (!). In 2009 werd eenmalig gesulfiteerd na de malolactische gisting, in totaal 2 g/hl.
Ik volg dit domein al een tijdje, was er enkele jaren geleden op bezoek en kreeg toen een uitgebreide uitleg van een enthousiast en eigenzinnig wijnmaker.
Ik was dan ook heel gelukkig dat de medeproevers de wijn ook fantastisch vonden.
07-12-2013, 02:24 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Perdix-Lasouche
(07-12-2013 01:48 PM)Marc schreef:  "Breng zelf een fles mee en stel de wijn kort voor" was de opdracht in de wijncursus.
Niet te geloven wat een stress die keuze met zich meebrengt Confused, dus chapeau voor Jo die wekelijks trefzeker mooie flesjes meebrengt en daar dan nog de nodige achtergrondinformatie over kan verstrekken in de lessen.
Ik besloot om een wijn mee te brengen uit een streek die waarschijnlijk niet aan bod zou komen in de cursus.
Net buiten de appelation Cotes du Rhone, nabij het stadje Uzès, wordt wijn gemaakt in de IGP Duché d'Uzès (vanaf 2013 AOP satus).
Met wat gewaardeerde hulp van de wijnbouwer (dankjewel, Koen Strobbe) kreeg ik ook wat details over de manier waarop deze wijn was gemaakt.
De wijn: Domaine Perdix-Lasouche "XII Nuits" 2009, 80% Grenache, 20% Syrah:
Een verrassend transparante, dakpannenrode kleur. In de neus gedroogd zwart fruit, rood fruit, sigarenkistje, blauwe bessen, grafiet, aards. Mooi rijp fruit in de mond, sappig, fijne, rijpe en heel zachte tannines. "Een stevige wijn met een ongelofelijke soepelheid" was een van de commentaren.
De wijn wordt met heel beperkt rendement (minder dan 25hl/ha) van heel oude Grenache gemaakt. Sulfiet wordt heel beperkt gebruikt, en dan nog enkel in zuivere gasvorm (!). In 2009 werd eenmalig gesulfiteerd na de malolactische gisting, in totaal 2 g/hl.
Ik volg dit domein al een tijdje, was er enkele jaren geleden op bezoek en kreeg toen een uitgebreide uitleg van een enthousiast en eigenzinnig wijnmaker.
Ik was dan ook heel gelukkig dat de medeproevers de wijn ook fantastisch vonden.

Een wijn die me begeesterde en in verwarring bracht. De kleur deed aan Bourgogne denken maar het aroma klopte niet. Ik dacht even aan iets uit de Jura, stijl poulsard, maar toen iemand Rhone zei dacht ik plots aan... Chateau Des Tours! De wijn had ook die ongelofelijke elegantie die de wijnen van Reynaud kenmerken, in combinatie met een verhulde kracht.
En net zoals bij Des tours was ook dit glas zo onweerstaanbaardat het uit was vooraleer je er erg in had.
Het verhaal dat erbij hoorde was trouwens ook erg interessant (en bijzonder leuk gebracht), het heeft te maken met Woestijnvis en een Westernserie van de jaren '60... Wink
thank you Marc om ons deze zalige wijn te leren kennen!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-12-2013, 05:41 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Perdrix-Lasouche
Het was me een genoegen, Jo. Smile
12-04-2015, 08:41 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Perdrix-Lasouche
Er bestaan blijkbaar 2 topics over dit domein: een onder Languedoc-Roussillon en eentje hier...
Voor de volledigheid:

XII Nuits 2009

80% Grenache, 20% Syrah:
Transparant getaande kleur. Kruidigheid, (laurier, garrigue, tijm...) nog veel fruit (wat gestoofd rood fruit) en een pepertje.
Erg subtiel en fijn, zo'n wijn waarvan je onmiddellijk een volgende slok wil nemen. Zacht, sappig, en tegelijk krachtig en wat rond. Afdronk met cacao en grote lengte.
Heerlijke wijn.

Mijn voorraad slinkt, en dat vind ik erg jammer...
03-07-2017, 11:36 AM
Bericht: #5
RE: Domaine Perdrix-Lasouche
Wijnbouwer Koen Strubbe schreef zijn eerste boek.

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...43899.html

Mooie wijnen, leuke boeken...Goe bezig, Koen!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: