Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chianti Classico 2007 over de taalgrens
08-02-2014, 04:45 PM
Bericht: #1
Chianti Classico 2007 over de taalgrens
Ik heb hier nog wat papiertjes liggen met nota's op van eerdere proeverijen waaronder deze mooie Chianti Classico 2007-proeverij waar ik van mocht genieten ten huize van een medeWino Jean-Pierre die net over de taalgrens in Waver woont. Ondertussen een kleine maand geleden kregen we daar 6 flessen voorgeschoteld uit het ietwat warmere jaar 2007. We beginnen echter met 2 witte wijnen :

1. Domaine Roblin Amonnites 2009 (Sancerre) : meloen, sinaas, mineraliteit, pompelmoesbitter, caramel. 89
2. Domino do Bibei 2010 (Spaanse wijn maar weet niet meer welke appelatie, Peter?) : Rijstpap, rijpe peer, floral, lactisch, breeder van stijl.
Hierna beginnen we aan de aangekondigde Chianti Classico-proeverij van 6 flessen :
3. Brolio 2007 : Zwart fruit, muf, opgelegde krieken, zet fruitg aan in de mo,nd, licht groene bitters, licht tannineus, uitdrogend, structuur. 85
4. Riecine 2007 : Licht evolutie (caramel, gekookte groenten), licht bruine kleur, mooie zuren, kandijsuiker, peperig, beter integratie na een tijd in het glas. 89
5. Felsina 2007 : Kruidig, leder, chocolade, ietwat gebrek an echt karakter, fijnere stijl, moderne stijl, gepolijst, evenwichtig. 90+
6. Isole E Olena 2007 : Stalgeur, gedroogd fruit, mooie zuren, zuur fruit, verfijnd, elegant. 90
7. Fonterutoli 2007 : Rijp fruit, kruidig, nog te jong, goede zuren, bittere chocolade, moderne stijl. 88+
8. Brancaia 2007 : bloedappelsien, fijner van stijl, goede zuren, mooie houttoets, zeer mooie wijn. 91
Dit waren de 6 knappe flessen van onze gastheer en hierna wordt aangevuld met kelderschatten van andere deelnemers :
9. Castello di Ama 1999 : Champignons, onderhout, reductie, versmolten, rood fruit, hogere zuren. 88
10. Cragley Estate 1998 : Shiraz uit Australië , spijtig genoeg met kurksmaak.
11. Grosjean Vigne Rovettoz 2009 (Valle d’Aosta) : Blend van Petit Rouge en Fumin. Rokerig, vlezig, zwart fruit, fijn in de mond, natuurlijk, een ontdekking. 90+
12. Pittacum Aurea 2007 (Bierzo) : 100 % Mencia. Vanille, alcohol op de neus, tannines, violetjes, voldoende zuren, misschien nog wat jong. 87
13. Filet Rouge 2006 (Fronsac) : Hoog in zuren , lichter van stijl. 84
14. Putille 2011 (Coteaux de l’Aubance) : 100 % Chenin uit een ietwat minder gekende appelatie uit de Loire. Hierbij heb ik enkel vers gesneden ananas genoteerd. Was niet echt memorabel. 82
15. Villard El Noble 2006 (Chili) : Pickels, abrikozenjam, onrijpe lychee, rozijnen, mooie lengte, ietwat stinkerig. 88

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-02-2014, 10:13 PM
Bericht: #2
RE: Chianti Classico 2007 over de taalgrens
Was er consensus over de Chianti wijnen?

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
08-02-2014, 10:23 PM
Bericht: #3
RE: Chianti Classico 2007 over de taalgrens
(08-02-2014 10:13 PM)33S schreef:  Was er consensus over de Chianti wijnen?

De nota's die ik post zijn puur eigen punten en appreciaties. Over het algemeen was iedereen het er wel over eens dat de Isole e Olena, Brancaia en Felsina tot de betere behoorden maar het klassement was voor iedereen een beetje verschillend.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
08-02-2014, 10:55 PM
Bericht: #4
RE: Chianti Classico 2007 over de taalgrens
@ carl: wijn 2 was domino bibei , la pola uit de Do ribeira sacra. Een wijn hoofdzakelijk uit godello, albarino en dona blanca. Domino bibei is in de pers een gehypet domein uit deze onbekende, mooie regio.

De isola olena, felsina en brancaia staken er toch wel boven uit. Voor mij waren zij ook in deze volgorde al had de brancaia nog wel wat potentieel. Brolio was de grote ontgoocheling. De castello di ama 1999 vond ik over zijn top. De verrassing van de avond was de aostawijn, zeer lekker en goed gemmakt.
10-02-2014, 10:19 AM
Bericht: #5
RE: Chianti Classico 2007 over de taalgrens
(08-02-2014 10:55 PM)peter schreef:  De castello di ama 1999 vond ik over zijn top.

Mijn 'rule of thumb' voor de CC® van Ama is toch +-10 jaar na oogstjaar drinken (tenzij mindere jaren zoals 2002, die nog sneller uiteraard ;-) ). Daarna heb ik ook de indruk dat de wijnen hun afdaling inzetten.
10-02-2014, 12:16 PM
Bericht: #6
RE: Chianti Classico 2007 over de taalgrens
Moeilijk om in te schatten of dit te maken had met de natuurlijke evolutie of door de licht lekkende kurk, maar hij zat zeker en vast over zijn hoogtepunt ... na wat luchten (reductie zoals Carl al schreef) viel ie bij mij wel in de smaak.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: