Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Proef de Passie, Ninove
09-02-2014, 12:33 PM
Bericht: #1
Proef de Passie, Ninove
Gisteren in Gentbrugge kennis gemaakt met Mark Longin van Proef de Passie. De naam van zijn zaak is perfect gekozen, Mark is zeer gepassioneerd. Alle wijndomeinen die hij invoert kent hij en bezoekt hij regelmatig. Het zijn vooral "natuurlijke wijnen" maar Mark mist gelukkig het sektarische van sommige natuurlijke wijnen aanbidders. Een open mind dus, en een pak heerlijke wijnen.

Ik proefde eerst de petnat van Domaine de L Octavin, een lekker goedje maar jammer genoeg even duur dan een Champagne. En daarmee wil ik niet zeggen dat elke Champagne aan 17 euro wél zijn geld waard is ;-) enfin, eens leuk om drinken maar voor die prijs kan je zoveel beters en interessanters krijgen. Zoals bvb de Zelina van hetzelfde huis, een blend van PN en trousseau, bijzonder knappe wijn. Een pak goedkoper maar eveneens klasserijk was de riesling Les Grandes Lignes van Boesch. Nu eens wél herkenbaar in de neus (in tegenstelling tot vele andere natuurlijke wijnen) en heerlijk fruitig en puur in de mond. De Macon Verzé van Maillet vond ik nóg beter, een heerlijk zuivere chardonnay met geen greintje houtlagering.
De vermentino van Pastoreccie, Patrimonio was echter de absolute uitblinker. Niet goedkoop maar betaalbaar (21,50 euro) voor een echte topwijn.

In rood was er een speelse gamay uit de Cote Roannaise van Domaine des Pothiers, een boeiende monocepage carignan (C comme ca) van Le mas de mon Père, en alweer een topper uit Corsica, de 2009 van Domaine Giudicelli.
Niet te vergeten, de Cahors van Mas del Périe, zeer mooi en gelukkig pakken soepeler dan vele van zijn streekgenoten. We eindigden met een klasse syrah van Domaine des Mathouans.

Enfin, een uitzonderlijk geslaagde kennismaking met Proef de Passie, mede dank zij de uiterst sympathieke en gedreven maar volstrekt niet opdringerige Mark Longin. Een verademing in dit wereldje, en aldus mag hij van mij zeker plaats nemen in het rijtje warm aanbevolen wijnhandelaars van dit forum...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-02-2014, 12:09 PM
Bericht: #2
RE: Proef de Passie, Ninove
Heb Mark ook al ontmoet en kan alleen maar bevestigen, zeer gepassioneerd. Heeft een mooi assortiment uit Languedoc en Corsica.

De Quitte ou Double, Chasan-druif van Mas de mon Père is ook iets wat je zeker eens moet proberen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: