Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forum-bestelling-afhaal-tasting
26-03-2014, 11:40 AM
Bericht: #1
forum-bestelling-afhaal-tasting
een datum waarop iedereen kon bleek jammer genoeg een onmogelijke opdracht, dus is het een "mini" tasting geworden

thank you aan Gertjeuh en Vinogan

1. Il Poggione Brunello 2004
direct na het openen gewoon "TE" Wink na een 3-tal uren in de karaf nog steeds gedomineerd door de zuren, hij stond ook nog iets te fris, hij had duidelijk wat meer zuurstof en kamertemperatuur nodig om er wat door te komen : de zuren werden zachter en er kwamen ook wat meer nuances in, vrij gemakkelijk als Sangiovese te herkennen, maar een echt grote wijn wordt dit toch niet, die RP95 is echt overdreven, we hebben hem een 90 score gegeven, daar kan met wat kelderrust (hij zal wel lang bewaren) nog 1 of 2 punten bijkomen

2. Monteverro Terra di Monteverro Toscana IGT 2009
rijke neus, cassis, rood fruit, in balans, frisse en vlotte wijn, iets om jong op zijn fruit te drinken, ik vond de bdx blend niet zo gemakkelijk om te herkennen, ook een 90 score, maar viel beter in de smaak dan de Il Poggione

3. Tua Rita Perlato del Bosco 2008
inktzwart, rijke neus, aan de jonge kant, kers, power wijn, ik vond het moeilijk om de blend thuis te brengen : Sangiovese en Cabernet Sauvignon, score 89

4. Cifra 2010
mooi in balans en evenwichtige wijn, had wat zuurstof nodig om er door te komen, het is een 100% Cabernet Franc, eigenlijk had ik dat moeten herkennen : door de kleur en door de Loire-toets die er toch wel in zat

5. Villa Matilde Falerno del Massico 2008
donkerrood, expressieve neus, rokerig, maar deze wijn uit Campania mist wat elegantie, score 87

6. Le Cinciole Chianti Classico 2008
misschien wel het voorbeeld van een a-typische wijn, deed niemand aan chianti of zelfs Sangiovese denken, nog een tik te jong, zuren waren iets minder afgerond en minder in balans dan de vorige wijnen, score 86 ik heb er één van liggen : dus binnen enkele jaren eens proberen of er beterschap komt Smile

behalve de Brunello waren de wijnen moeilijk thuis te brengen, Noord of Zuid Italië was wel vrij gemakkelijk te bepalen, maar de blends thuis brengen was toch een ander paar mouwen

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
26-03-2014, 11:45 AM
Bericht: #2
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
Zonde dat ik er niet bij was, maar kwam echt niet aan plus de afstand is wat ver...Sad
26-03-2014, 12:05 PM
Bericht: #3
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
Heb je nog een restje van de Poggione ... ben benieuwd wat ie op dag twee doet

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
26-03-2014, 12:09 PM
Bericht: #4
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
(26-03-2014 12:05 PM)koen schreef:  Heb je nog een restje van de Poggione ... ben benieuwd wat ie op dag twee doet

er is nog een restje, maar die TN zal niet van mij komen Wink

liet vorige keer pas op dag drie zijn echte kwaliteiten zien

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
26-03-2014, 12:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-03-2014 om 12:18 PM door Vinogan(s).)
Bericht: #5
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
Bedankt voor de ontvangst en het gebruik van de infrastructuur, Kris ;-)

1. Poggione: Was idd goed te herkennen als sangiovese en brunello. Ook typische "stink" in de neus. Bleef stevig en idd bewaarpotentieel. Twijfel of dit echt substantieel zal verbeteren. Echt elegant wordt ie denk ik nooit. Heb nog getwijfeld om mn brunello 04 van Argiano mee te nemen. Had wel interessant geweest om ze blind naast elkaar te proeven.

2. Monteverro: Ik dacht aan cabernet en was zeer blij dat dit klopte :-) (uit het hoofd 35% cs, 35% c, 20% merlot en 10% petiit verdot). Blijkbaar een Michel Rolland wijn. Viel zeer goed mee, inderdaad al goed op dronk (wat een verschil met de Poggione). Zou dit bij gelegenheid en indien mogelijk eens naast mn Pino di Biserno willen drinken (is ook Rolland wijn en quasi identieke blend).

3. Perlato: Nog wat jong, met wat tijd toch goed te doen. 50/50 cs/sangiovese, maar de cs neemt het voor een stuk over. De sangiovese zorgt enkel voor een "kick" op het eind, die m wat "frisser" maakt tov de Monteverro.

4. Cifra: Dit is de 1e maal dat ik hier een fles van open. Obv andere commentaren wat bang dat er een gebrek aan variëteit zou zijn, maar dit viel al bij al nog wel mee. Aangenaam en evenwichtig. Geen houtlagering bij deze wijn (beton).

5. Villa Matilde: volledig de mist in. Had aglianico al geschrapt als mogelijkheid - dacht domweg aan merlot gedomineerde wijn en geen idee van streek. Bleek achteraf blend aglianico/piedirosso uit Campania. Degelijk maar niets speciaal. Straks eens kijken wat ie doet op dag 2.

6. Cinciole: Dé vreemde eend van de avond. Sangiovese totaal niet herkend. Zat eerst op het spoor van een Trentino/Alto Adige wijn (merlot blend Noord Italië). Inderdaad atypisch.

Nogmaals dank voor het fijne gezelschap aan beiden en het initiatief. Was mn eerste echte blind tasting en zoals verwacht wel geen simpele opdracht. Dwingt je ook wel om echt na te denken over wat je drinkt.

@ Dc: ik heb je net mailtje gestuurd. Ik heb enkele dozen voor jou gekregen van Kris...

Vinogan
26-03-2014, 01:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-03-2014 om 05:57 PM door Smaakatleet.)
Bericht: #6
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
Ook van mijn kant woorden van dank Smile.
Zeer gezellige en rustig verlopen tasting.
Ondanks wel wat zenuwen ervoor.
Aangezien ik verzegeld was door twee toch begane Italiaanse wijnen drinkers Big Grin .
Leuk gezelschap en toch wel het een en het ander kunnen opsteken .
Eerste blind tasting voor mij ook , en is voor herhaling vatbaar.

1. Il Poggione Brunello 2004 Ne goeie wijn , maar inderdaad nog niet op zijn best.
Vandaag zelfs al veel soepeler Tongue .

2. Monteverro Terra di Monteverro Toscana IGT 2009
Dit is zeker in mijn goesting . Ben wel benieuwd hoe die het vandaag doet ...

3. Tua Rita Perlato del Bosco 2008
Krachtig is inderdaad wel toepassend , hoewel het maar op het einde er was.
Wel leuke verrassing .

4. Cifra 2010
Ik kreeg die wel binnen Smile . En vond hem zeker niet saai noch ondermaats !

5.Villa Matilde Falerno del Massico 2008
Deze wijn was het rokerige die er direct uitsprong toch bij het drinken .
Ben ook benieuwd hoe die verder evolueert .

6.Le Cinciole Chianti Classico 2008
Gisteren vond ik hem ook de minste van de zes.
Beetje teleurgesteld zelfs laat maar zeggen .
Kwam ook doordat alles voorgaand een trapje hoger stond en de verwachting er wel was.
Toch moet ik zeggen daarnet nog eens geprobeerd en hij is al wat beter.


Was een hele fijne ervaring ,
De tijd ging wel ongelooflijk snel :O

thank you again !
26-03-2014, 07:50 PM
Bericht: #7
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
de Monteverro was vandaag gemakkelijker als bdx blend herkenbaar, vnl in de afdronk, de kleur is wel echt a-typisch bdx, mooie wijn die een groot publiek aanspreekt, maar ik zie hier weinig bewaarpotentieel in : iets dat het bijna puur van jong en fris fruit moet hebben, maar daar is natuurlijk niks mis mee!

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
27-03-2014, 05:26 PM
Bericht: #8
RE: forum-bestelling-afhaal-tasting
De Cifra was gisteravond eigenlijk niet verschillend van dag 1 (bewaard in koelkast) - lekker. De Villa Matilde is voor vanavond.


Ga naar locatie: