Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brasserie Latem
12-05-2014, 05:41 PM
Bericht: #1
Brasserie Latem
'...Het eten was oke, goede brasseriekeuken. Bediening zeer correct, hoewel ik nog wel iets kwijt wil over het piepjonge sommeliertje...'

Lees er meer over op de blog:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...pinet.html

cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-05-2014, 07:11 PM
Bericht: #2
RE: Brasserie Latem
Tja, jong en nog heel wat wijnplassen te doorzwemmen om dan nederig geen algemene uitspraken over wijnstreken meer te doen. Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
13-05-2014, 09:09 PM
Bericht: #3
RE: Brasserie Latem
Zelfs vakmensen kunnen niet alles weten in deze tijden. Het beroep van sommelier wordt er ook niet makkelijker op.

De Cerasuolo di Vitoria van COS nog niet gedronken, maar was onlangs wel onder de indruk van de Cerasuolo di Vitoria van Gulfi. Ook Bourgogne-achtig. Ik ben er zeker van dat dit soort van fijnere en elegante rode wijnen steeds populairder gaan worden, en niet onterecht.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
13-05-2014, 09:14 PM
Bericht: #4
RE: Brasserie Latem
De wijnen van Cos zijn onweerstaanbaar, de witte wijnen horen voor mij persoonlijk bij het beste van witte Siciliaanse wijnen. Wild in de neus maar belachelijk puur in de mond, pure zon en levendigheid in het glas. De Pithos Rosso is ook zeer mooi, dezelfde puurheid die je in de witte wijnen aantreft maar met net iets meer punch en sappigheid, spijtig alleen dat ze jaar na jaar duurder worden.
13-05-2014, 10:20 PM
Bericht: #5
RE: Brasserie Latem
(13-05-2014 09:09 PM)33S schreef:  Zelfs vakmensen kunnen niet alles weten in deze tijden. Het beroep van sommelier wordt er ook niet makkelijker op.

Geloof me, ik ben heel vriendelijk geweest in mijn verslag Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2014, 10:41 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2014 om 10:41 AM door koen.)
Bericht: #6
RE: Brasserie Latem
(13-05-2014 09:09 PM)33S schreef:  Zelfs vakmensen kunnen niet alles weten in deze tijden. Het beroep van sommelier wordt er ook niet makkelijker op.

volledig mee akkoord, maar het minimum is toch hun wijnkaart kennen .... en als je niet zeker bent ... bakkes houden

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
14-05-2014, 01:13 PM
Bericht: #7
RE: Brasserie Latem
ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik hier waarschijnlijk tov mijn wedde de grootste wijnuitgaven doe Blush maar op restaurant kan ik echt geen centen geven voor een goeie fles wijn, je ziet daar flessen op de kaart staan die je thuis voor 1/3 of 1/4 van die prijs hebt liggen, dat wringt bij mij te veel om er zo veel te moeten aan geven dan, onlangs op restaurant nog een glas rood gekregen van 4,5 € : ik ben er zeker van dat je een fles met betere kwaliteit kan vinden aan de prijs van een half glas van die wijn, of slechte aankoop van restaurant of winstmarge x10 : ik vermoed het laatste Sad ik weet uit 1e hand dat ze in een restaurant in Knokke de goedkopere wijnen aan x7 doen, en dan zijn ze verwonderd dat de mensen weg blijven...

"Syntra niet nuttig?" watte enkele weken geleden met de Winos mogen tasten : de meeste met een Syntra achtergrond dacht ik toch Wink en ik was echt wel onder de indruk van hun kennis

nederigheid is een mooie eigenschap voor een wijnliefhebber, en eigenlijk zou die nederigheid groter moeten worden na verloop van tijd : hoe langer je er mee bezig bent hoe meer je beseft dat je er eigenlijk maar weinig van af weet en dat de wijnwereld heeeeeeeeeeeel groot is

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
14-05-2014, 01:14 PM
Bericht: #8
RE: Brasserie Latem
(14-05-2014 10:41 AM)koen schreef:  
(13-05-2014 09:09 PM)33S schreef:  Zelfs vakmensen kunnen niet alles weten in deze tijden. Het beroep van sommelier wordt er ook niet makkelijker op.

volledig mee akkoord, maar het minimum is toch hun wijnkaart kennen .... en als je niet zeker bent ... bakkes houden

Big Grin
Maar ook: geen opleidingen afbreken waarvan je 4 van de 90 lessen gevolgd hebt (en daarna serieus door de mand vallen bij een toch wel behoorlijk gekende aop)
En niet teveel goochelen met grote namen genre Yquem en Coche Dury. En al zeker niet beweren dat je die laatste àltijd blind zou herkennen.

Maar voor alle duidelijkheid: we zijn daar heel goed bediend en zowel het eten, de bediening en zeker de wijnen waren pico bello!

@Kris: thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-05-2014, 04:15 PM
Bericht: #9
RE: Brasserie Latem
(14-05-2014 01:13 PM)Kris G schreef:  hoe langer je er mee bezig bent hoe meer je beseft dat je er eigenlijk maar weinig van af weet

Ik ben niet te beschaamd om dit volmondig te beamen...
14-05-2014, 04:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-05-2014 om 06:45 PM door koen.)
Bericht: #10
RE: Brasserie Latem
(14-05-2014 01:13 PM)Kris G schreef:  ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik hier waarschijnlijk tov mijn wedde de grootste wijnuitgaven doe Blush maar op restaurant kan ik echt geen centen geven voor een goeie fles wijn, je ziet daar flessen op de kaart staan die je thuis voor 1/3 of 1/4 van die prijs hebt liggen, dat wringt bij mij te veel om er zo veel te moeten aan geven dan, onlangs op restaurant nog een glas rood gekregen van 4,5 € : ik ben er zeker van dat je een fles met betere kwaliteit kan vinden aan de prijs van een half glas van die wijn, of slechte aankoop van restaurant of winstmarge x10 : ik vermoed het laatste Sad ik weet uit 1e hand dat ze in een restaurant in Knokke de goedkopere wijnen aan x7 doen, en dan zijn ze verwonderd dat de mensen weg blijven...

Vorige week bij de Jane gaan lunchen en de menu is daar qua prijs zeer schappelijk (toch voor wat je in je bord krijgt) en voor mij een verademing na de laatste sterrenrestaurants (dikke aanrader dus). Je kan er wijn per glas krijgen tussen de 7 à 13€ . Op zich niks mis mee maar toen ik de lekkere Rias baixas van hun kaart bij altrovino vond, bleek dat een fles (horecaprijs) evenveel als het glas wijn kostte .... Dit gezegd zijnde mijn bezoek bij Jane kostte me voor 2 mensen ietsje meer dan de prijs per man bij La Duree en we hadden meer en een stuk beter gegeten.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
14-05-2014, 08:08 PM
Bericht: #11
RE: Brasserie Latem
(14-05-2014 01:13 PM)Kris G schreef:  ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik hier waarschijnlijk tov mijn wedde de grootste wijnuitgaven doe Blush maar op restaurant kan ik echt geen centen geven voor een goeie fles wijn, je ziet daar flessen op de kaart staan die je thuis voor 1/3 of 1/4 van die prijs hebt liggen, dat wringt bij mij te veel om er zo veel te moeten aan geven dan, onlangs op restaurant nog een glas rood gekregen van 4,5 € : ik ben er zeker van dat je een fles met betere kwaliteit kan vinden aan de prijs van een half glas van die wijn, of slechte aankoop van restaurant of winstmarge x10 : ik vermoed het laatste Sad ik weet uit 1e hand dat ze in een restaurant in Knokke de goedkopere wijnen aan x7 doen, en dan zijn ze verwonderd dat de mensen weg blijven...

"Syntra niet nuttig?" watte enkele weken geleden met de Winos mogen tasten : de meeste met een Syntra achtergrond dacht ik toch Wink en ik was echt wel onder de indruk van hun kennis

nederigheid is een mooie eigenschap voor een wijnliefhebber, en eigenlijk zou die nederigheid groter moeten worden na verloop van tijd : hoe langer je er mee bezig bent hoe meer je beseft dat je er eigenlijk maar weinig van af weet en dat de wijnwereld heeeeeeeeeeeel groot is

Inderdaad Chris, het belangrijkste wat ik ook geleerd heb in mijn meer dan 40 jarige vineuse loopbaan is dat ik van wijn nog maar weinig af weet.

En niet alleen in Knokke goochelt men met factoren x7. Bij mij in de buurt is er een bistro-brasserie waar men een wijn die ik in de kelder had liggen, 8 maal duurder verkocht dan de normale geldende prijs aan dewelke ik deze had aangeschaft.
Ik zou eigenlijk de naam van deze zaak hier moeten melden maar sindsdien is de zaak overgenomen door een nieuwe eigenaar en ik weet niet dat deze dezelfde prijspolitiek toepast op zijn wijnkaart als zijn voorganger.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
14-05-2014, 08:50 PM
Bericht: #12
RE: Brasserie Latem
Hoe meer dat je van wijn leert, hoe meer wijnhandelaars en wijngamma's je leert kennen, hoe plezanter en shockerender restaurantbezoekjes worden. Het is vaak huilen met de pet op, hoeveel marge sommige restauranthouders durven tellen is soms ronduit grof.

Ik kan volstrekt begrijpen dat je voor een minimumprijs moet zetten op bijvoorbeeld huiswijn, maar dat betekent niet dat je hiervoor naar de goedkoopste wijn op zoek moet. Een correcte wijn is al vanaf 6-7 euro te vinden, een prijs rond de 18-20 euro per fles lijkt misschien veel maar is in mijn ogen wel correct. De meeste wijnen die een restaurant verkoopt zijn nu eenmaal de huiswijnen, de marge die daarop wordt aangerekend wordt dan ook gebruikt om onder andere de rest van de wijnkelder te financieren.

Mijn probleem begint meestal bij de tussenwijnen, alles wat zich op de kaar tussen de 30-50 euro bevindt. Voor ik persoonlijk is dit meestal de prijsklasse waarin ik kijk, afhankelijk van de gelegenheid natuurlijk. Persoonlijk vindt ik dat je in deze klasse kan zeggen of een restaurant een sterke wijnkeuze heeft of niet. Waar de huiswijn een allemansvriend moet zijn, zouden tussenwijnen al iets interessanter mogen zijn, meer afgestemd op de keuken, specifieke stijlen of gewoon mooie ontdekkingen. Maar helaas is deze klasse meestal ook de grootste bedriegerij, naarmate je hoger gaat in prijs moet de vermenigvuldigheidsfactor ook afnemen, maar in zeer veel restaurants zie je dat deze juist toeneemt en dat de verhoudingen prijs - wat je in je glas krijgt compleet zoek is.

Vanaf wijnen met een winkelprijs vanaf 40-50 euro spreek je in een ideale wereld niet meer van een vermenigvuldigheidsfactor maar van een supplement, 15 euro marge op een wijn die inkoop 5 euro kost is geen probleem, maar 150 euro op 50 euro is al een heel ander verhaal, wat de meeste mensen die een beetje thuis zijn in de duurde klasse niet meer willen slikken. Nu, deze wijnen blijven natuurlijk voor de meesten onder ons onbereikbaar, maar de prijszetting hier zegt natuurlijk ook weer iets over de wijnvisie van een restaurant.

De meest decadente wijnkaart die ik ooit heb gezien was The French Laundry. Zelfs corrigerend voor het hoger algemeen prijsniveau in de VS, en de hogere prijszetting voor sterrenrestaurants is de logica hier compleet zoek. Ik zag wijnen staan voor 600 USD die ik in de kelder heb liggen voor nog niet een tiende van de prijs, triest gewoon. Tel daar nog eens een kurkrecht bij van maar liefst 150 USD, en je kan wel denken dat je hier bEter gewoon een watertje bestelt ;p
16-05-2014, 02:25 PM
Bericht: #13
RE: Brasserie Latem
(14-05-2014 08:50 PM)Kupers schreef:  De meest decadente wijnkaart die ik ooit heb gezien was The French Laundry. Zelfs corrigerend voor het hoger algemeen prijsniveau in de VS, en de hogere prijszetting voor sterrenrestaurants is de logica hier compleet zoek. Ik zag wijnen staan voor 600 USD die ik in de kelder heb liggen voor nog niet een tiende van de prijs, triest gewoon. Tel daar nog eens een kurkrecht bij van maar liefst 150 USD, en je kan wel denken dat je hier bEter gewoon een watertje bestelt ;p

+ in de USA moet je ook nog een fooi geven van +/- 10%...


Ga naar locatie: