Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ottin
01-07-2014, 02:41 PM
Bericht: #1
Ottin
Na een recente goeie ervaring met de Torrette Superiore '11 van het domein Ottin uit Valle d'Aosta gezien dat er 5 loten te koop stonden op de laatste veiling van Sylvies. Een buitenkans, gezien de geringe bekendheid van deze regio.

Een (laag) bod gedaan op alle 5 loten, en uiteindelijk enkel gaan lopen met het goedkoopste lot: 11 flessen Cornalin '10 en 1 fles Fumin '09 aan 83 € all incl.

Deze middag gaan halen en meteen een fles Cornalin opengedaan. Nog nooit van dit druivenras gehoord, maar schot in de roos: een frisse bergwijn, perfect op dronk met vooral rood fruit en kruiden in de mond. Zeker niet onrijp.

Dit domein is een aanrader voor wie houdt van rode wijn uit een koeler klimaat.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
08-07-2014, 08:46 AM
Bericht: #2
RE: Ottin
(01-07-2014 02:41 PM)33S schreef:  Na een recente goeie ervaring met de Torrette Superiore '11 van het domein Ottin uit Valle d'Aosta gezien dat er 5 loten te koop stonden op de laatste veiling van Sylvies. Een buitenkans, gezien de geringe bekendheid van deze regio.

Een (laag) bod gedaan op alle 5 loten, en uiteindelijk enkel gaan lopen met het goedkoopste lot: 11 flessen Cornalin '10 en 1 fles Fumin '09 aan 83 € all incl.

Deze middag gaan halen en meteen een fles Cornalin opengedaan. Nog nooit van dit druivenras gehoord, maar schot in de roos: een frisse bergwijn, perfect op dronk met vooral rood fruit en kruiden in de mond. Zeker niet onrijp.

Dit domein is een aanrader voor wie houdt van rode wijn uit een koeler klimaat.

Zie dit bericht nu pas. Bravo met je aankoop. Om op de Sylviiesveilingen nog koopjes te doen moet je inderaad gaan voor het aller- onbekendste.. De rest is voor particulieren nog amper haalbaar door het meebieden van doorverkopers zoals Belgian Winewatchers, Divino, etc... Een jammere evolutie.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-07-2014, 01:08 PM
Bericht: #3
RE: Ottin
(08-07-2014 08:46 AM)vinejo schreef:  Zie dit bericht nu pas. Bravo met je aankoop. Om op de Sylviiesveilingen nog koopjes te doen moet je inderaad gaan voor het aller- onbekendste.. De rest is voor particulieren nog amper haalbaar door het meebieden van doorverkopers zoals Belgian Winewatchers, Divino, etc... Een jammere evolutie.
Ik weet niet of het enkel en alleen de doorverkopers zijn maar ik zie toch ook op andere veilingsites (catawiki, ebay) dat de prijzen serieus gestegen zijn ... vaak maar een fractie lager dan de laagste winkelprijzen.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
23-10-2014, 10:19 AM
Bericht: #4
RE: Ottin
Fumin 2009.

Gebaat bij een aantal jaren rust, maar na 5 jaar perfect op dronk. Heel mooie neus met rijp fruit en subtiele aroma's van het hout (slechts 1/3 rijpte op nieuwe eiken vaten).

In de mond zeer elegant, een zacht mondgevoel met een lange afdronk. De zuren houden het fris en de tannines zorgen voor pittigheid. Fruit is mooi geëvolueerd, ideale herfstwijn voor bij fazant. Een licht vegetale toets, maar zeker niet storend, geeft zelfs wat extra frisheid (het blijft een bergwijn).

Dronk van dit domein al de Torrette, Cornalin en nu de Fumin. Alle drie zeer lekkere wijnen in een elegante stijl, die mooi evolueren zonder dat je er 10 of 15 jaar op moet wachten.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
23-10-2014, 08:58 PM
Bericht: #5
RE: Ottin
(01-07-2014 02:41 PM)33S schreef:  Na een recente goeie ervaring met de Torrette Superiore '11 van het domein Ottin uit Valle d'Aosta gezien dat er 5 loten te koop stonden op de laatste veiling van Sylvies. Een buitenkans, gezien de geringe bekendheid van deze regio.

Een (laag) bod gedaan op alle 5 loten, en uiteindelijk enkel gaan lopen met het goedkoopste lot: 11 flessen Cornalin '10 en 1 fles Fumin '09 aan 83 € all incl.

Deze middag gaan halen en meteen een fles Cornalin opengedaan. Nog nooit van dit druivenras gehoord, maar schot in de roos: een frisse bergwijn, perfect op dronk met vooral rood fruit en kruiden in de mond. Zeker niet onrijp.

Dit domein is een aanrader voor wie houdt van rode wijn uit een koeler klimaat.
Ottin is top!
12-03-2015, 10:25 AM
Bericht: #6
RE: Ottin
Gisteren me niet kunnen bedwingen om de Pinot Noir 2013 open te doen. Van alle rode wijnen van dit huis zeker degene die jong al het meest toegankelijk is.

Volgt voor de rest wel de stijl van het huis: elegant, prachtig evenwicht, fris en zeer lange, intense afdronk. Perfect gemaakt, maar zonder ook maar enige opsmuk. Geen houtopvoeding, i.t.t. andere PN's in het noorden, bv. Alto Adige, waar ze wel eens durven overdrijven op dat vlak.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
15-03-2015, 01:02 AM
Bericht: #7
RE: Ottin
Deze namiddag de petite arvine gedronken.
Hoho, wat een mooie wijn. Heel fris, genoeg body en mooi bittertje. Knap!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-11-2016, 10:35 PM
Bericht: #8
RE: Ottin
Fumin 2013. Wou eigenlijk een 2011 opendoen, maar ze lagen naast elkaar en per ongeluk de verkeerde geopend, m'n enige 2013 Confused

Gelukkig al mooi op dronk, en werkelijk pure, elegante klasse. Fumin heeft wel altijd een wat vegetale toets, zeker geen alledaagse wijn.

Steeds moeilijker te vinden, en de prijzen stijgen, maar nog altijd meer dan waar voor je geld. Topdomein.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
02-12-2016, 12:08 AM
Bericht: #9
RE: Ottin
(12-03-2015 10:25 AM)33S schreef:  Gisteren me niet kunnen bedwingen om de Pinot Noir 2013 open te doen. Van alle rode wijnen van dit huis zeker degene die jong al het meest toegankelijk is.

Volgt voor de rest wel de stijl van het huis: elegant, prachtig evenwicht, fris en zeer lange, intense afdronk. Perfect gemaakt, maar zonder ook maar enige opsmuk. Geen houtopvoeding, i.t.t. andere PN's in het noorden, bv. Alto Adige, waar ze wel eens durven overdrijven op dat vlak.

Opnieuw gedronken, het jonge is er wat af, maar nog altijd heel fris. Een unieke pinot noir, zeer kruidig (o.a. witte peper), prachtwijn.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
02-12-2016, 10:46 AM
Bericht: #10
RE: Ottin
(02-12-2016 12:08 AM)33S schreef:  
(12-03-2015 10:25 AM)33S schreef:  Gisteren me niet kunnen bedwingen om de Pinot Noir 2013 open te doen. Van alle rode wijnen van dit huis zeker degene die jong al het meest toegankelijk is.

Volgt voor de rest wel de stijl van het huis: elegant, prachtig evenwicht, fris en zeer lange, intense afdronk. Perfect gemaakt, maar zonder ook maar enige opsmuk. Geen houtopvoeding, i.t.t. andere PN's in het noorden, bv. Alto Adige, waar ze wel eens durven overdrijven op dat vlak.

Opnieuw gedronken, het jonge is er wat af, maar nog altijd heel fris. Een unieke pinot noir, zeer kruidig (o.a. witte peper), prachtwijn.

Dat maakt me nieuwsgierig! In Belgie te verkrijgen?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-12-2016, 11:59 AM
Bericht: #11
RE: Ottin
(02-12-2016 10:46 AM)Olivier schreef:  
(02-12-2016 12:08 AM)33S schreef:  
(12-03-2015 10:25 AM)33S schreef:  Gisteren me niet kunnen bedwingen om de Pinot Noir 2013 open te doen. Van alle rode wijnen van dit huis zeker degene die jong al het meest toegankelijk is.

Volgt voor de rest wel de stijl van het huis: elegant, prachtig evenwicht, fris en zeer lange, intense afdronk. Perfect gemaakt, maar zonder ook maar enige opsmuk. Geen houtopvoeding, i.t.t. andere PN's in het noorden, bv. Alto Adige, waar ze wel eens durven overdrijven op dat vlak.

Opnieuw gedronken, het jonge is er wat af, maar nog altijd heel fris. Een unieke pinot noir, zeer kruidig (o.a. witte peper), prachtwijn.

Dat maakt me nieuwsgierig! In Belgie te verkrijgen?

Niet dat ik weet. Altijd via xtrawine of callmewine gekocht, maar Xtrawine is door de voorraad heen en callmewine levert niet meer in België Sad

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
02-12-2016, 03:26 PM
Bericht: #12
RE: Ottin
(02-12-2016 11:59 AM)33S schreef:  
(02-12-2016 10:46 AM)Olivier schreef:  
(02-12-2016 12:08 AM)33S schreef:  
(12-03-2015 10:25 AM)33S schreef:  Gisteren me niet kunnen bedwingen om de Pinot Noir 2013 open te doen. Van alle rode wijnen van dit huis zeker degene die jong al het meest toegankelijk is.

Volgt voor de rest wel de stijl van het huis: elegant, prachtig evenwicht, fris en zeer lange, intense afdronk. Perfect gemaakt, maar zonder ook maar enige opsmuk. Geen houtopvoeding, i.t.t. andere PN's in het noorden, bv. Alto Adige, waar ze wel eens durven overdrijven op dat vlak.

Opnieuw gedronken, het jonge is er wat af, maar nog altijd heel fris. Een unieke pinot noir, zeer kruidig (o.a. witte peper), prachtwijn.

Dat maakt me nieuwsgierig! In Belgie te verkrijgen?

Niet dat ik weet. Altijd via xtrawine of callmewine gekocht, maar Xtrawine is door de voorraad heen en callmewine levert niet meer in België Sad

Bummer! En efkes over en weer rijden zit er in dit geval ook niet in Sleepy

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-01-2017, 10:49 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2017 om 10:51 AM door 33S.)
Bericht: #13
RE: Ottin
Fumin 2011

Een van mijn favoriete wijnen. Al wat aan het evolueren, maar zeker nog een paar jaar marge, zou me zelfs niet verbazen als dit binnen 5 jaar nog beter is.

Zeer kruidige neus, met ook iets rokerigs en wat rood fruit. In de mond heel droog, met levendige zuren en zachte tannines, tamelijk lange afdronk met een licht vegetale toets (niet storend bij mij, maar voor sommigen misschien wel). Een wijn met veel persoonlijkheid, mooi evenwicht en een aangename frisheid.

Spijtig dat ik de 2013 niet meer heb liggen, die leek me nog net iets meer potentieel te hebben.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
27-01-2017, 06:19 PM
Bericht: #14
RE: Ottin
(27-01-2017 10:49 AM)33S schreef:  Fumin 2011

Een van mijn favoriete wijnen. Al wat aan het evolueren, maar zeker nog een paar jaar marge, zou me zelfs niet verbazen als dit binnen 5 jaar nog beter is.

Zeer kruidige neus, met ook iets rokerigs en wat rood fruit. In de mond heel droog, met levendige zuren en zachte tannines, tamelijk lange afdronk met een licht vegetale toets (niet storend bij mij, maar voor sommigen misschien wel). Een wijn met veel persoonlijkheid, mooi evenwicht en een aangename frisheid.

Spijtig dat ik de 2013 niet meer heb liggen, die leek me nog net iets meer potentieel te hebben.

Nog nooit Fumin gedronken, is blijkbaar zeer obscuur (enkel in Valle d Aosta) en met weinig andere druiven te linken, sommigen zouden hem wel wat vergelijken met een syrah.
Vond toch een blogger die er wat meer over kwijt kon:

http://fringewine.blogspot.be/2012/10/fu...italy.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-01-2017, 09:16 PM
Bericht: #15
RE: Ottin
Fringe Wine! Waar is de tijd. Dat was en is nog steeds een van de beste wijnblogs.
09-11-2020, 04:12 PM
Bericht: #16
RE: Ottin
Petite Arvine 2016

Mooi geëvolueerde Petite Arvine, maar toch wat teleurgesteld omdat de alcohol (14,5°) iets te veel de bovenhand nam. Mijn vrouw vond 'm wel goed, dus kan aan mij liggen.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
08-03-2021, 10:47 AM
Bericht: #17
RE: Ottin
Fumin 2016

Nog aan de jonge kant, maar opnieuw een zeer mooie, evenwichtige wijn met die typische licht vegetale toets in de afdronk. Met nog iets meer evolutie wordt dit top. Jammer genoeg nog maar 1 fles.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face


Ga naar locatie: