Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
08-07-2014, 03:16 PM
Bericht: #1
Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
Wanneer ik Kermyt Lynch, Marcel Lapierre en Jules Chauvet in één zin vernoem zal de geïnformeerde wino de oortjes spitsen.

De familie Denoget maakt al kwaliteitswijnen sedert begin 20ste eeuw, ondertussen bezit Robert 8,5 ha in totaal. Een klein deel daarvan ligt in Beaujolais, waar hij via vriend Marcel Lapierre enkele percelen aankocht die hadden toebehoord aan de legendarische Jules Chauvet.

Denoget werkt niet per sé biodynamisch maar vermijdt wel elk gebruik van chemische stoffen en interventioneert zo weinig mogelijk in de wijngaard.

Daarentegen krijgen zowat al zijn wijnen van 18 tot 30 maanden barrique, zo kunnen ze langzaam maar zeker rijpen en stabiliseren op het domein. Elk jaar gebruikt hij 30% nieuwe vaten.
Ook de gisting (enkel autochtone gisten) gebeurt in dezelfde barriques, we leerden al eerder dat dit een gunstig effect heeft op hoe de wijn het hout verdraagt. In wijnen die zowel gisting als lagering op barrique kregen is de houttoets veel beter geïntegreerd.

Denoget bezit 4 percelen met verschillende ondergrond. Hij maakt naar eigen zeggen wijnen die eerder de terroir dan de druivensoort (chardonnay) benadrukken.

La Croix --> blauwe leisteen
Les Reisses--> eerder klei, rijk
Les Cras -> Kalk
Les Carron --> Klei met eronder stenig, silex -- wijnstokken tot 96 jaar oud.

We proefden volgende wijnen (en waren versteld van de kwaliteit):

St Véran Les Pommards 2012
Percelen zijn zuidelijk gelegen, dicht bij de Roche Solutré
Op kalkrijke bodem, dit geeft de wijnen spanning en kracht.
De wijn heeft een goede balans, mooie concentratie, is sappig en lang.
Nochtans zegt Robert dat hij quasi nooit battonage toepast, deze techniek was/os eerder bestemd voor 'zieke' wijnen, bvb wijnen waarvan de gisting plots stopt waarbij men dan begint om te roeren om de gisten weer in beweging te krijgen.
Wat een starter...
90-91

La Croix, Pouilly Fuissé 2012
Stokken met wortels die tot 20 meter diep gaan. opbrengst in 12 van 27 hl/ha
Deze wijn geeft zeer minerale aroma s, soms zlfs licht pétrolé aldus Robert. De wijnbouwer vertelde zelfs dat de bekende Dr Loosen hem op een beurs aan twee glazen liet ruiken. De overeenkomst tussen de wijnen (een riesling van Loosen en een chardonnay La croix van Denogent) was verbazend. " Ce n est pas le cépage, c' est le terroir qui domine!" was het besluit van beide wijnmakers.
De wijn is ondanks zijn rijpheid verbazend strak en elegant. 92-93

Les Reisses 2012
Iets minder spanning, mooie lengte en sap nochtans, agrume houdt de wijn fris. 91

Les Cras Pouilly Fuissé 2012
Wijnstokken tot 82 jaar oud
Finesse, krijtig, ook hier die mooie mineraliteit, een fantstische afdronk met pure perzik... Grote wijn!! 94

La Croix 2011
Volledig anders dan de 2012, meer lactische toetsen (boter), iets meer fruitgedreven. 89

We eindigden met een paar slokken van zijn Beajolais villages 2012, een Beaujolais gemaakt in de stijl van de Vins de soif. Heel rijp maar verfrissend en speels, puur drinkgenot. 87

Zo werd een bezoek waarvoor we eerst wat terug deinsden (de wijnbouwer komt bij aanvang eerder stug over) één van de hoogtepunten van onze reis.

Leve Fernand van de Kampioenen!


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-07-2014, 04:58 PM
Bericht: #2
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(08-07-2014 03:16 PM)vinejo schreef:  Wanneer ik Kermyt Lynch, Marcel Lapierre en Jules Chauvet in één zin vernoem zal de geïnformeerde wino de oortjes spitsen.

.......................................

Jo,

Waar zijn deze wijnen van Denoget in Belgie te koop?

Ik neem die Kermyt Lynch als een zeer mooie referentie. Alles wat die gast aanraakt is pure klasse.
Klein voorbeeltje: ik ontdekte zo juist dat wijnen van Cantina del Barone en Cantine dell Angelo ook in zijn gamma zitten.( en ook in mijn keldertje Slurp )

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
08-07-2014, 06:08 PM
Bericht: #3
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(08-07-2014 04:58 PM)don quichotte schreef:  
(08-07-2014 03:16 PM)vinejo schreef:  Wanneer ik Kermyt Lynch, Marcel Lapierre en Jules Chauvet in één zin vernoem zal de geïnformeerde wino de oortjes spitsen.

.......................................

Jo,

Waar zijn deze wijnen van Denoget in Belgie te koop?

Ik neem die Kermyt Lynch als een zeer mooie referentie. Alles wat die gast aanraakt is pure klasse.
Klein voorbeeltje: ik ontdekte zo juist dat wijnen van Cantina del Barone en Cantine dell Angelo ook in zijn gamma zitten.( en ook in mijn keldertje Slurp )

Bij Frank Fisette. Pas op, redelijk prijzig hoor (de St Véran 19, andere (ruim) boven 20 euro)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-07-2014, 05:32 PM
Bericht: #4
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(08-07-2014 06:08 PM)vinejo schreef:  
(08-07-2014 04:58 PM)don quichotte schreef:  
(08-07-2014 03:16 PM)vinejo schreef:  Wanneer ik Kermyt Lynch, Marcel Lapierre en Jules Chauvet in één zin vernoem zal de geïnformeerde wino de oortjes spitsen.

.......................................

Jo,

Waar zijn deze wijnen van Denoget in Belgie te koop?

Ik neem die Kermyt Lynch als een zeer mooie referentie. Alles wat die gast aanraakt is pure klasse.
Klein voorbeeltje: ik ontdekte zo juist dat wijnen van Cantina del Barone en Cantine dell Angelo ook in zijn gamma zitten.( en ook in mijn keldertje Slurp )

Bij Frank Fisette. Pas op, redelijk prijzig hoor (de St Véran 19, andere (ruim) boven 20 euro)
Jo,
Ben even gaan lonken op zijn website maar ik vond geen wijnen van Denoget.Huh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
09-07-2014, 05:35 PM
Bericht: #5
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
Heb ook even moeten zoeken

http://frankfissette.no-ip.biz/default.a...groep=BOUR

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-07-2014, 08:21 PM
Bericht: #6
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
Toch wel veel bio(dyn) en natuurlijke domeinen aan het bezoeken hé?:-)
Fisette is altijd een "beetje" duurder maar heeft wel een mooi gamma met wat specialleke's

Wine is sunlight , held together by water !
09-07-2014, 08:49 PM
Bericht: #7
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(09-07-2014 08:21 PM)Venne schreef:  Toch wel veel bio(dyn) en natuurlijke domeinen aan het bezoeken hé?:-)

Is ook een beetje de streek hé.... Maar idd, de betere werken veelal biologisch of-dynamisch. Anderzijds, de wijnen zijn ginds ook niet zo biodynamisch getypeerd als vele Loire of Rhone...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-08-2016, 08:27 PM
Bericht: #8
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
Les Pommards St Veran VV 2012
Onmiddellijk een mooi intens aroma van rijp fruit (verse abrikoos, appelsienzeste), lichte carameltoets, een mooie rijpe mond met fijne fruitzuurtjes die het geheel aangenaam spannend maken. Een welverdiende 90 punten!


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-08-2016, 11:57 AM
Bericht: #9
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(26-08-2016 08:27 PM)vinejo schreef:  Les Pommards St Veran VV 2012
Onmiddellijk een mooi intens aroma van rijp fruit (verse abrikoos, appelsienzeste), lichte carameltoets, een mooie rijpe mond met fijne fruitzuurtjes die het geheel aangenaam spannend maken. Een welverdiende 90 punten!

inderdaad zeer mooi. Deed mij denken aan de Pouilly Fuissé van Jacques Saumaize, rijp maar fijn!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
10-03-2018, 08:53 PM
Bericht: #10
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
La croix 2014 in het glas: strak, fijne zuren, elegant, mineraal, wit fruit, frisse ananas en een licht vet toetsje op het einde. Er is ook een lichte fumé toets die doet denken aan cederhout, volgens Jo. Veerle ruikt ook bloemetjes: meiklokjes.Stefaan beaamt en is trots op zijn keuze van een frisse, lekkere maar complexe chardonnay. 92 punten
11-03-2018, 02:16 AM
Bericht: #11
RE: Robert Denogent, Pouilly-Fuissé
(10-03-2018 08:53 PM)Christine schreef:  La croix 2014 in het glas: strak, fijne zuren, elegant, mineraal, wit fruit, frisse ananas en een licht vet toetsje op het einde. Er is ook een lichte fumé toets die doet denken aan cederhout, volgens Jo. Veerle ruikt ook bloemetjes: meiklokjes.Stefaan beaamt en is trots op zijn keuze van een frisse, lekkere maar complexe chardonnay. 92 punten

Deze wijn zat zo schoon in zijn zuurtjes en mineraliteit dat ik aan een Chablis dacht. Dit is volgens mij van het allerbeste dat de Macon te bieden heeft.
Een mooie wijn om mee te debuteren, Christine! Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: