Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
03-12-2014, 11:16 AM
Bericht: #1
Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Het nieuwe boek van Licata is uit. Geschreven door Roeland een forum-oudgediende.


http://www.licata.be/wijnleven/boekNL.php
"In het boek Salute! schetst auteur Roeland Verbist op toegankelijke wijze de twintig wijnregio's van Italië. U vindt daarbij per regio een overzicht van druiven, appellaties en producenten. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met foto's die de typische sfeer van Italië en haar wijngaarden weerspiegelen."

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-12-2014, 11:36 AM
Bericht: #2
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Heb je het al kunnen inkijken?

Is het buiten de foto's en de beschrijving van de domeinen uit het gamma van Licata ook voldoende gestoffeerd en leerrijk?

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
03-12-2014, 11:47 AM
Bericht: #3
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Eens rap doorbladerd en het theoretische gedeelte zag er interessant uit ... maar zou eigenlijk eens een streek moeten lezen. Will let you know

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-12-2014, 12:58 PM
Bericht: #4
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(03-12-2014 11:47 AM)koen schreef:  Eens rap doorbladerd en het theoretische gedeelte zag er interessant uit ... maar zou eigenlijk eens een streek moeten lezen. Will let you know

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Hopelijk is het geen "publireportage" met louter omschrijvingen van domeinen aangeboden door Licata en een vertelling hoe Licata "als kleine eenmanszaak gestart in Hasselt, op 35 jaar tijd uitgroeide tot de grootste Italiaanse wijnimporteur in de Benelux. "

Het boek lijkt me ideaal als een gratis geschenk vanwege Licata bij aankopen die een bepaald bedrag overschrijden.
03-12-2014, 01:55 PM
Bericht: #5
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(03-12-2014 12:58 PM)Corto schreef:  
(03-12-2014 11:47 AM)koen schreef:  Eens rap doorbladerd en het theoretische gedeelte zag er interessant uit ... maar zou eigenlijk eens een streek moeten lezen. Will let you know

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Hopelijk is het geen "publireportage" met louter omschrijvingen van domeinen aangeboden door Licata en een vertelling hoe Licata "als kleine eenmanszaak gestart in Hasselt, op 35 jaar tijd uitgroeide tot de grootste Italiaanse wijnimporteur in de Benelux. "

Het boek lijkt me ideaal als een gratis geschenk vanwege Licata bij aankopen die een bepaald bedrag overschrijden.

Zeker geen publireportage dat was het vorige boek trouwens ook niet

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-12-2014, 06:13 PM
Bericht: #6
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
http://issuu.com/licatavini/docs/saluten...8/10345465

Zo is het gemakkelijker om een indruk te krijgen

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
03-12-2014, 10:06 PM
Bericht: #7
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(03-12-2014 06:13 PM)koen schreef:  http://issuu.com/licatavini/docs/saluten...8/10345465

Zo is het gemakkelijker om een indruk te krijgen

alle vier de domeinen die in het inkijkexemplaar te zien zijn, worden verkocht door Licata.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-12-2014, 12:47 AM
Bericht: #8
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(03-12-2014 10:06 PM)Olivier schreef:  
(03-12-2014 06:13 PM)koen schreef:  http://issuu.com/licatavini/docs/saluten...8/10345465

Zo is het gemakkelijker om een indruk te krijgen

alle vier de domeinen die in het inkijkexemplaar te zien zijn, worden verkocht door Licata.
Lijkt me logisch daar dit een uitgave is van Licata Cool
De streken worden belicht en daarnaast worden de domeinen die Licata verkoopt ook even toegelicht, denk ik.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
04-12-2014, 01:13 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-12-2014 om 01:14 AM door koen.)
Bericht: #9
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Per streek worden de druivensoorten en de appellaties behandeld ... Piemonte is een 10-tal blz tekst. En diegene die dachten dat er domeinen aan bod komen die niet door Licata verdeeld worden, zijn er aan voor de moeite Rolleyes
Staat niet voor niets in het hoekje van de handelaar hé Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-12-2014, 10:34 AM
Bericht: #10
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Als ik het nu negatief uitdruk, mag ik dan zeggen dat het boek qua inhoud eigenlijk quasi identiek is aan het vorige, enkel de schrijver verschilt?
04-12-2014, 11:23 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-12-2014 om 11:24 AM door koen.)
Bericht: #11
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Ze gaan inderdaad beide over Italië.... als je dat met inhoud bedoelt?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
04-12-2014, 11:50 AM
Bericht: #12
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Cool lol

Heb net de preview gelezen en die komt in hoge mate overeen met het vorige boek (vooral de voorstelling van de producenten) om het zacht uit te drukken.

De focus op de verschillende DOC(G)s en streekbeschrijvingen zijn wel een neiuwe benadering.

Ik denk alleen dat de mensen die het vorige boek hebben jammer genoeg weinig aan dit nieuwe boek gaan hebben.
04-12-2014, 12:17 PM
Bericht: #13
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Vorige boek heb ik nooit gekocht, vond ik niet logisch opgebouwd.
Het gedeelte druiven en appellaties vind ik wel interessant en dat is toch volledig vernieuwd?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
06-12-2014, 12:58 PM
Bericht: #14
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(04-12-2014 12:47 AM)carl schreef:  
(03-12-2014 10:06 PM)Olivier schreef:  
(03-12-2014 06:13 PM)koen schreef:  http://issuu.com/licatavini/docs/saluten...8/10345465

Zo is het gemakkelijker om een indruk te krijgen

alle vier de domeinen die in het inkijkexemplaar te zien zijn, worden verkocht door Licata.
Lijkt me logisch daar dit een uitgave is van Licata Cool
De streken worden belicht en daarnaast worden de domeinen die Licata verkoopt ook even toegelicht, denk ik.

Dus is het wel degelijk een publireportage, terwijl hier gezegd werd van niet. Dat is alles wat ik wou zeggen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-12-2014, 06:36 PM
Bericht: #15
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Beste Olivier, ik zou hier een boompje kunnen opzetten over de definitie van een publireportage maar als jij dit graag zo wil noemen, feel free.

Voor alle andere gelijkgezinden dit is dus gewoon een BOEK uitgegeven door Licata waarin er welgeteld 3 blz over Licata gaan. Het gedeelte over de streken en druivenrassen van Italie durf ik met gerust hart factueel en objectief te noemen, het is volledig vrij van enige referenties of verwijzingen naar "beste wijnen of domeinen".

Al een geluk dat ik het in het hoekje van de handelaar gezet had.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
07-12-2014, 08:26 PM
Bericht: #16
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
even mij 2 cents Wink

ik begrijp de scepsis tov commerciële stuff, maar langs de andere kant zonder wijnhandelaars ook weinig tot geen mogelijkheid tot aanschaf van de ons geliefde vloeistof

ik ken Roeland nu al een beetje, en ik weet ook dat die zich niet zomaar voor een commerciële kar laat spannen, die heeft echt wel een kritische kijk op dat gebied

dat het uitgegeven wordt door/via Licata is naar mij persoonlijk toe nu ook geen verkoopsargument Wink maar om nu te zeggen dat ik het daarom niet ga kopen en dat het geen goed en informatief/objectief boek is lijkt me ook (veel) te kort door de bocht Wink

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
09-12-2014, 10:24 PM
Bericht: #17
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(07-12-2014 08:26 PM)Kris G schreef:  even mij 2 cents Wink

ik begrijp de scepsis tov commerciële stuff, maar langs de andere kant zonder wijnhandelaars ook weinig tot geen mogelijkheid tot aanschaf van de ons geliefde vloeistof

ik ken Roeland nu al een beetje, en ik weet ook dat die zich niet zomaar voor een commerciële kar laat spannen, die heeft echt wel een kritische kijk op dat gebied

dat het uitgegeven wordt door/via Licata is naar mij persoonlijk toe nu ook geen verkoopsargument Wink maar om nu te zeggen dat ik het daarom niet ga kopen en dat het geen goed en informatief/objectief boek is lijkt me ook (veel) te kort door de bocht Wink

Kan mij hierbij aansluiten, klinkt een beetje zoals een wijn beoordelen op basis van het etiket ipv de wijn te proeven. Dus eerst volledig lezen die handel (via de bib) daarna pas zien of we inderdaad eens kunnen klinken op deze uitgave.
Ter info: ben totaal geen fan Licata maar ze verdienen toch voordeel van de twijfel...
12-12-2014, 11:14 AM
Bericht: #18
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Hi guys,
even een woordje over het verschil tussen de vorige twee uitgaven van de "Licataboeken" en het nieuwe Salute!-boek. De reden waarom ik de nieuwe uitgave geschreven heb, is omdat ik de vorige twee boek"jes" ... ronduit slecht vond. Ik heb dat ook eerlijk aan Laurent laten weten. Er stond geen zak diepgaande informatie in, ze waren bij de verschijning al serieus gedateerd en het waren meer reisverhalen waarin er meer geschreven werd over de rivieren, de bergen, de koeien en de pasta van de regio's dan over de appellaties, druiven, wijnbijzonderheden en andere diepgaandere informatie. Ik denk dat Guido Francque bij het schrijven van de vorige twee boeken geen enkele Italiaanse geschreven bron heeft geraadpleegd. Ik heb er circa 5 maanden aan geschreven en me enkel op objectieve informatie gebaseerd (tot het Italiaans Staatsblad toe...).

Any way, ik wil me hier zeker niet profileren als "mijn kind schoon kind" (want dat haat ik zelf) maar hoop gewoon dat iedereen de kans krijgt om ooit één hoofdstuk te lezen. Wat de eigenlijke body van het boek betreft (de 20 hoofdstukken dus) kan ik met het hand op het hart garanderen dat er niet één woord het zelfde is als de twee eerste boekjes. Wie in de buurt van Leuven woont, wil ik altijd een exemplaar uitlenen om enkele dagen te lezen en dan pas te beslissen of het goed genoeg is.

Eigenlijk zou ik iedereen van het forum graag een boek uitlenen om te testen, maar zo veel exemplaren heb ik helaas niet... Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar de eerlijke (en liefst opbouwende Rolleyes kritiek van de forumleden die het boek gelezen hebben. Laat maar komen! En negeer al die Licata-bla bla bla gewoon! Wink Het gaat om de inhoud, de verpakking is minder belangrijk Wink
12-12-2014, 12:14 PM
Bericht: #19
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(12-12-2014 11:14 AM)Roeland V schreef:  Hi guys,
even een woordje over het verschil tussen de vorige twee uitgaven van de "Licataboeken" en het nieuwe Salute!-boek. De reden waarom ik de nieuwe uitgave geschreven heb, is omdat ik de vorige twee boek"jes" ... ronduit slecht vond. Ik heb dat ook eerlijk aan Laurent laten weten. Er stond geen zak diepgaande informatie in, ze waren bij de verschijning al serieus gedateerd en het waren meer reisverhalen waarin er meer geschreven werd over de rivieren, de bergen, de koeien en de pasta van de regio's dan over de appellaties, druiven, wijnbijzonderheden en andere diepgaandere informatie. Ik denk dat Guido Francque bij het schrijven van de vorige twee boeken geen enkele Italiaanse geschreven bron heeft geraadpleegd. Ik heb er circa 5 maanden aan geschreven en me enkel op objectieve informatie gebaseerd (tot het Italiaans Staatsblad toe...).

Any way, ik wil me hier zeker niet profileren als "mijn kind schoon kind" (want dat haat ik zelf) maar hoop gewoon dat iedereen de kans krijgt om ooit één hoofdstuk te lezen. Wat de eigenlijke body van het boek betreft (de 20 hoofdstukken dus) kan ik met het hand op het hart garanderen dat er niet één woord het zelfde is als de twee eerste boekjes. Wie in de buurt van Leuven woont, wil ik altijd een exemplaar uitlenen om enkele dagen te lezen en dan pas te beslissen of het goed genoeg is.

Eigenlijk zou ik iedereen van het forum graag een boek uitlenen om te testen, maar zo veel exemplaren heb ik helaas niet... Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar de eerlijke (en liefst opbouwende Rolleyes kritiek van de forumleden die het boek gelezen hebben. Laat maar komen! En negeer al die Licata-bla bla bla gewoon! Wink Het gaat om de inhoud, de verpakking is minder belangrijk Wink

Dag Roeland, bedankt voor je toffe reactie cheers

Ik moet zeggen dat je me nu wel nieuwsgierig gemaakt hebt om het boek te lezen. Dus als je nog een uitleenexemplaar op overschot hebt, ben ik wel geïnteresseerd Smile Dan kan ik meteen ook een eerlijke en opbouwende reactie geven.

By the way, ik wil toch even rechtzetten dat ik nergens kritiek gegeven heb op de beschrijvingen van de regio's, of dat die niet objectief zouden zijn of zo. Wel dat het concept niet enkel en alleen als een informatief boek bedoeld is, maar toch ook om mensen tot bij Licata te brengen. En daarmee zeg ik toch niets verkeerd, dacht ik? En daarmee wil ik ook geen afbreuk doen aan het werk dat je hierin gestopt hebt.

In ieder geval, welkom terug op het forum Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
12-12-2014, 12:17 PM
Bericht: #20
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(12-12-2014 12:14 PM)Olivier schreef:  
(12-12-2014 11:14 AM)Roeland V schreef:  Hi guys,
even een woordje over het verschil tussen de vorige twee uitgaven van de "Licataboeken" en het nieuwe Salute!-boek. De reden waarom ik de nieuwe uitgave geschreven heb, is omdat ik de vorige twee boek"jes" ... ronduit slecht vond. Ik heb dat ook eerlijk aan Laurent laten weten. Er stond geen zak diepgaande informatie in, ze waren bij de verschijning al serieus gedateerd en het waren meer reisverhalen waarin er meer geschreven werd over de rivieren, de bergen, de koeien en de pasta van de regio's dan over de appellaties, druiven, wijnbijzonderheden en andere diepgaandere informatie. Ik denk dat Guido Francque bij het schrijven van de vorige twee boeken geen enkele Italiaanse geschreven bron heeft geraadpleegd. Ik heb er circa 5 maanden aan geschreven en me enkel op objectieve informatie gebaseerd (tot het Italiaans Staatsblad toe...).

Any way, ik wil me hier zeker niet profileren als "mijn kind schoon kind" (want dat haat ik zelf) maar hoop gewoon dat iedereen de kans krijgt om ooit één hoofdstuk te lezen. Wat de eigenlijke body van het boek betreft (de 20 hoofdstukken dus) kan ik met het hand op het hart garanderen dat er niet één woord het zelfde is als de twee eerste boekjes. Wie in de buurt van Leuven woont, wil ik altijd een exemplaar uitlenen om enkele dagen te lezen en dan pas te beslissen of het goed genoeg is.

Eigenlijk zou ik iedereen van het forum graag een boek uitlenen om te testen, maar zo veel exemplaren heb ik helaas niet... Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar de eerlijke (en liefst opbouwende Rolleyes kritiek van de forumleden die het boek gelezen hebben. Laat maar komen! En negeer al die Licata-bla bla bla gewoon! Wink Het gaat om de inhoud, de verpakking is minder belangrijk Wink

Dag Roeland, bedankt voor je toffe reactie cheers

Ik moet zeggen dat je me nu wel nieuwsgierig gemaakt hebt om het boek te lezen. Dus als je nog een uitleenexemplaar op overschot hebt, ben ik wel geïnteresseerd Smile Dan kan ik meteen ook een eerlijke en opbouwende reactie geven.

By the way, ik wil toch even rechtzetten dat ik nergens kritiek gegeven heb op de beschrijvingen van de regio's, of dat die niet objectief zouden zijn of zo. Wel dat het concept niet enkel en alleen als een informatief boek bedoeld is, maar toch ook om mensen tot bij Licata te brengen. En daarmee zeg ik toch niets verkeerd, dacht ik? En daarmee wil ik ook geen afbreuk doen aan het werk dat je hierin gestopt hebt.

In ieder geval, welkom terug op het forum Wink

thumbsup

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
12-12-2014, 02:08 PM
Bericht: #21
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
(12-12-2014 12:17 PM)Kris G schreef:  
(12-12-2014 12:14 PM)Olivier schreef:  
(12-12-2014 11:14 AM)Roeland V schreef:  Hi guys,
even een woordje over het verschil tussen de vorige twee uitgaven van de "Licataboeken" en het nieuwe Salute!-boek. De reden waarom ik de nieuwe uitgave geschreven heb, is omdat ik de vorige twee boek"jes" ... ronduit slecht vond. Ik heb dat ook eerlijk aan Laurent laten weten. Er stond geen zak diepgaande informatie in, ze waren bij de verschijning al serieus gedateerd en het waren meer reisverhalen waarin er meer geschreven werd over de rivieren, de bergen, de koeien en de pasta van de regio's dan over de appellaties, druiven, wijnbijzonderheden en andere diepgaandere informatie. Ik denk dat Guido Francque bij het schrijven van de vorige twee boeken geen enkele Italiaanse geschreven bron heeft geraadpleegd. Ik heb er circa 5 maanden aan geschreven en me enkel op objectieve informatie gebaseerd (tot het Italiaans Staatsblad toe...).

Any way, ik wil me hier zeker niet profileren als "mijn kind schoon kind" (want dat haat ik zelf) maar hoop gewoon dat iedereen de kans krijgt om ooit één hoofdstuk te lezen. Wat de eigenlijke body van het boek betreft (de 20 hoofdstukken dus) kan ik met het hand op het hart garanderen dat er niet één woord het zelfde is als de twee eerste boekjes. Wie in de buurt van Leuven woont, wil ik altijd een exemplaar uitlenen om enkele dagen te lezen en dan pas te beslissen of het goed genoeg is.

Eigenlijk zou ik iedereen van het forum graag een boek uitlenen om te testen, maar zo veel exemplaren heb ik helaas niet... Ik ben trouwens heel nieuwsgierig naar de eerlijke (en liefst opbouwende Rolleyes kritiek van de forumleden die het boek gelezen hebben. Laat maar komen! En negeer al die Licata-bla bla bla gewoon! Wink Het gaat om de inhoud, de verpakking is minder belangrijk Wink

Dag Roeland, bedankt voor je toffe reactie cheers

Ik moet zeggen dat je me nu wel nieuwsgierig gemaakt hebt om het boek te lezen. Dus als je nog een uitleenexemplaar op overschot hebt, ben ik wel geïnteresseerd Smile Dan kan ik meteen ook een eerlijke en opbouwende reactie geven.

By the way, ik wil toch even rechtzetten dat ik nergens kritiek gegeven heb op de beschrijvingen van de regio's, of dat die niet objectief zouden zijn of zo. Wel dat het concept niet enkel en alleen als een informatief boek bedoeld is, maar toch ook om mensen tot bij Licata te brengen. En daarmee zeg ik toch niets verkeerd, dacht ik? En daarmee wil ik ook geen afbreuk doen aan het werk dat je hierin gestopt hebt.

In ieder geval, welkom terug op het forum Wink

thumbsup

+1

thumbsup thumbsup dus

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-12-2014, 12:28 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-12-2014 om 12:28 PM door Innesto.)
Bericht: #22
RE: Salute, op wijnreis door de Italiaanse laars
Welcome back op het forum Roeland, hopelijk niet alleen voor bovenstaande toelichting.
Ik ga het boek zeker lezen.

Voor zij die het eerst eens willen doorbladen/lezen vooraleer over te gaan tot een eventuele aankoop. De bibliothecarissen doorheen Vlaanderen kunnen nog wel wat tips gebruiken om het schap met wijnboeken in hun openbare BIB aan te vullen.Smile


Ga naar locatie: