Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
La Perlière
03-01-2015, 09:09 PM
Bericht: #1
La Perlière
De Pommard 1er Cru, Clos de la Commaraine 2009 stond een tijd geleden in rode prijs in Colruyt. Heb er toen 2 gekocht en dit is mijn eerste fles.
Aan de rand al redelijk wat evolutie en ook de kleur is nogal transparant voor een pommard. De neus laat in niets het jaartal vermoeden, een eerder bescheiden neus, met een beetje belegen rood fruit, en zelfs wat kruidigheid/vegetaliteit. In de mond een heel ronde aanzet, hetzelfde belegen rood fruid komt schuchter terug. Vrij lage smaakintensiteit. In de afdronk een mooie houttoets die blijft hangen en de wijn doet eindigen op een positieve noot. De tannines komen er na verloop van tijd nog een beetje doorpiepen. In het geheel toch een beetje ontgoochelend voor een 25€, voor een appellatie waar ik wel van hou, en voor een goede jaargang. Is nu ook geen slechte wijn, maar zou beter mogen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-01-2015, 10:15 PM
Bericht: #2
RE: La Perlière
(03-01-2015 09:09 PM)Olivier schreef:  De Pommard 1er Cru, Clos de la Commaraine 2009 stond een tijd geleden in rode prijs in Colruyt. Heb er toen 2 gekocht en dit is mijn eerste fles.
Aan de rand al redelijk wat evolutie en ook de kleur is nogal transparant voor een pommard. De neus laat in niets het jaartal vermoeden, een eerder bescheiden neus, met een beetje belegen rood fruit, en zelfs wat kruidigheid/vegetaliteit. In de mond een heel ronde aanzet, hetzelfde belegen rood fruid komt schuchter terug. Vrij lage smaakintensiteit. In de afdronk een mooie houttoets die blijft hangen en de wijn doet eindigen op een positieve noot. De tannines komen er na verloop van tijd nog een beetje doorpiepen. In het geheel toch een beetje ontgoochelend voor een 25€, voor een appellatie waar ik wel van hou, en voor een goede jaargang. Is nu ook geen slechte wijn, maar zou beter mogen.

Olivier, Bourgogne heeft bij mij al meer ontgoochelingen bezorgd dan good feelings.
Een Pommard; 2009; 1er Cru dan zou je toch al iets mogen verwachten.
Ik zal het blijven herhalen: als er in Frankrijk een landstreek is waar er verhoudingsgewijs P/K zoveel slechte wijnen worden gemaakt dan moet je wel in de Bourgogne zijn.
Daarom dat ik zeer, zeer selectief zal zijn voor de jaargangen 2011,2012,2013.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
03-01-2015, 10:25 PM
Bericht: #3
RE: La Perlière
En zeker als je ze in de GS koopt:-)
Koop toch eens een basis bourgogne bij een goede vakhandel en er zal wat beter in het glas komen...

Wine is sunlight , held together by water !
03-01-2015, 10:52 PM
Bericht: #4
RE: La Perlière
(03-01-2015 10:25 PM)Venne schreef:  En zeker als je ze in de GS koopt:-)
Koop toch eens een basis bourgogne bij een goede vakhandel en er zal wat beter in het glas komen...

ok, ik begrijp je punt. Een bourgogne ga ik ook niet in de Carrefour kopen. Maar Colruyt betrouw ik toch al meer. En de Santenays van Domaine Olivier die ik van Colruyt gekocht heb, waren dan wel weer zeer lekker. En dat aan net iets meer dan de helft (!) van deze Pommard.
Ik zou trouwens ook niet direct weten waar ik naartoe moet om een vakhandel te vinden in het Gentse die veel Bourgogne liggen heeft. Iemand tips?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
03-01-2015, 11:45 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-01-2015 om 11:45 PM door shiraz.)
Bericht: #5
RE: La Perlière
Ik zou trouwens ook niet direct weten waar ik naartoe moet om een vakhandel te vinden in het Gentse die veel Bourgogne liggen heeft. Iemand tips?
[/quote]

Het is wel niet Gent maar Heusden is niet ver van Gent
http://www.rrrhone.be/bourgogne
http://www.rrrhone.be/cataloogwebsite.pdf

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
04-01-2015, 10:05 AM
Bericht: #6
RE: La Perlière
(03-01-2015 11:45 PM)shiraz schreef:  Ik zou trouwens ook niet direct weten waar ik naartoe moet om een vakhandel te vinden in het Gentse die veel Bourgogne liggen heeft. Iemand tips?

Het is wel niet Gent maar Heusden is niet ver van Gent
http://www.rrrhone.be/bourgogne
http://www.rrrhone.be/cataloogwebsite.pdf
[/quote]

Inderdaad uitgebreid aanbod. Ook wel bourgondische prijzen helaas.

Bedankt Shiraz cheers

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
04-01-2015, 11:35 AM
Bericht: #7
RE: La Perlière
Ok, ik weet dat je in de GS mooie koopjes kan doen en goede wijnen kan vinden maar ik koop er toch liever melk:-)
Toch vele grote volume standaardwijnen en de prijzen zijn soms toch hilarisch. Cora wijnfestival ga ik nog steeds naartoe!
Sylvain pataille bij portovino? Ik zal nog eens verder nadenken . Hoeveel km wil je je verplaatsen?

Wine is sunlight , held together by water !
04-01-2015, 12:00 PM
Bericht: #8
RE: La Perlière
Citaat:Sylvain pataille bij portovino?

thanks voor de tip! zal die eens meenemen als ik daar nog eens passeer.

Citaat:Hoeveel km wil je je verplaatsen?

Toch niet veel verder dan Portovino Wink (25-tal km) Tenzij er eens een proeverij is of zo.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-01-2018, 10:05 PM
Bericht: #9
RE: La Perlière
(03-01-2015 09:09 PM)Olivier schreef:  De Pommard 1er Cru, Clos de la Commaraine 2009 stond een tijd geleden in rode prijs in Colruyt. Heb er toen 2 gekocht en dit is mijn eerste fles.
Aan de rand al redelijk wat evolutie en ook de kleur is nogal transparant voor een pommard. De neus laat in niets het jaartal vermoeden, een eerder bescheiden neus, met een beetje belegen rood fruit, en zelfs wat kruidigheid/vegetaliteit. In de mond een heel ronde aanzet, hetzelfde belegen rood fruid komt schuchter terug. Vrij lage smaakintensiteit. In de afdronk een mooie houttoets die blijft hangen en de wijn doet eindigen op een positieve noot. De tannines komen er na verloop van tijd nog een beetje doorpiepen. In het geheel toch een beetje ontgoochelend voor een 25€, voor een appellatie waar ik wel van hou, en voor een goede jaargang. Is nu ook geen slechte wijn, maar zou beter mogen.

Bijna dag op dag 3 jaar verder en mijn tweede fles drong zich op. In mijn herinnering was dit een ontgoocheling dus met zo goed als geen verwachtingen opengedaan. Tja, je kent het fenomeen, als je niets verwacht kan je alleen blij verrast zijn. En zo geschiedde...
Zeer klassieke, ietwat academische, maar fijne bourgogneneus. Toch vooral een cedertoets in de neus. In de mond zelfde verhaal, klassiek, maar mooi, geen spoor van de 2009-warmte, integendeel, vrij koele, evenwichtige impressie, met goede zuren, rijpe tannines. Een bourgogne die het eigenlijk volledig van de structuur moet hebben, maar dan op een goede manier, geen fruitbom. Ik denk dat dit niet meer beter zal worden, het geheel is goed versmolten en op dronk.
Niet slecht voor een ontgoocheling! Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-01-2018, 12:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-01-2018 om 12:46 PM door wvd.)
Bericht: #10
RE: La Perlière
(13-01-2018 10:05 PM)Olivier schreef:  
(03-01-2015 09:09 PM)Olivier schreef:  De Pommard 1er Cru, Clos de la Commaraine 2009 stond een tijd geleden in rode prijs in Colruyt. Heb er toen 2 gekocht en dit is mijn eerste fles.
Aan de rand al redelijk wat evolutie en ook de kleur is nogal transparant voor een pommard. De neus laat in niets het jaartal vermoeden, een eerder bescheiden neus, met een beetje belegen rood fruit, en zelfs wat kruidigheid/vegetaliteit. In de mond een heel ronde aanzet, hetzelfde belegen rood fruid komt schuchter terug. Vrij lage smaakintensiteit. In de afdronk een mooie houttoets die blijft hangen en de wijn doet eindigen op een positieve noot. De tannines komen er na verloop van tijd nog een beetje doorpiepen. In het geheel toch een beetje ontgoochelend voor een 25€, voor een appellatie waar ik wel van hou, en voor een goede jaargang. Is nu ook geen slechte wijn, maar zou beter mogen.

Bijna dag op dag 3 jaar verder en mijn tweede fles drong zich op. In mijn herinnering was dit een ontgoocheling dus met zo goed als geen verwachtingen opengedaan. Tja, je kent het fenomeen, als je niets verwacht kan je alleen blij verrast zijn. En zo geschiedde...
Zeer klassieke, ietwat academische, maar fijne bourgogneneus. Toch vooral een cedertoets in de neus. In de mond zelfde verhaal, klassiek, maar mooi, geen spoor van de 2009-warmte, integendeel, vrij koele, evenwichtige impressie, met goede zuren, rijpe tannines. Een bourgogne die het eigenlijk volledig van de structuur moet hebben, maar dan op een goede manier, geen fruitbom. Ik denk dat dit niet meer beter zal worden, het geheel is goed versmolten en op dronk.
Niet slecht voor een ontgoocheling! Wink

Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€. Dat bestaat niet!
14-01-2018, 02:18 PM
Bericht: #11
RE: La Perlière
(14-01-2018 12:44 PM)wvd schreef:  
(13-01-2018 10:05 PM)Olivier schreef:  
(03-01-2015 09:09 PM)Olivier schreef:  De Pommard 1er Cru, Clos de la Commaraine 2009 stond een tijd geleden in rode prijs in Colruyt. Heb er toen 2 gekocht en dit is mijn eerste fles.
Aan de rand al redelijk wat evolutie en ook de kleur is nogal transparant voor een pommard. De neus laat in niets het jaartal vermoeden, een eerder bescheiden neus, met een beetje belegen rood fruit, en zelfs wat kruidigheid/vegetaliteit. In de mond een heel ronde aanzet, hetzelfde belegen rood fruid komt schuchter terug. Vrij lage smaakintensiteit. In de afdronk een mooie houttoets die blijft hangen en de wijn doet eindigen op een positieve noot. De tannines komen er na verloop van tijd nog een beetje doorpiepen. In het geheel toch een beetje ontgoochelend voor een 25€, voor een appellatie waar ik wel van hou, en voor een goede jaargang. Is nu ook geen slechte wijn, maar zou beter mogen.

Bijna dag op dag 3 jaar verder en mijn tweede fles drong zich op. In mijn herinnering was dit een ontgoocheling dus met zo goed als geen verwachtingen opengedaan. Tja, je kent het fenomeen, als je niets verwacht kan je alleen blij verrast zijn. En zo geschiedde...
Zeer klassieke, ietwat academische, maar fijne bourgogneneus. Toch vooral een cedertoets in de neus. In de mond zelfde verhaal, klassiek, maar mooi, geen spoor van de 2009-warmte, integendeel, vrij koele, evenwichtige impressie, met goede zuren, rijpe tannines. Een bourgogne die het eigenlijk volledig van de structuur moet hebben, maar dan op een goede manier, geen fruitbom. Ik denk dat dit niet meer beter zal worden, het geheel is goed versmolten en op dronk.
Niet slecht voor een ontgoocheling! Wink

Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€. Dat bestaat niet!

Ik vind de TN van Olivier heel mooi geschreven en leuk om lezen.
thank you Oli!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-01-2018, 03:07 PM
Bericht: #12
RE: La Perlière
Citaat:Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€

Toch niet bij Leuvin.

Citaat:Ik vind de TN van Olivier heel mooi geschreven en leuk om lezen.

Cheeri-Jo Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-01-2018, 04:27 PM
Bericht: #13
RE: La Perlière
Citaat:Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€

Vaudoisey Creusfond heeft Pommards die rond de 30 eur schommelen. Hun top 1cru , Les Epenots was vorig jaar 35 eur. Op t domein wel.
15-01-2018, 12:29 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-01-2018 om 12:37 AM door don quichotte.)
Bericht: #14
RE: La Perlière
(14-01-2018 04:27 PM)Fre schreef:  
Citaat:Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€

Vaudoisey Creusfond heeft Pommards die rond de 30 eur schommelen. Hun top 1cru , Les Epenots was vorig jaar 35 eur. Op t domein wel.

Domaine Rebourgeon-Mure "Clos des Arvelets 2014" 1er Cru minder dan 30€ ( ex domein; april 2017)
Maar gaf ik geen 90.

En de 1er Cru van het domein Parent Les Chaponnieres 2014 kon je ex-domein begin 2017 dik onder de 50€ kopen.
Ik zag dat een lokale handelaar voor de 2015 nu 96,95 € vraagt.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
15-01-2018, 07:57 AM
Bericht: #15
RE: La Perlière
(14-01-2018 04:27 PM)Fre schreef:  
Citaat:Op het gevaar af iedereen weer op de nek te krijgen deze opmerking: je droomt als je denkt een fatsoenlijke Pommard, laat staan een premier cru, te kunnen kopen aan 30€

Vaudoisey Creusfond heeft Pommards die rond de 30 eur schommelen. Hun top 1cru , Les Epenots was vorig jaar 35 eur. Op t domein wel.

Erratum : ik herlees m'n bericht en de Pommard villages schommelen rond de 20 Eur. De prijs vd premier cru was wel correct.


Ga naar locatie: