Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Priorat - Here we come
20-02-2015, 02:39 PM
Bericht: #1
Priorat - Here we come
Allen,

Ik ben een newbie wat betreft wijn. Sinds enkele jaren gaan we op vakantie steevast enkele wijn/champagne boeren bezoeken en brengen we iets mee voor persoonlijke consumptie. Ondertussen probeer ik veel bij te leren over wijn en al zijn gloriemomenten dat het meebrengt.

In de paasvakantie vertrek ik op vakantie naar Spanje, niet ver van de Priorat/Monsant en Terra Alto regio.

* Wie kan me nuttige tips bezorgen?
* Welke adressen raden jullie me aan om te bezoeken?
* Helaas heeft iedereen een budget; het mijne ligt momenteel 20-25€/fles. Waar kan ik hiermee terecht en wat moet ik hiermee beogen?
* Of zeggen jullie toch maar het budget wat opkrikken en toch maar in die specialekes en topwijnen "investeren"?
* Zijn de spaanse wijnboeren ook zo vriendelijk en openhartig om mensen te ontvangen voor een degustatie (zoals in Frankrijk?)? Of hoe benaderen we die mensen best, of hoe brengen we dat best aan dat we (a) niet de gemiddelde toerist zijn, maar er toch iets of wat van af weten en (b) dat we toch wel iets willen uitproberen.

Alvast hartelijk dank voor de talrijke opmerkingen!
20-02-2015, 05:52 PM
Bericht: #2
RE: Priorat - Here we come
In Monsant zal je PQ mooiere wijnen vinden. Verder zou proberen bij Barbier langs te gaan (Clos Mogador), die is nogal gesteld op de belgen.
20-02-2015, 07:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-02-2015 om 07:52 PM door WilD.)
Bericht: #3
RE: Priorat - Here we come
Wat een toeval. Vanavond met een maat afgesproken om ons jaarlijks Priorat reisje te plannen. Wij vertrekken na de Pasen wedeom voor een weekje naar de Priorat. Eerst een paar daagjes een tussenstop in Chateauneuf du Pape. Ook geen straf.

Ik zal morgen meer details vermelden.

Gr, Wil
20-02-2015, 11:08 PM
Bericht: #4
RE: Priorat - Here we come
Mas de les pereres : domein van een Belg (Dirk Hoet), eigenzinnig persoon, zoals elke goede wijnmaker zeker ... ik vind hem wel sympa.
Makkelijkst is wss even mailen met je vraag tot een bezoek, de meesten verwelkomen heel graag bezoekers, zeker als ze weten dat je speciaal hun domein hebt gekozen.
20-02-2015, 11:53 PM
Bericht: #5
RE: Priorat - Here we come
(20-02-2015 07:48 PM)WilD schreef:  Wat een toeval. Vanavond met een maat afgesproken om ons jaarlijks Priorat reisje te plannen. Wij vertrekken na de Pasen wedeom voor een weekje naar de Priorat. Eerst een paar daagjes een tussenstop in Chateauneuf du Pape. Ook geen straf.

Ik zal morgen meer details vermelden.

Gr, Wil

Had ik maar zo'n maat! Wink

In blind, we trust Cool
22-02-2015, 01:34 PM
Bericht: #6
RE: Priorat - Here we come
Hallo Xcalibur,

Ten eerste wil ik je onderstaande website aanbevelen. Hier zijn nagenoeg alle wineries van Priorat en Montsant te vinden incl de mogelijk om direct te benaderen.

http://www.turismepriorat.org/en/what-to-do/wine-route

Zelf kan ik aanbevelen:

Poboleda Burgos Porta
Gratellops Ripoll Sans - Cal Batllet (incl eBike tour door de wijnvelden)
Porrera Celler de l'Encastell
Sangenis I Vaque
Torroja del Priorat Celler Aixalà Alcait

Lunchen bij La Cooperativa te Porrera is een must do !!
Diner bij Cellar Aspic te Falset idem (prachtige wijnkaart tegen meeneem prijzen)

Overigens zijn in Falset een tweetal wijnwinkels waar alle Priorat wijnen te koop zijn.

Benader de wineries via de mail. Je krijgt altijd antwoord van ze en ze nemen zich de tijd om je rond te leiden en te laten proeven.

Veel plezier in ieder geval en geniet van deze top wijnstreek.

Gr Wil
23-02-2015, 09:34 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-02-2015 om 10:30 AM door Xcalibur.)
Bericht: #7
RE: Priorat - Here we come
En hoe zit het met de toegankelijkheid van de bodegas ter plaatse?

In Frankrijk maalt men er niet om en is men meestal heel vriendelijk en open. Proeven kost je zelden iets. Het afgelopen jaar was ik in de Penedes streek (voornamelijk cava, maar ook wat rode wijn) en op véél plaatsen was het te betalen. De prijzen waren al bij al behoorlijk duur in mijn ogen (in vergelijking met Frankrijk).

Hoe zit dat in de Priorat/Monsant streek?
Andere vraag:
* Zijn er wijnwinkels / wijnshops in de streek waar men een verscheidenheid van wijnen kan proeven/kopen? (Graag enkele adressen/plaatsen)
* De prijs die men betaalt bij de bodega's zelf, is die dan substantieel verschillend als bij de wijnwinkels?
28-02-2015, 03:43 PM
Bericht: #8
RE: Priorat - Here we come
(20-02-2015 07:48 PM)WilD schreef:  Wat een toeval. Vanavond met een maat afgesproken om ons jaarlijks Priorat reisje te plannen. Wij vertrekken na de Pasen wedeom voor een weekje naar de Priorat. Eerst een paar daagjes een tussenstop in Chateauneuf du Pape. Ook geen straf.

Ik zal morgen meer details vermelden.

Gr, Wil

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen ... doe de groeten aan uw maat, (D.S. als ik me niet vergis).

Grts.

In blind, we trust Cool
02-03-2015, 11:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-03-2015 om 11:45 PM door WilD.)
Bericht: #9
RE: Priorat - Here we come
Hallo Fleer,

Je kent mijn maat blijkbaar Huh

Komende vrijdag zie ik hem weer bij de Top Maremma / Bolgheri proeverij (waar overigens ook een aantal Belgische wijnvrienden aan deelnemen).

Ik zal hem de groeten doen van Fleer (ik hoop alleen dat het geen nickname is).

Gr, Wil


Ga naar locatie: