Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weingut Forstmeister Geltz-Zilliken (Saar)
24-06-2015, 06:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-06-2015 om 08:33 PM door carl.)
Bericht: #1
Weingut Forstmeister Geltz-Zilliken (Saar)
Cultdomein uit de koele Saar-regio, een bijrivier van de Moezel. Hun wijngaard is de Saarburger Rausch. Maken al jaren deel uit van de VDP en zijn vooral bekend wegens hun lichte stijl van zoete wijnen die toch heel lang kunnen ouderen. 2 jaar geleden dronk ik van dit domein nog een Auslese 1983 en dat was een ervaring.

Ik heb vandaag de Saarburger Rausch Kabinett 2013 in het glas. Slechts 7,5° alcohol, bijna 60 gram restsuiker maar daar tegenover dan wel bijna 10 gram zuren. In 2013, een koeler jaar voor heel Duitsland, werd er geen hogere kwaliteit dan Kabinett geproduceerd door dit domein. Dus dit jaar geen Spätlese of Auslese, laat staan Beerenauslese of TBA.

Saaurburger Rausch Kabinett 2013
Wit boomgaardfruit, violet, pompelmoes, duidelijke mineraliteit, goede zuren om de suiker te counteren, sappige afdronk met mooie zuren en een licht bittertje. Momenteel nog allemaal zeer primair. Deze wijn heeft nog enkele jaren kelderrust nodig om zich volledig te geven. Gault Millau Weinguide Deutschland gaf deze wijn een score van 90 en ik kan dat alleen maar bijtreden. 90


Bijlagen Afbeeldingen
   

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-06-2015, 10:43 PM
Bericht: #2
RE: Weingut Forstmeister Geltz-Zilliken (Saar)
(24-06-2015 06:36 PM)carl schreef:  Cultdomein uit de koele Saar-regio, een bijrivier van de Moezel. Hun wijngaard is de Saarburger Rausch. Maken al jaren deel uit van de VDP en zijn vooral bekend wegens hun lichte stijl van zoete wijnen die toch heel lang kunnen ouderen. 2 jaar geleden dronk ik van dit domein nog een Auslese 1983 en dat was een ervaring.

Ik heb vandaag de Saarburger Rausch Kabinett 2013 in het glas. Slechts 7,5° alcohol, bijna 60 gram restsuiker maar daar tegenover dan wel bijna 10 gram zuren. In 2013, een koeler jaar voor heel Duitsland, werd er geen hogere kwaliteit dan Kabinett geproduceerd door dit domein. Dus dit jaar geen Spätlese of Auslese, laat staan Beerenauslese of TBA.

Saaurburger Rausch Kabinett 2013
Wit boomgaardfruit, violet, pompelmoes, duidelijke mineraliteit, goede zuren om de suiker te counteren, sappige afdronk met mooie zuren en een licht bittertje. Momenteel nog allemaal zeer primair. Deze wijn heeft nog enkele jaren kelderrust nodig om zich volledig te geven. Gault Millau Weinguide Deutschland gaf deze wijn een score van 90 en ik kan dat alleen maar bijtreden. 90
Dit is een uitzonderlijk wijnhuis, één van de beste van de streek.
02-03-2020, 12:26 AM
Bericht: #3
RE: Weingut Forstmeister Geltz-Zilliken (Saar)
We waren onlangs nog eens op bezoek bij Hanno Zilliken en zijn dochter Dorothee, die ondertussen het domein heeft overgenomen.

In drie deeltjes op de Riesling-blog:

Weingut Zilliken revisited
deel 1: Hanno Zilliken
deel 2: Hanno, Dorothee en enkele pareltjes
deel 3: werk in de wijngaard en de kelder: een bloemlezing

Wijnblogger.
Over Riesling: > Vrienden van de Riesling <
Over alle andere wijnen: > Wijnkrabbels <


Ga naar locatie: