Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château de Quinçay
07-08-2015, 01:54 PM
Bericht: #1
Château de Quinçay
En het verlof is weer voorbij... Dit jaar niet zo veel wijndomeinen bezocht, maar toch een paar... Wink Eén daarvan was dit Château de Quinçay, dat zowel wijngaarden heeft in Touraine als in Valençay. Het was eigenlijk voor die laatste appellatie dat ik er naartoe gegaan ben, want nobele onbekende voor mij, en ook voor het forum blijkt, want er staat nog geen enkele wijn op van Valençay als ik goed gekeken heb. Het is ook nog een jonge appellatie (°2004) en ze zoekt nog wat haar profiel. Valençay is een redelijk speciale appellatie in de zin dat er zowel sauvignon en chardonnay in de witte zitten, en in de rode pinot noir, côt (malbec) en gamay. Vrij uniek qua blend dus. Het probleem met het profiel van Valençay is echter dat die assemblages zeer vrij ingevuld mogen worden. Ik heb er dan ook extreem verschillende dingen geproefd en toch allen AOC Valençay. Zo goed als onmogelijk dus om dit blind te gaan herkennen. De man van Château de Quinçay zei dit trouwens ook en gaf aan dat er in de toekomst wellicht meer strikte regels zullen gemaakt worden voor de blends, om het profiel wat duidelijker te maken.
Maar we waren dus bij het Château de Quinçay. Vooreerst : dit château is prachtig gesitueerd in de bossen, waar een mooi, door platanen geflankeerd, weggetje naar toe leidt. Zeer vriendelijke ontvangst ook, ben nochtans onaangekondigd gegaan. Grote proefruimte, met de wijnen in een wijnkast, en heb alle wijnen geproefd. En dat zijn er nogal wat!

De basissauvignon (touraine dus) is een heerlijk complexloze, zeer frisse, strakke sauvignon met wat buxustoetsen. Voor een goede 4€ is dit een no-brainer, om het in forumtaal te zeggen.

De Ante Vinum is ook een sauvignon, gemaakt van oude stokken, en is hemel en aarde verschil met de vorige. Mooie, complexe neus, een stuk meer neigend naar exotisch fruit, perzik, abrikoos. Ook in de mond een zeer volle, weelderige sauvignon. Zeer mooi! En kost een goede 5€... applaus

In rood heb ik een 100% pinot noir gedronken die ik ook zeer ok vond. Puur op het fruit, griottes, maar mooi in evenwicht, en ook hier weer een goede 5€...

Ze hebben twee gamays, één op traditionele manier gevinifieerd, één met maceration carbonique. Beide waren zeer fruitige, lichte wijnen. Wat me opviel was dat de maceration carbonique nog altijd vrij veel fraicheur had. Niet echt cuit. Niet echt beaujolais-stijl. Leuke wijntjes, maar iets minder mijn ding.

Heb ook een 100% cabernet franc geproefd (La Ravine) die ik best kon pruimen omwille van de krokante zuren. Opnieuw op het fruit gemaakt, iets meer tannines wel. Niet te veel violetjes, wat ik persoonlijk beter vind.

Ze hebben ook een blend van Cabernet franc met Côt, en die laatste zorgt voor meer mondvulling, structuur en lengte. Originele blend weer, en mooie wijn. Van dezelfde cuvée heb ik de versie met houtlagering geproefd (de enige in het gamma) en die was ook best ok, maar voor mij niet bepaald echt meerwaarde biedend. In de afdronk kwam het hout duidelijk naar voren. Ik heb de cuvée zonder hout meegenomen. Ook weer minder dan 6€...

In de AOC Valencay was de witte zeer verrassend, omdat het een heel mineralige witte wijn was. Ondanks de chardonnay. Bij andere witte valençays die ik in de streek geproefd had, waren de wijnen veel vettiger, ronder, exotischer. Deze niet dus. Is ook al meermaals bekroond in de Hachette met twee sterren.

De rode Valençay was ok, maar iets te vlak voor mij. Blend van Pinot noir, gamay en côt.

Conclusie : dit is een domein met een zeer uitgebreid gamma, dat P/K echt interessante wijnen maakt. Ik heb er twee dozen gekocht met een mengeling van alles, en heb er nauwelijk meer dan 60€ betaald wijn

Aanrader als je in de streek bent. Ze hebben blijkbaar ook een gîte.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-08-2015, 02:10 PM
Bericht: #2
RE: Château de Quinçay
Interessant, thank you!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-08-2015, 09:31 PM
Bericht: #3
RE: Château de Quinçay
na nog een weekje vakantie in een niet-wijnstreek, diep ik dan maar een flesje op van mijn passage in Valençay. Het werd de La Ravine 2013, 100% CF, geen hout.
Het fruit stuift meteen uit het glas, kraakverse zure kriekjes, en iets dat ik niet zo goed kan beschrijven, het roept iets metaligs op. Bij nader snuffelen valt mij ook een toets van zoethout op.
In de mond fruitige aanzet, frisse zuurtjes. De tannines die ik ter plaatse opmerkte, merk ik nu veel minder. Opnieuw bergen fruit. Is op zich geen complexe wijn, maar wel ik één waar ik met veel plezier van drink, en vrolijk van wordt door de lichtvoetigheid van deze wijn. Waarschijnlijk niet iets dat iedereen zal bevallen, maar voor mij perfect om licht gekoeld te drinken tijdens de zomer.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
23-08-2015, 09:46 PM
Bericht: #4
RE: Château de Quinçay
(23-08-2015 09:31 PM)Olivier schreef:  na nog een weekje vakantie in een niet-wijnstreek, diep ik dan maar een flesje op van mijn passage in Valençay. Het werd de La Ravine 2013, 100% CF, geen hout.
Het fruit stuift meteen uit het glas, kraakverse zure kriekjes, en iets dat ik niet zo goed kan beschrijven, het roept iets metaligs op. Bij nader snuffelen valt mij ook een toets van zoethout op.
In de mond fruitige aanzet, frisse zuurtjes. De tannines die ik ter plaatse opmerkte, merk ik nu veel minder. Opnieuw bergen fruit. Is op zich geen complexe wijn, maar wel ik één waar ik met veel plezier van drink, en vrolijk van wordt door de lichtvoetigheid van deze wijn. Waarschijnlijk niet iets dat iedereen zal bevallen, maar voor mij perfect om licht gekoeld te drinken tijdens de zomer.

Lichtvoetigheid... wat een schitterend eufemisme voor "alcohol"...!
Sounds so much better..
Great job, Olivier! Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-08-2015, 09:55 PM
Bericht: #5
RE: Château de Quinçay
12,5°C, dat is toch lichtvoetig? Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
23-08-2015, 11:30 PM
Bericht: #6
RE: Château de Quinçay
(23-08-2015 09:55 PM)Olivier schreef:  12,5°C, dat is toch lichtvoetig? Wink

Om vrolijk van te worden! Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-05-2016, 10:17 PM
Bericht: #7
RE: Château de Quinçay
(23-08-2015 09:31 PM)Olivier schreef:  na nog een weekje vakantie in een niet-wijnstreek, diep ik dan maar een flesje op van mijn passage in Valençay. Het werd de La Ravine 2013, 100% CF, geen hout.
Het fruit stuift meteen uit het glas, kraakverse zure kriekjes, en iets dat ik niet zo goed kan beschrijven, het roept iets metaligs op. Bij nader snuffelen valt mij ook een toets van zoethout op.
In de mond fruitige aanzet, frisse zuurtjes. De tannines die ik ter plaatse opmerkte, merk ik nu veel minder. Opnieuw bergen fruit. Is op zich geen complexe wijn, maar wel ik één waar ik met veel plezier van drink, en vrolijk van wordt door de lichtvoetigheid van deze wijn. Waarschijnlijk niet iets dat iedereen zal bevallen, maar voor mij perfect om licht gekoeld te drinken tijdens de zomer.

had vrijdag een flesje La Ravine opengetrokken na drie keukenwinkels gedaan te hebben Confused Was een spontane beslissing waardoor ik de wijn niet gekoeld had. De neus was mooi, is echt à point geworden. Maar iets te warm waardoor hij in de mond teveel "sapje" werd.
Vandaag de rest aan het drinken, en nu wel gekoeld, en dat is een enorm verschil. Zo'n typisch cabernet franc neusje dat uit het glas dartelt. Beetje cuberdon, lichte kruidigheid, en iets licht mineraals. In de mond meer van dat, met een licht bittertje op het eind. Complexloos lekker!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
23-09-2016, 09:02 AM
Bericht: #8
RE: Château de Quinçay
De voorbije dagen de pinot noir Les Avrays 2013 gedronken. Echt typisch loire pinot noir voor mij. Licht van profiel, maar zeer veel fruit en goede zuren. Deze keer zit ik meer op de frambozen dan de griottes. Opnieuw een complexloze wijn, maar lekker. Dit ging toch vlot naar binnen Tongue

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-05-2017, 06:38 PM
Bericht: #9
RE: Château de Quinçay
Opus Vinum 2012, Touraine

een blend van cabernet franc en côt. Die laatste is in principe dezelfde als malbec, maar geeft in de Loire normaal nooit zo'n gestructureerde wijnen als in Cahor bvb. En toch was het even verschieten van de structuur in deze wijn, met de tannines die bij de eerste slok efkes aan de bel gingen hangen. Het was echter een voorbijgaand fenomeen want al snel verzachtten de tannines en werd de wijn heel soepel, met het typische cabernet franc fruit van kersen, maar ook wat as in de afdronk. Ik ben niet de grootste cabernet franc-fan, maar deze hier vond ik toch een mooie variant van de pretentieloze fruitgedreven wijnen, met toch dat tikkeltje meer in de vorm van wat structuur en ook een zekere versmoltenheid door de leeftijd.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
07-05-2017, 09:09 PM
Bericht: #10
RE: Château de Quinçay
(07-05-2017 06:38 PM)Olivier schreef:  Opus Vinum 2012, Touraine

een blend van cabernet franc en côt. Die laatste is in principe dezelfde als malbec, maar geeft in de Loire normaal nooit zo'n gestructureerde wijnen als in Cahor bvb. En toch was het even verschieten van de structuur in deze wijn, met de tannines die bij de eerste slok efkes aan de bel gingen hangen. Het was echter een voorbijgaand fenomeen want al snel verzachtten de tannines en werd de wijn heel soepel, met het typische cabernet franc fruit van kersen, maar ook wat as in de afdronk. Ik ben niet de grootste cabernet franc-fan, maar deze hier vond ik toch een mooie variant van de pretentieloze fruitgedreven wijnen, met toch dat tikkeltje meer in de vorm van wat structuur en ook een zekere versmoltenheid door de leeftijd.

Deze is idd lekker !
Het soort wijn dat vlotjes binnen loop ,
maar toch continu de aandacht blijft trekken Smile .


Ga naar locatie: