Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Souvenir (Ieper)
15-09-2015, 07:36 PM
Bericht: #1
Souvenir (Ieper)
Vorige week brachten we een bezoek aan het Heuvelland om de lokale wijnscene te verkennen met de sommelier-conseilstudenten. We besloten een dagje eerder te gaan en een bezoek te brengen aan een restaurant dat al langer op mijn verlanglijstje stond, Souvenir in Ieper. De kok en ik volgen elkaar al even op facebook, en dus was een meetup wel aan te raden. Het was een schitterende avond. Een tafel vlak bij de keuken, de kok die ruim de tijd nam om de vrij alternatieve wijnkaart met ons te doorlopen en ronduit prachtige dingen serveerde. Het volledig verslag vind je op onderstaande link, maar ik wilde het ook toch hier even aankaarten. Met vier personen, allen een zesgangenmenu en 5 flessen wijn betaalden we 520 euro. Niet goedkoop, maar zijn geld wel meer dan waard. Mij zie je er alvast nog eens terug in de nabije toekomst, ook al ligt het zowat aan het einde van de wereld!

Dinner at Souvenir in Ieper
10-05-2016, 06:26 PM
Bericht: #2
RE: Souvenir (Ieper)
Ik ga er straks heen en ben nogal benieuwd en ook een beetje bang voor die "alternatieve, natuurlijke, biologische wijnkaart"
Ons bezoek "In de Wulf" in gedachten waar we ook die natuurlijke wijnen kregen hebben we mooi duur betaald!
Vooral als je wat opzoekwerk verricht en diezelfde flessen terug vind voor een 17tal euroConfused

Live your life to the fullest, because it only happens once...
11-05-2016, 08:26 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-05-2016 om 08:28 AM door Biff.)
Bericht: #3
RE: Souvenir (Ieper)
Gisterenavond dus bezoek aan Souvenir Ieper.
Als inwoner van Ieper stond dit al langer op onze "to do lijst"...

Zowat alle verhalen waren al gepasseerd dus wilden we vooral zelf gaan dineren en oordelen!
Gereserveerd om 19u30 -ze vragen het reserveringsuur te respecteren- en dus mooi op tijd toegekomenWink
We worden vriendelijk onthaald en krijgen onze plaats toegewezen.
De gastvrouw is zelf niet aanwezig wegens zwanger, en gaat de dinsdag en woensdag iets vroeger huiswaarts... Jammer, want we kennen de gastvrouw uit een vorig verledenSmile

We krijgen een woordje uitleg over het menu en beslissen om de aperitief van het huis te nemen.
Er is keuze uit ofwel de weekmenu à 38 euro (VG, HG en dessert)
Of we kiezen het menu dat bestaat uit 4, 5 of 6 gangen...
Respectievelijk 58, 68 of 78 euro.
We beslissen om voor de 5 gangen menu te gaan, 68 euro pp

Er worden enkele hapjes gebracht die we met veel plezier oppeuzelen!
Dan volgt de gevreesde wijnkeuze...
Een mooi aanbod van sprankelend, wit, rosé, oranje en rood!
Aangezien ik enkel de "klassieke" wijnregio's ken wordt dit een moeilijke opgaveConfused

Ik laat me natuurlijk niet kennen en vergelijk het menu met de wijn en besluit om voor wit naar 100% Sauvignon Blanc te gaan, nl een Sancerre 2012, Les Quarterons Dom. Etienne et Sébastien Riffault.

Als eerste gerecht krijgen we: duinasperge . prei
Als tweede gerecht: makreel . komkommer . jus van mosterd
Als derde gerecht: sla . aubergine . zaden

Ik besluit dat die Sancerre daar wel es heel goed zou kunnen bij passenSmile

Er zijn enkele wijnen per glas verkrijgbaar en we besluiten om bij ons laatste gerecht: dunne lende west-vlaams rood . lente-ui . raap, dit dan ook zo te doen.
Ik kies voor een Italiaanse wijn: Diego Conterno 2014 Baluma, nebbiolo d'alba

De gerechten komen af en aan op een mooi tempo, niet te traag en niet te snel, ideaal zo!
De Sancerre heeft een mooie gele kleur, ruikt naar groene appel en is super! Goede keuze dus Wink
De vrouw is mee in mn verhaal en ik krijg alle puntenapplaus

Het laatste gerecht is in aantocht en de rode wijn wordt ingeschonken, blijkbaar moeten ze een nieuwe fles voor ons openmaken.
De wijn is super, rood fruit in de neus, heel licht van kleur niet zoals ik gewend ben van onze Bordeaux krachtpatsers...
Gaat heel mooi samen met onze dunne lende, missie alweer geslaagdSmile

Ik besluit de rode wijn mee te nemen en vraag om ze verder te schenken en op de rekening te zetten.
We nemen een kaasbordje ipv dessert en nuttigen de rode wijn verder.

We verlaten het restaurant rond 22u, met nog 1 glas wit in de fles en de rode volledig leegSmile
Enorm goed gegeten, niet over-eten en een goed gevoel!
Kostprijs Sancerre: 52 euro
Kostprijs Conterno: 37 euro

Totale kostprijs: 273 euro
Voor een dinsdagavond date met mn vrouw niet goedkoop, maar alles was dik in orde, vriendelijk, overheerlijk...

Gaan we terug?
Zeker, al was het maar om met de gastvrouw over lang geleden te tetteren bij een overheerlijk menu met dito wijnen!
Missie geslaagdapplaus


Bijlagen Afbeeldingen
       

Live your life to the fullest, because it only happens once...
11-05-2016, 01:35 PM
Bericht: #4
RE: Souvenir (Ieper)
Riffault en Conterno, toch wel behoorlijk klinkende namen...Nice!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-05-2016, 06:29 PM
Bericht: #5
RE: Souvenir (Ieper)
Leuke beschrijving !

De wijnen van Diego Conterno zijn me niet onbekend .
Wel geen familie van Aldo denk ik , maar idd een zeer gekende naam daar in de regio .

http://www.vinejo.freebb.be/thread-4115....o+conterno
12-05-2016, 11:31 AM
Bericht: #6
RE: Souvenir (Ieper)
(11-05-2016 06:29 PM)gertjeuh schreef:  http://www.vinejo.freebb.be/thread-4115....o+conterno
thumbsup

Live your life to the fullest, because it only happens once...


Ga naar locatie: