Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Le Millénaire, Reims
13-12-2015, 09:58 PM
Bericht: #1
Le Millénaire, Reims
Dit weekend in Reims geweest en gegeten in Le Millénaire, restaurant van kok Laurent Laplaige dat bekroond is met een Michelinster. Verwachtingen dan ook hoog gespannen. Begonnen met een glaasje champagne, voor mij een glas Charles Heidsieck Brut Réserve, aan de andere kant de rosé van Deutz. Mijn champagne was zeer vol, krachtig, goudgeel van kleur. In de mond krachtige pareling maar niet agressief, ook een houttoets, had ik de indruk. Mooie opener. De Deutz was heel vineus, niet helemaal mijn ding, maar beter dan de meeste roséchampagnes die ik al gedronken heb.
Een menu genomen aan 53€ met vier gangen. Zeer klassiek : gebakken foie gras, gegrilde st-jacobsnootjes, angus beef, en een dessert van ganache. Oerfrans, maar tot in de perfectie uitgevoerd! De foie gras smolt in mijn mond, de st-jacobs waren perfect gebakken, en het angus beef was zeer mals.
Bij de st-jacobs een sancerre gedronken en bij de angus een médoc. Beiden suggesties van de sommelier die heel goed pasten bij de gerechten. De médoc was overigens zeer mooi : een Layauga-Duboscq 2011. Ondanks het mindere jaar een zeer expressieve en rijpe neus van zwart fruit, en een houttoets. Ook in de mond zeer veel fruit, materie en diepte. Had deze naam nog nooit gehoord, maar is er één die ik onthoud. Op de site van het domein te koop aan 14€ per fles. En die is dat zeer zeker waard.
Mooie menu dus, en mooie passende wijnen. Supervriendelijke bediening. Klassiek, maar top. We lagen dan ook wel aan een 100€ de man. Maar het was het waard.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
13-12-2015, 10:54 PM
Bericht: #2
RE: Le Millénaire, Reims
Dat lijkt me dan nog een aanvaardbare prijs voor een restaurant met 1* in Reims, want aan € 100 zit je tegenwoordig overal nogal vlug. Meestal betaal je meer voor je drank dan voor het eten. Op veel plaatsen durven ze al méér dan € 12 vragen voor een glas champagne.
Dat was dus allemaal meer dan in orde, zo te lezenSlurp
13-12-2015, 11:02 PM
Bericht: #3
RE: Le Millénaire, Reims
(13-12-2015 10:54 PM)FRANCISPICCART schreef:  Dat lijkt me dan nog een aanvaardbare prijs voor een restaurant met 1* in Reims, want aan € 100 zit je tegenwoordig overal nogal vlug. Meestal betaal je meer voor je drank dan voor het eten. Op veel plaatsen durven ze al méér dan € 12 vragen voor een glas champagne.
Dat was dus allemaal meer dan in orde, zo te lezenSlurp

ik heb weinig ervaring met restaurants met michelinsterren Blush
Daarmee dat ik 100€ de man al veel vind, maar je hebt wel gelijk dat je tegenwoordig al snel al een flink bedrag zit als je goed wil eten en drinken.
De champagne was hier 14€ per coupe. De wijnen per glas aan 10€. Niet weinig, maar de wijnen waren echt goed gekozen, en zijn van goede kwaliteit. Dus als je dan goed eet en drinkt, dan vind ik het ook helemaal ok om daar die prijs voor te betalen. Een aanrader dus!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-12-2015, 09:18 AM
Bericht: #4
RE: Le Millénaire, Reims
Ik herinner me Le Mesnil (in het gelijknamige dorpje) waar je voor iets van 30 euro een volledige flés Champagne kreeg... Dacht dat dit eigen was aan de streek, blijkbaar niet dus Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-12-2015, 09:45 PM
Bericht: #5
RE: Le Millénaire, Reims
(14-12-2015 09:18 AM)vinejo schreef:  Ik herinner me Le Mesnil (in het gelijknamige dorpje) waar je voor iets van 30 euro een volledige flés Champagne kreeg... Dacht dat dit eigen was aan de streek, blijkbaar niet dus Rolleyes

Dat restaurant is gesloten, denk ik. Heb ernaar gezocht omwille van de goede kritieken maar weinig info gevonden. Jammer!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
14-12-2015, 10:20 PM
Bericht: #6
RE: Le Millénaire, Reims
(14-12-2015 09:45 PM)Olivier schreef:  
(14-12-2015 09:18 AM)vinejo schreef:  Ik herinner me Le Mesnil (in het gelijknamige dorpje) waar je voor iets van 30 euro een volledige flés Champagne kreeg... Dacht dat dit eigen was aan de streek, blijkbaar niet dus Rolleyes

Dat restaurant is gesloten, denk ik. Heb ernaar gezocht omwille van de goede kritieken maar weinig info gevonden. Jammer!

Oeps... Te goedkoop wellicht Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
14-12-2015, 10:57 PM
Bericht: #7
RE: Le Millénaire, Reims
(14-12-2015 10:20 PM)vinejo schreef:  
(14-12-2015 09:45 PM)Olivier schreef:  
(14-12-2015 09:18 AM)vinejo schreef:  Ik herinner me Le Mesnil (in het gelijknamige dorpje) waar je voor iets van 30 euro een volledige flés Champagne kreeg... Dacht dat dit eigen was aan de streek, blijkbaar niet dus Rolleyes

Dat restaurant is gesloten, denk ik. Heb ernaar gezocht omwille van de goede kritieken maar weinig info gevonden. Jammer!

Oeps... Te goedkoop wellicht Rolleyes

Dit restaurant is inderdaad gesloten, al bijna twee jaar denk ik. Ik ben er driemaal geweest en zag de kwaliteit gaandeweg afnemen, dus dat verwonderde me niet. Als je nu in de buurt wil gaan eten moet je zeker eens naar "La Gare" gaan in Le Mesnil. Het is een bistrot die nu anderhalf jaar geleden geopend werd in het oude stationsgebouw van het dorp. Het is gelegen tegenover de eigendommen van Champagne Robert Moncuit. Deze eigenaars hebben dit gebouw gekocht en hebben er een jonge chef ingezet die lekker kan koken. Kwaliteit vergelijkbaar met "Le Mesnil" in de beginjaren. Prijzen van rond de twintig Euro voor een menu op de middag en champagnes van wijnbouwers uit de buurt aan deftige prijzen (vanaf € 36 per fles). Je mag dit echter nooit vergelijken met Le Millénaire in Reims. Hier zeker geen sommelier die je adviseert. Wel lekkere champagnes met lekker eten. En als je het even niet weet neem dan gewoon Robert Moncuit!
20-12-2016, 12:41 AM
Bericht: #8
RE: Le Millénaire, Reims
(13-12-2015 09:58 PM)Olivier schreef:  Dit weekend in Reims geweest en gegeten in Le Millénaire, restaurant van kok Laurent Laplaige dat bekroond is met een Michelinster. Verwachtingen dan ook hoog gespannen. Begonnen met een glaasje champagne, voor mij een glas Charles Heidsieck Brut Réserve, aan de andere kant de rosé van Deutz. Mijn champagne was zeer vol, krachtig, goudgeel van kleur. In de mond krachtige pareling maar niet agressief, ook een houttoets, had ik de indruk. Mooie opener. De Deutz was heel vineus, niet helemaal mijn ding, maar beter dan de meeste roséchampagnes die ik al gedronken heb.
Een menu genomen aan 53€ met vier gangen. Zeer klassiek : gebakken foie gras, gegrilde st-jacobsnootjes, angus beef, en een dessert van ganache. Oerfrans, maar tot in de perfectie uitgevoerd! De foie gras smolt in mijn mond, de st-jacobs waren perfect gebakken, en het angus beef was zeer mals.
Bij de st-jacobs een sancerre gedronken en bij de angus een médoc. Beiden suggesties van de sommelier die heel goed pasten bij de gerechten. De médoc was overigens zeer mooi : een Layauga-Duboscq 2011. Ondanks het mindere jaar een zeer expressieve en rijpe neus van zwart fruit, en een houttoets. Ook in de mond zeer veel fruit, materie en diepte. Had deze naam nog nooit gehoord, maar is er één die ik onthoud. Op de site van het domein te koop aan 14€ per fles. En die is dat zeer zeker waard.
Mooie menu dus, en mooie passende wijnen. Supervriendelijke bediening. Klassiek, maar top. We lagen dan ook wel aan een 100€ de man. Maar het was het waard.
Bij ons ook 100€ op de kop per persoon. Krak dezelfde menu, buiten de dessert... En wijnen van de kaart genomen(La Louviere wit 2010 en de rode hiervan 2009)

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
19-08-2018, 09:59 PM
Bericht: #9
RE: Le Millénaire, Reims
Een verrassingsweekendje in de champagne gekregen applaus en terug naar Le Millénaire geweest. Opener was deze keer de witte Deutz, een vrij krachtige champagne, niet slecht, maar mag voor mij net iets zachter zijn. Opnieuw de menu genomen, deze keer 55€, dus qua prijsstijging valt dat goed mee... Sommige gerechtjes top, zoals de knapperig gebakken zeebaars, eigenlijk perfect klaargemaakt. Opnieuw angus beef, grappig om te kunnen zien wat ik vorige keer gegeten heb. Opnieuw perfect klaargemaakt, maar zo klassiek, voor mij mag het al es wat gewaagder zijn. De tartaar van zalm vond ik wat minder, de combinatie van smaken werkte niet echt. Lekker dessertje met oa een moisse van verbena. Alles kwam heel snel na elkaar en bij de eerste gang zijn ze zelfs niet komen vragen of we wijn wilden. Bij tweede gerechtje dan maar zelf gevraagd. Nog altijd zeer lekker gegeten, maar toch wat « werkpuntjes ».

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: