Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pikant dagje ;-)
17-12-2015, 05:32 PM
Bericht: #1
Pikant dagje ;-)
Een pikant dagje vandaag op t forum.
Een aantal leuke (doch soms intensieve) discussies.
Maar hey, is dat niet de bedoeling van een forum?
@ all: loop niet weg van zo n discussie, participeer, deel uw mening, durf een standpunt in te nemen.
En als iemand nogal scherp uit de hoek komt, weet dat op een scherm alles wat zwaarder overkomt dan in real life.
En mocht je toch ergens beledigd zijn of je niet goed voelen bij een bepaalde uitspraak, durf dat gerust te zeggen. De persoon in kwestie kan dan eventueel nuanceren of zich zelfs excuseren...
(Ik spreek uit ervaring, een gedachte staat soms vlugger op t net dan je beseft Wink )

Maar vooral dus: Communiceer!
(In het besef dat we allen slechts nietige wezens zijn met heel wat kwaliteiten én... gebreken. Zet een vergrootglas op de kwaliteiten en niet op de gebreken, bij jezelf én een ander)

Tot zover deze Bond Zonder Naam advertentie

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2015, 06:22 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-12-2015 om 06:23 PM door Mathijs81.)
Bericht: #2
RE: Pikant dagje ;-)
Tja, moesten we allemaal hetzelfde proeven & lusten , dan konden we ons "commuvinisten" noemen Gek?.
Maar we leven ( gelukkig ) in een democratie waar we open en vrij kunnen ventileren - ieder zijn/haar eigen mening.

Nu wordt het moeilijk om er GEEN seksuele connotatie aan te verbinden ... waar sommigen slikken, spuwen anderen.
Wat de ene wel lust .... lust de andere daarvoor niet - gelukkig bestaat er daarom een overgrote variëteit aan wijn.

Conclusie ... de neuzen wijzen soms in een verschillende richting, maar uiteindelijk wijzen ze toch allemaal in het glas applaus.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
17-12-2015, 08:49 PM
Bericht: #3
RE: Pikant dagje ;-)
(17-12-2015 06:22 PM)Mathijs81 schreef:  Conclusie ... de neuzen wijzen soms in een verschillende richting, maar uiteindelijk wijzen ze toch allemaal in het glas applaus.

Heel mooi! thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2015, 09:22 PM
Bericht: #4
RE: Pikant dagje ;-)
Op zich vind k het best fijn om pittige discussies te zien. Meer van dat, zou k zeggen. Is enkel verrijkend, op voorwaarde dat de bal en niet de man wordt gespeeld. Ik heb de indruk dat hier TN's slechts (alle kom, toch vaak) worden becommentarieerd als men akkoord gaat. Ietwat tegengewicht houdt een mens scherp bij het proeven van een volgende fles. En trouwens, dé waarheid in proeven bestaat niet. Er zijn zoveel factoren die t proeven beïnvloeden (hier op dit forum trouwens al beschreven).
17-12-2015, 10:48 PM
Bericht: #5
RE: Pikant dagje ;-)
(17-12-2015 06:22 PM)Mathijs81 schreef:  Tja, moesten we allemaal hetzelfde proeven & lusten , dan konden we ons "commuvinisten" noemen Gek?.
Maar we leven ( gelukkig ) in een democratie waar we open en vrij kunnen ventileren - ieder zijn/haar eigen mening.

Nu wordt het moeilijk om er GEEN seksuele connotatie aan te verbinden ... waar sommigen slikken, spuwen anderen.
Wat de ene wel lust .... lust de andere daarvoor niet - gelukkig bestaat er daarom een overgrote variëteit aan wijn.

Conclusie ... de neuzen wijzen soms in een verschillende richting, maar uiteindelijk wijzen ze toch allemaal in het glas applaus.

Mathijs

Wel Mathijs, niet dat we altijd dezelfde mening hebben en maar goed ook.

Daarom dat het ik hier even de seksistische toer ga bewandelen.
Stel je voor dat wij als mannen slechts één bepaalde vrouw zouden begeren of ...... Rolleyes
Het leven zou zo ondragelijk worden.

Nog al goed dat we ons op het vlak van wijn een verschillende smaak en aanpak kunnen veroorloven.

En wat ik zo bijzonder vind is als ik vandaag een andere wijn wil dan die van gisteren heb ik voldoende flexibiliteit.

Wat betreft vrouwen ga ik me hier niet uitspreken. ang-el

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-12-2015, 12:14 AM
Bericht: #6
RE: Pikant dagje ;-)
(17-12-2015 09:22 PM)Fre schreef:  Op zich vind k het best fijn om pittige discussies te zien. Meer van dat, zou k zeggen. Is enkel verrijkend, op voorwaarde dat de bal en niet de man wordt gespeeld. Ik heb de indruk dat hier TN's slechts (alle kom, toch vaak) worden becommentarieerd als men akkoord gaat. Ietwat tegengewicht houdt een mens scherp bij het proeven van een volgende fles. En trouwens, dé waarheid in proeven bestaat niet. Er zijn zoveel factoren die t proeven beïnvloeden (hier op dit forum trouwens al beschreven).

volledig mee eens. Daarom dat ik in de topic Haut Brion een paar reacties verwijderd heb, want op de man en niet op de bal.
Iedereen mag van mening verschillen, maar geen platitudes, aub...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-12-2015, 02:21 AM
Bericht: #7
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 12:14 AM)Olivier schreef:  ..................
Daarom dat ik in de topic Haut Brion een paar reacties verwijderd heb, want op de man en niet op de bal.
Iedereen mag van mening verschillen, maar geen platitudes, aub...

Die verwijderde reacties zal ik dan zeker niet gelezen hebben.taz
Anders had ik me wellicht ook eens laten gaan. Wink

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
18-12-2015, 06:31 AM
Bericht: #8
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 02:21 AM)don quichotte schreef:  Die verwijderde reacties zal ik dan zeker niet gelezen hebben.taz
Anders had ik me wellicht ook eens laten gaan. Wink

Don, was iets in de trend van rijden met een Porsche over een glad wegdek op een circuit - met een hint sarcasme erbij.
Vermoed dat beide heren voor een verzekeringsfirma werken en mij willen waarschuwen dat de winter eraan komt nono.

When in doubt ... drink Pomerol !
18-12-2015, 08:24 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-12-2015 om 08:34 AM door Mathijs81.)
Bericht: #9
RE: Pikant dagje ;-)
Om nog even op het topic terug te komen ....

Ik ben de eerste om grif toe te geven dat ik persoonlijk niet al te veel weet over wijn.
Geen grondige kennis over bepaalde wijnstreken, terroir, druivensoorten, assemblages, etc.
Is dat jammer .... zeker weten. Houdt het me tegen om te ontdekken ... deels wel.

Maar diegene die mij ondertussen kennen, weten dat ik dat toch grotendeels kan compenseren.
Compenseren door mijn liefde & passie voor de wijn, intens kunnen genieten van een goed glas.

En - nu kan de discussie pas volop losbarsten - is dat niet uiteindelijk de bedoeling ?
Hoeven we nu echt alles volledig te analyseren om er te kunnen van genieten ?
Smaakt de wijn beter, wetende dat het 55% CS, 35% Merlot en 10% CF is ? Neen.
Is het leuk te weten wat er allemaal in het glas zit en hoe het tot stand kwam. Ja.

Op mooie momenten in het leven hoort een mooie wijn op tafel te staan ....
De verlovingsaankondiging van een goede vriend, de geboorte van een kind, een reünie van oude vrienden, etc.
Het besef dat je ouders snel een dagje ouder worden en dat je snel nog wat mooie momenten wil meepikken.

Is het dan nodig om dat mooie moment te onderbreken voor een grondige analyse ?
Neen - leer verdomd te genieten van het moment zelf in plaats van het moment zelf te analyseren !

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
18-12-2015, 08:58 AM
Bericht: #10
RE: Pikant dagje ;-)
ter info, discussie over licatadegustatie is op aanvraag verwijderd

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-12-2015, 08:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-12-2015 om 09:00 AM door Dc.)
Bericht: #11
RE: Pikant dagje ;-)
[align=right]
(18-12-2015 08:58 AM)Olivier schreef:  ter info, discussie over licatadegustatie is op aanvraag verwijderd

Spijtig want ik wilde deze net gaan lezen... Sad
[/align]
18-12-2015, 09:02 AM
Bericht: #12
RE: Pikant dagje ;-)
er is betere proza geschreven, DC, no worries Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-12-2015, 09:49 AM
Bericht: #13
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 08:24 AM)Mathijs81 schreef:  Om nog even op het topic terug te komen ....

Ik ben de eerste om grif toe te geven dat ik persoonlijk niet al te veel weet over wijn.
Geen grondige kennis over bepaalde wijnstreken, terroir, druivensoorten, assemblages, etc.
Is dat jammer .... zeker weten. Houdt het me tegen om te ontdekken ... deels wel.

Maar diegene die mij ondertussen kennen, weten dat ik dat toch grotendeels kan compenseren.
Compenseren door mijn liefde & passie voor de wijn, intens kunnen genieten van een goed glas.

En - nu kan de discussie pas volop losbarsten - is dat niet uiteindelijk de bedoeling ?
Hoeven we nu echt alles volledig te analyseren om er te kunnen van genieten ?
Smaakt de wijn beter, wetende dat het 55% CS, 35% Merlot en 10% CF is ? Neen.
Is het leuk te weten wat er allemaal in het glas zit en hoe het tot stand kwam. Ja.

Op mooie momenten in het leven hoort een mooie wijn op tafel te staan ....
De verlovingsaankondiging van een goede vriend, de geboorte van een kind, een reünie van oude vrienden, etc.
Het besef dat je ouders snel een dagje ouder worden en dat je snel nog wat mooie momenten wil meepikken.

Is het dan nodig om dat mooie moment te onderbreken voor een grondige analyse ?
Neen - leer verdomd te genieten van het moment zelf in plaats van het moment zelf te analyseren !

Mathijs

thumbsup thumbsup thumbsup

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
18-12-2015, 09:50 AM
Bericht: #14
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 08:24 AM)Mathijs81 schreef:  Om nog even op het topic terug te komen ....

Ik ben de eerste om grif toe te geven dat ik persoonlijk niet al te veel weet over wijn.
Geen grondige kennis over bepaalde wijnstreken, terroir, druivensoorten, assemblages, etc.
Is dat jammer .... zeker weten. Houdt het me tegen om te ontdekken ... deels wel.

Maar diegene die mij ondertussen kennen, weten dat ik dat toch grotendeels kan compenseren.
Compenseren door mijn liefde & passie voor de wijn, intens kunnen genieten van een goed glas.

En - nu kan de discussie pas volop losbarsten - is dat niet uiteindelijk de bedoeling ?
Hoeven we nu echt alles volledig te analyseren om er te kunnen van genieten ?
Smaakt de wijn beter, wetende dat het 55% CS, 35% Merlot en 10% CF is ? Neen.
Is het leuk te weten wat er allemaal in het glas zit en hoe het tot stand kwam. Ja.

Op mooie momenten in het leven hoort een mooie wijn op tafel te staan ....
De verlovingsaankondiging van een goede vriend, de geboorte van een kind, een reünie van oude vrienden, etc.
Het besef dat je ouders snel een dagje ouder worden en dat je snel nog wat mooie momenten wil meepikken.

Is het dan nodig om dat mooie moment te onderbreken voor een grondige analyse ?
Neen - leer verdomd te genieten van het moment zelf in plaats van het moment zelf te analyseren !

Mathijs

Alle respect Mathijs.
Maar je laatste zin lijkt me wel behoorlijk naast de kwestie.
Dit is een wijnforum, en het hedonistische kan perfect worden gecombineerd met het analytische. Soms overheerst het ene, soms het andere.
En het is niet omdat iemand iets dieper op de zaak ingaat dat ie niet geniet van de wijn.
In de topic waarvan sprake (Haut Brion) uit Jordaens zijn twijfels over een wijn die jij nogal lyrisch besprak. Hij deed dit op zijn geheel eigen wijze, met zin voor humor en overdrijving, in een soms quasi literaire stijl waarvan ik heel erg kan genieten. Het is misschien eigen aan een bepaalde generatie (waartoe ik ook behoor) om soms de moeite nog te doen om bepaalde zaken mooi te willen formuleren, en vooral om nog zijn mening te durven uiten, ook als die niet meteen overeenstemt met die van een ander.
Jammer genoeg is die debatcultuur niet eigen aan de Vlaming, zeker de laatste 10 jaar blijkt dat echt een probleem, ik vrees dat een hele generatie Vlamingen teveel gepamperd is, niet gewoon is van te worden tegengesproken en elk meningsverschil als een aanval op hun persoon beschouwt.
Dus neem wat ik hier schrijf niet te persoonlijk hé ;-)

Zelf hoú ik enorm van een goede discussie, het mág eens stuiven, het mag er eens wat luider aan toe gaan, daarna drink je samen gewoon een lekker glas samen, bewust van het feit dat iedereen minstens een beetje gelijk heeft.

Nog iets:
De topic over Licata is dus verwijderd op aanvraag.
Ik wil wel noteren dat dit héél uitzonderlijk is.
Dit kan namelijk op een vorm van censuur lijken, iets waar we heel erg mee opletten. We doen dit dus niet gratuit. Wanneer het voor iemand echter echt heel belangrijk is en de vraag gefundeerd is kunnen we ingaan op het verzoek een bericht of topic te schrappen.
Ik zou enkel willen vragen aan alle forumleden om respect te hebben voor elkaar.
Dit houdt echter ook in: antwoorden als iemand je persoonlijk aanspreekt of een vraag stelt! Dat werd in de geschrapte topic tot drie maal toe niét gedaan, tot ergernis van velen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-12-2015, 10:09 AM
Bericht: #15
RE: Pikant dagje ;-)
Eigenlijk was ik niet meer van plan van hier op terug te komen. De reactie van Mathijs blijf ik bijzonder ongepast vinden. Maar omwille van de tekstanalyse (nou, ja) van Vinejo toch dit: wat ik onder "Haut-Brion" schreef was niet eens een reactie op de bijdragen van Mathijs persé. De thread was gestart door Vincent in 2013. En bij hem ging het om 1973. dat jaar had ik in mijn opsomming ook kunnen opnemen, net zoals 1977 (wat voor Ch. Margaux wel een bijzonder scharminkelig oogstjaar moet geweest zijn, maar daarvan kan ik gelukkig niet getuigen). Toevallig heb ik nogal wat ervaring opgedaan met Haut-Brion 1973 en 1974 (en ook VCC, o.a.), zo'n 15 à 20 jaar geleden en die waren zonder meer below par. Toen al. Als mensen vandaag de dag van die wijnen kunnen genieten, dan voor mij niet gelaten. Misschien moet je hen dan écht een paar flessen Mouton-Cadet 1982 voor hun Nieuwjaar geven... Maar dat bewijst in mijn ogen alleen maar dat ze nog maar weinig ervaring hebben met grote, oude wijnen uit échte bewaarjaren: 1945, 1947, 1955, 1959, 1961, 1962, 1966, 1970, 1978, 1982, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1995, 2000... Ik wil daar best nog eens op terugkomen, maar dan liefst in een andere context.
18-12-2015, 10:12 AM
Bericht: #16
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 10:09 AM)Jordaens schreef:  Eigenlijk was ik niet meer van plan van hier op terug te komen. De reactie van Mathijs blijf ik bijzonder ongepast vinden. Maar omwille van de tekstanalyse (nou, ja) van Vinejo toch dit: wat ik onder "Haut-Brion" schreef was niet eens een reactie op de bijdragen van Mathijs persé. De thread was gestart door Vincent in 2013. En bij hem ging het om 1973. dat jaar had ik in mijn opsomming ook kunnen opnemen, net zoals 1977 (wat voor Ch. Margaux wel een bijzonder scharminkelig oogstjaar moet geweest zijn, maar daarvan kan ik gelukkig niet getuigen). Toevallig heb ik nogal wat ervaring opgedaan met Haut-Brion 1973 en 1974 (en ook VCC, o.a.), zo'n 15 à 20 jaar geleden en die waren zonder meer below par. Toen al. Als mensen vandaag de dag van die wijnen kunnen genieten, dan voor mij niet gelaten. Misschien moet je hen dan écht een paar flessen Mouton-Cadet 1982 voor hun Nieuwjaar geven... Maar dat bewijst in mijn ogen alleen maar dat ze nog maar weinig ervaring hebben met grote, oude wijnen uit échte bewaarjaren: 1945, 1947, 1955, 1959, 1961, 1962, 1966, 1970, 1978, 1982, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1995, 2000... Ik wil daar best nog eens op terugkomen, maar dan liefst in een andere context.

Tekstanalyse, teksthedonisme, het kan allemaal ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-12-2015, 10:41 AM
Bericht: #17
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 09:50 AM)vinejo schreef:  Nog iets:
De topic over Licata is dus verwijderd op aanvraag.
Ik wil wel noteren dat dit héél uitzonderlijk is.
Dit kan namelijk op een vorm van censuur lijken, iets waar we heel erg mee opletten. We doen dit dus niet gratuit. Wanneer het voor iemand echter echt heel belangrijk is en de vraag gefundeerd is kunnen we ingaan op het verzoek een bericht of topic te schrappen.
Ik zou enkel willen vragen aan alle forumleden om respect te hebben voor elkaar.
Dit houdt echter ook in: antwoorden als iemand je persoonlijk aanspreekt of een vraag stelt! Dat werd in de geschrapte topic tot drie maal toe niét gedaan, tot ergernis van velen.

Wat een soap...iedereen wil dat de dingen met naam en toenaam gepost worden. Als dit dan gebeurt, beginnen er blijkbaar een paar stoelen te schuiven en wordt uiteindelijk de discussie verwijderd. Uiterst jammer, beknottend en neigend naar favoritisme. Krijgt de onafhankelijkheid van dit forum hier een ferme deuk? Voor mij alleszins wel...
18-12-2015, 10:57 AM
Bericht: #18
RE: Pikant dagje ;-)
Zwak

Wine is sunlight , held together by water !
18-12-2015, 11:02 AM
Bericht: #19
RE: Pikant dagje ;-)
bedankt aan de moderatoren om de discussie te verwijderen : die gesloten discussie laten staan vond ik zinloos, een gesloten discussie op een forum is niet echt de bedoeling

ik had al toegegeven dat ik het anders had moeten aanpakken : heb ik duidelijk vermeld in die topic, maar het was net om een discussie over Licata en prijzen te vermijden dat ik het zo heb aangepakt, ik wou het over die wijnen hebben > maar was een foute inschatting van mij

maar voor mij hoeft het op deze manier niet meer : ik heb hier +3500 posts gedaan, steeds met de beste bedoelingen (oa forumaankopen en forumtasting) en als er dan eens één post wat minder geslaagd is krijg ik dit allemaal op mijn dak, met nog een dolk in de rug achteraf ook (thank you Kris daarvoor)

wat ik hier de laatste dagen zie passeren op het forum is niet mijn stijl; discussiëren > graag! maar niet op deze manier

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
18-12-2015, 11:35 AM
Bericht: #20
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 11:02 AM)Kris G schreef:  bedankt aan de moderatoren om de discussie te verwijderen : die gesloten discussie laten staan vond ik zinloos, een gesloten discussie op een forum is niet echt de bedoeling

ik had al toegegeven dat ik het anders had moeten aanpakken : heb ik duidelijk vermeld in die topic, maar het was net om een discussie over Licata en prijzen te vermijden dat ik het zo heb aangepakt, ik wou het over die wijnen hebben > maar was een foute inschatting van mij

maar voor mij hoeft het op deze manier niet meer : ik heb hier +3500 posts gedaan, steeds met de beste bedoelingen (oa forumaankopen en forumtasting) en als er dan eens één post wat minder geslaagd is krijg ik dit allemaal op mijn dak, met nog een dolk in de rug achteraf ook (thank you Kris daarvoor)

wat ik hier de laatste dagen zie passeren op het forum is niet mijn stijl; discussiëren > graag! maar niet op deze manier

Awel, nu ga ik eens vloeken zie, godverdomme.
KrisG verdorie, ge hebt dit zélf allemaal uitgelokt.
Met die halfslachtige post over Licata met die belachelijke titel en ridicule tasting notes. En dan geheimzinnig doen, niet antwoorden over waar je die wijnen had gedronken, of je er had gekocht, of er inkom werd betaald enz.. Gewoon negeren lost niks op, dat doe je nochtans steeds als het wat moeilijker wordt of als het je niet aanstaat.
Zo negeer je mij al een hele tijd omdat ik ooit eens iets heb gepost waardoor je je beledigd voelde, ik heb het eens opgezocht, het was deze post
http://www.vinejo.freebb.be/thread-1757-...W#pid23788
Daarna ben je meer dan een half jaar niet op het forum geweest.
En sedert je terugkomst ontwijk je me totaal, zelfs degustaties waaraan ik deelneem zeg je af. Hoe kleinzielig is dat?
Gisteren heb je dan blijkbaar aan Olivier gevraagd om de discussie te verwijderen, wat hij uiteindelijk ook heeft gedaan om (ik mag hem hier citeren denk ik ) " van dat kinderachtige gedoe af te zijn".

Kris, je hebt zeker je verdienste voor dit forum, maar remember, dit forum heeft ook zijn verdienste voor jou.
Het bestaat nu al zes jaar en leeft nog steeds, iets waar enkel LPDV ook in slaagt. Wijnfora in Nederland en Amerika hebben het niet zolang uitgehouden. En zijn wellicht ten onder gegaan aan zulke belachelijke toestanden als deze.

Voila, het moest eruit en t is eruit. Ik kan alleen hopen dat je je groot toont en nu niet wegloopt maar je positieve bijdrages - die door zeer velen erg geapprecieerd worden- aan dit forum blijft leveren.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-12-2015, 12:19 PM
Bericht: #21
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 09:50 AM)vinejo schreef:  Zelf hou ik enorm van een goede discussie, het mág eens stuiven, het mag er eens wat luider aan toe gaan, daarna drink je samen gewoon een lekker glas samen, bewust van het feit dat iedereen minstens een beetje gelijk heeft.

In deze quote kan ik me vinden - en nu in mijn koppeke slotje erop Sleepy.

When in doubt ... drink Pomerol !
18-12-2015, 12:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-12-2015 om 12:35 PM door Dc.)
Bericht: #22
RE: Pikant dagje ;-)
Amai echt wel meer reactie dan ik had verwacht, zeker nadat ik een dag of 2 door werkaangelegenheden niet meer ben kunnen inloggen.

Zelf als, ik zie mezelf nog altijd zo, beginnend wijnliefhebber (ondertussen 5j ermee bezig ongeveer) heb ik zeer weinig ervaring met oudere Bordeaux of oudere wijnen in het algemeen. Enkel eeen paar oudere flessen die ik van een medelid hier op de kop heb kunnen tikken, waarvoor dank Jan moest je nog eens meelezen. Oudste jaargang was 1987, een Rioja tijdens de laatste degustatue bij Fleer.
Ik kon zeker genieten van deze wijn, maar je proefde wel dat hij zijn beste tijd had gehad.
Over grote bewaarwijnen en jaargangen kan ik me echt niet uitspreken wegens te groen achter mijn oren Smile. Langs de andere kant merk ik toch bij mezelf op dat ik enorm uitkijk naar momenten waar er eens een oudere wijn geproefd kan worden. Vooreerst uit nieuwschierigheid hoe die geëvolueerd is. Langs de andere kant mis ik soms input van een meer ervaren "proever" van oudere wijnen welke smaken,... ik dan soms herken.

Over de Licata-discussie e.d. wil ik enkel kwijt dat zulke zaken interessant leesvoer zijn, maar dat hij mij eerder te doen is om de TN en niet om de prijzen e.d. Iedereen kiest voor zichzelf waar hij zijn wijn koopt. Ik heb me daar niet mee te moeien. Ikzelf koop ook regelmatig op internet, maar evengoed bij wijnhandelaren in de buurt waar ik een goed gevoel bij heb (en ja die zijn nog te vindenSmile).

Tenslotte misschien mijn oprechte dank aan Jo even voor dit forum. Voor mij is dit qua wijn een waar toevluchtsoord geworden. Je komt er interessante TN en mensen tegen die dezelfde passie delen. Regelmatig betrap ik mezelf er zelfs op dat wanneer ik op het punt sta om een voor mij onbekende wijn aan te schaffen, dat ik eerder naar TN op dit forum kom dan naar pakweg cellartracker ofzo. Bovendien plaats ik regelmatig zelf graag een TN om eens te kijken of anderen de wijnen hier ook kennen en of ze die dan evenveel (of even weinig) kunnen appreciëren als mezelf.
Hopelijk kan ik dit nog lang doen.
Daarom om af te sluiten nogmaals "ne dikke merci" Jo!
18-12-2015, 01:24 PM
Bericht: #23
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 12:33 PM)Dc schreef:  Tenslotte misschien mijn oprechte dank aan Jo even voor dit forum. Voor mij is dit qua wijn een waar toevluchtsoord geworden. Je komt er interessante TN en mensen tegen die dezelfde passie delen. Regelmatig betrap ik mezelf er zelfs op dat wanneer ik op het punt sta om een voor mij onbekende wijn aan te schaffen, dat ik eerder naar TN op dit forum kom dan naar pakweg cellartracker ofzo. Bovendien plaats ik regelmatig zelf graag een TN om eens te kijken of anderen de wijnen hier ook kennen en of ze die dan evenveel (of even weinig) kunnen appreciëren als mezelf.
Hopelijk kan ik dit nog lang doen.
Daarom om af te sluiten nogmaals "ne dikke merci" Jo!

En daar sluit ik me volledig bij aan. Ik ben al 25 jaar gepassioneerd met wijn bezig maar leer nog elke dag bij. En ook dankzij dit forum!
18-12-2015, 05:25 PM
Bericht: #24
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 11:02 AM)Kris G schreef:  bedankt aan de moderatoren om de discussie te verwijderen : die gesloten discussie laten staan vond ik zinloos, een gesloten discussie op een forum is niet echt de bedoeling

ik had al toegegeven dat ik het anders had moeten aanpakken : heb ik duidelijk vermeld in die topic, maar het was net om een discussie over Licata en prijzen te vermijden dat ik het zo heb aangepakt, ik wou het over die wijnen hebben > maar was een foute inschatting van mij

maar voor mij hoeft het op deze manier niet meer : ik heb hier +3500 posts gedaan, steeds met de beste bedoelingen (oa forumaankopen en forumtasting) en als er dan eens één post wat minder geslaagd is krijg ik dit allemaal op mijn dak, met nog een dolk in de rug achteraf ook (thank you Kris daarvoor)

wat ik hier de laatste dagen zie passeren op het forum is niet mijn stijl; discussiëren > graag! maar niet op deze manier

How eh manne, van dieje boer geen erwten hé...ik wil hier niet versleten worden als iemand die "een dolk in de rug steekt".
Recht van antwoord dus.
Efkes alles op een rijtje zetten: het begint met een resem mysterieuze TN's waar veel mist over hangt..... In één van de daarop volgende posts, zeg ik dat de prijzen bij Licata te hoog zijn. Blijkbaar had ik dit niet mogen zeggen want van dan af hoor ik bij Kris G een heel andere klok luiden dan in zijn reguliere posts.

In veel post gaat het bij Kris G over PQ, het uitpluizen en vergelijken van prijslijsten, percentje vragen,...helemaal niets verkeerd mee. Maar als de ruime marges van Licata ter sprake komt, moet het ineens enkel over wijn gaan, de P is ineens minder belangrijk dan de Q. Tenslotte vraagt hij om de discussie te verwijderen! Toch logisch dat ik mij daar vragen bij stel. Bij mij komt dit over alsof er bepaalde dingen niet gezegd mogen zijn...pure censuur dus.
Ik snap nog altijd niet waarom die discussie weg moest. Net zoals ik niet snap waarom de moderatoren er mee ingestemd hebben want er werd in die discussie niets maar dan ook niets verkeerd gezegd. Volgens Kris G werd er wat kinderachtig gedaan, lees ik van Jo.
Awel Kris G, mocht het kunnen, herlees die gecensureerde discussie en ga eens voor de spiegel staan in plaats van mij hier aan te pakken.

En zo kom ik bij het belangrijkste nl. mijn post waarin ik de onafhankelijkheid van het forum in vraag stel. Moderatoren die een discussie afsluiten en verwijderen zonder reden. Jo en Olivier, hier zou ik voorzichtiger mee zijn. Het geeft lezers het gevoel dat men boven hun hoofd beslist over welke onderwerpen of commerce, positief of negatief geschreven wordt.
Favoritisme dus en fataal voor een langlevend, onafhankelijk kwaliteitsforum als dit.
Jammer en frustrerend omdat je er als moderator niets aan kan doen. Uiteindelijk word je ook maar meegesleurd in een verhaal dat niet het jouwe is maar dat van een individu dat rare sprongen maakt.

Kris G: als jij Licata wil gaan afzuipen is dat voor mij geen enkel probleem. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan. Maar als dit om de één of andere reden in je gezicht ontploft, moet je geen zondebok zoeken op dit forum.

PS. Kan de discussie "een paar simpele wijntjes" niet heropend worden? Mensen die nu pas inschakelen, horen het donderen in Keulen.
En nu duik ik de kelder in.
18-12-2015, 05:42 PM
Bericht: #25
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 05:25 PM)Kris schreef:  
(18-12-2015 11:02 AM)Kris G schreef:  bedankt aan de moderatoren om de discussie te verwijderen : die gesloten discussie laten staan vond ik zinloos, een gesloten discussie op een forum is niet echt de bedoeling

ik had al toegegeven dat ik het anders had moeten aanpakken : heb ik duidelijk vermeld in die topic, maar het was net om een discussie over Licata en prijzen te vermijden dat ik het zo heb aangepakt, ik wou het over die wijnen hebben > maar was een foute inschatting van mij

maar voor mij hoeft het op deze manier niet meer : ik heb hier +3500 posts gedaan, steeds met de beste bedoelingen (oa forumaankopen en forumtasting) en als er dan eens één post wat minder geslaagd is krijg ik dit allemaal op mijn dak, met nog een dolk in de rug achteraf ook (thank you Kris daarvoor)

wat ik hier de laatste dagen zie passeren op het forum is niet mijn stijl; discussiëren > graag! maar niet op deze manier

How eh manne, van dieje boer geen erwten hé...ik wil hier niet versleten worden als iemand die "een dolk in de rug steekt".
Recht van antwoord dus.
Efkes alles op een rijtje zetten: het begint met een resem mysterieuze TN's waar veel mist over hangt..... In één van de daarop volgende posts, zeg ik dat de prijzen bij Licata te hoog zijn. Blijkbaar had ik dit niet mogen zeggen want van dan af hoor ik bij Kris G een heel andere klok luiden dan in zijn reguliere posts.

In veel post gaat het bij Kris G over PQ, het uitpluizen en vergelijken van prijslijsten, percentje vragen,...helemaal niets verkeerd mee. Maar als de ruime marges van Licata ter sprake komt, moet het ineens enkel over wijn gaan, de P is ineens minder belangrijk dan de Q. Tenslotte vraagt hij om de discussie te verwijderen! Toch logisch dat ik mij daar vragen bij stel. Bij mij komt dit over alsof er bepaalde dingen niet gezegd mogen zijn...pure censuur dus.
Ik snap nog altijd niet waarom die discussie weg moest. Net zoals ik niet snap waarom de moderatoren er mee ingestemd hebben want er werd in die discussie niets maar dan ook niets verkeerd gezegd. Volgens Kris G werd er wat kinderachtig gedaan, lees ik van Jo.
Awel Kris G, mocht het kunnen, herlees die gecensureerde discussie en ga eens voor de spiegel staan in plaats van mij hier aan te pakken.

En zo kom ik bij het belangrijkste nl. mijn post waarin ik de onafhankelijkheid van het forum in vraag stel. Moderatoren die een discussie afsluiten en verwijderen zonder reden. Jo en Olivier, hier zou ik voorzichtiger mee zijn. Het geeft lezers het gevoel dat men boven hun hoofd beslist over welke onderwerpen of commerce, positief of negatief geschreven wordt.
Favoritisme dus en fataal voor een langlevend, onafhankelijk kwaliteitsforum als dit.
Jammer en frustrerend omdat je er als moderator niets aan kan doen. Uiteindelijk word je ook maar meegesleurd in een verhaal dat niet het jouwe is maar dat van een individu dat rare sprongen maakt.

Kris G: als jij Licata wil gaan afzuipen is dat voor mij geen enkel probleem. Ik heb dit vroeger ook wel eens gedaan. Maar als dit om de één of andere reden in je gezicht ontploft, moet je geen zondebok zoeken op dit forum.

PS. Kan de discussie "een paar simpele wijntjes" niet heropend worden? Mensen die nu pas inschakelen, horen het donderen in Keulen.
En nu duik ik de kelder in.

Ik sluit mij hier toch wel bij aan. Begrijp ook niet goed waarom er in het ene topic wel en in het andere niet over de prijzen zou mogen gepraat worden en waarom dit dan gecensureerd zou moeten worden ...

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
18-12-2015, 09:13 PM
Bericht: #26
RE: Pikant dagje ;-)
misschien heb ik de discussie te snel verwijderd. Sorry als dat over kwam als censuur. Dat was niet mijn bedoeling. Ik had het gevoel dat het aan het ontaarden was in een discussie die er nog weinig toe doet en waar niemand nog echt probeerde om mekaar te begrijpen. En daarom heb ik de discussie verwijderd. Ook al omdat er TN-gewijs eigenlijk weinig in stond en er geen andere commentaren meer kwamen op de wijn.

Ik vind bovenstaande discussie goed en dat moet inderdaad kunnen. Wanneer er echter op de man gespeeld wordt, vind ik het mijn taak om in te grijpen als moderator. Daarom dat ik de opmerking van Venne verwijderd heb, want van het niveau van een toogruzie. Jammer, want je kan dezelfde boodschap op een andere manier verwoorden dat het uitnodigt tot een echte discussie in plaats van eens "je gedacht" te zeggen.

Enfin, het ligt in mijn aard om te proberen constructief eruit te komen en te begrijpen waarom iemand reageert zoals hij reageert. En dat leidt tot andere keuzes bij mij dan bij Jo. Ik heb het gevoel dat die keuzes hier niet gesmaakt worden. En dat is ieders recht. Maar ik trek de conclusie dat het voor mij hier ophoudt als moderator. Ik kijk er wel naar uit om nog bij te dragen als gewone wijnliefhebber. Dan kan ik mij ook eens goed plat laten gaan. Grapje Wink

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-12-2015, 09:25 PM
Bericht: #27
RE: Pikant dagje ;-)
En als we nu allemaal vinden dat je een heel goede moderator bent, Olivier?
Als we nu allemaal eens zeggen dat vergissen menselijk is, (als er al sprake is van een vergissing)?
Als we nu eens allemaal zeggen dat we het enorm appreciëren wat je allemaal gedaan hebt voor dit forum?
Als we nu eens allemaal zeggen dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en dat we aanvaarden en respecteren dat het ene volgeltje soms niet zingt zoals we dat graag zouden hebben, maar dat we toch de moeite waarderen?

Ik wil maar zeggen: trek geen overhaaste conclusies, Olivier.
Een kleine tegenslag mag geen aanleiding geven tot het opgeven van de strijd.
Ik wil maar zeggen: dank je dat je dit forum al zo lang op een goede manier modereert. Ik hoop dat je op je beslissing terug komt.
18-12-2015, 09:33 PM
Bericht: #28
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 09:25 PM)Marc schreef:  En als we nu allemaal vinden dat je een heel goede moderator bent, Olivier?
Als we nu allemaal eens zeggen dat vergissen menselijk is, (als er al sprake is van een vergissing)?
Als we nu eens allemaal zeggen dat we het enorm appreciëren wat je allemaal gedaan hebt voor dit forum?
Als we nu eens allemaal zeggen dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, en dat we aanvaarden en respecteren dat het ene volgeltje soms niet zingt zoals we dat graag zouden hebben, maar dat we toch de moeite waarderen?

Ik wil maar zeggen: trek geen overhaaste conclusies, Olivier.
Een kleine tegenslag mag geen aanleiding geven tot het opgeven van de strijd.
Ik wil maar zeggen: dank je dat je dit forum al zo lang op een goede manier modereert. Ik hoop dat je op je beslissing terug komt.
Couldn't agree more. Je doet dat super goed. Misschien een nieuwe thread starten? We want Oli back Wink Jouw vurigste fan liet al van zich horen:


Bijlagen Afbeeldingen
   
18-12-2015, 09:34 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-12-2015 om 09:36 PM door 33S.)
Bericht: #29
RE: Pikant dagje ;-)
(18-12-2015 09:13 PM)Olivier schreef:  misschien heb ik de discussie te snel verwijderd. Sorry als dat over kwam als censuur. Dat was niet mijn bedoeling. Ik had het gevoel dat het aan het ontaarden was in een discussie die er nog weinig toe doet en waar niemand nog echt probeerde om mekaar te begrijpen. En daarom heb ik de discussie verwijderd. Ook al omdat er TN-gewijs eigenlijk weinig in stond en er geen andere commentaren meer kwamen op de wijn.

Ik vind bovenstaande discussie goed en dat moet inderdaad kunnen. Wanneer er echter op de man gespeeld wordt, vind ik het mijn taak om in te grijpen als moderator. Daarom dat ik de opmerking van Venne verwijderd heb, want van het niveau van een toogruzie. Jammer, want je kan dezelfde boodschap op een andere manier verwoorden dat het uitnodigt tot een echte discussie in plaats van eens "je gedacht" te zeggen.

Enfin, het ligt in mijn aard om te proberen constructief eruit te komen en te begrijpen waarom iemand reageert zoals hij reageert. En dat leidt tot andere keuzes bij mij dan bij Jo. Ik heb het gevoel dat die keuzes hier niet gesmaakt worden. En dat is ieders recht. Maar ik trek de conclusie dat het voor mij hier ophoudt als moderator. Ik kijk er wel naar uit om nog bij te dragen als gewone wijnliefhebber. Dan kan ik mij ook eens goed plat laten gaan. Grapje Wink

Ik wil je zeker niks verwijten, misschien had ik in jouw plaats wel hetzelfde gedaan als ze me vroegen de topic te sluiten. In alle geval hebben we er nu over kunnen discussiëren op een normale manier. Trouwens, als er geen verschillende meningen meer mogen zijn, dan kunnen we beter met z'n allen naar Noord Korea of Saudi Arabië verhuizen.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
18-12-2015, 11:06 PM
Bericht: #30
RE: Pikant dagje ;-)
Mensen, het is simpel, alle posts laten staan... Iedereen kan voor zichzelf wel uitmaken wat men gepast vindt.
Want welke echt objectieve criteria zijn er om te bepalen of een post gepast of ongepast is en darom verwijderd zou moeten worden?
Iedereen is vrij om te reageren, al dan niet te antwoorden, ...


Ga naar locatie: