Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MOLLYDOOKER SHIRAZ vs. HUTTON VALE SHIRAZ
31-07-2010, 11:57 PM
Bericht: #1
MOLLYDOOKER SHIRAZ vs. HUTTON VALE SHIRAZ
Ok, het was vanavond een (blinde) vergelijking met maar liefst tien jaar verschil tussen:
de Mollydooker 'Carnival of Love' Shiraz (een echte cultwijn, meegebracht door mijn neef) 2007 tegen Hutton Vale Shiraz 1997 (uit eigen kelder) .

Twee echte grote wijnen ( 't is te zeggen qua prijs: allebei circa 60 € !) in duel.

Toen de eerste (na uurtje karaf) als eerste aan de lippen werd gezet:
"amaai, wat een concentratie, donkere paarse inktkleur, opstuivende neus van Aussie Shiraz (hint van eucalyptus, vanille). Bijzonder krachtig, wat brutaal (bleek achteraf logisch gelet op de 16% alc.vol. !) maar zeer mooi donker fruit. Lange nazindere nasmaak." Conclusie: heel mooi maar bombastisch.

De tweede wijn (zonder karaf, rechtstreeks in het glas): meer fraîcheur, munt in de neus en dozen vol eucalyptus, heel geparfumeerde neus. In de mond heel fris, mooie zuren, verder eucalyptus, nog kleine hint van chocola, cassis. Zeer zeer goed.

Na het vergelijken van de twee glazen bleek de eerste plots veel meer boerse 'gegrilde bacon' te hebben, wat hem minder aantrekkelijk maakte t.o.v. de frisheid van de tweede, die nota bene 10 jaar ouder was.

Conclusie: MOLLYDOOKER Carnival of Love Shiraz 2007: 90/100
(niet in België beschikbaar)

HUTTON VALE Shiraz 1997: 95/100
(Ad Bibendum Fine Wines 60,60 €)

Deze vergelijkingstest werd vooraf gegaan door:
- de Rosé van ARGIANO (Toscane, Montalcino, niet in België beschikbaar)
- Le Riche Chardonnay 2006 (Stellenbosch, Zuid-Afrika)
- Clos Floridène Blanc 2007 (Graves, France)

en gevolgd door:

- Domaine Sauveroy 2003, Coteaux du Layon (Loire, France)

Ok, ik heb hard gekookt vandaag (4-gangenmenu) maar telkens ik een wijn van bovenstaande lijst opentrok moest ik toch glimlachen ....

Wijn kan zoveel plezier geven ....
01-08-2010, 11:31 AM
Bericht: #2
RE: MOLLYDOOKER SHIRAZ vs. HUTTON VALE SHIRAZ
Ook al ervaren: die topwijnen uit Australie hebben dus zéker zoveel tijd nodig als bvb noordelijke Rhone toppers.. laatst de 1999 fox creek, ik vond die (net na openen weliswaar) nog te jong - je bespreking van de molly deed me er even aan denken (hoewel hier meer chocola)

En idd, wijn maakt gewoon ons leven mooier hé... cheers Wink
01-08-2010, 05:18 PM
Bericht: #3
RE: MOLLYDOOKER SHIRAZ vs. HUTTON VALE SHIRAZ
Klopt vinejo , direct na openen was de bom iets te groot :-)
Door bepaalde festiviteiten deze week wat veel flessen opengetrokken... was dus even vergeten dat er nog een bodempke in de FC reserve shiraz 99 zat .... dat was dus schitterend dit weekend!! Toch eens zien of mijn schoonvader nog van die FC heeft liggen :-) Hutton is idd ook zeer mooie shiraz!!!

Wine is sunlight , held together by water !


Ga naar locatie: