Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R. Lavantureux - Chablis
26-01-2016, 10:37 PM
Bericht: #1
R. Lavantureux - Chablis
Chablis 1 cru Fourchaume '11

Op dit domein ooit een prachtige petit chablis geproefd voor 5 euro. Een gamma van modern gemaakte, toegankelijke chablis. Mijn proefervaring in Chablis beperkt zich tot een 6-tal domeinen. Als ik Chablis even zwart wit voorstel dan heb je de beendroge, minerale, strakke wijnen die veel tijd vragen enerzijds (Laurent Tribut, Patrick Piuze) de fruitige en soepelere, moderne Chablis anderzijds. Dit domein behoort zeker tot de 2de groep.
Deze Fourchaume is aromatisch op zijn fruit, zelfs een hint van amandel (zelden bij Chablis), rond in de mond, mist wat complexiteit voor een 1 cru. Behoorlijke lengte. Lekker, ook de 2de dag.
Voor mij een restaurant-chablis: direct genietbaar en deze stijl zal een breek publiek aanspreken. Score 88+

Dé koopjes in Bourgogne bevinden zich momenteel in Chablis en rond Solutré. Kwalitatief is Chablis er naar 't schijnt ook enorm op vooruitgegaan de voorbije 15 jaar.
Interessant om weten: in Bourgogne Aujourd'hui van oktober '15 poneert Jean-Paul Droin (historicus + gereputeerde wijnbouwer) dat Chablis zowel cultureel als qua terroir eerder aansluit bij Champagne dan bij de rest van Bourgogne...

Vince

"There must be a reason why some people are so obsessed about burgundy"
29-01-2016, 01:43 PM
Bericht: #2
RE: R. Laventureux - Chablis 1 cru Fourchaume '11
(26-01-2016 10:37 PM)Vince schreef:  Op dit domein ooit een prachtige petit chablis geproefd voor 5 euro. Een gamma van modern gemaakte, toegankelijke chablis. Mijn proefervaring in Chablis beperkt zich tot een 6-tal domeinen. Als ik Chablis even zwart wit voorstel dan heb je de beendroge, minerale, strakke wijnen die veel tijd vragen enerzijds (Laurent Tribut, Patrick Piuze) de fruitige en soepelere, moderne Chablis anderzijds. Dit domein behoort zeker tot de 2de groep.
Deze Fourchaume is aromatisch op zijn fruit, zelfs een hint van amandel (zelden bij Chablis), rond in de mond, mist wat complexiteit voor een 1 cru. Behoorlijke lengte. Lekker, ook de 2de dag.
Voor mij een restaurant-chablis: direct genietbaar en deze stijl zal een breek publiek aanspreken. Score 88+

Dé koopjes in Bourgogne bevinden zich momenteel in Chablis en rond Solutré. Kwalitatief is Chablis er naar 't schijnt ook enorm op vooruitgegaan de voorbije 15 jaar.
Interessant om weten: in Bourgogne Aujourd'hui van oktober '15 poneert Jean-Paul Droin (historicus + gereputeerde wijnbouwer) dat Chablis zowel cultureel als qua terroir eerder aansluit bij Champagne dan bij de rest van Bourgogne...

Vince

"There must be a reason why some people are so obsessed about burgundy"

Hey Vince,

Chablis blijft voor mij toch moeilijk te plaatsen én ook moeilijk te herkennen.
Ik herinner me een HT bij opa T waar we een grote naam in het glas kregen (wijn van 60 euro) maar die was bijna niet te drinken. Enorm veel tijd nodig was het verdict.
Vorig jaar schonk Carl blind een Pattes aux Loupes en die kon ik totaal niet als Chablis thuisbrengen (weet niet meer of we hem zelfs als chardonnay herkenden).
Onlangs ook een een oudige Chablis blind naast een Fuissé gedronken, we dachten allemaal verkeerdelijk dat de Chablis de Fuissé was (wegens de boterachtige toets en vollere smaak).
Anderzijds vind ik dan weer Tribut behoorlijk typisch, met die mineralige, zilte toets.
Maar is dat dan wel typisch..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-01-2016, 05:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-01-2016 om 05:50 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #3
RE: R. Laventureux - Chablis 1 cru Fourchaume '11
(29-01-2016 01:43 PM)vinejo schreef:  Chablis blijft voor mij toch moeilijk te plaatsen én ook moeilijk te herkennen.
Ik herinner me een HT bij opa T waar we een grote naam in het glas kregen (wijn van 60 euro) maar die was bijna niet te drinken. Enorm veel tijd nodig was het verdict.
Vorig jaar schonk Carl blind een Pattes aux Loupes en die kon ik totaal niet als Chablis thuisbrengen (weet niet meer of we hem zelfs als chardonnay herkenden).
Onlangs ook een een oudige Chablis blind naast een Fuissé gedronken, we dachten allemaal verkeerdelijk dat de Chablis de Fuissé was (wegens de boterachtige toets en vollere smaak).
Anderzijds vind ik dan weer Tribut behoorlijk typisch, met die mineralige, zilte toets.
Maar is dat dan wel typisch..?

Misschien maar best dat we Chablis niet meer dadelijk herkennen als "een typische Chablis". Ik heb jaren geweigerd om nog Chablis te kopen omdat ik dikwijls schrale, zurige en onevenwichtige wijn in mijn glas had die dan ook nog eens overprijsd was. Tot ik op een gegeven moment de gewone Chablis van Droin kon proeven. Mijn interesse was dadelijk opnieuw gewekt. Maar wat Jo schrijft kan ik helemaal bevestigen. Niks "oesterwijn" of schraal gedoe, maar volle gastronomische wijnen die breed inzetbaar zijn. En ondertussen al heel wat goeie dingen geproefd van andere wijnbouwers. Laventureux echter nog nooit geproefd.
26-07-2018, 02:19 PM
Bericht: #4
Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
2 weken geleden nog de Vaudésir 2015, pop & pour: Wat blijft dit toch een grootse wijn. Uiteraard nog te jong, maar desalniettemin ging deze wijn makkelijker binnen dan pompwater. Zit volgens mij toch een klein trapje hoger dan N&G Fèvre. Meer materie, zonder aan finesse in te boeten. 92

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
26-07-2018, 03:00 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-07-2018 om 03:02 PM door don quichotte.)
Bericht: #5
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
(26-07-2018 02:19 PM)TheWineVet schreef:  2 weken geleden nog de Vaudésir 2015, pop & pour: Wat blijft dit toch een grootse wijn. Uiteraard nog te jong, maar desalniettemin ging deze wijn makkelijker binnen dan pompwater. Zit volgens mij toch een klein trapje hoger dan N&G Fèvre. Meer materie, zonder aan finesse in te boeten. 92

Van dit domein heb ik nog een paar flesjes Chablis Vauprin blanc 2015 maar nog niet gedronken.
Herkomst 1Jour1Vin. (april 2017- 16.90€)
Nu al drinken? Is wel geen Grand Cru als de Vaudésir.
De Vauprin 2014 kreeg wel van Wine Spectator 93/100.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-07-2018, 04:30 PM
Bericht: #6
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
(26-07-2018 02:19 PM)TheWineVet schreef:  2 weken geleden nog de Vaudésir 2015, pop & pour: Wat blijft dit toch een grootse wijn. Uiteraard nog te jong, maar desalniettemin ging deze wijn makkelijker binnen dan pompwater. Zit volgens mij toch een klein trapje hoger dan N&G Fèvre. Meer materie, zonder aan finesse in te boeten. 92

Klinkt bueno!
27-07-2018, 09:29 PM
Bericht: #7
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
Vauprin 2016 is schitterend, nog 4 fleskes over.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
16-09-2018, 11:39 AM
Bericht: #8
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
Vrijdag de gewone 2016: strak, mineraal, evenwichtig en zeer fijn. Prototype generieke Chablis, echter nog een jaar of 4 te jong. Voor de liefhebber, voor mij dus! 89
Gisteren de Vau de Vey 1cru 2016: dit is duidelijk enkele trappen hoger. Mooi citronné, veel breder.
Daarna de Preuses 2014 Gr Cru van Fevre: Ja man, de vorige, maar weer enkele trappen hoger. Heaven!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
16-09-2018, 12:07 PM
Bericht: #9
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
(16-09-2018 11:39 AM)TheWineVet schreef:  Vrijdag de gewone 2016: strak, mineraal, evenwichtig en zeer fijn. Prototype generieke Chablis, echter nog een jaar of 4 te jong. Voor de liefhebber, voor mij dus! 89
Gisteren de Vau de Vey 1cru 2016: dit is duidelijk enkele trappen hoger. Mooi citronné, veel breder.
Daarna de Preuses 2014 Gr Cru van Fevre: Ja man, de vorige, maar weer enkele trappen hoger. Heaven!

William Fevre?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-09-2018, 07:16 PM
Bericht: #10
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
(16-09-2018 12:07 PM)vinejo schreef:  
(16-09-2018 11:39 AM)TheWineVet schreef:  Vrijdag de gewone 2016: strak, mineraal, evenwichtig en zeer fijn. Prototype generieke Chablis, echter nog een jaar of 4 te jong. Voor de liefhebber, voor mij dus! 89
Gisteren de Vau de Vey 1cru 2016: dit is duidelijk enkele trappen hoger. Mooi citronné, veel breder.
Daarna de Preuses 2014 Gr Cru van Fevre: Ja man, de vorige, maar weer enkele trappen hoger. Heaven!

William Fevre?
Neen. Nathalie en Gilles. Nu bij de mosselen de Vaulorent 2012. Knappe verfijning, maar gaat morgen beter zijn. Pop&pour bij Chabliswijnen is meestal niet ideaal...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
23-09-2018, 09:59 AM
Bericht: #11
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
aan de heren webmasters
ik had al een titel "R. Laventureux - Chablis 1 cru Fourchaume" gemaakt, misschien samenvoegen met deze nieuwe titel als dat lukt?

de algemene positieve herinnering van dit domein is dat de 2 broers mooie fruit gedreven en toegankelijke Chablis maken

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
23-09-2018, 10:35 AM
Bericht: #12
RE: Dom. R. Lavantureux-AOC Chablis
(23-09-2018 09:59 AM)Vince schreef:  aan de heren webmasters
ik had al een titel "R. Laventureux - Chablis 1 cru Fourchaume" gemaakt, misschien samenvoegen met deze nieuwe titel als dat lukt?

de algemene positieve herinnering van dit domein is dat de 2 broers mooie fruit gedreven en toegankelijke Chablis maken

Is gebeurd, thanks Vince!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: