Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Quinta da Muradella Monterrei
20-03-2016, 04:29 PM
Bericht: #1
Quinta da Muradella Monterrei
Een fantastisch domein in het Noordwesten van Spanje. De appelatie Monterrei ligt in een vallei tegen de Portugese grens en is zowat de warmste van Gallicie. Lange tijd miskend voor de productie van wijn maar in recente jaren nadrukkelijk meer op de voorgrond getreden dankzij de vele autochtone druivenrassen (soms is het goed om aan de blik van de markt te ontsnappen als je niet wilt worden overladen met Cabernet, Tempranillo e.d.).

Quinta da Muradella is een van de domeinen die hier ongetwijfeld een voortrekkersrol in heeft gespeeld. De sterkte van dit domein ligt in de finesse die hier wordt gecreeerd met druivenrassen zoals bastardo, albarello, mencia, caino redondo en nog veel meer.

De rode instapwijn, Alanda 2011 is een blend van Mencia, Bastardo en Garnacha Tintorera. De invloed van de Bastardo is opmerkelijk in de kleur, heel licht richting pinotnoirintensiteit. In de neus vind je in eerste instantie de typische rode besjes en kersen van mencia maar begeleid met iets kruidigs, bijna. Soepel in de mond met weer fruit maar dan pittige, energieke tannines en zuren die een heel aparte structuur vormen. Het deed me een beetje denken aan een natuurlijke Noordelijke Rhone-wijn maar met meer complexiteit en finesse, niet eenzijdig gemaakt maar wel zo dat het een aangenaam glas wijn blijft. Mooie wijn, interessant gemaakt en niet meteen thuis te brengen. rond de 18 euro bij La Buena Vida.
11-04-2017, 02:13 PM
Bericht: #2
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(20-03-2016 04:29 PM)Kupers schreef:  Een fantastisch domein in het Noordwesten van Spanje. De appelatie Monterrei ligt in een vallei tegen de Portugese grens en is zowat de warmste van Gallicie. Lange tijd miskend voor de productie van wijn maar in recente jaren nadrukkelijk meer op de voorgrond getreden dankzij de vele autochtone druivenrassen (soms is het goed om aan de blik van de markt te ontsnappen als je niet wilt worden overladen met Cabernet, Tempranillo e.d.).

Quinta da Muradella is een van de domeinen die hier ongetwijfeld een voortrekkersrol in heeft gespeeld. De sterkte van dit domein ligt in de finesse die hier wordt gecreeerd met druivenrassen zoals bastardo, albarello, mencia, caino redondo en nog veel meer.

De rode instapwijn, Alanda 2011 is een blend van Mencia, Bastardo en Garnacha Tintorera. De invloed van de Bastardo is opmerkelijk in de kleur, heel licht richting pinotnoirintensiteit. In de neus vind je in eerste instantie de typische rode besjes en kersen van mencia maar begeleid met iets kruidigs, bijna. Soepel in de mond met weer fruit maar dan pittige, energieke tannines en zuren die een heel aparte structuur vormen. Het deed me een beetje denken aan een natuurlijke Noordelijke Rhone-wijn maar met meer complexiteit en finesse, niet eenzijdig gemaakt maar wel zo dat het een aangenaam glas wijn blijft. Mooie wijn, interessant gemaakt en niet meteen thuis te brengen. rond de 18 euro bij La Buena Vida.

Gisteren deze gedronken en ook zeer lekker bevonden. Initieel wat gesloten in de neus maar wat een finesse, knappe zuurtjes en mooi rood fruit.

Gisteren ook de duurdere cuvée "Bastardo" 2006 van hetzelfde huis gedronken en die had volgens mij zijn beste tijd gehad. Veel alcohol, weinig vulling/fruit en zeker geen 39 Euro waard.

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
12-04-2017, 10:50 PM
Bericht: #3
RE: Quinta da Muradella Monterrei
Ik ben altijd verbaasd van de prijzen die ze in Galicie en Portugal vragen voor Bastardo, zelden zijn ze goedkoop of prijs-kwaliteitswijs echt ok. Misschien is Trousseau toch niet de meest ideale druif om daar te gebruiken, ongeacht enige historische achtergrond of sentimentele waarde?
13-04-2017, 08:08 AM
Bericht: #4
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(12-04-2017 10:50 PM)Kupers schreef:  Ik ben altijd verbaasd van de prijzen die ze in Galicie en Portugal vragen voor Bastardo, zelden zijn ze goedkoop of prijs-kwaliteitswijs echt ok. Misschien is Trousseau toch niet de meest ideale druif om daar te gebruiken, ongeacht enige historische achtergrond of sentimentele waarde?

Ah? Quasi achteloos even vermelden dat bastardo = trousseau? Wink

Dus deze druif is dan toch niet éxclusief Jura?
Leuk om weten!

Nu, als ik de originele TN lees van Nico dan lijkt dit inderdaad wel op een beschrijving van een rode Jura-wijn...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
13-04-2017, 08:30 AM
Bericht: #5
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(12-04-2017 10:50 PM)Kupers schreef:  Ik ben altijd verbaasd van de prijzen die ze in Galicie en Portugal vragen voor Bastardo, zelden zijn ze goedkoop of prijs-kwaliteitswijs echt ok. Misschien is Trousseau toch niet de meest ideale druif om daar te gebruiken, ongeacht enige historische achtergrond of sentimentele waarde?

Ah, dat wist ik ook niet (Trousseau = Bastardo). thank you

"If it's red, French, costs too much, and tastes like the water that's left in the vase after the flowers have died and rotted, it's probably Burgundy."
-Jay McInerney, "Bacchus & Me" => To be clear, just like the quote :-)
17-03-2018, 09:17 PM
Bericht: #6
RE: Quinta da Muradella Monterrei
Die Alanda (2013) staat op ons programma Spanje 3 volgende woensdag... Tekstje voorbereid deze morgen en sindsdien weet ik dat Bastardo = Trousseau...

En hier staat dat dus al een jaar.
Dat Garnacha Tintorera een teinturierdruif is, dus een druif met gekleurd sap, weet natuurlijk ook allang iedereen...
18-03-2018, 09:38 AM
Bericht: #7
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(17-03-2018 09:17 PM)Jordaens schreef:  Die Alanda (2013) staat op ons programma Spanje 3 volgende woensdag... Tekstje voorbereid deze morgen en sindsdien weet ik dat Bastardo = Trousseau...

En hier staat dat dus al een jaar.
Dat Garnacha Tintorera een teinturierdruif is, dus een druif met gekleurd sap, weet natuurlijk ook allang iedereen...

thumbsup ah ja want dat is Alicante Bouschet voor de mensen die nog niet helemaal mee zijn. Smile

Kijk al uit naar het nieuwe verslagje!
18-03-2018, 11:41 AM
Bericht: #8
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(18-03-2018 09:38 AM)gertjeuh schreef:  
(17-03-2018 09:17 PM)Jordaens schreef:  Die Alanda (2013) staat op ons programma Spanje 3 volgende woensdag... Tekstje voorbereid deze morgen en sindsdien weet ik dat Bastardo = Trousseau...

En hier staat dat dus al een jaar.
Dat Garnacha Tintorera een teinturierdruif is, dus een druif met gekleurd sap, weet natuurlijk ook allang iedereen...

thumbsup ah ja want dat is Alicante Bouschet voor de mensen die nog niet helemaal mee zijn. Smile

Kijk al uit naar het nieuwe verslagje!

Allez, en ik maar vertellen dat Trousseau een unieke Jura druif is Rolleyes
...en dat druivensap altijd kleurloos is Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-03-2018, 12:17 PM
Bericht: #9
RE: Quinta da Muradella Monterrei
(18-03-2018 11:41 AM)vinejo schreef:  
(18-03-2018 09:38 AM)gertjeuh schreef:  
(17-03-2018 09:17 PM)Jordaens schreef:  Die Alanda (2013) staat op ons programma Spanje 3 volgende woensdag... Tekstje voorbereid deze morgen en sindsdien weet ik dat Bastardo = Trousseau...

En hier staat dat dus al een jaar.
Dat Garnacha Tintorera een teinturierdruif is, dus een druif met gekleurd sap, weet natuurlijk ook allang iedereen...

thumbsup ah ja want dat is Alicante Bouschet voor de mensen die nog niet helemaal mee zijn. Smile

Kijk al uit naar het nieuwe verslagje!

Allez, en ik maar vertellen dat Trousseau een unieke Jura druif is Rolleyes
...en dat druivensap altijd kleurloos is Rolleyes

Zolang het niet geurloos of smaakloos is.
Dan ist goed! Wink


Ga naar locatie: