Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bodega Marqués de Velilla - Ribera
19-04-2016, 08:48 AM
Bericht: #1
Bodega Marqués de Velilla - Ribera
Doncel de Mataperras 2009

'topcuvee' van dit huis. Op hun site vinden we het volgende:
Doncel de Mataperras is a highly expressive, red estate wine made with grapes from the bodega’s oldest vines. It represents the personality, character and strength of our wines. It reflects our best. It is seductive, elegant and surprising. It is a wine made to be recorded with pride in the bodega’s history. It is the fruit of painstaking work based on respect for the personality of the terroir; our prime goal.

VARIETIES
100% Tempranillo from our oldest wines.

AGEING
The wine was aged in French barrels for 12 months followed 8 moths in wooden vats. It was then bottled and placed in racks for 12 months until it reached its optimal evolution.

2,5u op voorhand open gedaan. Na de eerste slok moeten concluderen dat deze wijn nog niet op zijn plooi was (agressieve tannines en droogtrekkend). De karaf in om na een dik uur nog eens te herproeven.

Beter in balans nu.
Rijp rood fruit in neus, iets mineralig en kruidig. Aanvankelijk ook wat stinky in de neus (positief) maar dit ebt weg. De geur verandert precies constant in het glas.
Redelijk fris voor een Ribera, meer op elegantie. rijp fruit weer en kruidig. Nog redelijk wat tanines.

Conclusie: Zeer mooie wijn. Beets atypisch voor Ribera maar zeer mooi gemaakt. Wel te jong open gedaan. Ik hoop deze cuvée binnen enkele jaren nog eens te kunnen proeven.
19-04-2016, 02:57 PM
Bericht: #2
RE: Bodega Marqués de Velilla - Ribera
(19-04-2016 08:48 AM)Dc schreef:  Doncel de Mataperras 2009

'topcuvee' van dit huis. Op hun site vinden we het volgende:
Doncel de Mataperras is a highly expressive, red estate wine made with grapes from the bodega’s oldest vines. It represents the personality, character and strength of our wines. It reflects our best. It is seductive, elegant and surprising. It is a wine made to be recorded with pride in the bodega’s history. It is the fruit of painstaking work based on respect for the personality of the terroir; our prime goal.

VARIETIES
100% Tempranillo from our oldest wines.

AGEING
The wine was aged in French barrels for 12 months followed 8 moths in wooden vats. It was then bottled and placed in racks for 12 months until it reached its optimal evolution.

2,5u op voorhand open gedaan. Na de eerste slok moeten concluderen dat deze wijn nog niet op zijn plooi was (agressieve tannines en droogtrekkend). De karaf in om na een dik uur nog eens te herproeven.

Beter in balans nu.
Rijp rood fruit in neus, iets mineralig en kruidig. Aanvankelijk ook wat stinky in de neus (positief) maar dit ebt weg. De geur verandert precies constant in het glas.
Redelijk fris voor een Ribera, meer op elegantie. rijp fruit weer en kruidig. Nog redelijk wat tanines.

Conclusie: Zeer mooie wijn. Beets atypisch voor Ribera maar zeer mooi gemaakt. Wel te jong open gedaan. Ik hoop deze cuvée binnen enkele jaren nog eens te kunnen proeven.

Zulke wijnen interesseren me meer en meer, Ribera is voor mij veelal top. Meestal ook top PQ, is dit hier ook het geval, Daan?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-04-2016, 08:26 PM
Bericht: #3
RE: Bodega Marqués de Velilla - Ribera
Ribera geeft inderdaad zeer mooie wijnen Jo. Al weet je wel dat ik mijn voorliefde voor Spaanse wijnen niet onder stoelen of banken zal steken. Gelukkig zijn er hier ook (enkele) gelijkgezindenSmile

Deze wijn intrigeerde me wel. Helemaal anders als de 'typische' Ribera wijn. Langs de andere kant dien je dit, in mijn opzicht, ook te kaderen in de prijs van de wijn. Nu deze heb ik via via op de kop kunnen tikken, iets goedkoper dan de gangbare prijzen. In België niet zo simpel te verkrijgen maar voor mij echt zijn geld waard.
Wil deze zeker herproeven, zoals aangegeven want hij was nog iets te jong.[/align]


Ga naar locatie: