Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bert doet een fleske open
20-08-2016, 09:20 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-08-2016 om 09:23 PM door Bert.)
Bericht: #1
Bert doet een fleske open
Een mooie zaterdagnamiddag.
Alles is aanwezig. De zon, enkele zorgvuldig gekozen wijntjes en een fijn gezelschap.
Top...

Twee witte startertjes
1 – Domaine François Chidaine – Les Argiles 2014
Tienne bracht een witje mee waarmee we startten.
Neus met abrikoos & peer. Frisse zuren. Een mooie Chenin Blanc.
2 – Pouilly-Fuissé, 2011 (Julien Guillot)
Fles van Vincent.
Grootvader Pierre Guillot die in 1954 de wijngaard kocht begon hij al vroeg aan biologische wijnbouw te denken, toen niemand erover sprak.  Zijn domein werd het eerste in Bourgogne waar de druiven biologisch geteeld werden. Er zit dus al meer dan 50 jaar ervaring met biologische wijnbouw in de familie. Kleinzoon Julien is op de ingeslagen weg verder gegaan. Sinds 1998 wordt de wijngaard beheerd volgens  biodynamische principes, die nog een stuk strikter zijn. De labels van zowel Demeter als AB op de fles getuigen daarvan.
Een mooie Chardonnay! De fles was 2d open.
Licht oxidatieve toets. Sluit eigenlijk aan bij de Chenin. Mineraliteit.

Twee atypische rosé-tjes
3 – Les Apiès, Arène de la Vallée 2015
Cotes de Provence, Rosé.
Gevinifieerd door de Belgische Cathy Wouters in Les Arcs.
Fris in de mond met een mooie agrum-toets waardoor deze rosé zich onderscheidt van het gros van rosé-tjes aldaar. Licht animaal, pipi à chat in de neus.
Zwelt in de mond, zei Tienne, een oenologische erectie dus… Venne merkte nog op; nen kleinen Bandol.
4 – Parisy, de rosé van domaine des Tours (VdP), 2014
Specialleke met die gekende Reynaud-toets die er door de kenners vanzelfsprekend meteen uitgehaald werd.

Een bejaard duo… Beiden werden geserveerd uit karaf (1u)
5 – Cuvée Claire-Diane 1986
Een gewone Bourgogne (wijnmaker Girbault) met licht kartonneke in de neus die er na een tijdje toch doorkwam. Zeker niets groots, maar eens leuk om te drinken.
6 – Figeac 1975
Saint-Emilion 1er GCC
Ook leuk om drinken en wel groots…
Florale zoete neus met honing en koffie. Vlezeige, kruidige wijn die eindigt als een caramelsnoepje.

Rhône drietal
7 – La Pialade 2011
Cote du Rhône van Chateau Rayas, en steeds een ‘klein’ Rayaske genoemd.
Neus met oa. aardbeiconfituur, nectarine, mandarijn. Als het ware een zuidelijke, kruidige Bourgogne.
8 – Pignan 2005
Een Ch9 van Chateau Rayas. Geen 2de wijn van Rayas, maar een afzonderlijke Ch9 van een perceel dat veel minder zandbodem heeft dan Rayas. Pignan blijkt een gehucht te zijn in de buurt van de Rayas-wijngaard.
Als je dan toch vergelijkt met Pialade is deze ‘gestoofder,’ en alcoholischer (2005) met caramel en peper in de neus. Lange afdronk.
Beide wijnen werden onmiskenbaar als Reynaud-wijnen herkend.
9 – La Bastide Saint-Dominique, Secrets de Pignan 2010
Chateauneuf-du-Pape
Een fijn beest… Een tasting note van een vorige fles vind je op deze link:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3893.html

De 4 gasten openen flesjes die ze met elkaar wilden delen
Mijn excuses als de tasting notes korter worden (of leeg); het genieten neemt na een tijd de bovenhand op het analyseren J . De gasten kunnen ongetwijfeld nog bevindingen toevoegen.
10 – La Vigne du Perron, Les Etapes 2011
Natuurlijke wijn die ook even doet denken aan Reynaud. Frans, denk ik? Languedoc? Een Pinot Noir uit de Savoie die niet herkenbaar is, PN zijnde…
11 – Terrebrune 2011, Bandol
Ik dacht aan een noordelijke Rhône. Finesse en structuur. Geknoopt, te jong.
12 – Domaine du Tunnel 2010, Saint-Joseph
Bij het ruiken aan volgende duo dachten we; is dit alle 2 Bdxwatte Nope dus…
13 – Chateau de Beauséjour (Duffau-Lagarrosse) 2011
Nog een Saint-Emilion 1er GCC. De 2009 en 2010 kregen van Parker 100/100.
Jammer genoeg heb ik hier blijkbaar enkel ‘Hazelnoot’ genoteerd…

Elegant duo
14 – Vincent Paris, Granits 60, 2014, Cornas
Noordelijke Rhône neus met zeezout en braam. Vlees ook; gehakt, charcuterie.
Tight, geknoopt. Een peperbolletje in de lange afdronk. Scherper dan wijn 2.
15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…

Eindelijk… Bert heeft ook nog Bordeaux…
16 – Pontet Canet 2004, Pauillac
Sorry, geen notities J
17 – Chateau du Tertre 2005, Margaux
Lactisch, mokka. Licht munt ook. Structuur, vol & toch fijn.
Du Tertre 2005 was 4 jaar terug top (ook terug te vinden op forum), is nu top en zal binnen 5j nog top zijn…

Afsluitertje
18 – Sociando Mallet 1996
Stelt nooit teleur…

Bibere humanum est, ergo bibamus.
20-08-2016, 10:25 PM
Bericht: #2
RE: Bert doet een fleske open
Mooie degustatie Bert. Ivm Tunnel: teveel hout die je in de richting van Bordeaux deed afdalen? Plaats je die dan onder Vincent Paris (is ongeveer zelfde prijsklasse dacht k)?
21-08-2016, 09:05 AM
Bericht: #3
RE: Bert doet een fleske open
Een sublieme wijnnamiddag.
Uitschieters genoeg, te beginnen met de Figeac die een heerlijk en zeer origineel aroma had, eerst zeep (maar wel topzeep ;-) ) en dan florale toetsen, rood fruit, kruidigheid,..in de mond heel evenwichtig en fijn, zeer jeugdig voor een wijn van 41 jaar oud..een bijzondere ervaring!
De Etapes van Perron was voor mij een grote verrassing, hoewel de creozoot in de afdronk onmiddellijk naar een natuurlijke wijn verwees. Een bijzonder frisse pinot met een zijdeachtig mondgevoel dat me ook aan een fijne grenache deed denken.
De Pialade natuurlijk, direct herkenbaar in zijn lichtvoetige, Bourgogneske elegantie en voor mij boven de iets zwaardere Pignan (die al snel last had van het warme weer).
En dan de Domaine du Tunnel, helemaal geen hout, Fré, het was vooral door de wijn ernaast (die duidelijk Bordeaux was) dat we even aan Bordeaux dachten- bvb een Domaine de Chevalier kan ook dat frisse kruidige vertonen dat deze Tunnel ook had. Ik vond m schitterend, net als de Noordelijke Rhone van het volgende duo trouwens (Vincent Paris).Deze laatste had Bert naast Tempier geplaatst om te bewijzen dat goede, frisse Bandols (niet de eerder boersere types van de Chemin de l Argile) enorm op N-Rhone kunnen lijken. Punt gemaakt.
De Beausejour deed me aan een Pomerol denken, de Pontet, Tertre en Sociando bevestigden hoeveel genot een goede Bordeaux kan schenken.
En het is extra fijn om zulke wijnen te drinken met zulk een sympathiek en ervaren zuipgezelschap. Dank!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-08-2016, 01:20 PM
Bericht: #4
RE: Bert doet een fleske open
BERT:
"15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…"

JO:
"En dan de Domaine du Tunnel, helemaal geen hout, Fré, het was vooral door de wijn ernaast (die duidelijk Bordeaux was) dat we even aan Bordeaux dachten- bvb een Domaine de Chevalier kan ook dat frisse kruidige vertonen dat deze Tunnel ook had. Ik vond m schitterend, net als de Noordelijke Rhone van het volgende duo trouwens (Vincent Paris).Deze laatste had Bert naast Tempier geplaatst om te bewijzen dat goede, frisse Bandols (niet de eerder boersere types van de Chemin de l Argile) enorm op N-Rhone kunnen lijken. Punt gemaakt."

Dit vind ik zeer interessant! Zoals ik steeds aanhaal is alle appreciatie een erg persoonlijk gegeven.
Zelf houden wij niet zo van "kakgeur", of het nu van schapen, koeien, honden of whatever is. Met een vleugje "frisse" (paarden)stalgeur of eerder vlezige tonen geen probleem. Men zegt dat men in aroma appreciatie zoekt naar de geuren uit z'n jeugd, 't zal bij ons dan zeker wat te proper geweest zijn. (grapje) Maar dit geheel terzijde...

Mourvèdre geeft nu soms wel erg animale geuren, hier schapendrek genoemd, misschien daarom geen Bandol in ons gamma, ook zeker omdat de beste(n) (met minder van bovenvermelde aroma's) al goed verdeeld zijn, maar ook dit geheel terzijde.

Wat ik hier zo interessant vind is dat zeer veel liefhebbers blijkbaar een link leggen tussen Bandol en Noordelijke Rhône en dit dan voornamelijk vanwege bovenvermelde aroma's die ook zouden te vinden zijn in de Syrah van deze kanten. Wel, zelf hou ik dan wel weer van Noordelijke Rhône, hoe zit dat dan met dan animale?
Volgens mijn bescheiden mening is dat een ander soort animaliteit, eerder vlees of (gehangen) wild aroma's. Hoewel we ze verdelen drinken we erg weinig wijnen van Chave voor wellicht erg duidelijke redenen.Toch hadden we ooit een Hermitage 2003, een RP 100. Wel, die beviel mij maar matig, te sterke aroma's van "adelijk" wild (rotte haas", niet mijn ding en ook de St. Joseph, een zeer vol en krachtig type, is niet mijn soort wijn. Toch is bvb. Côte-Rôtie één van mijn favoriete wijnen. Maar nu mijn punt / vraag. Ik ben erg enthousiast over de wijnen van Louis Barruol. Hier amper iets animaals en dan idd eerder in de "vlees" richting, maar veel frisheid, floraal, wat blauw fruit, tikje kruidig met wat peper, heerlijk gewoon. Maar Louis zoekt percelen die beplant zijn met de oude kloon, de Sérine. En ik denk dat dit misschien het verschil uitmaakt, dat recentere klonen eerder geselecteerd waren op meer alcohol (vroeger rijp) en kleur en resistentie tegen ziektes en dat de stalgeur zo ook binnen geslopen is. Je vind die soms ook terug in Australische Shiraz en dat is ook geen Sérine.
21-08-2016, 05:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-08-2016 om 05:20 PM door Tienne.)
Bericht: #5
RE: Bert doet een fleske open
(20-08-2016 09:20 PM)Bert schreef:  Een mooie zaterdagnamiddag.
Alles is aanwezig. De zon, enkele zorgvuldig gekozen wijntjes en een fijn gezelschap.
Top...

Twee witte startertjes
1 – Domaine François Chidaine – Les Argiles 2014
Tienne bracht een witje mee waarmee we startten.
Neus met abrikoos & peer. Frisse zuren. Een mooie Chenin Blanc.
2 – Pouilly-Fuissé, 2011 (Julien Guillot)
Fles van Vincent.
Grootvader Pierre Guillot die in 1954 de wijngaard kocht begon hij al vroeg aan biologische wijnbouw te denken, toen niemand erover sprak.  Zijn domein werd het eerste in Bourgogne waar de druiven biologisch geteeld werden. Er zit dus al meer dan 50 jaar ervaring met biologische wijnbouw in de familie. Kleinzoon Julien is op de ingeslagen weg verder gegaan. Sinds 1998 wordt de wijngaard beheerd volgens  biodynamische principes, die nog een stuk strikter zijn. De labels van zowel Demeter als AB op de fles getuigen daarvan.
Een mooie Chardonnay! De fles was 2d open.
Licht oxidatieve toets. Sluit eigenlijk aan bij de Chenin. Mineraliteit.
Voor mij atypisch macon. Lag idd in lijn met de chenin.
Twee atypische rosé-tjes
3 – Les Apiès, Arène de la Vallée 2015
Cotes de Provence, Rosé.
Gevinifieerd door de Belgische Cathy Wouters in Les Arcs.
Fris in de mond met een mooie agrum-toets waardoor deze rosé zich onderscheidt van het gros van rosé-tjes aldaar. Licht animaal, pipi à chat in de neus.
Zwelt in de mond, zei Tienne, een oenologische erectie dus… Venne merkte nog op; nen kleinen Bandol.
Net geopend en aanvankelijk viel ergens sauvignon gris wat ik kon bijtreden. Evolueerde dan mooi naar provence. Niet supercomplex maar heel lekker.
4 – Parisy, de rosé van domaine des Tours (VdP), 2014
Specialleke met die gekende Reynaud-toets die er door de kenners vanzelfsprekend meteen uitgehaald werd.
Proefde ooit de 12 of 13 (?) en vond die warmer. Deze iets geknoopter.

Een bejaard duo… Beiden werden geserveerd uit karaf (1u)
5 – Cuvée Claire-Diane 1986
Een gewone Bourgogne (wijnmaker Girbault) met licht kartonneke in de neus die er na een tijdje toch doorkwam. Zeker niets groots, maar eens leuk om te drinken.
6 – Figeac 1975
Saint-Emilion 1er GCC
Ook leuk om drinken en wel groots…
Florale zoete neus met honing en koffie. Vlezeige, kruidige wijn die eindigt als een caramelsnoepje.
Evolueerde prachtig in het glas. De kruidigheid deed me ergens denken aan een monbousquet die we ooit dronken. Had ook een gerookte vleestoets.

Rhône drietal
7 – La Pialade 2011
Cote du Rhône van Chateau Rayas, en steeds een ‘klein’ Rayaske genoemd.
Neus met oa. aardbeiconfituur, nectarine, mandarijn. Als het ware een zuidelijke, kruidige Bourgogne.
Hierboven staat 'lichtvoetige elegantie'. Als je maar twee woorden mag gebruiken, kan je deze wijn niet beter omschrijven.
8 – Pignan 2005
Een Ch9 van Chateau Rayas. Geen 2de wijn van Rayas, maar een afzonderlijke Ch9 van een perceel dat veel minder zandbodem heeft dan Rayas. Pignan blijkt een gehucht te zijn in de buurt van de Rayas-wijngaard.
Als je dan toch vergelijkt met Pialade is deze ‘gestoofder,’ en alcoholischer (2005) met caramel en peper in de neus. Lange afdronk.
Beide wijnen werden onmiskenbaar als Reynaud-wijnen herkend.
9 – La Bastide Saint-Dominique, Secrets de Pignan 2010
Chateauneuf-du-Pape
Een fijn beest… Een tasting note van een vorige fles vind je op deze link:
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3893.html
[color=#FF0000]Mooie wijn. Leek me representatief CDP 2010, gestructureerd maar (nog) gereserveerd.


De 4 gasten openen flesjes die ze met elkaar wilden delen
Mijn excuses als de tasting notes korter worden (of leeg); het genieten neemt na een tijd de bovenhand op het analyseren J . De gasten kunnen ongetwijfeld nog bevindingen toevoegen.
10 – La Vigne du Perron, Les Etapes 2011
Natuurlijke wijn die ook even doet denken aan Reynaud. Frans, denk ik? Languedoc? Een Pinot Noir uit de Savoie die niet herkenbaar is, PN zijnde…
LIcht gekleurd en wat troebelig. Niet herkenbaar als PN. Ingetoomd rijp en rijk. Mooi.
11 – Terrebrune 2011, Bandol
Ik dacht aan een noordelijke Rhône. Finesse en structuur. Geknoopt, te jong.
Alcoholprikkel in de neus. Fris mondgevoel. tannines.
12 – Domaine du Tunnel 2010, Saint-Joseph
Bij het ruiken aan volgende duo dachten we; is dit alle 2 Bdxwatte Nope dus…
Had ook creozoot.
13 – Chateau de Beauséjour (Duffau-Lagarrosse) 2011
Nog een Saint-Emilion 1er GCC. De 2009 en 2010 kregen van Parker 100/100.
Jammer genoeg heb ik hier blijkbaar enkel ‘Hazelnoot’ genoteerd…

Elegant duo
14 – Vincent Paris, Granits 60, 2014, Cornas
Noordelijke Rhône neus met zeezout en braam. Vlees ook; gehakt, charcuterie.
Tight, geknoopt. Een peperbolletje in de lange afdronk. Scherper dan wijn 2.
Leek me voller dan de 2013.
15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…

Eindelijk… Bert heeft ook nog Bordeaux…
16 – Pontet Canet 2004, Pauillac
Sorry, geen notities J
17 – Chateau du Tertre 2005, Margaux
Lactisch, mokka. Licht munt ook. Structuur, vol & toch fijn.
Du Tertre 2005 was 4 jaar terug top (ook terug te vinden op forum), is nu top en zal binnen 5j nog top zijn…

Afsluitertje
18 – Sociando Mallet 1996
Stelt nooit teleur…

Ook bij mij waren de notities naar het einde toe schaars.
Enorm genoten van deze supergezellige proeverij!
thank you!
22-08-2016, 09:19 AM
Bericht: #6
RE: Bert doet een fleske open
(21-08-2016 01:20 PM)wvd schreef:  BERT:
"15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…"

JO:
"En dan de Domaine du Tunnel, helemaal geen hout, Fré, het was vooral door de wijn ernaast (die duidelijk Bordeaux was) dat we even aan Bordeaux dachten- bvb een Domaine de Chevalier kan ook dat frisse kruidige vertonen dat deze Tunnel ook had. Ik vond m schitterend, net als de Noordelijke Rhone van het volgende duo trouwens (Vincent Paris).Deze laatste had Bert naast Tempier geplaatst om te bewijzen dat goede, frisse Bandols (niet de eerder boersere types van de Chemin de l Argile) enorm op N-Rhone kunnen lijken. Punt gemaakt."

Dit vind ik zeer interessant! Zoals ik steeds aanhaal is alle appreciatie een erg persoonlijk gegeven.
Zelf houden wij niet zo van "kakgeur", of het nu van schapen, koeien, honden of whatever is. Met een vleugje "frisse" (paarden)stalgeur of eerder vlezige tonen geen probleem. Men zegt dat men in aroma appreciatie zoekt naar de geuren uit z'n jeugd, 't zal bij ons dan zeker wat te proper geweest zijn. (grapje) Maar dit geheel terzijde...

Mourvèdre geeft nu soms wel erg animale geuren, hier schapendrek genoemd, misschien daarom geen Bandol in ons gamma, ook zeker omdat de beste(n) (met minder van bovenvermelde aroma's) al goed verdeeld zijn, maar ook dit geheel terzijde.

Wat ik hier zo interessant vind is dat zeer veel liefhebbers blijkbaar een link leggen tussen Bandol en Noordelijke Rhône en dit dan voornamelijk vanwege bovenvermelde aroma's die ook zouden te vinden zijn in de Syrah van deze kanten. Wel, zelf hou ik dan wel weer van Noordelijke Rhône, hoe zit dat dan met dan animale?
Volgens mijn bescheiden mening is dat een ander soort animaliteit, eerder vlees of (gehangen) wild aroma's. Hoewel we ze verdelen drinken we erg weinig wijnen van Chave voor wellicht erg duidelijke redenen.Toch hadden we ooit een Hermitage 2003, een RP 100. Wel, die beviel mij maar matig, te sterke aroma's van "adelijk" wild (rotte haas", niet mijn ding en ook de St. Joseph, een zeer vol en krachtig type, is niet mijn soort wijn. Toch is bvb. Côte-Rôtie één van mijn favoriete wijnen. Maar nu mijn punt / vraag. Ik ben erg enthousiast over de wijnen van Louis Barruol. Hier amper iets animaals en dan idd eerder in de "vlees" richting, maar veel frisheid, floraal, wat blauw fruit, tikje kruidig met wat peper, heerlijk gewoon. Maar Louis zoekt percelen die beplant zijn met de oude kloon, de Sérine. En ik denk dat dit misschien het verschil uitmaakt, dat recentere klonen eerder geselecteerd waren op meer alcohol (vroeger rijp) en kleur en resistentie tegen ziektes en dat de stalgeur zo ook binnen geslopen is. Je vind die soms ook terug in Australische Shiraz en dat is ook geen Sérine.

Ja, de vlezigheid van N rhone tegenover de mestgeur van een Bandol daar kan ik inkomen. Toch lijkt het me dat die mestgeur bij Bandol soms wat overroepen wordt, in die zin dat er tegenwoordig meer Bandols zijn zónder dan mét uitgesproken animale toetsen. Trouwens, bij vele Bandols verdwijnt het animale na een tijdje uit het glas of de fles wat kan wijzen op het feit dat het gewoon om reductie ging. Het heeft ook met de ligging te maken, met de vinificatie,.. Zo leek het aroma vd de Luquettes 2013 echt enorm op een N Rhone syrah, terwijl pakweg Gaussen of Gros Noré die fraicheur nooit zullen vertonen. En met N Rhone syrah bedoel ik de syrahs die ruiken naar peper, cassis en agrume, niet de Guigal - achtigen die door hun houtlagering meer richting Bordeaux gaan qua aroma en structuur.
Interessante opmerking over de sérine, er zijn zelfs een aantal wijnen die deze alternatieve syrah in de naam van hun cuvee gebruiken. Of dit echter iets te maken heeft met al dan niet animaliteit in de wijn..? Geen idee eigenlijk. Kan even goed te maken hebben met andere (modernere) vinificatie, zelfs lagering.
Enfin, we gaan er niet van wakker liggen, t is wat moeilijk te verklaren allemaal denk ik. En dan spreken we nog niet over het verschil tussen geitenkak en brett in een Bandol. Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-08-2016, 03:26 PM
Bericht: #7
RE: Bert doet een fleske open
Leuke discussie, ik vind ze echt op elkaar lijken als het een minder jaar (schraler, dunner,...) was in Bandol.
24-08-2016, 07:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-08-2016 om 07:37 PM door TheWineVet.)
Bericht: #8
RE: Bert doet een fleske open
(22-08-2016 09:19 AM)vinejo schreef:  
(21-08-2016 01:20 PM)wvd schreef:  BERT:
"15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Animaal, voller dan wijn 1. Vincent (die hier Cornas dacht in te herkennen) merkte ook de geur van schapestront op. We hebben geen schapen. Niemand had ook gekakt, als ik me goed herinner…
Bandol-kenner Venne dacht aan een Côte-Rôtie.
Een Bandol verwarren met een Noordelijke Rhône lijkt echter na de proef op de som te nemen, zeker geen abnormale zaak…"

JO:
"En dan de Domaine du Tunnel, helemaal geen hout, Fré, het was vooral door de wijn ernaast (die duidelijk Bordeaux was) dat we even aan Bordeaux dachten- bvb een Domaine de Chevalier kan ook dat frisse kruidige vertonen dat deze Tunnel ook had. Ik vond m schitterend, net als de Noordelijke Rhone van het volgende duo trouwens (Vincent Paris).Deze laatste had Bert naast Tempier geplaatst om te bewijzen dat goede, frisse Bandols (niet de eerder boersere types van de Chemin de l Argile) enorm op N-Rhone kunnen lijken. Punt gemaakt."

Dit vind ik zeer interessant! Zoals ik steeds aanhaal is alle appreciatie een erg persoonlijk gegeven.
Zelf houden wij niet zo van "kakgeur", of het nu van schapen, koeien, honden of whatever is. Met een vleugje "frisse" (paarden)stalgeur of eerder vlezige tonen geen probleem. Men zegt dat men in aroma appreciatie zoekt naar de geuren uit z'n jeugd, 't zal bij ons dan zeker wat te proper geweest zijn. (grapje) Maar dit geheel terzijde...

Mourvèdre geeft nu soms wel erg animale geuren, hier schapendrek genoemd, misschien daarom geen Bandol in ons gamma, ook zeker omdat de beste(n) (met minder van bovenvermelde aroma's) al goed verdeeld zijn, maar ook dit geheel terzijde.

Wat ik hier zo interessant vind is dat zeer veel liefhebbers blijkbaar een link leggen tussen Bandol en Noordelijke Rhône en dit dan voornamelijk vanwege bovenvermelde aroma's die ook zouden te vinden zijn in de Syrah van deze kanten. Wel, zelf hou ik dan wel weer van Noordelijke Rhône, hoe zit dat dan met dan animale?
Volgens mijn bescheiden mening is dat een ander soort animaliteit, eerder vlees of (gehangen) wild aroma's. Hoewel we ze verdelen drinken we erg weinig wijnen van Chave voor wellicht erg duidelijke redenen.Toch hadden we ooit een Hermitage 2003, een RP 100. Wel, die beviel mij maar matig, te sterke aroma's van "adelijk" wild (rotte haas", niet mijn ding en ook de St. Joseph, een zeer vol en krachtig type, is niet mijn soort wijn. Toch is bvb. Côte-Rôtie één van mijn favoriete wijnen. Maar nu mijn punt / vraag. Ik ben erg enthousiast over de wijnen van Louis Barruol. Hier amper iets animaals en dan idd eerder in de "vlees" richting, maar veel frisheid, floraal, wat blauw fruit, tikje kruidig met wat peper, heerlijk gewoon. Maar Louis zoekt percelen die beplant zijn met de oude kloon, de Sérine. En ik denk dat dit misschien het verschil uitmaakt, dat recentere klonen eerder geselecteerd waren op meer alcohol (vroeger rijp) en kleur en resistentie tegen ziektes en dat de stalgeur zo ook binnen geslopen is. Je vind die soms ook terug in Australische Shiraz en dat is ook geen Sérine.

En met N Rhone syrah bedoel ik de syrahs die ruiken naar peper, cassis en agrume, niet de Guigal - achtigen die door hun houtlagering meer richting Bordeaux gaan qua aroma en structuur.
Interessante opmerking over de sérine, er zijn zelfs een aantal wijnen die deze alternatieve syrah in de naam van hun cuvee gebruiken. Of dit echter iets te maken heeft met al dan niet animaliteit in de wijn..? Geen idee eigenlijk. Kan even goed te maken hebben met andere (modernere) vinificatie, zelfs lagering.
zie voor die Sérine: http://www.vinejo.freebb.be/thread-4914....=cuilleron

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
24-08-2016, 07:57 PM
Bericht: #9
RE: Bert doet een fleske open
Inderdaad! En Villard heeft een "Appel des Sereines" waarbij sereines niet enkel naar zeemeerminnen refereert..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-09-2016, 01:36 PM
Bericht: #10
RE: Bert doet een fleske open
Nog es merci Bert voor de knappe en interessante degustatie! Ook het gezelschap was te doen en sorry voor deze late proefimpressies:

1 – Domaine François Chidaine – Les Argiles 2014
1ste gedacht : Noordelijke Rhone , beetje alco , mooie balans en toch een stevig zuurke
2 – Pouilly-Fuissé, 2011 (Julien Guillot)
Ola, mineralig , vol en complex , fijn, zuurtje op het einde... Chardo?
Twee atypische rosé-tjes
3 – Les Apiès, Arène de la Vallée 2015
Vrouwenhand , fris en fijn, agrumes, Sauvignon Gris
4 – Parisy, de rosé van domaine des Tours (VdP), 2014
Stinkerke, dit is reynaud ,mooie en complexe rosé
5 – Cuvée Claire-Diane 1986
Terti , Ijzer , nat karton, bosgrond , koffie
6 – Figeac 1975
Miljaar was da? Zoete neus kruidigheid, nog nooit zo een mooie oude bdx neus geroken.
Rhône drietal
7 – La Pialade 2011
Aardbeitjes , fris , Linde thee, perzik Toch schoon eh!!
8 – Pignan 2005
Weinig woorden , dit is top!!
9 – La Bastide Saint-Dominique, Secrets de Pignan 2010
Ontdekking! Volle wijn maar zo elegant , 2010 zal er wel voor iets tussenzitten.
10 – La Vigne du Perron, Les Etapes 2011
I like this pinot noir!! Zo schoon, kruidig , warme klasse, nootjes, elegant.
11 – Terrebrune 2011, Bandol
Dedju , niet herkend als bandol in het begin... na tijdje komt de mvd er toch door. Knappe Bandol!!

Notities worden korter en korter.... nog wat geroei ertussen door
12 – Domaine du Tunnel 2010, Saint-Joseph
Syrah! Stevige zuren wel.
13 – Chateau de Beauséjour (Duffau-Lagarrosse) 2011
Die neus .... (meer staat er niet)

Elegant duo
14 – Vincent Paris, Granits 60, 2014, Cornas
Peperbollen , zurig
15 – Domaine Tempier, La Tourtine 2013, Bandol
Niet direct herkend , shame on me ! :-) Was de eerste keer dat ik 2013 Tourtine proefde en is alweer zo toegankelijk in zijn jongheid. Klasse! Schitterend!

Eindelijk… Bert heeft ook nog Bordeaux…
16 – Pontet Canet 2004, Pauillac
Nog niet op zijn plooi maar schoon zonne
17 – Chateau du Tertre 2005, Margaux
Medoc 2005 ? Top

Afsluitertje
18 – Sociando Mallet 1996
Zéér mooi , wat groenig , beetje kort? , koffie

En toen was het proeflicht uit :-)

Geweldige degustatie!

Wine is sunlight , held together by water !
03-09-2016, 01:54 PM
Bericht: #11
RE: Bert doet een fleske open
"Ook het gezelschap was te doen"
woeha

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-09-2016, 09:00 PM
Bericht: #12
RE: Bert doet een fleske open
beter laat dan nooit, maar nu ontdek ik pas het relaas van deze prachtige proeverij. Wat me vooral bijgebleven is: de rosé, de Figeac, de Reynaudwijnen, Bandol en schapekeutels, en het gezelschap.
Een topmoment in de zevende wijnhemel.

thank you Bert!

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"


Ga naar locatie: