Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau les Donats, Bergerac
25-08-2016, 12:28 PM
Bericht: #1
Chateau les Donats, Bergerac
Enige tijd geleden kreeg ik, na een berichtje op dit forum een mail van Jasper Verelst (http://jasperverelst.be), werkzaam als webbeheerder bij wijnhandel Qualivino in Lier in nauwe samenwerking met oenoloog en zaakvoerder Olivier Verhelst. Hij vroeg me vriendelijk of hij me een paar proefflesjes mocht opsturen. Zo n aanbod kan een wijnliefhebber uiteraard niet afslaan, en ik beloofde hem mijn eerlijke mening te publiceren op dit forum. Zonder garantie op positieve feedback echter, zoals het hoort op een 100% onafhankelijk medium als dit.
Jasper ging die uitdaging zonder verpinken aan.

Enkele dagen later werden zes flessen geleverd van Chateau les Donats, een wijn in handen van Belgische eigenaars.

Hier wat info vanop de website http://www.qualivino.be

Château Les Donats is een wijndomein langsheen de Dordogne in Bergerac. Dit traditionele wijndomein werd eigendom van Patrick Somers in 1994 en wordt sinds 2011 geleid door Olivier Verhelst van Qualivino in Lier (Antwerpen). Olivier volgde oenologie in Bordeaux en werd opgeleid door grote wijnmakers zoals Michel Rolland, Stephane Derenoncourt, Bernard Magrez en Bill Harlan. Door meer in te zetten op de combinatie van "terroir", duurzaamheid en nieuwe technologieën, zijn de wijnen complexer

Niet lang daarna passeerde medeforumzui...eh..moderator Olivier bij me thuis. Ik besloot de twee interessantste cuvees te openen. Jammer genoeg was de meest veelbelovende fles, de rode l Evolution, zwaar gekurkt...
We deden het dan maar met de witte, een blend van 60% sauvignon blanc en 40% semillon.

Chateau les Donats blanc, Prestige 2010

Een helder, blinkend strogele kleur. Het aroma van deze wijn is gemiddeld intens, aangenaam en fijn, lichjes fumé. De mineraliteit wordt mooi omringd door fruitige toetsen (cirtus, peer, tweede dag gedroogd fruit|vijg) en een snuifje vanille. De eerste dag is de wijn heel zacht, bijna dik in de mond. Niet te zwaar maar ik miste wat ruggengraat in de vorm van fijne zuurtjes. Tweede dag (met Olivier erbij) waren de zuurtjes meer present. In de afdronk abrikoos en lichte toasttoetsen. We gaven de wijn 87/100, wat een mooie score is voor een fles van 10 euro.

De 4 andere flessen, cuvees uit het basisgamma , vond ik als wijnfreak minder interessant. Ik nam ze dan ook mee op weekend naar de Ardennen met 3 andere koppels. Mensen die we al kennen sedert onze studententijd en die ik al 25 jaar probeer om te turnen tot wijnliefhebbers. Tevergeefs tot op heden, het blijven gelegenheidsdrinkers die liefst niet al te lang stilstaan bij wat ze in het glas krijgen. Wat niet wil zeggen dat ze slechte wijn drinken natuurlijk.

We dronken volgende vier cuvees

Château Les Donats - La Coquille Blanc
Château Les Donats - La Coquille Rosé
Château Les Donats - La Coquille Rouge
Château Les Donats - La Coquille Moelleux

De witte vonden we oké sans plus. Een wijn die je makkelijk in de supermarkt vindt (en veelal enkele euro goedkoper)
Ook de rosé was oké maar met hetzelfde gevoel als bij de witte.
De rode wijn begon gewoontjes maar ontplooide zich heel mooi in het glas en begon mij (en naamgenoot Jo) meer en meer te smaken, zodanig zelfs dat we met spijt het laatste beetje uit de fles wrongen.
De moelleux viel heel goed in de smaak bij "de vrouwtjes" en was voor zijn prijs wel degelijk meer dan oké. Geen botritysgevoel, maar toch fijn genoeg om te bekoren.

Ik zou durven stellen dat men heel goed op weg is bij Chateau les Donats. Je voélt dat men kwaliteit voorop stelt, maar geef ze nog enige tijd om de juiste keuzes te maken. Binnen een jaar of 5 is dit misschien wel een domein dat ook voor onze forumleden een vaste waarde in de Bergerac kan worden.

De blog van Jasper:
http://www.qualivino.be/blogs/wijn/


Ga naar locatie: