Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
05-09-2016, 10:42 PM
Bericht: #1
Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Vorige week enkele dagen Piemonte bezocht en daar hoort een bezoekje aan de Enoteca in Barolo bij. Zij hebben een mooie collectie van wijnmakers uit de regio en je kan er via automaat vrijblijvend verschillende barolo's naast elkaar proeven. Een ideale manier om kennis te maken. hierbij mijn korte impressies

1) Marcararini Barolo Brunate 2012 ( 44 €)
Geëvolueerde zeer lichte kleur ondanks jonge leeftijd, al vrij goed op dronk. aangenaam en fijn maar mist wat vulling en structuur. Stel mij vragen of deze wijn lang gaat houden.

2) Martini Voerzio Barolo La Serra 2012 ( 58 €)

Meer concentratie,fruit en structuur dan de voorgaande. Stevigere tannines maar deze wijn gaat zeker nog beter worden met de jaren. Wil ik later nog wel eens herproeven.

3) Rocche Costamagna Roche Annunziata 2012 ( 35 €)

Harde wijn, veel tannines , uitdrogend. Momenteel niet aangenaam om drinken en ik betwijfel of er meer in zit. Ik zou dit niet kopen.

4) Fratelli Barale Cannubi Barolo 2012 ( 60 €)

Fruit, vullling structuur maar ook finesse. Mooie tannines die deze wijn verder zullen dragen. Knap gemaakt maar ook duur.

5) Elvio Cogno Ravera Barolo 2012 ( 50 €)
Massieve wijn, alcoholisch, veel kracht, houtlagering is merkbaar en actueel niet in evenwicht. Had er meer van verwacht.

6) Brezza Sarmassa 2012 (54 €)
Twijfelde of er geen foutje aan deze fles was. Vrij stoffige geur, weinig fruit. Afdronk geeft wel veel strakheid, maar ook finesse. Eleganter type Barolo en verademing met de voorgaande.

7) Marchesi Di Barolo Cannubi 2012 ( 43 €)

Mooi verzorgde wijngaarden die er mooi bijlagen vond ik. De wijn uit 2012 kan mij niet bekoren. Veel hout , rijp fruit, internationaal gemaakt maar weinig spanning en karakter.

8) Aurelio Settimo Rocche 2005 ( stond geen prijs op wegens niet te koop)
Nieuwsgierig naar een ouder jaartal. Geëvolueerde kleur, tertiare bosgeuren met een mooie middenstuk maar heel veel tannines op het einde die onaangenaam overkomen. Komt volgens mij niet goeie.

9) Ciabot Berton Roggeri 2008 ( 40 €)
evolutie in kleur, mooi pallet van aardse geuren, heel evenwichtig en lang in afdronk.Versmolten tannines, een knap gemaakte wijn.

10) Vietto Panerole 2004 (48 €)

Volledig tertiair in zijn geur ( tabak, gerookt vlees, champignons), hele fijne en lange afdronk met veel evenwicht. Een wijn om van te genieten bij een herfstavond met de hond naast mij in zijn mand


11) Monchero 2008 ( 39 €)

Gelijkenissen met de ciabot die ik net wat meer spanning en strutuur vond hebben.

Voor het overige heb ik nog de wijnen bij Diego Conterno geproefd. Vooral de Barolo ginestra 2012 vond ik sterk. Heel strak, weinig houtindruk, impressies van munt en groene kruiden. Lange afdronk die zich nog moet zitten maar alles is aanwezig. op het domein gekocht aan pakweg 32 €.

De Barbera's die ik nog geprobeerd heb waren allen in zelfde bedje geboren. VEel fruit, vulling, aangenaam en sappig om drinken , krachtig maar vrij hoog in alcohol en snel vermoeiend ( Oddero Barbera alba superiore, Correggia Marun Barbera, Domeni Clerico Barbera tre vigne ==> deze was nog de beste).
06-09-2016, 12:01 PM
Bericht: #2
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Bedankt, Peter, voor dit interessant verslag! Mooi dat ze al die wijnen aanbieden om te proeven...
Ik heb weinig ervaring met Barolo, deels omwille van het feit dat je er hier niet zo veel tegen komt, maar ook de prijs... En als ik hier jouw TN's lees, zitten er toch ook behoorlijk wat tussen die hun prijskaartje niet echt waarmaken? Dat maakt Barolo voor mij toch nog altijd moeilijk.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-09-2016, 02:17 PM
Bericht: #3
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(06-09-2016 12:01 PM)Olivier schreef:  Bedankt, Peter, voor dit interessant verslag! Mooi dat ze al die wijnen aanbieden om te proeven...
Ik heb weinig ervaring met Barolo, deels omwille van het feit dat je er hier niet zo veel tegen komt, maar ook de prijs... En als ik hier jouw TN's lees, zitten er toch ook behoorlijk wat tussen die hun prijskaartje niet echt waarmaken? Dat maakt Barolo voor mij toch nog altijd moeilijk.

Had net dezelfde reactie..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-09-2016, 10:49 AM
Bericht: #4
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Voor mij gewoonweg een bewijs dat de 2012 veel te jong is.
07-09-2016, 07:25 PM
Bericht: #5
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Bowmore, dat is mij ook wel duidelijk dat 2012 drinken veel te jong is. Wel is duidelijk dat sommige wijnen niet zullen beteren, andere wil ik best een kans geven en nog andere hebben alles aanwezig om later zeer zeer goed te worden.
07-09-2016, 08:51 PM
Bericht: #6
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Tof verslagje Peter !

Enkel Conterno ben ik bekend mee .

Waarschijnlijk ook met dezelfde reden als Olivier en Jo .

De Ginestra 2011 geproefd vorig jaar , ook danig onder de indruk .
Hopelijk gauw den 12 ook eens kunnen proeven Smile .

Heb je daar wat oudere jaargangen mogen proeven ?

Ook zenne instap nebbiolo kunnen proeven ?
07-09-2016, 10:03 PM
Bericht: #7
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(07-09-2016 08:51 PM)gertjeuh schreef:  Tof verslagje Peter !

Enkel Conterno ben ik bekend mee .

Waarschijnlijk ook met dezelfde reden als Olivier en Jo .

De Ginestra 2011 geproefd vorig jaar , ook danig onder de indruk .
Hopelijk gauw den 12 ook eens kunnen proeven Smile .

Heb je daar wat oudere jaargangen mogen proeven ?

Ook zenne instap nebbiolo kunnen proeven ?

hallo gertjeuh


Diego Conterno heeft ons zijn actueel gangbare wijnen laten proeven. Het domein ligt wat achterin uit het centrum, onverharde weg, zeker geen chateau of schitterend domein. hier draait het om wijn. Ik wou afspraak maken voor de dag erna maar de brave man sprak enkel italiaans, ik kreeg niet uitgelegd dat het voor morgen was en zijn dan maar beginnen proeven. Aanvankelijk wat stroef , maar geleidelijk aan werd het gesprek hartelijker. Het is een authenthiek man, zonder franjes die met fierheid zijn kelder na de bestelling nog liet zien en daar met veel beleving liet zien hoe dat zij werken. Maceratietijd is 20 dagen gemiddeld voor zijn Barolo , en dit neigt eerder naar de traditionele stijl. Hij houdt niet van hout geprononceerde stijl van Nebbiolo.

De basis nebbiolo baluma 2014 vond ik heel geslaagd. Veel rood fruit, floraal , ogenschijnlijk allemansvriend met op einde de typische "ola ik ben nebbiolo en geen gewone druif" dus wat getrek en gesleur in de mond maar op een speelse wijze. voor pakweg 9 € ter plaatse kunt ge niet sukkelen en ik heb er direct 6 van gekocht.

De gewone Barolo 2012 had dezelfde stijlkenmerken dan de Ginestra maar duidelijk met minder gelaagdheid en diepgang. De 9 € prijsverschil met de Ginestra was mij het waard om de Ginestra te kopen.

De Nascetta 2015 ook geproefd. Begint met veel wit steenfruit en floraal , zeer leuke neus. Frisse afdronk ook, speels , wel eerder op bitterheid dan op zuren. Eerder eenvoudig en om snel te drinken. De tweede keer dat ik Nascetta proef en ben niet overtuigd van de meerwaarde van deze druif.

Barbera niet geproefd : heb er eentje cadeau gekregen om thuis eens te proberen.
07-09-2016, 10:10 PM
Bericht: #8
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(07-09-2016 10:03 PM)peter schreef:  Veel rood fruit, floraal , ogenschijnlijk allemansvriend met op einde de typische "ola ik ben nebbiolo en geen gewone druif" dus wat getrek en gesleur in de mond maar op een speelse wijze

thumbsup

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-09-2016, 10:42 PM
Bericht: #9
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(07-09-2016 10:03 PM)peter schreef:  
(07-09-2016 08:51 PM)gertjeuh schreef:  Tof verslagje Peter !

Enkel Conterno ben ik bekend mee .

Waarschijnlijk ook met dezelfde reden als Olivier en Jo .

De Ginestra 2011 geproefd vorig jaar , ook danig onder de indruk .
Hopelijk gauw den 12 ook eens kunnen proeven Smile .

Heb je daar wat oudere jaargangen mogen proeven ?

Ook zenne instap nebbiolo kunnen proeven ?

hallo gertjeuh


Diego Conterno heeft ons zijn actueel gangbare wijnen laten proeven. Het domein ligt wat achterin uit het centrum, onverharde weg, zeker geen chateau of schitterend domein. hier draait het om wijn. Ik wou afspraak maken voor de dag erna maar de brave man sprak enkel italiaans, ik kreeg niet uitgelegd dat het voor morgen was en zijn dan maar beginnen proeven. Aanvankelijk wat stroef , maar geleidelijk aan werd het gesprek hartelijker. Het is een authenthiek man, zonder franjes die met fierheid zijn kelder na de bestelling nog liet zien en daar met veel beleving liet zien hoe dat zij werken. Maceratietijd is 20 dagen gemiddeld voor zijn Barolo , en dit neigt eerder naar de traditionele stijl. Hij houdt niet van hout geprononceerde stijl van Nebbiolo.

De basis nebbiolo baluma 2014 vond ik heel geslaagd. Veel rood fruit, floraal , ogenschijnlijk allemansvriend met op einde de typische "ola ik ben nebbiolo en geen gewone druif" dus wat getrek en gesleur in de mond maar op een speelse wijze. voor pakweg 9 € ter plaatse kunt ge niet sukkelen en ik heb er direct 6 van gekocht.

De gewone Barolo 2012 had dezelfde stijlkenmerken dan de Ginestra maar duidelijk met minder gelaagdheid en diepgang. De 9 € prijsverschil met de Ginestra was mij het waard om de Ginestra te kopen.

De Nascetta 2015 ook geproefd. Begint met veel wit steenfruit en floraal , zeer leuke neus. Frisse afdronk ook, speels , wel eerder op bitterheid dan op zuren. Eerder eenvoudig en om snel te drinken. De tweede keer dat ik Nascetta proef en ben niet overtuigd van de meerwaarde van deze druif.

Barbera niet geproefd : heb er eentje cadeau gekregen om thuis eens te proberen.

Toppie !

Die gewone Nebbiolo is gek hé .
Was ook liefde op het eerste zicht hier ...

Ik had dezelfde gedachtegang Tis de Le Coste hé die andere Barolo ?
Maar die Ginestra heeft een soort "Elegantie" die door gans de wijn slingert en zwiert desondanks dat het wel een serieuze rakker is ...

En dat had ik ook bij die Nebbiolo Baluma dat stukje "Elegantie" weliswaar in mindere mate Wink .

De nieuwe Nascetta nog niet geprobeerd , de 14 vond ik wel OK .

En den barbera ja , das precies menne vriend niet Tongue .

Bedankt alvast voor de verdere toelichting Smile
08-09-2016, 08:18 AM
Bericht: #10
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
Mooi verslag en interesante discussie.
De Rocche Costamagna kon ik al eens proeven (2011). In die degustatie was die de topper, herinner ik me.
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4141-...l#pid61584
08-09-2016, 10:51 AM
Bericht: #11
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(06-09-2016 02:17 PM)vinejo schreef:  
(06-09-2016 12:01 PM)Olivier schreef:  Bedankt, Peter, voor dit interessant verslag! Mooi dat ze al die wijnen aanbieden om te proeven...
Ik heb weinig ervaring met Barolo, deels omwille van het feit dat je er hier niet zo veel tegen komt, maar ook de prijs... En als ik hier jouw TN's lees, zitten er toch ook behoorlijk wat tussen die hun prijskaartje niet echt waarmaken? Dat maakt Barolo voor mij toch nog altijd moeilijk.

Had net dezelfde reactie..

Jonge Barolo proeven is niet simpel, dat moet je leren en dan nog. Je krijgt ze ook nooit te proeven voor ze in de fles zitten.
Wat prijs betreft wil ik dit wel kwijt: Barolo (en Barbaresco) beleven hun laatste jaren als topwijnen aan (min of meer) haalbare prijzen. De prijs-kwaliteit ligt hier nog steeds een stuk boven die van vele andere regio's, ik val in herhaling, GCC Bx op kop.
Peter, de Sarmassa van Brezza is jong altijd de moeilijkste, meest gesloten, ik vond zelf in 2012 de Castellero merkwaardig genoeg de meest genietbare. Bizar. En, (Sorry Jo...) Brezza Sarmassa kost in België 47,75€.
Dat is goedkoper dan bvb Giscours of Roc des Cambes....2015 "en primeur" en laat ons eerlijk zijn, die gaan nooit de klasse en elegantie van een mooie Barolo hebben, al blijft dat uiteraard een kwestie van smaak. Ik heb wat oudere Nebbiolo's in de kelder en vind die meestal een stuk interessanter dan oudere Bordeaux en wat het meest opvalt is eigenlijk dat je er beter van op aankan, de evolutie is voorspelbaarder als het ware. Een aantal Bx blijven m.i. zeer lang te jong tot ze plots te oud zijn, maar nog steeds met een mager karkas.
En over prijs waard zijn nog even dit: was het jullie ook opgevallen dat La Clotte sinds de aankoop door Ausone verdubbeld is in prijs? Kost nu al meer dan 60€ in primeur. En is hij er op vooruit gegaan? Niet volgens de wijnjournalistiek. Maar dat komt nog wel, anders mogen ze niet meer binnen op Ausone ;-)
08-09-2016, 03:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-09-2016 om 03:30 PM door don quichotte.)
Bericht: #12
RE: Bezoek aan regio Barolo en enoteca te Barolo
(08-09-2016 10:51 AM)wvd schreef:  ............
Brezza Sarmassa kost in België 47,75€.
.........

Daarom dat ik deze wijn ook rechtstreeks In Italië bestel voor een goede 35€ + 2€ transport.
(08-09-2016 10:51 AM)wvd schreef:  ............
En over prijs waard zijn nog even dit: was het jullie ook opgevallen dat La Clotte sinds de aankoop door Ausone verdubbeld is in prijs? Kost nu al meer dan 60€ in primeur. En is hij er op vooruit gegaan? Niet volgens de wijnjournalistiek. Maar dat komt nog wel, anders mogen ze niet meer binnen op Ausone ;-)

Dat zijn inderdaad wanpraktijken.
Doet me denken aan Angelus. Toen ze een klasse hoger promoveerden verhoogden ze hun prijzen met een orde van 30% en meer zonder dat er iets anders in de fles kwam.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: