Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lijstje gezocht ! ;)
06-09-2016, 02:18 PM
Bericht: #1
Lijstje gezocht ! ;)
Ze stromen weer binnen: Colruyt, Carefour....wijncatalogi allerlei ....

In die van de Colruyt staan veel 2014 wijnen.
Ik weet echter niet hoe ik dit jaar moet situeren, en als ik het internet afstruin vind weet ik niet wat betrouwbaar is of niet.

Ik zoek dus een lijstje met beoordelingen van jaargangen, maar liefst wat gedetailleerd. 1 of 5 sterren zegt imho niet zoveel.

Binnen een regio kunnen er nog enorme verschillen zijn.
En ook het tijdstip van oogsten is van cruciaal belang.

Ik denk maar aan mijn (wijlen ang-el ) Chateau Latour 1964 ..... nog nooit meer in mijn leven zulke goede wijn gedronken.
1964 was nochtans niet zo'n fameus jaar, maar Latour had dat jaar het perfecte tijdstip uitgekozen om te oogsten, net voor de regenstormen.

Soit, waar kan ik een beetje een betrouwbare lijst van millésimes vinden ?

Bij voorbaat dank !
06-09-2016, 06:35 PM
Bericht: #2
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Wellicht dat nonkel Bob iets meer weet over de afgelopen vintages.....

http://www.erobertparker.com/info/VintageChart.pdf

Enige houvast biedt het wel vind ik.

Gr, Wil
07-09-2016, 06:52 PM
Bericht: #3
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Tja, dat is natuurlijk de "paus" - maar in hoeverre zitten hier belangengroepen achterwatte?
07-09-2016, 08:58 PM
Bericht: #4
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(07-09-2016 06:52 PM)Gandalf schreef:  Tja, dat is natuurlijk de "paus" - maar in hoeverre zitten hier belangengroepen achterwatte?

Hij is wel groot geworden door de juiste inschattingen te maken ... we gaan er geen Parker topic van maken die zijn er al genoeg Wink

Als je weet wie de punten geeft, als je een bepaald persoon zijn smaakpallet kent en als je meerdere personen volgt/vergelijkt dan kom je al een heel eind.
neem nu deze site http://www.bordoverview.com/ meestal is de gemene deler juist Wink

Grtz

In blind, we trust Cool
08-09-2016, 10:23 AM
Bericht: #5
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Misschien ben je hier iets mee, http://grape33.com/wijnjaren-bordeaux/#tab-id-1

Grtz

In blind, we trust Cool
08-09-2016, 10:54 AM
Bericht: #6
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(06-09-2016 02:18 PM)Gandalf schreef:  Ze stromen weer binnen: Colruyt, Carefour....wijncatalogi allerlei ....

In die van de Colruyt staan veel 2014 wijnen.
Ik weet echter niet hoe ik dit jaar moet situeren, en als ik het internet afstruin vind weet ik niet wat betrouwbaar is of niet.

Ik zoek dus een lijstje met beoordelingen van jaargangen, maar liefst wat gedetailleerd. 1 of 5 sterren zegt imho niet zoveel.

Binnen een regio kunnen er nog enorme verschillen zijn.
En ook het tijdstip van oogsten is van cruciaal belang.

Ik denk maar aan mijn (wijlen ang-el ) Chateau Latour 1964 ..... nog nooit meer in mijn leven zulke goede wijn gedronken.
1964 was nochtans niet zo'n fameus jaar, maar Latour had dat jaar het perfecte tijdstip uitgekozen om te oogsten, net voor de regenstormen.

Soit, waar kan ik een beetje een betrouwbare lijst van millésimes vinden ?

Bij voorbaat dank !

Ga gewoon naar een goede wijnhandelaar en vraag het hem/haar
08-09-2016, 05:42 PM
Bericht: #7
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Een goede wijnhandelaar ... zijn er goede verkopers .... misschien wel maar die zijn dan failliet Wink - leg eens aan een wijnhandelaar uit dat hem een onrijp produkt verkoopt ... Smile

Ik zeg dit elk jaar ... in September zijn er misschien nog koopjes te doen van produkten die juist binnen komen maar tussen nu en eind Januari zijn koopjes zelden, echt zelden ... het is maar wat men onder een koopje verstaat denk ik dan ... de goedkoopste wijn in Belgie of in de Benelux vind ik bvb geen koopje.

Sommige wijnen moet je in deze periode kopen omdat het de enige moment is dat ze verkrijgbaar zijn.

Grtz

In blind, we trust Cool
08-09-2016, 06:56 PM
Bericht: #8
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Big Grin
10-09-2016, 04:55 PM
Bericht: #9
RE: Lijstje gezocht ! ;)
Vroeger had je Michael Broadbent met zijn Vintage boeken, maar de laatste is van 2003, als ik me niet vergis. Jammer dat de man intussen 89 is en het wellicht wat kalmer aan doet.
Misschien is Hugh Johnson's wijngids handig. Ik kocht die af en toe wel eens, hij evalueert toch een pak individuele wijnen. Wijnhandelaars zijn allicht allemaal zeer bonafide, maar al die naoorlogse kelders die soms nog voor de helft vol liggen met alle mislukte oogstjaren van bordeaux en bourgogne doen een mens toch ook even nadenken.
11-09-2016, 02:25 PM
Bericht: #10
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(08-09-2016 05:42 PM)fleer schreef:  Een goede wijnhandelaar ... zijn er goede verkopers .... misschien wel maar die zijn dan failliet Wink - leg eens aan een wijnhandelaar uit dat hem een onrijp produkt verkoopt ... Smile

Ik zeg dit elk jaar ... in September zijn er misschien nog koopjes te doen van produkten die juist binnen komen maar tussen nu en eind Januari zijn koopjes zelden, echt zelden ... het is maar wat men onder een koopje verstaat denk ik dan ... de goedkoopste wijn in Belgie of in de Benelux vind ik bvb geen koopje.

Sommige wijnen moet je in deze periode kopen omdat het de enige moment is dat ze verkrijgbaar zijn.

Grtz

Toch wel, en nog steeds niet failliet.
Als je natuurlijk alleen op zoek bent naar die wijnen die je MOET hebben omdat alle publiciteit er rond je daar nu eenmaal bijna toe verplicht wil je "mee" zijn, ja, dan moet je nu dringend bij de grootwarenhuizen die wijnen aankopen die elders niet verkocht raken (tiens...).
Maar als je een zelf gevormde mening hebt, niet gebaseerd op wat men je vertelt, maar enkel je eigen neus en tong vertrouwt dan ga je ook veel meer plezier beleven aan je "hobby" en dat lijkt me uiteindelijk toch wel de bedoeling.
En ik kan met de hand op het hart zeggen dat hier nog nooit iemand een wijn aangeraden is om er "vanaf" te zijn, noch van de wijn, noch van de klant ;-)
11-09-2016, 10:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-09-2016 om 11:21 PM door don quichotte.)
Bericht: #11
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(11-09-2016 02:25 PM)wvd schreef:  
(08-09-2016 05:42 PM)fleer schreef:  Een goede wijnhandelaar ... zijn er goede verkopers .... misschien wel maar die zijn dan failliet Wink - leg eens aan een wijnhandelaar uit dat hem een onrijp produkt verkoopt ... Smile

Ik zeg dit elk jaar ... in September zijn er misschien nog koopjes te doen van produkten die juist binnen komen maar tussen nu en eind Januari zijn koopjes zelden, echt zelden ... het is maar wat men onder een koopje verstaat denk ik dan ... de goedkoopste wijn in Belgie of in de Benelux vind ik bvb geen koopje.

Sommige wijnen moet je in deze periode kopen omdat het de enige moment is dat ze verkrijgbaar zijn.

Grtz

Toch wel, en nog steeds niet failliet.
Als je natuurlijk alleen op zoek bent naar die wijnen die je MOET hebben omdat alle publiciteit er rond je daar nu eenmaal bijna toe verplicht wil je "mee" zijn, ja, dan moet je nu dringend bij de grootwarenhuizen die wijnen aankopen die elders niet verkocht raken (tiens...).
Maar als je een zelf gevormde mening hebt, niet gebaseerd op wat men je vertelt, maar enkel je eigen neus en tong vertrouwt dan ga je ook veel meer plezier beleven aan je "hobby" en dat lijkt me uiteindelijk toch wel de bedoeling.
.....................................................

Wel wvd, de publiciteit die een Carrefour, Delhaize, Colruyt, Macro, Cora,......voert is althans voor mij geen maatstaf of ondersteunend element om wijnen aan te kopen in één van deze supermarkten om "mee" te zijn.

Wat voor mij wel een dominerende factor is, is het prijskaartje voor een specifieke wijn die ik goed vind en over jaren zijn kwaliteit voor mij heeft bewezen.
En als er een grootwarenhuis is dat ineens een wijn aanbiedt aan een veel goedkopere prijs dan in de klassieke wijnhandel dan is de keuze bij mij vlug gemaakt.
Hetzelfde stramien volg ik ook wanneer het commercieel voor mij voordelig uitvalt een wijn via een website in het buitenland te kopen.

En wat soms zeer ontgoochelend en ontnuchterend kan zijn dat ineens een grootwarenhuis een wijn aanbied aan minder dan de helft van de prijs dan een handelaar uit St Truiden waar ze al jaren het cliënteel mee overdonderden. Je mag het nu vergeten deze wijn nog te kopen bij deze handelaar niettegenstaande zijn zogezegde unieke relatie die hij had met dit wijndomein; ze verdelen hem niet meer.Rolleyes
Dit is een handelaar die een monopolie heeft over het grootste deel van zijn assortiment wat hem op de lokale markt dan wellicht geen windeieren legt.

En dat grootwarenhuizen wijnen onder grote hoeveelheden aankopen die elders niet verkocht geraken zou ik misschien relativeren en zeggen dat er domeinen zijn die hun wijnen niet kunnen kwijt geraken via het kanaal aan de klassieke wijnhandelaar.

Een kanttekening: mijn ervaring met Carrefour is ook zo dat dikwijls (meestal) van wijnen die ik wil hebben ze dan maar 1 karton of 1 kistje hadden of zelfs niets.( hier kan ik een ganse roman over schrijven)

En in mijn wijnaankoop laat ik me naast men neus en tong ook nog altijd leiden door mijn portemonnee.
Voorbijgaande week nog een wijntje gekocht aan 12.15€ op de lokale markt.
Een wijn die ik volgende keer niet meer zal kopen bij deze handelaar.
Waarom?
Primo: Hij zal niet meer voorradig zijn bij deze verdeler en kan hem niet meer bij bestellen op het domein.
Secundo: Op een Franse website kan ik deze kopen aan 8.60€ + 1.5 à 2 € transport in functie van de bestelde hoeveelheid.

En wvd geen verplaatsingsonkosten en ook geen proces verbaal van 55€ dat ik onlangs in het Leuvense kreeg voor verkeerd parkeren.Blush

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
12-09-2016, 09:46 AM
Bericht: #12
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(11-09-2016 10:36 PM)don quichotte schreef:  
(11-09-2016 02:25 PM)wvd schreef:  
(08-09-2016 05:42 PM)fleer schreef:  Een goede wijnhandelaar ... zijn er goede verkopers .... misschien wel maar die zijn dan failliet Wink - leg eens aan een wijnhandelaar uit dat hem een onrijp produkt verkoopt ... Smile

Ik zeg dit elk jaar ... in September zijn er misschien nog koopjes te doen van produkten die juist binnen komen maar tussen nu en eind Januari zijn koopjes zelden, echt zelden ... het is maar wat men onder een koopje verstaat denk ik dan ... de goedkoopste wijn in Belgie of in de Benelux vind ik bvb geen koopje.

Sommige wijnen moet je in deze periode kopen omdat het de enige moment is dat ze verkrijgbaar zijn.

Grtz

Toch wel, en nog steeds niet failliet.
Als je natuurlijk alleen op zoek bent naar die wijnen die je MOET hebben omdat alle publiciteit er rond je daar nu eenmaal bijna toe verplicht wil je "mee" zijn, ja, dan moet je nu dringend bij de grootwarenhuizen die wijnen aankopen die elders niet verkocht raken (tiens...).
Maar als je een zelf gevormde mening hebt, niet gebaseerd op wat men je vertelt, maar enkel je eigen neus en tong vertrouwt dan ga je ook veel meer plezier beleven aan je "hobby" en dat lijkt me uiteindelijk toch wel de bedoeling.
.....................................................

Wel wvd, de publiciteit die een Carrefour, Delhaize, Colruyt, Macro, Cora,......voert is althans voor mij geen maatstaf of ondersteunend element om wijnen aan te kopen in één van deze supermarkten om "mee" te zijn.

Wat voor mij wel een dominerende factor is, is het prijskaartje voor een specifieke wijn die ik goed vind en over jaren zijn kwaliteit voor mij heeft bewezen.
En als er een grootwarenhuis is dat ineens een wijn aanbiedt aan een veel goedkopere prijs dan in de klassieke wijnhandel dan is de keuze bij mij vlug gemaakt.
Hetzelfde stramien volg ik ook wanneer het commercieel voor mij voordelig uitvalt een wijn via een website in het buitenland te kopen.

En wat soms zeer ontgoochelend en ontnuchterend kan zijn dat ineens een grootwarenhuis een wijn aanbied aan minder dan de helft van de prijs dan een handelaar uit St Truiden waar ze al jaren het cliënteel mee overdonderden. Je mag het nu vergeten deze wijn nog te kopen bij deze handelaar niettegenstaande zijn zogezegde unieke relatie die hij had met dit wijndomein; ze verdelen hem niet meer.Rolleyes
Dit is een handelaar die een monopolie heeft over het grootste deel van zijn assortiment wat hem op de lokale markt dan wellicht geen windeieren legt.

En dat grootwarenhuizen wijnen onder grote hoeveelheden aankopen die elders niet verkocht geraken zou ik misschien relativeren en zeggen dat er domeinen zijn die hun wijnen niet kunnen kwijt geraken via het kanaal aan de klassieke wijnhandelaar.

Een kanttekening: mijn ervaring met Carrefour is ook zo dat dikwijls (meestal) van wijnen die ik wil hebben ze dan maar 1 karton of 1 kistje hadden of zelfs niets.( hier kan ik een ganse roman over schrijven)

En in mijn wijnaankoop laat ik me naast men neus en tong ook nog altijd leiden door mijn portemonnee.
Voorbijgaande week nog een wijntje gekocht aan 12.15€ op de lokale markt.
Een wijn die ik volgende keer niet meer zal kopen bij deze handelaar.
Waarom?
Primo: Hij zal niet meer voorradig zijn bij deze verdeler en kan hem niet meer bij bestellen op het domein.
Secundo: Op een Franse website kan ik deze kopen aan 8.60€ + 1.5 à 2 € transport in functie van de bestelde hoeveelheid.

En wvd geen verplaatsingsonkosten en ook geen proces verbaal van 55€ dat ik onlangs in het Leuvense kreeg voor verkeerd parkeren.Blush

Je hebt volkomen gelijk Louis, Leuven is idd niet (meer) te doen en daarom ontvluchten we weldra de stad.
Ik krijg zelfs geen vergunning om het Ladeuzeplein op te rijden. "Eigen zaak daar, tja, jammer, enkel toegang voor bewoners en als je er een garage hebt mijnheer". Leuk zaken doen hier!
Het stadsbestuur is wel tegen uplace, maar intussen pesten ze alle zelfstandigen buiten. Ook de huurprijzen zijn hier gewoonweg irreëel.
Misschien zouden we beter verhuizen naar Luxemburg en van daaruit alles verzenden, wat denk je?
12-09-2016, 04:07 PM
Bericht: #13
RE: Lijstje gezocht ! ;)
(12-09-2016 09:46 AM)wvd schreef:  
(11-09-2016 10:36 PM)don quichotte schreef:  
(11-09-2016 02:25 PM)wvd schreef:  
(08-09-2016 05:42 PM)fleer schreef:  Een goede wijnhandelaar ... zijn er goede verkopers .... misschien wel maar die zijn dan failliet Wink - leg eens aan een wijnhandelaar uit dat hem een onrijp produkt verkoopt ... Smile

Ik zeg dit elk jaar ... in September zijn er misschien nog koopjes te doen van produkten die juist binnen komen maar tussen nu en eind Januari zijn koopjes zelden, echt zelden ... het is maar wat men onder een koopje verstaat denk ik dan ... de goedkoopste wijn in Belgie of in de Benelux vind ik bvb geen koopje.

Sommige wijnen moet je in deze periode kopen omdat het de enige moment is dat ze verkrijgbaar zijn.

Grtz

Toch wel, en nog steeds niet failliet.
Als je natuurlijk alleen op zoek bent naar die wijnen die je MOET hebben omdat alle publiciteit er rond je daar nu eenmaal bijna toe verplicht wil je "mee" zijn, ja, dan moet je nu dringend bij de grootwarenhuizen die wijnen aankopen die elders niet verkocht raken (tiens...).
Maar als je een zelf gevormde mening hebt, niet gebaseerd op wat men je vertelt, maar enkel je eigen neus en tong vertrouwt dan ga je ook veel meer plezier beleven aan je "hobby" en dat lijkt me uiteindelijk toch wel de bedoeling.
.....................................................

Wel wvd, de publiciteit die een Carrefour, Delhaize, Colruyt, Macro, Cora,......voert is althans voor mij geen maatstaf of ondersteunend element om wijnen aan te kopen in één van deze supermarkten om "mee" te zijn.

Wat voor mij wel een dominerende factor is, is het prijskaartje voor een specifieke wijn die ik goed vind en over jaren zijn kwaliteit voor mij heeft bewezen.
En als er een grootwarenhuis is dat ineens een wijn aanbiedt aan een veel goedkopere prijs dan in de klassieke wijnhandel dan is de keuze bij mij vlug gemaakt.
Hetzelfde stramien volg ik ook wanneer het commercieel voor mij voordelig uitvalt een wijn via een website in het buitenland te kopen.

En wat soms zeer ontgoochelend en ontnuchterend kan zijn dat ineens een grootwarenhuis een wijn aanbied aan minder dan de helft van de prijs dan een handelaar uit St Truiden waar ze al jaren het cliënteel mee overdonderden. Je mag het nu vergeten deze wijn nog te kopen bij deze handelaar niettegenstaande zijn zogezegde unieke relatie die hij had met dit wijndomein; ze verdelen hem niet meer.Rolleyes
Dit is een handelaar die een monopolie heeft over het grootste deel van zijn assortiment wat hem op de lokale markt dan wellicht geen windeieren legt.

En dat grootwarenhuizen wijnen onder grote hoeveelheden aankopen die elders niet verkocht geraken zou ik misschien relativeren en zeggen dat er domeinen zijn die hun wijnen niet kunnen kwijt geraken via het kanaal aan de klassieke wijnhandelaar.

Een kanttekening: mijn ervaring met Carrefour is ook zo dat dikwijls (meestal) van wijnen die ik wil hebben ze dan maar 1 karton of 1 kistje hadden of zelfs niets.( hier kan ik een ganse roman over schrijven)

En in mijn wijnaankoop laat ik me naast men neus en tong ook nog altijd leiden door mijn portemonnee.
Voorbijgaande week nog een wijntje gekocht aan 12.15€ op de lokale markt.
Een wijn die ik volgende keer niet meer zal kopen bij deze handelaar.
Waarom?
Primo: Hij zal niet meer voorradig zijn bij deze verdeler en kan hem niet meer bij bestellen op het domein.
Secundo: Op een Franse website kan ik deze kopen aan 8.60€ + 1.5 à 2 € transport in functie van de bestelde hoeveelheid.

En wvd geen verplaatsingsonkosten en ook geen proces verbaal van 55€ dat ik onlangs in het Leuvense kreeg voor verkeerd parkeren.Blush

Je hebt volkomen gelijk Louis, Leuven is idd niet (meer) te doen en daarom ontvluchten we weldra de stad.
Ik krijg zelfs geen vergunning om het Ladeuzeplein op te rijden. "Eigen zaak daar, tja, jammer, enkel toegang voor bewoners en als je er een garage hebt mijnheer". Leuk zaken doen hier!
Het stadsbestuur is wel tegen uplace, maar intussen pesten ze alle zelfstandigen buiten. Ook de huurprijzen zijn hier gewoonweg irreëel.
Misschien zouden we beter verhuizen naar Luxemburg en van daaruit alles verzenden, wat denk je?

Ik zie geen Luxemburgse wijnhandelaars die aan Belgie leveren, misschien heb ik niet lang genoeg gezocht of misschien heeft het met de btw te maken maar het viel mij op dat ze enkele leveren binnen Luxemburg.

Wat de koopjes betreft, in de periode die eraan komt geeft men de mensen de illusie dat ze goedkoop kopen 5+1 of 4+2 en nog vele andere trucs, ik kijk niet naar de kortingen enkel naar het eindbedrag en dat getal is dikwijls lager in de eerste 9 maanden van het jaar Smile

Grtz

In blind, we trust Cool


Ga naar locatie: