Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine du Vieux Collège, Marsannay
28-09-2016, 09:06 PM
Bericht: #1
Domaine du Vieux Collège, Marsannay
Ik had de marsannay Les Récilles 2014 een tijd geleden eens gekocht op klassewijnen als proeffles. Nu hij in rode prijs staat wou ik weten of het de moeite is om bij te kopen.
Direct na openen zeer floraal, zure krieken, framboos, houttoets. Een neus die mij doet denken aan de bourgognes van Domaine Joannet. Na wat open staan verdwijnt het florale en neemt het hout volledig over, met hazelnoot, gebrand rubber.
In de mond heel frisse aanzet, met de krieken die terug komen. Maar ook weer het hout. Mooie zuren wel.
Maar in het algemeen ben ik toch niet verleid door deze wijn. Te veel hout naar mijn goesting. Is natuurlijk jong, maar toch. En ook het fruit mist finesse wat mij betreft. Heb vorig jaar in Lille mooiere Marsannays gedronken, oa van Huguenot en Magnien. Dus dit ga ik niet bijkopen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-09-2016, 10:25 PM
Bericht: #2
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(28-09-2016 09:06 PM)Olivier schreef:  Ik had de marsannay Les Récilles 2014 een tijd geleden eens gekocht op klassewijnen als proeffles. Nu hij in rode prijs staat wou ik weten of het de moeite is om bij te kopen.
Direct na openen zeer floraal, zure krieken, framboos, houttoets. Een neus die mij doet denken aan de bourgognes van Domaine Joannet. Na wat open staan verdwijnt het florale en neemt het hout volledig over, met hazelnoot, gebrand rubber.
In de mond heel frisse aanzet, met de krieken die terug komen. Maar ook weer het hout. Mooie zuren wel.
Maar in het algemeen ben ik toch niet verleid door deze wijn. Te veel hout naar mijn goesting. Is natuurlijk jong, maar toch. En ook het fruit mist finesse wat mij betreft. Heb vorig jaar in Lille mooiere Marsannays gedronken, oa van Huguenot en Magnien. Dus dit ga ik niet bijkopen.
De laatste tijd zijn wel wat Marsannays de revue gepasseerd en heb de indruk dat er in Marsannay serieus wat verschil is qua niveau.
28-09-2016, 10:39 PM
Bericht: #3
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
Ok, thank you hoef ik dus ook niet te kopen. Ben nochtans op zoek naar prijs-kwaliteit Bourgognes om in de lessen te schenken, geen sinecure.. Confused

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-09-2016, 09:48 AM
Bericht: #4
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(28-09-2016 10:39 PM)vinejo schreef:  Ok, thank you hoef ik dus ook niet te kopen. Ben nochtans op zoek naar prijs-kwaliteit Bourgognes om in de lessen te schenken, geen sinecure.. Confused

graag gedaan! Ik wou dat er wat meer mensen hun ervaringen posten over hun koopjes (of andere vondsten). Wordt wat te weinig gedaan de laatste tijd...

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
29-09-2016, 04:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-09-2016 om 05:14 PM door wvd.)
Bericht: #5
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(28-09-2016 10:39 PM)vinejo schreef:  Ok, thank you hoef ik dus ook niet te kopen. Ben nochtans op zoek naar prijs-kwaliteit Bourgognes om in de lessen te schenken, geen sinecure.. Confused

Jo, dat kàn je nu toch niet menen hé....
Als je iets zoekt om de finesse van Pinot te tonen kan dat zeker al op genérique-niveau en dan denk ik aan de Bourgogne Antonin van Jérôme Galeyrand of de Bourgogne Pinot Noir van Fournier, beide aan +/- 15,50€. En binnenkort komt de 2015 van Fournier eraan, helaas een pak duurder...
Een heel mooie Marsannay is de Cuvée "Saint Urbain van Fournier aan 22€. Het is een blend van de wijngaarden Ouzeloy (0,5ha 35j), Etalles (1ha 35 à 55j), Ez Chezots (0.5ha 15 à 55j) en de minder dan 50j oude stokken in Clos du Roy en Longeroies. De wijn rijpt op demi-muids van 500 en 600liter.
De "gewone" Bourgogne komt grotendeels van diverse terroirs in de appellatie Marsannay Rosé die wellicht later opgewaardeerd zullen worden tot Marsannay AOP: La Caillée, Champ Forey, Les Longues-pièces, Les Perches, La Platière en Lavaux, alle beplant met stokken van 40 tot 50 jaar, uitgenome Lavaux (15j). Dit wordt soms aangevuld met druiven geoogst bij een collega bio-wijnboer in de gemeente Premeaux-Prissey. Deze wijn rijpt korter op gebruikte vaten en wordt gebotteld net voor de volgende oogst.

Over Vieux Collège: Eric Guyard behoort ook tot het groepje jonge wijnbouwers die aan de kar trekken in Marsannay, maar ik ken zijn wijnen niet goed en deze helemaal niet. Les Récilles ligt in Marsannay zelf, tussen Ouzeloy en de Route des Grands Crus en staat niet op de lijst van toekomstige 1°cru's. Teveel hout vind ik wel erg jammer, maar hij is nog zeer jong en 2014 is een heel mooi jaar, dus wellicht (hopelijk...) wordt dat nog wel geabsorbeerd
.
29-09-2016, 05:39 PM
Bericht: #6
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
Allé Jo, ge weet nu waar naar toe hè Wink

Werner, op hoeveel komt de PN 2015 van Fournier nu?
29-09-2016, 08:51 PM
Bericht: #7
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
Generieke bourgogne van topwijnbouwers is bijna altijd p/kw top. Ze kunnen het zich gewoon niet permitteren van hun naam te bekladden met een mindere wijn, ongeacht het label. Jammer genoeg moet men voor 12 euro/fles al ter plaatse gaan zoeken want ik denk dat 15 euro inderdaad het minimum is om op de belgische markt iets deftigs te vinden.

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
30-09-2016, 06:53 PM
Bericht: #8
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(29-09-2016 05:39 PM)Fre schreef:  Allé Jo, ge weet nu waar naar toe hè Wink

Werner, op hoeveel komt de PN 2015 van Fournier nu?

De wijn is al onderweg, maar Laurent heeft nog geen nieuwe prijzen gemaakt, het is bang afwachten wat hij gaat oogsten in 2016. Hopelijk heeft hij meer geluk dan Jérôme, die oogstte gisteren in "Les Retraits" amper 1 vat ipv normaal 12...
Zodra ik meer weet komt er een mailing.
30-09-2016, 09:01 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-10-2016 om 12:17 AM door don quichotte.)
Bericht: #9
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(30-09-2016 06:53 PM)wvd schreef:  
(29-09-2016 05:39 PM)Fre schreef:  Allé Jo, ge weet nu waar naar toe hè Wink

Werner, op hoeveel komt de PN 2015 van Fournier nu?

De wijn is al onderweg, maar Laurent heeft nog geen nieuwe prijzen gemaakt, het is bang afwachten wat hij gaat oogsten in 2016. Hopelijk heeft hij meer geluk dan Jérôme, die oogstte gisteren in "Les Retraits" amper 1 vat ipv normaal 12...
Zodra ik meer weet komt er een mailing.

Wvd, kan je nu eens een kat een kat noemen.

Fre vraagt wat de PN 2015 van Fournier nu gaat kosten.
Je gaat me toch niet vertellen dat je een commerciële verbintenis hebt aangegaan met Fournier over de wijnen 2015 zonder de leveringsprijzen vast te leggen en deze te koppelen aan de 2016.
Je gaat toch geen kat in een zak kopen.

Of zit je in zo'n keurslijf met Fournier commercieel gezien of een vangnet en in functie van de afname toekomstige wijnjaren men zich moet binden.
Je zou de eerste niet zijn van afnemers van domeinen in Frankrijk die zijn gebonden door dat soort malafide praktijken.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
01-10-2016, 12:40 PM
Bericht: #10
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(30-09-2016 09:01 PM)don quichotte schreef:  
(30-09-2016 06:53 PM)wvd schreef:  
(29-09-2016 05:39 PM)Fre schreef:  Allé Jo, ge weet nu waar naar toe hè Wink

Werner, op hoeveel komt de PN 2015 van Fournier nu?

De wijn is al onderweg, maar Laurent heeft nog geen nieuwe prijzen gemaakt, het is bang afwachten wat hij gaat oogsten in 2016. Hopelijk heeft hij meer geluk dan Jérôme, die oogstte gisteren in "Les Retraits" amper 1 vat ipv normaal 12...
Zodra ik meer weet komt er een mailing.

Wvd, kan je nu eens een kat een kat noemen.

Fre vraagt wat de PN 2015 van Fournier nu gaat kosten.
Je gaat me toch niet vertellen dat je een commerciële verbintenis hebt aangegaan met Fournier over de wijnen 2015 zonder de leveringsprijzen vast te leggen en deze te koppelen aan de 2016.
Je gaat toch geen kat in een zak kopen.

Of zit je in zo'n keurslijf met Fournier commercieel gezien of een vangnet en in functie van de afname toekomstige wijnjaren men zich moet binden.
Je zou de eerste niet zijn van afnemers van domeinen in Frankrijk die zijn gebonden door dat soort malafide praktijken.

Toch wel Louis, ik heb uiteraard wel een prijsvork, maar geen exacte prijs. Van malafide praktijken of keurslijven is geen sprake, wel van diepgaand wederzijds vertrouwen.
En dat is wat wij trachten op te bouwen met alle domeinen waar we mee werken, met redelijk goed succes zelfs.
Enkel op die manier wil ik dit beroep uitoefenen. De wijn mag perfect zijn en aan lage prijs, maar als de mensen me niet aanstaan wandel ik rustig verder...en ik ben zeer blij met die luxe.
06-03-2018, 09:21 AM
Bericht: #11
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
Fixin 2015

In het begin wat smoky in de neus. Iets wat op dag 3 al een stuk minder was. Verder floraal (violetjes) en een mineralige toets. Op dag 3 ook wat grafiet. Verleidelijk. Toch wel een mooie structuur voor een village, waarschijnlijk speelt het jaar z'n rol. Correcte lengte. Mijn overige flesjes laat ik nog even liggen.
28-06-2020, 11:44 AM
Bericht: #12
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
(28-09-2016 09:06 PM)Olivier schreef:  Ik had de marsannay Les Récilles 2014 een tijd geleden eens gekocht op klassewijnen als proeffles. Nu hij in rode prijs staat wou ik weten of het de moeite is om bij te kopen.
Direct na openen zeer floraal, zure krieken, framboos, houttoets. Een neus die mij doet denken aan de bourgognes van Domaine Joannet. Na wat open staan verdwijnt het florale en neemt het hout volledig over, met hazelnoot, gebrand rubber.
In de mond heel frisse aanzet, met de krieken die terug komen. Maar ook weer het hout. Mooie zuren wel.
Maar in het algemeen ben ik toch niet verleid door deze wijn. Te veel hout naar mijn goesting. Is natuurlijk jong, maar toch. En ook het fruit mist finesse wat mij betreft. Heb vorig jaar in Lille mooiere Marsannays gedronken, oa van Huguenot en Magnien. Dus dit ga ik niet bijkopen.

Gisteren bij Franklin de Marasannay Recilles 2015 in het glas gekregen.
Pnp, dee wijn deed echt denken aan de Hautes Coutures van Buisson Charles, in de neus zeer aantrekkelijk, inderdaad wat houtlagering maar zeker niet overheersend (vooral tabak).
In de mond laat 2015 zich zien, wat een topjaar is dit toch in Bourgogne, de wijn heeft alle kenmerken van een pinot noir maar voor een basiscuvee heeft dit toch een heel mooie materie, zacht mondgevoel, mooi evenwicht, bijzonder lekker.
F kocht dit in Auchan aan 16 euro...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-02-2022, 08:13 PM
Bericht: #13
RE: Domaine du Vieux Collège, Marsannay
les Longeroies 2015
Wat een dikke wijn, man. Volume, fraicheur, een zekere gelaagdheid, rijp maar zeker toch fris genoeg. Nu zeker al te drinken maar nog jaren voor zich.


Ga naar locatie: