Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe schenken?
26-08-2010, 08:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-08-2010 om 08:56 PM door J Sparrow.)
Bericht: #1
Hoe schenken?
Yow de mannen. Wij zijn een groepje familieleden (8 m/v) die een goede 2 jaar echt wijn zijn beginnen drinken ondanks onze leeftijd,tussen de 44 en 50 jaar. Dit jaar zijn we een weekje naar de Bordeaux streek geweest, daar we allen Bordeaux prefereren. Als je echt niets van wijn kent is een weekje natuurlijk erg kort. We hebben ons dan ook beperkt tot St Emilion en de grote winkel Planet-Bordeaux.
Nu komen we vrijdag samen om ons zelfgemaakt filmpje te bekijken. Ik hoef hier niet bij te vertellen dat we dan een paar flesjes wijn zullen kraken. Maar nu komt mijn vraag aan jullie de kenners. Ik zou graag telkens 2 flessen van dezelfde chateau willen openen. Het zullen er een paar zijn van 2005, misschien 2006,2008?.Jonger heb ik niet. Moeten we al deze flessen al op voorhand openen. Ik zou de eerste dus willen karaferen. Hoe lang op voorhand? Als de karaf leeg is en we een ander chateau willen benuttigen moeten we dan eerst de karaf uitspoelen of maakt dat niet uit? Moet ik al de flessen al op voorhand uit de kelder halen en wat met flessen die eventueel niet zijn geopend, kunnen die terug de kelder in?Amaai, ik moet nog veel leren!!!!!! Hopend op wat tips.... alvast bedankt en SCHOL!!!!!!!thank youcheers
26-08-2010, 10:23 PM
Bericht: #2
RE: Hoe schenken?
Dat is een zeer interessante vraag en een goed discussiepunt, want niet eenvoudig.
Wat zaken waar ik aan denk :
- Voor de hoeveelheid mensen 2 flessen, dus hopelijk heb je een karaf waar 2 flessen inkunnen (1,5 liter), dat is al niet altijd het geval. Ik neem aan dat je geen 2 karaffen hebt, dat zou het eenvoudiger kunnen maken.
- Gezien het jonge wijnen zijn, is karafferen zeker nodig. IK zou de flessen zeker een 3 uur op voorhand openen en dan een voor een karafferen (volgorde van schenken). Als je niet zeker bent dat alle flessen gedronken zullen worden (sommige mensen zijn BOB enzo), dan best een beperkt aantal flessen maar openen, zodat je zeker niet "teveel" hebt geopend.
- Temperatuur is ook belangrijk, dus als het in huis 20-21 C is, zou ik de flessen geopend op een koelere plaats zetten (berging, kelder, ....), zodat ze in het glas wat kunnen opwarmen naar de 'ideale' temperatuur van rond 18 C... opwarmen kan altijd (vraagt wat tijd), afkoelen is moeilijker :-)
- Karaf uitspoelen -> dit doe ik persoonlijk nooit. Gewoon karaf leeggieten (eventueel uitspoelen met wat water uit een fles, beter geen kraantjeswater -> maar dit doe ik dus niet) en dan 'voorspoelen' met een beetje van de nieuwe wijn. Dit moet echt niet veel zijn, beetje laten rondgaan, zodat je wand en bodem gespoeld hebt en dit spoelsel moet je dan (hoe erg het ook is) weggieten. Daarna gewoon fles in de karaf en je bent er klaar voor ...

Dit zijn zaken waar ik wat op let, ik ben er zeker van dat dit aangevuld/tegengesproken/bevestigd zal worden door andere zuipers ... euh ... proevers van dit forum.
Veel succes !

Jan
26-08-2010, 11:39 PM
Bericht: #3
RE: Hoe schenken?
Welke wijnen ga je precies schenken?
26-08-2010, 11:45 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-08-2010 om 11:52 PM door J Sparrow.)
Bericht: #4
RE: Hoe schenken?
Waarschijnlijk 2x Bordeaux Chateau de Vigouroux 2005 ,2x Listrac Medoc Chateau Liouner 2005, en dan misschien 2x een St Emilion 2005
27-08-2010, 08:52 AM
Bericht: #5
RE: Hoe schenken?
Jan VG schreef:
- Voor de hoeveelheid mensen 2 flessen, dus hopelijk heb je een karaf waar 2 flessen inkunnen (1,5 liter), dat is al niet altijd het geval. Ik neem aan dat je geen 2 karaffen hebt, dat zou het eenvoudiger kunnen maken.
Jan


Persoonlijk zou ik nooit 2 flessen, ook al zijn het "dezelfde" in 1 karaf doen. Ook bij "dezelfde" flessen kan een verschil zijn. Doe ze een uurtje of 2 op voorhand open en proef eens of ze wel karaf nodig hebben.
In de meeste gevallen zal 2006 Bordeaux vlugger op dronk zijn dan 2005.
Alvast succescheers
27-08-2010, 09:27 AM
Bericht: #6
RE: Hoe schenken?
ik zou persoonlijk ook geen twee flessen samen karaferen, zelf al zijn het dezelfde.

Best karaferen en dan wat laten staan op een koele plek. Gewoon de fles openen maakt wel een verschil. Maar de oppervlakte die lucht krijgt is te klein.

Jan VG heeft een goede opmerking met zijn laatste punt. Uitspoelen met water (al doe ik dit persoonlijk nooit), maar vooral uw karaf vinifiëren met nieuwe wijn.
25-08-2011, 12:24 PM
Bericht: #7
RE: Hoe schenken?
Op 3 september trouwt mijn broertje en hij heeft zelf zijne wijn aangekocht om te schenken in de feestzaal.
De rode wordt Chateau Belle Vue 2007 in magnums.
Karafferen is niet haalbaar gezien de hoeveelheid flessen en zo verlies je ook het visuele aspect van de magnum vind ik.
Ik had gedacht om een goed aantal van de flessen reeds de avond ervoor te openen.
Is dit volgens jullie een goed idee? zo ja, steek je dan de kurk er terug op of niet?
Wat ik ook kan doen natuurlijk is vooraf een testen :-)

Dank alvast voor de reacties
25-08-2011, 12:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-08-2011 om 12:31 PM door doc.)
Bericht: #8
RE: Hoe schenken?
Als je één lege magnum zou kunnen hebben, door te karafferen in twee karaffen, of er ééntje vooraf te ledigen, kun je die lege magnum gebruiken om ze allemaal eens over te gieten en en nachtje te laten open staan... zo wordt alles toch een beetje gelucht , in een emmer gieten kan ook maar is niet echt presentabel :-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-08-2011, 12:38 PM
Bericht: #9
RE: Hoe schenken?
Ik dronk deze wijn vanuit gewone fles en die was lekker right out the bottle. Ik denk zelfs dat 2007 Bordeaux zo n jaar is dat weinig karaf nodig heeft, en waarbij karafage zelfs eerder negatief zou kunnen zijn. Ben dit voor geen enkele wijn zeker hé, is slechts een algemene gedachte. Maar persoonlijk zou ik de avond zelf openen en schenken.
Schitterende keuze anders van uw broertje Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-08-2011, 06:48 PM
Bericht: #10
RE: Hoe schenken?
Voor de communie van onze 'kleine' in juni had mijn schoonvader de wijn voorzien: Belle Vue 2007 in Magnum. Wij hebben gewoon 2 uur voor den diner de flessen ontkurkt. Enne... meer had hij niet nodig.
29-08-2011, 08:08 AM
Bericht: #11
RE: Hoe schenken?
Thanks voor de reacties!
Denk dak voor de methode van Jr02 zal gaan. Lijkt me ook meest haalbaar in een feestzaal.
Ik laat nog weten hoe ie was cheers.
Steven


Ga naar locatie: