Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijn oude wijnen beter?
18-02-2017, 05:08 PM
Bericht: #1
Zijn oude wijnen beter?
Are Older Wines Better?

http://winetracker.co/are-older-wines-better/

(one of the worlds most respected experts on wine) says, “Perhaps the top 10 percent of all reds and five per cent of all whites (and those are generous estimates) will be more pleasurable and more interesting to drink when they are five years old than at one year old.” (I’ve heard others state its even higher than that.) So, the vast majority of wine is meant to be drank right away.

10% van al de rode, in volume veronderstel ik ... wat is dan de hoogste prijsklasse als we die 10% weglaten?

Grtz

In blind, we trust Cool
18-02-2017, 08:53 PM
Bericht: #2
RE: Zijn oude wijnen beter?
(18-02-2017 05:08 PM)fleer schreef:  Are Older Wines Better?

http://winetracker.co/are-older-wines-better/

(one of the worlds most respected experts on wine) says, “Perhaps the top 10 percent of all reds and five per cent of all whites (and those are generous estimates) will be more pleasurable and more interesting to drink when they are five years old than at one year old.” (I’ve heard others state its even higher than that.) So, the vast majority of wine is meant to be drank right away.

10% van al de rode, in volume veronderstel ik ... wat is dan de hoogste prijsklasse als we die 10% weglaten?

Grtz
Er wordt natuurlijk een pak rode wijn gemaakt die het drinken niet waard is. Ook niet tijdens het eerste jaar. Volgens mij zelfs de meerderheid. Ik heb dan ook geen idee hoeveel brol er wordt gemaakt. Maar van alle wijn die ik koop, is het de volle 100% die minimum 5 en liever nog meer jaren rijpt... En dat zal bij iedereen hier zijn, denk ik, niet?

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
18-02-2017, 09:30 PM
Bericht: #3
RE: Zijn oude wijnen beter?
(18-02-2017 08:53 PM)TheWineVet schreef:  
(18-02-2017 05:08 PM)fleer schreef:  Are Older Wines Better?

http://winetracker.co/are-older-wines-better/

(one of the worlds most respected experts on wine) says, “Perhaps the top 10 percent of all reds and five per cent of all whites (and those are generous estimates) will be more pleasurable and more interesting to drink when they are five years old than at one year old.” (I’ve heard others state its even higher than that.) So, the vast majority of wine is meant to be drank right away.

10% van al de rode, in volume veronderstel ik ... wat is dan de hoogste prijsklasse als we die 10% weglaten?

Grtz
Er wordt natuurlijk een pak rode wijn gemaakt die het drinken niet waard is. Ook niet tijdens het eerste jaar. Volgens mij zelfs de meerderheid. Ik heb dan ook geen idee hoeveel brol er wordt gemaakt. Maar van alle wijn die ik koop, is het de volle 100% die minimum 5 en liever nog meer jaren rijpt... En dat zal bij iedereen hier zijn, denk ik, niet?

Absoluut niet Bert! Het merendeel van mijn wijnen drink ik binnen de 5 jaar. Dat geef ik grif toe. Ik ben al zo dikwijls teleurgesteld geweest in oude wijn dat ik van dat principe afgestapt ben.
19-02-2017, 11:00 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-02-2017 om 11:01 AM door Mathijs81.)
Bericht: #4
RE: Zijn oude wijnen beter?
Dat hij zijn dochter een kist Lafite 2010 koopt - dat zal in 2031 nog te pruimen zijn - en de dochter ook Big Grin.

Gezien mijn 95% BDX kelder EN fan van oudere wijnen, drink ik maar weinig wijnen jong.
Tenzij een kist van 6/12, dan zou ik wel eens durven er eentje te proeven - meestal blijkt de wijn dan toch nog te jong te wezen.

Tja, afhankelijk van land, regio en jaargang kan/moet het meeste à point gedronken worden.
Wat dit dan juist is, dat is voor iedere persoon anders, denk ik.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
19-02-2017, 09:58 PM
Bericht: #5
RE: Zijn oude wijnen beter?
(19-02-2017 11:00 AM)Mathijs81 schreef:  Dat hij zijn dochter een kist Lafite 2010 koopt - dat zal in 2031 nog te pruimen zijn - en de dochter ook Big Grin.

Gezien mijn 95% BDX kelder EN fan van oudere wijnen, drink ik maar weinig wijnen jong.
Tenzij een kist van 6/12, dan zou ik wel eens durven er eentje te proeven - meestal blijkt de wijn dan toch nog te jong te wezen.

Tja, afhankelijk van land, regio en jaargang kan/moet het meeste à point gedronken worden.
Wat dit dan juist is, dat is voor iedere persoon anders, denk ik.

Mathijs
Les gouts et les couleurs...
Nu heb ik best wel wat wijnen die tot 2031 kunnen of zelfs moeten wachten. Het probleem is dat ik ook wil dat ze die graad van rijpheid hebben. Daarmee dat ik de link van de Lafite niet direct snap?
En dat mijn dochter tegen dan maar met nen deftige naar huis komt, de zoon van Lafite ofzo huhuh

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
20-02-2017, 12:14 AM
Bericht: #6
RE: Zijn oude wijnen beter?
(19-02-2017 09:58 PM)TheWineVet schreef:  
(19-02-2017 11:00 AM)Mathijs81 schreef:  Dat hij zijn dochter een kist Lafite 2010 koopt - dat zal in 2031 nog te pruimen zijn - en de dochter ook Big Grin.

Gezien mijn 95% BDX kelder EN fan van oudere wijnen, drink ik maar weinig wijnen jong.
Tenzij een kist van 6/12, dan zou ik wel eens durven er eentje te proeven - meestal blijkt de wijn dan toch nog te jong te wezen.

Tja, afhankelijk van land, regio en jaargang kan/moet het meeste à point gedronken worden.
Wat dit dan juist is, dat is voor iedere persoon anders, denk ik.

Mathijs
Les gouts et les couleurs...
Nu heb ik best wel wat wijnen die tot 2031 kunnen of zelfs moeten wachten. Het probleem is dat ik ook wil dat ze die graad van rijpheid hebben. Daarmee dat ik de link van de Lafite niet direct snap?
En dat mijn dochter tegen dan maar met nen deftige naar huis komt, de zoon van Lafite ofzo huhuh

Inderdaad TheWineVet: Les gouts et les couleurs...
Ik ben één van de liefhebbers van oude rode Bordeaux, oude rode Bourgogne....
Ik drink wel mijn meeste witte wijnen jonger en jonger. Hoe zou dat nu komen?
Maar ik heb keuze genoeg zowel tussen jong en oud.( ik heb het over wijn. Wink )
Een keldertje begonnen in 1972 dat altijd maar groter is geworden. Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-02-2017, 11:05 PM
Bericht: #7
RE: Zijn oude wijnen beter?
Maar allez. In de basistekst is er sprake van "vijf jaar"... In onze portugaldegustatie van vorige week (om maar dat voorbeeld te nemen) schreven we zowat bij elke wijn, dat die wellicht op zijn best zou zijn binnen drie à vijf jaar, als de tannines wat afgerond waren. En daar was een 2010 en een 2011 bij... En géén Lafite-Rothschão!

Onze fameuze Volnay Clos des Chênes 1959 van een tijdje geleden, dàt was oude wijn.
26-02-2017, 11:18 PM
Bericht: #8
RE: Zijn oude wijnen beter?
(26-02-2017 11:05 PM)Jordaens schreef:  ...En géén Lafite-Rothschão!

Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-02-2017, 01:30 PM
Bericht: #9
RE: Zijn oude wijnen beter?
Wijn liefhebbers praten vooral over die 5% "betere wijnen.
Wat oudere wijnen betreft moet je niet enkel rekening houden met "wegsmeltende tannines", maar ook met wegsmeltend fruit. De betere uit Bordeaux drinken we graag wat ouder omdat wegens schurende tannines jong amper te drinken zijn, maar de wat mindere goden (bvb Cambon-la-Pelouse, Mille-Roses etc.) uit 2000 / 2001 vond ik jong eigenlijk veel lekkerder dan nu.
En hoewel je af en toe wel fijne oudere wijnen tegenkomt (onlangs nog een Felsina Riserva 2001), drinken ook wij de meeste wijnen alsmaar jonger.
Bordeaux van 2009, Brunello 2010 en zelfs Barolo en Barbaresco 2011 of 2012 kan dikwijls nu al, zeker als je ze serveert bij een iets rijkere schotel. En Bourgogne? Dat is altijd goed, zelfs al voor de malo ;-)
27-02-2017, 05:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2017 om 06:02 PM door don quichotte.)
Bericht: #10
RE: Zijn oude wijnen beter?
(27-02-2017 01:30 PM)wvd schreef:  Wijn liefhebbers praten vooral over die 5% "betere wijnen.
...........

Daar ben ik niet zo van overtuigd. Maar misschien weet ik niet wat de betere wijnen zijn.Huh
Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met één schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 30 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer kunnen verouderen in deze kelder.
Ik denk dat meer dan 50% van de rode wijnen in mijn kelder onder een streng regime vallen van verouderen.
Vorige week en gisteren de volgende rode wijnen gedronken voor de eerste keer:
1-Château Les Conseillans 2005 Première Côtes de Bordeaux
2-Château Les Charmes-Godard 2005 Côtes de Francs
3-Château Puygueraud 2005 Côtes de Francs
Les Conseillans vond ik naar mijn smaak al zeer toegankelijk de andere twee zullen maar op hun best zijn binnen een 5tal jaren. Daar ik nog 11 flessen van iedere soort heb kan ik me veroorloven hun verdere evolutie nog stap voor stap te volgen.
De twee eerste wijnen betaalde ik minder dan 10€ ; de Puygueraud 11€.

Of zijn dit ook wijnen die tot de klasse "betere wijnen" behoren? huhuh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
27-02-2017, 06:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-02-2017 om 06:16 PM door Benz.)
Bericht: #11
RE: Zijn oude wijnen beter?
(27-02-2017 05:59 PM)don quichotte schreef:  
(27-02-2017 01:30 PM)wvd schreef:  Wijn liefhebbers praten vooral over die 5% "betere wijnen.
...........

Daar ben ik niet zo van overtuigd. Maar misschien weet ik niet wat de betere wijnen zijn.Huh
Mijn keldertemperatuur schommelt ergens tussen 12°C (winter) en 18°C (zomer) met één schommeling per jaar. Deze temperatuur heeft bewezen gedurende meer dan 30 jaar dat wijnen met bewaarpotentieel zich zeer comfortabel voelen in mijn kelder en dat niet gerenommeerde crus of cultwijnen uit Frankrijk of Italië het gemakkelijk een decennia, twee decennia en meer kunnen verouderen in deze kelder.
Ik denk dat meer dan 50% van de rode wijnen in mijn kelder onder een streng regime vallen van verouderen.
Vorige week en gisteren de volgende rode wijnen gedronken voor de eerste keer:
1-Château Les Conseillans 2005 Première Côtes de Bordeaux
2-Château Les Charmes-Godard 2005 Côtes de Francs
3-Château Puygueraud 2005 Côtes de Francs
Les Conseillans vond ik naar mijn smaak al zeer toegankelijk de andere twee zullen maar op hun best zijn binnen een 5tal jaren. Daar ik nog 11 flessen van iedere soort heb kan ik me veroorloven hun verdere evolutie nog stap voor stap te volgen.
De twee eerste wijnen betaalde ik minder dan 10€ ; de Puygueraud 11€.

Of zijn dit ook wijnen die tot de klasse "betere wijnen" behoren? huhuh

Schitterend, jij hebt idd. de ideale kelder, en in zulke kelders durf ik zelfs zeggen dat 60 tot 70% van de betere rode wijnen zeer mooi zullen verouderen, en dat hoeven niet enkel de grote namen te zijn hoor. thumbsup

Save water drink wine!
27-02-2017, 06:50 PM
Bericht: #12
RE: Zijn oude wijnen beter?
Hieronder versta ik vooreerst al wijnen op fles en met beschermde herkomstbenaming. Kwaliteitswijn dus. En dat is maar een klein deel van de wereldproductie. De gemiddelde prijs van een fles wijn in Nederland geconsumeerd is minder dan 5€. In die context behoren Charmes-Godard en Puygueraud absoluut tot de "betere wijnen". Vandaar.


Ga naar locatie: