Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Investeer in...Beaujolais!
28-02-2017, 10:28 AM
Bericht: #1
Investeer in...Beaujolais!
Blijkbaar bestaan er beursprogramma s die het expliciet hebben over beleggen in wijn. Meer specifiek in dit geval: de nieuwe hype, Beaujolais.

https://m.youtube.com/watch?v=l0Oxb-sYOYQ

Verontrustend is dat men namen vraagt en krijgt van wijnen die interessant zijn om op te speculeren. Eigenaardig toch dat dit wordt gedaan, de self fulfilling prophecy is hier niet ver weg... Voor wie bvb vragen heeft bij de belachelijke prijsstijging van sommige nichewijnen (bvb Clos Rougeard die op een half jaar tijd vier keer zoveel kost) kan dit een verklaring zijn... Lapierre, Foillard en co gaan misschien dezelfde weg op.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-02-2017, 10:42 AM
Bericht: #2
RE: Investeer in...Beaujolais!
(28-02-2017 10:28 AM)vinejo schreef:  Blijkbaar bestaan er beursprogramma s die het expliciet hebben over beleggen in wijn. Meer specifiek in dit geval: de nieuwe hype, Beaujolais.

https://m.youtube.com/watch?v=l0Oxb-sYOYQ

Verontrustend is dat men namen vraagt en krijgt van wijnen die interessant zijn om op te speculeren. Eigenaardig toch dat dit wordt gedaan, de self fulfilling prophecy is hier niet ver weg... Voor wie bvb vragen heeft bij de belachelijke prijsstijging van sommige nichewijnen (bvb Clos Rougeard die op een half jaar tijd vier keer zoveel kost) kan dit een verklaring zijn... Lapierre, Foillard en co gaan misschien dezelfde weg op.
Onlangs zag ik dat de trilogie van Thienpont ook al over de 500€ gaat. Een jaar geleden was dat nog 70€...

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
28-02-2017, 11:32 AM
Bericht: #3
RE: Investeer in...Beaujolais!
In wijn beleggen is een prachtig idee, maar alleen als je ze later zelf wil drinken.
Om geld (proberen) te verdienen moet je elders zijn (beurs?). Op enkele zeldzame uitzonderingen na is het rendement altijd lager dan gedacht. Vroeger was 1er Cru Bordeaux een goede investering, maar dat zou ik nu zeker niet meer aanraden. Misschien Brunello 2010 en sommige Barolo van dat jaar, maar verder...?
28-02-2017, 04:51 PM
Bericht: #4
RE: Investeer in...Beaujolais!
(28-02-2017 11:32 AM)wvd schreef:  In wijn beleggen is een prachtig idee, maar alleen als je ze later zelf wil drinken.
Om geld (proberen) te verdienen moet je elders zijn (beurs?). Op enkele zeldzame uitzonderingen na is het rendement altijd lager dan gedacht. Vroeger was 1er Cru Bordeaux een goede investering, maar dat zou ik nu zeker niet meer aanraden. Misschien Brunello 2010 en sommige Barolo van dat jaar, maar verder...?

Ik beleg niet in wijn maar ik hoor toch andere zaken ... mensen die het kunnen weten zeggen ... als je in een 1GCC investeert dan maak je altijd winst en blijkbaar zijn er mensen die dat ook doen want de 1GCC 'en primeurs' zijn in de meeste gevallen direct uitverkocht. (meestal zonder fysieke levering)

Grtz.

In blind, we trust Cool
28-02-2017, 05:16 PM
Bericht: #5
RE: Investeer in...Beaujolais!
(28-02-2017 04:51 PM)fleer schreef:  
(28-02-2017 11:32 AM)wvd schreef:  In wijn beleggen is een prachtig idee, maar alleen als je ze later zelf wil drinken.
Om geld (proberen) te verdienen moet je elders zijn (beurs?). Op enkele zeldzame uitzonderingen na is het rendement altijd lager dan gedacht. Vroeger was 1er Cru Bordeaux een goede investering, maar dat zou ik nu zeker niet meer aanraden. Misschien Brunello 2010 en sommige Barolo van dat jaar, maar verder...?

Ik beleg niet in wijn maar ik hoor toch andere zaken ... mensen die het kunnen weten zeggen ... als je in een 1GCC investeert dan maak je altijd winst en blijkbaar zijn er mensen die dat ook doen want de 1GCC 'en primeurs' zijn in de meeste gevallen direct uitverkocht. (meestal zonder fysieke levering)

Grtz.

Margaux, Lafite en Mouton 2015 zijn nog steeds "en primeur" te koop tussen 400 en 500€. Op langere termijn kan je hier misschien winst maken, maar ik geloof echt niet (meer) in een hoog rendement.
Zo kende ik een handelaar die al wat hij in 1e tranche aangeboden kreeg onmiddellijk kocht en na enkele weken al terug verkocht aan 2e of 3e tranche prijzen. Zijn betaling was dan in 2 keer (50 % bij aankoop en 50 % na 1 jaar), maar hij liet zich wel in éénmaal terugbetalen. Daardoor nam hij een kleine marge, maar bovenop een gratis lening.
28-02-2017, 07:30 PM
Bericht: #6
RE: Investeer in...Beaujolais!
(28-02-2017 11:32 AM)wvd schreef:  In wijn beleggen is een prachtig idee, maar alleen als je ze later zelf wil drinken.
Om geld (proberen) te verdienen moet je elders zijn (beurs?). Op enkele zeldzame uitzonderingen na is het rendement altijd lager dan gedacht. Vroeger was 1er Cru Bordeaux een goede investering, maar dat zou ik nu zeker niet meer aanraden. Misschien Brunello 2010 en sommige Barolo van dat jaar, maar verder...?
Je moet dan toch ook al enkele kisten van het allerduurste segment kunnen kopen, enkele jaren wegleggen (10j?), om dan evt. een degelijke marge te nemen. Risky business... Maar meestal kan je, als je al geluk hebt er binnen te geraken, maar 1 kistje van die kleppers bestellen. Want als particulier bij een topdomein (Bourgogne dan vooral) binnen geraken, is tegenwoordig toch quasi onmogelijk. Laat staan dat je al een fles zou mogen kopen...
Enkele "under the radar toppers" in de kelder krijgen om te drinken, de investering voor de lever cheers

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)


Ga naar locatie: