Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
14-03-2017, 03:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-03-2017 om 07:16 PM door wvd.)
Bericht: #1
Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
Is er iemand op dit forum die dit jaar naar Vinitaly gaat?
Op de stand van Castello dei Rampolla zou je dan, mits inschrijven via mij, kunnen deelnemen aan een kleine verticale van d'Alceo.
d'Alceo is naar mijn bescheiden mening 1 van 's werelds grootste wijnen en dit is een buitenkans die je niet dikwijls krijgt. Er worden 6 jaargangen geproefd:1996 (eerste jaar) - 1998 - 2004 - 2006 - 2009 en 2011.
15-03-2017, 11:28 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-03-2017 om 11:32 AM door 33S.)
Bericht: #2
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
Zal niet voor dit jaar zijn, maar zou daar wel eens willen komen, alleen heb ik wel gelezen dat het daar op bepaalde vlakken redelijk dramatisch is qua organisatie. Heb je daar ervaring mee?

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
15-03-2017, 07:22 PM
Bericht: #3
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
(15-03-2017 11:28 AM)33S schreef:  Zal niet voor dit jaar zijn, maar zou daar wel eens willen komen, alleen heb ik wel gelezen dat het daar op bepaalde vlakken redelijk dramatisch is qua organisatie. Heb je daar ervaring mee?

Ach maar het is in Italië weet je wel...lang aanschuiven om binnen te geraken, maar er is wel sfeer! Mits wat rondkijken ontdek je altijd wel iets nieuws.
Ik kende uiteraard al wat van bvb Lambrusco, maar vorig jaar een heerlijke initiatie gekregen van een plaatselijke kenner. Dat was heerlijk gewoon, pure fun, maar helaas raak je dat hier aan de straatstenen niet kwijt.
16-03-2017, 11:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-03-2017 om 12:01 PM door 33S.)
Bericht: #4
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
(15-03-2017 07:22 PM)wvd schreef:  
(15-03-2017 11:28 AM)33S schreef:  Zal niet voor dit jaar zijn, maar zou daar wel eens willen komen, alleen heb ik wel gelezen dat het daar op bepaalde vlakken redelijk dramatisch is qua organisatie. Heb je daar ervaring mee?

Ach maar het is in Italië weet je wel...lang aanschuiven om binnen te geraken, maar er is wel sfeer! Mits wat rondkijken ontdek je altijd wel iets nieuws.
Ik kende uiteraard al wat van bvb Lambrusco, maar vorig jaar een heerlijke initiatie gekregen van een plaatselijke kenner. Dat was heerlijk gewoon, pure fun, maar helaas raak je dat hier aan de straatstenen niet kwijt.

Zou wel eens verandering in kunnen komen de komende jaren. Prijzen vallen goed mee en mensen willen ook wel eens iets anders dan Prosecco drinken en een rode schuimwijn proberen.

Persoonlijk geniet ik meer van een goede Lambrusco bij wat stokbrood met Pecorinokaas en salami dan van een dure Bordeaux bij een entrecôte. Maar misschien ben ik in dat opzicht anders dan de meeste mensen.

Je moet wel de zoete brol vermijden. Die van Paltrinieri krijg je nog wel verkocht denk ik. Droog, weinig alcohol, krijgen goede scores (bv. van Decanter) en hebben stijlvolle etiketten, bv. deze Solco, één van de mooiste flessen (qua vormgeving) die ik ooit ben tegengekomen, als je dit tegenkomt aan 6,9 euro, dat probeer je toch gewoon!? De Radice was een heel mooie wijn.

[Afbeelding: lambrusco-salamino-solco-paltrinieri-2016.jpg]

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
16-03-2017, 12:13 PM
Bericht: #5
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
Zou wel eens verandering in kunnen komen de komende jaren. Prijzen vallen goed mee en mensen willen ook wel eens iets anders dan Prosecco drinken en een rode schuimwijn proberen.

Persoonlijk geniet ik meer van een goede Lambrusco bij wat stokbrood met Pecorinokaas en salami dan van een dure Bordeaux bij een entrecôte. Maar misschien ben ik in dat opzicht anders dan de meeste mensen.

Je moet wel de zoete brol vermijden. Die van Paltrinieri krijg je nog wel verkocht denk ik. Droog, weinig alcohol, krijgen goede scores (bv. van Decanter) en hebben stijlvolle etiketten, bv. deze Solco, één van de mooiste flessen (qua vormgeving) die ik ooit ben tegengekomen, als je dit tegenkomt aan 6,9 euro, dat probeer je toch gewoon!? De Radice was een heel mooie wijn.

[Afbeelding: lambrusco-salamino-solco-paltrinieri-2016.jpg]
[/quote]

Dat zelfde verhaal kan je ook vertellen van Moscato d'Asti. De meeste die je tegenkomt zijn te zoet, te plakkerig.
Maar een goed gemaakte is strak, fijn en fris.
16-03-2017, 12:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-03-2017 om 12:42 PM door 33S.)
Bericht: #6
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
(16-03-2017 12:13 PM)Gaudendo schreef:  Dat zelfde verhaal kan je ook vertellen van Moscato d'Asti. De meeste die je tegenkomt zijn te zoet, te plakkerig.
Maar een goed gemaakte is strak, fijn en fris.

Maar Moscato d'Asti is wel altijd zoet, niet? Lambrusco staat misschien wel bekend als zoete wijn, maar is bij voorkeur droog (bv. deze van Paltrinieri).

Droge rode wijn met bubbels kan best lekker zijn, bv. bij pizza. Zo heb je bijvoorbeeld ook Barbera vivace of Bonarda vivace.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
18-03-2017, 02:35 PM
Bericht: #7
RE: Vinitaly 2017: verticale d'Alceo
(16-03-2017 11:59 AM)33S schreef:  
(15-03-2017 07:22 PM)wvd schreef:  
(15-03-2017 11:28 AM)33S schreef:  Zal niet voor dit jaar zijn, maar zou daar wel eens willen komen, alleen heb ik wel gelezen dat het daar op bepaalde vlakken redelijk dramatisch is qua organisatie. Heb je daar ervaring mee?

Ach maar het is in Italië weet je wel...lang aanschuiven om binnen te geraken, maar er is wel sfeer! Mits wat rondkijken ontdek je altijd wel iets nieuws.
Ik kende uiteraard al wat van bvb Lambrusco, maar vorig jaar een heerlijke initiatie gekregen van een plaatselijke kenner. Dat was heerlijk gewoon, pure fun, maar helaas raak je dat hier aan de straatstenen niet kwijt.

Zou wel eens verandering in kunnen komen de komende jaren. Prijzen vallen goed mee en mensen willen ook wel eens iets anders dan Prosecco drinken en een rode schuimwijn proberen.

Persoonlijk geniet ik meer van een goede Lambrusco bij wat stokbrood met Pecorinokaas en salami dan van een dure Bordeaux bij een entrecôte. Maar misschien ben ik in dat opzicht anders dan de meeste mensen.

Je moet wel de zoete brol vermijden. Die van Paltrinieri krijg je nog wel verkocht denk ik. Droog, weinig alcohol, krijgen goede scores (bv. van Decanter) en hebben stijlvolle etiketten, bv. deze Solco, één van de mooiste flessen (qua vormgeving) die ik ooit ben tegengekomen, als je dit tegenkomt aan 6,9 euro, dat probeer je toch gewoon!? De Radice was een heel mooie wijn.

[Afbeelding: lambrusco-salamino-solco-paltrinieri-2016.jpg]

Daar ben ik meer dan een klein beetje met je eens en Paltrinieri is inderdaad 1 van diegenen die me ernstig deden wankelen, mooie wijnen.
Lambrusco moet je niet te lang laten ouderen (houdt wel een jaar of 2-3) en dus moet je voldoende omzet hebben om jaarlijks een transport te verantwoorden. Dat zit er momenteel helaas (nog) niet in. Wij serveren dat goed gekoeld (maar niet bevroren) 's zomers bij de barbecue en zeker als je wat van die pikante l/ icht-zoete marinades en sausen is er geen enkele wijn beter bij. En ge kunt dan eens "doorgeven" ;-)


Ga naar locatie: