Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zuid - Afrika
01-04-2017, 11:40 AM
Bericht: #1
Zuid - Afrika
Wie in het ontdekken van Zuid Afrika een stapje vooruit wil zetten ... dit artikel kan helpen!

http://www.perswijn.nl/artikel/het-wilde...skurfberg/

Grtz


Bijlagen Afbeeldingen
   

In blind, we trust Cool
01-04-2017, 04:16 PM
Bericht: #2
RE: Zuid - Afrika
Visiting David Sadie in the Paardeberg to Taste His New Swartland Releases…

https://gregsherwoodmw.com/2017/04/01/vi...-releases/

Grtz

In blind, we trust Cool
04-11-2017, 01:25 PM
Bericht: #3
RE: Zuid - Afrika
Platter's SA Wine Guide 2018 unveiled!

https://www.wineonaplatter.com/blog/post/17263

Grtz

In blind, we trust Cool
07-11-2017, 07:04 PM
Bericht: #4
RE: Zuid - Afrika
Thanks. Moet over een maand of 2 een proeverij doen rond bepaalde cool climate streken. Dit kan wel helpen ter inspiratie.
07-11-2017, 09:19 PM
Bericht: #5
RE: Zuid - Afrika
thumbsup

In blind, we trust Cool
05-02-2018, 01:26 PM
Bericht: #6
RE: Zuid - Afrika
Rosa Kruger on Old Vines in the Swartland;

https://www.youtube.com/watch?v=1ZBtZFzQuKY

In mijn ogen zijn er maar enkele die goede wijn kunnen maken in Zuid-Afrika en zij hebben ook de oude wijngaarden in hun bezit, vandaar mijn interesse.

Grtz

In blind, we trust Cool
05-02-2018, 02:12 PM
Bericht: #7
RE: Zuid - Afrika
Citaat:In mijn ogen zijn er maar enkele die goede wijn kunnen maken in Zuid-Afrika

dat is toch wel een straffe uitspraak! Op basis van wat zeg je dat?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-02-2018, 12:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-02-2018 om 12:31 AM door fleer.)
Bericht: #8
RE: Zuid - Afrika
(05-02-2018 02:12 PM)Olivier schreef:  
Citaat:In mijn ogen zijn er maar enkele die goede wijn kunnen maken in Zuid-Afrika

dat is toch wel een straffe uitspraak! Op basis van wat zeg je dat?

Gewoon, mijn ervaring, ik hou de deur op een kier voor Chenin Blanc.
Ooit al eens een Zuid-Afrikaan op een veiling gezien, het zal waarschijnlijk een koper zijn maar zeker geen fles!
De grond is er maar de kennis loopt wat achter.
Ik ga er niet over uitweiden want dan komt iedereen hier zijn goei Zuid -Afrikanen posten.

Punt is dat die mannen de kennis top vormen van Zuid-Afrika (omdat ze bvb het geld hebben om de laatste technologie te kopen) en dat dit zich o.a. door hen zal verspreiden.
In Chili gebeurt iets gelijkaardig maar die staan jaren voor.

Grtz

In blind, we trust Cool
06-02-2018, 10:27 AM
Bericht: #9
RE: Zuid - Afrika
Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik dit redelijk kort door de bocht vind Patrick...
06-02-2018, 11:30 AM
Bericht: #10
RE: Zuid - Afrika
(06-02-2018 10:27 AM)Dc schreef:  Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik dit redelijk kort door de bocht vind Patrick...

Lijkt me gewoon een eerlijke mening. Ik heb niet zoveel ervaring met Zuid-Afrika (dateert nog uit de boycot-tijd zeker?), maar hoewel ik al smakelijke, sappige wijntjes proefde, heb ik nooit iets intrigerend geproefd, iets met werkelijke diepte en finesse. Zelfde geldt voor Chili trouwens, maar daar heb ik wellicht de top nog niet tegengekomen. Argentinië produceert naar mijn gevoel interessantere wijnen (en ook heel veel rommel).
06-02-2018, 11:42 AM
Bericht: #11
RE: Zuid - Afrika
Citaat:Ik ga er niet over uitweiden want dan komt iedereen hier zijn goei Zuid -Afrikanen posten.

lijkt me nu net een goed idee eigenlijk Smile

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-02-2018, 11:54 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-02-2018 om 11:58 AM door Benz.)
Bericht: #12
RE: Zuid - Afrika
(06-02-2018 11:42 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Ik ga er niet over uitweiden want dan komt iedereen hier zijn goei Zuid -Afrikanen posten.

lijkt me nu net een goed idee eigenlijk Smile

Hier zijn mijn toppertjes al! Wink

-Vilafonté
-De Toren
-Rust en Vrede
-Kanonkop
-Rijk's
-Groot-Constantia


en nog veel veel meer lekkers te vinden, maar deze hier boven vermeld zijn voor mij persoonlijk absolute topwijnen! Slurp

Save water drink wine!
06-02-2018, 12:42 PM
Bericht: #13
RE: Zuid - Afrika
Dit heb ik nog liggen,

Rustenberg Peter Barlow
Morgenster
Saronsberg Shiraz
De Toren Fusion V
Rust en Vrede Estate
Laibach Claypot Merlot
Cederberg Shiraz
Reyneke Syrah

En hier verwacht ik iets meer van,

The Sadie Family Soldaat
The Sadie Family Treinspoor
The Sadie Family Skurfberg

Grtz

In blind, we trust Cool
12-02-2018, 05:17 PM
Bericht: #14
RE: Zuid - Afrika
(06-02-2018 12:25 AM)fleer schreef:  
(05-02-2018 02:12 PM)Olivier schreef:  
Citaat:In mijn ogen zijn er maar enkele die goede wijn kunnen maken in Zuid-Afrika

dat is toch wel een straffe uitspraak! Op basis van wat zeg je dat?

Gewoon, mijn ervaring, ik hou de deur op een kier voor Chenin Blanc.
Ooit al eens een Zuid-Afrikaan op een veiling gezien, het zal waarschijnlijk een koper zijn maar zeker geen fles!
De grond is er maar de kennis loopt wat achter.
Ik ga er niet over uitweiden want dan komt iedereen hier zijn goei Zuid -Afrikanen posten.

Punt is dat die mannen de kennis top vormen van Zuid-Afrika (omdat ze bvb het geld hebben om de laatste technologie te kopen) en dat dit zich o.a. door hen zal verspreiden.
In Chili gebeurt iets gelijkaardig maar die staan jaren voor.

Grtz

Ik moet het hier toch ongelofelijk hard mee oneens zijn. Er is geen enkel wijnland dat mij de afgelopen jaren meer heeft verrast dan Zuid-Afrika. Jonge wijnmakers die massa's ervaring in het buitenland hebben opgedaan (iets wat twintig jaar geleden absoluut niet het geval was), een shift van massa naar kwaliteit en de ontdekkingen van terroir (kijk eens op de website van WOSA, de terroirgids daar is gigantisch gedetailleerd), en een zoektocht naar een eigen stijl en niet gewoon een emulatie naar wat de rest van de wereld doet zijn toch fantastisch? Je merkt toch ook dat in internationale wijnmedia de buzz hierrond aan het groeien is?

Standaarddisclaimer: tis niet omdat ik Zuid-Afrikaanse wijn verkoop dat mijn enthousiasme minder waarrachtig is Blush.
01-03-2018, 01:41 PM
Bericht: #15
RE: Zuid - Afrika
Zonet dit artikel op hln.be gelezen... Sad

Zuid-Afrika staat op het punt om alle blanke boeren te onteigenen

In Zuid-Afrika lijkt het steeds waarschijnlijker dat de onteigening van blanke boeren zich zal voltrekken. Het parlement heeft ingestemd met een wetsvoorstel van de radicaal linkse partij die tot een soortgelijke grondwetswijziging kan leiden.
Dinsdag hebben de afgevaardigden in het Zuid-Afrikaanse parlement hun goedkeuring gegeven voor het onteigenen van boeren zonder enige compensatie. De motie werd ingediend door de linkse partij ‘Economic Freedom Fighters’ (EFF) en werd gesteund door regeringspartij ANC.

De onteigening is sinds het einde van de apartheid in Zuid-Afrika een erg netelige kwestie. De kersverse president Cyril Ramaphosa sprak tijdens zijn eerste belangrijke toespraak na zijn ambtsaanvaarding medio februari zijn steun uit voor de onteigening van boeren zonder schadevergoeding - zolang de voedselproductie ten gevolge van de maatregel maar de hoogte in zou gaan.
President Cyril Ramaphosa
EPA President Cyril Ramaphosa
Een groot deel van de landbouwoppervlakte in Zuid-Afrika is - zelfs 24 jaar na het einde van de apartheid - nog grotendeels in handen van blanke boeren. Volgens een recente studie is 73 procent van het agrarisch gebied in blanke handen. In 1994 was dat 85 procent.
“Tijd voor gerechtigheid”
“Het gaat om onze waardigheid. We willen geen wraak”, zei Julius Malema, die ooit voorzitter was van de ANC-jongeren en nu fractievoorzitter is van het EFF in het parlement. “De tijd van tegemoetkomingen is voorbij, nu is het tijd voor gerechtigheid.”
Het Parlement gaf de commissie voor constitutionele zaken de opdracht om tegen eind augustus over deze heikele kwestie te rapporteren. De regeringspartij ANC staat onder druk vóór de parlementsverkiezingen van volgend jaar. Landonteigeningen zouden extra stemmen kunnen opleveren bij een deel van de armere zwarte bevolking.
In buurland Zimbabwe zijn veel boerderijen in verval geraakt na de chaotische en vaak gewelddadige onteigening van boeren. De sterke achteruitgang van de landbouwproductie heeft het land, voorheen bekend als de graanschuur van zuidelijk Afrika, jarenlang in een ernstige economische crisis gestort.
Kort na zijn inauguratie twee weken geleden verklaarde de nieuwe Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa dat hij de overdracht van land van blanke boeren naar zwarte mensen zou versnellen. Maar hij benadrukte wel dat de voedselvoorziening daarbij niet in het gedrang mag komen.


bron: https://www.hln.be/nieuws/buitenland/zui.../#comments

Zal ongetwijfeld ook zijn impact hebben op de Zuid Afrikaanse wijnteelt (die grotendeels ook wel in blanke handen is, vermoed ik)

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another


Ga naar locatie: