Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Michel Guillard Gevrey Chambertin
27-04-2017, 08:51 PM
Bericht: #1
Michel Guillard Gevrey Chambertin
Vorige week werden we hartelijk ontvangen door Michel Guillard in Gevrey. De 68-e jarige wijnbouwer praat honderduit over het leven als wijnbouwer, zijn ervaringen, den ouden tijd maar ook de moeilijkheden waar wijnbouwers mee geconfronteerd worden. Een figuur dus.

Ik proefde zijn Gevrey Chambertin 'aux corvées' vieilles vignes 2015. Dag 1 proefde toch wel anders dan wat ik daar ter plaatse proefde. In de neus lag toch een duidelijk merkbare cerderhoutlaag bovenop het mandje met fruit. Oei. In de mond bleek het mee te vallen. De materie is voor een village redelijk uitzonderlijk, gelinkt aan het jaar. Gestructureerd, fijn, zeer veel fruit, ronde tannines en die houttoets die zich nog wat moet integreren in het geheel. Mooie afdronk. Op dag 2 was de wijn vooral in de mond al beter geïntegreerd. Toch ne schone village ze! Michel adviseert om minstens 5 jaar te wachten. Hij is nu al lekker maar zal inderdaad nog harmonieuzer worden met de jaren. Blij met m'n aankoop!
27-04-2017, 10:45 PM
Bericht: #2
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
(27-04-2017 08:51 PM)Fre schreef:  Vorige week werden we hartelijk ontvangen door Michel Guillard in Gevrey. De 68-e jarige wijnbouwer praat honderduit over het leven als wijnbouwer, zijn ervaringen, den ouden tijd maar ook de moeilijkheden waar wijnbouwers mee geconfronteerd worden. Een figuur dus.

Ik proefde zijn Gevrey Chambertin 'aux corvées' vieilles vignes 2015. Dag 1 proefde toch wel anders dan wat ik daar ter plaatse proefde. In de neus lag toch een duidelijk merkbare cerderhoutlaag bovenop het mandje met fruit. Oei. In de mond bleek het mee te vallen. De materie is voor een village redelijk uitzonderlijk, gelinkt aan het jaar. Gestructureerd, fijn, zeer veel fruit, ronde tannines en die houttoets die zich nog wat moet integreren in het geheel. Mooie afdronk. Op dag 2 was de wijn vooral in de mond al beter geïntegreerd. Toch ne schone village ze! Michel adviseert om minstens 5 jaar te wachten. Hij is nu al lekker maar zal inderdaad nog harmonieuzer worden met de jaren. Blij met m'n aankoop!

Eerder krachtige, maar heerlijk lekkere wijn met enorm veel materie (als dit kenmerkend voor 2015 is dan geloof ik de hype). Misschien niet de pure finesse maar alvast veel wijn voor z'n geld. Benieuwd naar zijn premier crus!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-04-2017, 11:08 AM
Bericht: #3
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Is dat GC Guillard?

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
28-04-2017, 04:31 PM
Bericht: #4
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
(28-04-2017 11:08 AM)TheWineVet schreef:  Is dat GC Guillard?
Inderdaad
01-07-2018, 08:08 AM
Bericht: #5
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Lavaux St-Jacques 2016: top 1cru die z'n status toch wel waar maakt. Zeer fijn, knapperig rood fruit, aalbesjes, ... Toch wel een mooie concentratie, perfect evenwicht, kortom schitterend. Maar... daarvoor ook 2 schitterende wijnen geproefd die een derde of zelfs een 4de van deze wijn kosten... (Barbera d'Ast van Cossetti en Vacqueyras van Sang des Cailloux) Vraag is dus: welke wijn kost er teveel of weelke te weinig... Blind proeven zet vele wijnen toch effe weer op hun nederige plaats, of vele wijnen op hun welverdiende troon...
3 loepzuivere terroirwijnen, hedonistisch en aristocratisch...92+

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
05-06-2021, 09:51 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-06-2021 om 07:40 AM door Fre.)
Bericht: #6
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Gevrey Chambertin Les Corvées vieilles vignes 2013
Les Corvées brengt me terug bij de herinnering van het bezoek met Olivier aan deze wijnbouwer. De man was duidelijk opgegroeid in een andere era en had precies niet echt door dat de wereld veranderd is sinds de jaren 70. Die anachronisme had ergens wel zijn charme. Tussen mijn gul order van de millésimes 2014 en 2015 was blijkbaar ook een fles 2013 gesukkeld. Niet erg, want de jaargang ligt me wel.

En zo bleek ook in t glas: een heerlijke Gevrey neus: aards, zwart en rood fruit, bos,... In de mond een koele en heel uitgebalanceerde wijn, waar alles perfect rijp is. Mooie lengte. Top huizen zullen misschien fijnere Gevrey maken, maar wel aan 3 keer zo duur. Gezien de prijs is dit een zeer goede koop geweest. Mooi op dronk. De wijn kan nog even liggen, maar ik twijfel of ie nog veel zal verbeteren, tenzij je eerder op tertiaire toetsen mikt.
05-06-2021, 10:35 PM
Bericht: #7
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
(05-06-2021 09:51 PM)Fre schreef:  Gevrey Chambertin Les Corvées vieilles vignes 2013
Les Corvées brengt me terug bij de herinnering van het bezoek met Olivier aan deze wijnbouwer. De man was duidelijk opgegroeid in een andere era en had precies niet echt door dat de wereld veranderd is sinds de jaren 70. Die anachronisme had ergens wel zijn charme. Tussen mijn gul order van de millésimes 2014 en 2015 was blijkbaar ook een fles 2013 gesukkeld. Niet erg, want de jaargang ligt me wel.

En zo bleek ook in t glas: een heerlijke Gevrey neus: aards, zwart en rood fruit, bos,... In de mond een koele en heel uitgebalanceerde wijn, waar alles perfect rijp is. Mooie lengte. Top huizen zullen misschien fijnere Gevrey maken, maar wel aan 3 keer zo duur. Gezien de prijs is dit een zeer goede koop geweest. Mooi op dronk. De wijn kan nog even liggen, maar ik twijfel of ie nog veel zal verbeteren, tenzij je eerder op tertiaire toestel mikt.

Dat tertiaire toestel, is dat dan zoiets als mijn Technics SL Q2 platendraaier uit 1981? Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-06-2021, 10:44 PM
Bericht: #8
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
(05-06-2021 09:51 PM)Fre schreef:  Gevrey Chambertin Les Corvées vieilles vignes 2013
Les Corvées brengt me terug bij de herinnering van het bezoek met Olivier aan deze wijnbouwer. De man was duidelijk opgegroeid in een andere era en had precies niet echt door dat de wereld veranderd is sinds de jaren 70. Die anachronisme had ergens wel zijn charme. Tussen mijn gul order van de millésimes 2014 en 2015 was blijkbaar ook een fles 2013 gesukkeld. Niet erg, want de jaargang ligt me wel.

En zo bleek ook in t glas: een heerlijke Gevrey neus: aards, zwart en rood fruit, bos,... In de mond een koele en heel uitgebalanceerde wijn, waar alles perfect rijp is. Mooie lengte. Top huizen zullen misschien fijnere Gevrey maken, maar wel aan 3 keer zo duur. Gezien de prijs is dit een zeer goede koop geweest. Mooi op dronk. De wijn kan nog even liggen, maar ik twijfel of ie nog veel zal verbeteren, tenzij je eerder op tertiaire toestel mikt.

Ha, nice! Ik heb nog geen enkele fles open gedaan van onze aankoop dan. Maar misschien moet ik wel eens een 2014 proberen. Ik heb toen ook nogal veel aangekocht voor mijn doen. Rolleyes

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
01-11-2021, 09:58 PM
Bericht: #9
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Ik had beloofd aan Olivier om s een Guillard open te maken. Wel, vandaag bij mijn ouders leek me een goed moment. Het werd de Les Corvees VV 2014. Omdat we dorst hadden, plaatste ik er de Croix Blanche 2014 van Vaudoisey Creusefond naast.

Beide wijnen hadden zeker een uur nodig om open te komen. De Pommard nog iets langer dan de Gevrey. Qua kleur was er weinig verschil, een iets donkerdere tint bij de Pommard misschien maar qua evolutie leken ze op dezelfde track. De Gevrey was fijner in de neus, iets meer aards terwijl de Pommard wildere trekken vertoonde en krachtiger leek. Voorlopig nog geen winnaar.
In de mond nam Guillard wel een voorsprong: meer evenwicht en balans. Fijne zuurtjes en dito tannines met die kenmerkende 2014 fraicheur. 7 jaar rust hebben al voor meer gelaagdheid gezorgd. Maar kan nog perfect een aantal jaren mee. De Pommard trok die wilde kracht ook door in de mond waardoor ie wat bruter en minder fijn overkwam. Misschien wel iets langer dan de Gevrey. Op t einde laat hij ook nog even kort zijn tanden zien. Met een stukje vol au vent van wild was ie echter een mooie maaltijdbegeleider.

Het staat 1-0 voor Gevrey maar de strijd is nog niet gestreden. Beide wijnen hebben nog iets achter de hand denk ik.
02-11-2021, 12:04 PM
Bericht: #10
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Merci Fre! Klinkt al goed. Ik heb ook eentje klaar staan om eens te proberen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
10-04-2023, 02:39 PM
Bericht: #11
RE: Michel Guillard Gevrey Chambertin
Les corbeaux 1er Cru 2015.
Een zeer mooie wijn, flirten met fijn rood fruit.
Rijpe materie zonder trop te zijn (2015 niet echt het makkelijkste jaar) en net genoeg zuren.
Knapperig en koel ( maximale schenktemperatuur 16°c ).
Knappe stijl van wijnmaken!


Ga naar locatie: