Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Laurent Boussey - Monthélie
20-05-2017, 08:31 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-05-2017 om 08:32 AM door Fre.)
Bericht: #1
Laurent Boussey - Monthélie
Vorige maand bezocht in de Bourgogne samen met Olivier. Een familiaal domein uitgebaat door Laurent en Karen Boussey. We werden ontvangen door Laurent, een wat timide jongeman die toch vol passie over z'n beroep spreekt. Hun site is niet up to date maar ik meende dat ze meer dan 20 cuvées hebben. De witte waren vooral 2015 en kwamen erg zwoel over. Een tegenvaller eigenlijk, behalve de Meursault 1cru Les Caillerets 2016 die we op vat mochten proeven. Gelukkig was er hiervan in 2014 (topjaar in wit) nog enkele van beschikbaar door een bestelling naar de VS die omwille van niet de juiste papieren niet is kunnen doorgaan.

De rode waren bijna allemaal 2014. Niet alles kon ons bekoren maar ik vond de Monthélie 'Haut Brins' toen wel nog oké. Ik twijfelde maar nam een flesje mee. Gisteren opnieuw in het glas. Toch wel schoon, pure pinot à l'ancienne! Zeer zuivere neus, geen fruitbom maar evenwichtige elegantie. Weinig tot geen hout merkbaar. Materie, veel zuren. De tannines wringen wat. Te jong nog. Op een einde 'iets hards', zei m'n vrouw. Tja, da's pinot uit de Bourgogne natuurlijk. Ik plaats 'm in de categorie van Schumacher die hier al een paar keer aan bod is gekomen. Enkel voor de liefhebbers van Bourgogne oude stijl.

Op hun website werd deze wijn ook beschreven en klopt ook met m'n bevindingen:
Ce côteau exposé plein sud, côté Volnay, s'élève à plus de 300 m sur un sol à dominance calcaire. Il donne des vins très complets puissants et longs, souvent fermés dans leurs jeunesse, aux arômes de pivoine et fruits noirs. Le Monthelie « Hauts Brins » est à boire avec des volailles rôties, ris de veau et fromages : brie et reblochon.
20-05-2017, 09:21 AM
Bericht: #2
RE: Laurent Boussey - Monthélie
(20-05-2017 08:31 AM)Fre schreef:  Vorige maand bezocht in de Bourgogne samen met Olivier. Een familiaal domein uitgebaat door Laurent en Karen Boussey. We werden ontvangen door Laurent, een wat timide jongeman die toch vol passie over z'n beroep spreekt. Hun site is niet up to date maar ik meende dat ze meer dan 20 cuvées hebben. De witte waren vooral 2015 en kwamen erg zwoel over. Een tegenvaller eigenlijk, behalve de Meursault 1cru Les Caillerets 2016 die we op vat mochten proeven. Gelukkig was er hiervan in 2014 (topjaar in wit) nog enkele van beschikbaar door een bestelling naar de VS die omwille van niet de juiste papieren niet is kunnen doorgaan.

De rode waren bijna allemaal 2014. Niet alles kon ons bekoren maar ik vond de Monthélie 'Haut Brins' toen wel nog oké. Ik twijfelde maar nam een flesje mee. Gisteren opnieuw in het glas. Toch wel schoon, pure pinot à l'ancienne! Zeer zuivere neus, geen fruitbom maar evenwichtige elegantie. Weinig tot geen hout merkbaar. Materie, veel zuren. De tannines wringen wat. Te jong nog. Op een einde 'iets hards', zei m'n vrouw. Tja, da's pinot uit de Bourgogne natuurlijk. Ik plaats 'm in de categorie van Schumacher die hier al een paar keer aan bod is gekomen. Enkel voor de liefhebbers van Bourgogne oude stijl.

Op hun website werd deze wijn ook beschreven en klopt ook met m'n bevindingen:
Ce côteau exposé plein sud, côté Volnay, s'élève à plus de 300 m sur un sol à dominance calcaire. Il donne des vins très complets puissants et longs, souvent fermés dans leurs jeunesse, aux arômes de pivoine et fruits noirs. Le Monthelie « Hauts Brins » est à boire avec des volailles rôties, ris de veau et fromages : brie et reblochon.

Nice! Nu geen spijt dat je er niet meer meegenomen hebt?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
20-05-2017, 09:25 AM
Bericht: #3
RE: Laurent Boussey - Monthélie
(20-05-2017 09:21 AM)Olivier schreef:  Nice! Nu geen spijt dat je er niet meer meegenomen hebt?

Ja eigenlijk wel!
22-05-2017, 10:33 PM
Bericht: #4
RE: Laurent Boussey - Monthélie
Op dag 2 een moeilijke wijn, uit evenwicht. Op dag 4 gewoonweg te hard. . Weggekapt. Vreemd. Zo'n verschil. Te jong?
22-05-2017, 10:57 PM
Bericht: #5
RE: Laurent Boussey - Monthélie
(22-05-2017 10:33 PM)Fre schreef:  Op dag 2 een moeilijke wijn, uit evenwicht. Op dag 4 gewoonweg te hard. . Weggekapt. Vreemd. Zo'n verschil. Te jong?

Zondag en maandag Leafday... Sleepy

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: