Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Monocépages
02-06-2017, 12:07 PM
Bericht: #1
Monocépages
Enkele vrienden die niet zoveel van wijn kennen (zeggen ze zelf), maar gelukkig wel een mooi gevulde (met goede wijnen!) wijnkast hebben (chance voor mij als ik daar ga eten), vroegen om eens een initiatie in wijn te geven. Omdat ik dat zo erg vind, heb ik dus ja gezegd...
Ik ben geen sommelier, ik vraag er dan ook geen geld voor, maar probeer een beetje de zaken op te bouwen zoals mij het beste lijkt. De 'hidden agenda' is dat ze hun wijnkast vullen met alles wat IK lekker vind Slurp
Ik begin dus met monocépages, 4 duo's, oude versus nieuwe wereld, om al eens enkele verschillen tussen dezelfde druif aan te tonen.
Prijzen hangen rond de 10-15€ per fles. Een enorme zoektocht heb ik ook niet gedaan, dat zal wel komen bij de volgende (f)lessen...
Vanavond:
Sauvignon blanc:
Marlborough Sauvignon blanc 'Convergence' 2016 Two Rivers
Sancerre 'les comtesses' 2015 Paul Thomas

Chardonnay:
Langhe chardonnay 2014 Ettore Germano
Coonawarra Chardonnay 2013 Leconfield

Merlot:
Fronsac Chateau de Carlmagnus 2012
Coonawarra Merlot 2012 Leconfield

Syrah:
Barossa 'Miamba' Shiraz 2014 Grant Burge
St-Joseph 2013 Domaine Courbis

Benieuwdcheers

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
02-06-2017, 12:08 PM
Bericht: #2
RE: Monocépages
(02-06-2017 12:07 PM)TheWineVet schreef:  Enkele vrienden die niet zoveel van wijn kennen (zeggen ze zelf), maar gelukkig wel een mooi gevulde (met goede wijnen!) wijnkast hebben (chance voor mij als ik daar ga eten), vroegen om eens een initiatie in wijn te geven. Omdat ik dat zo erg vind, heb ik dus ja gezegd...
Ik ben geen sommelier, ik vraag er dan ook geen geld voor, maar probeer een beetje de zaken op te bouwen zoals mij het beste lijkt. De 'hidden agenda' is dat ze hun wijnkast vullen met alles wat IK lekker vind Slurp
Ik begin dus met monocépages, 4 duo's, oude versus nieuwe wereld, om al eens enkele verschillen tussen dezelfde druif aan te tonen.
Prijzen hangen rond de 10-15€ per fles. Een enorme zoektocht heb ik ook niet gedaan, dat zal wel komen bij de volgende (f)lessen...
Vanavond:
Sauvignon blanc:
Marlborough Sauvignon blanc 'Convergence' 2016 Two Rivers
Sancerre 'les comtesses' 2015 Paul Thomas

Chardonnay:
Langhe chardonnay 2014 Ettore Germano
Coonawarra Chardonnay 2013 Leconfield

Merlot:
Fronsac Chateau de Carlmagnus 2012
Coonawarra Merlot 2012 Leconfield

Syrah:
Barossa 'Miamba' Shiraz 2014 Grant Burge
St-Joseph 2013 Domaine Courbis

Benieuwdcheers
Goeie selectie voor de opzet...
02-06-2017, 01:33 PM
Bericht: #3
RE: Monocépages
Perfecte insteek en mooie wijnkeuze!
Voor de chardonnay zou ik echter ook voor een Franse gaan.
Je zou dan bvb ook kunnen beginnen met de Franse SB naast de Franse chardonnay---> perfect om verschil tussen meer levendige wijnen en wat vollere wijnen aan te tonen ---> welke als aperitief, welke bij vis met sauzen,..
En dan blind en zonder voorkennis de twee andere wijnen schenken --> Tijdens het proeven vragen stellen en dan plots "mocht ik nu zeggen dat het dezelfde druiven zijn...? ---> aantonen van het terroir effect.
Maar goed, jouw plan kan ook natuurlijk, dan zeg je op voorhand dat bvb Franse SB wat strakker zal zijn en NieuwZeelandse wat voller met meer limoen en zo, is ook interessant en tof om te proberen herkennen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-06-2017, 05:18 PM
Bericht: #4
RE: Monocépages
(02-06-2017 01:33 PM)vinejo schreef:  Perfecte insteek en mooie wijnkeuze!
Voor de chardonnay zou ik echter ook voor een Franse gaan.
Je zou dan bvb ook kunnen beginnen met de Franse SB naast de Franse chardonnay---> perfect om verschil tussen meer levendige wijnen en wat vollere wijnen aan te tonen ---> welke als aperitief, welke bij vis met sauzen,..
En dan blind en zonder voorkennis de twee andere wijnen schenken --> Tijdens het proeven vragen stellen en dan plots "mocht ik nu zeggen dat het dezelfde druiven zijn...? ---> aantonen van het terroir effect.
Maar goed, jouw plan kan ook natuurlijk, dan zeg je op voorhand dat bvb Franse SB wat strakker zal zijn en NieuwZeelandse wat voller met meer limoen en zo, is ook interessant en tof om te proberen herkennen.
Ik onthoud het voor de volgende "lessen". Merci!
En heb ik er toch al geen blinde apotheose ingestoken zeker? Een soort: "Wat hebben we vandaag allemaal geleerd?" Waarom is het zo moeilijk om tijdens een proeverij bij het op voorhand bepaalde aantal flessen te blijven? Dat lukt dus nooit, hé Rolleyes

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
02-06-2017, 06:36 PM
Bericht: #5
RE: Monocépages
Lijkt me een zeer leuke oefening !

Leconfield eigenlijk enkel de CS geprobeerd .
Bij deze memo aan mezelf , meer van hun gamma proberen Smile .


Carlmagnus al een tijdje niet meer gezopen.
Wel goede herinneringen aan Big Grin .
03-06-2017, 03:53 PM
Bericht: #6
RE: Monocépages
Zo zijn we (intussen op de kop af vijf jaar geleden) ooit ook begonnen. We hebben wijnen intussen op allerlei manieren benaderd en volgende week neemt de groep wraak door op een "bring your own" mij alle wijnen blind te laten proeven en me te laten afgaan als een gieter... Fun.

Leconfield hebben we ook al vaker als monocepage gebruikt: shiraz en cs.

Wat het probleem van het aantal flessen betreft: ons opzet was zes flessen per avond, maar na enig aandringen hebben we het begrip "nulwijn" uitgevonden. Bij aanvang een introductiewijntje voor tijdens de inleidende uitleg. Maar uiteindelijk is die natuurlijk meer geïntegreerd geraakt als eerste van zeven. De laatste keer was de nulwijn Roederer vintage rosé...
03-06-2017, 04:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-06-2017 om 05:28 PM door TheWineVet.)
Bericht: #7
RE: Monocépages
(03-06-2017 03:53 PM)Jordaens schreef:  Zo zijn we (intussen op de kop af vijf jaar geleden) ooit ook begonnen. We hebben wijnen intussen op allerlei manieren benaderd en volgende week neemt de groep wraak door op een "bring your own" mij alle wijnen blind te laten proeven en me te laten afgaan als een gieter... Fun.

Leconfield hebben we ook al vaker als monocepage gebruikt: shiraz en cs.

Wat het probleem van het aantal flessen betreft: ons opzet was zes flessen per avond, maar na enig aandringen hebben we het begrip "nulwijn" uitgevonden. Bij aanvang een introductiewijntje voor tijdens de inleidende uitleg. Maar uiteindelijk is die natuurlijk meer geïntegreerd geraakt als eerste van zeven. De laatste keer was de nulwijn Roederer vintage rosé...
Mijne maat vroeg tijdens de uitleg gisteren ook al naar ne nulwijn. Ze leren rapwijn
(02-06-2017 12:07 PM)TheWineVet schreef:  Sauvignon blanc:
Marlborough Sauvignon blanc 'Altitude' 2015 Two Rivers
Sancerre 'les comtesses' 2015 Paul Thomas
De Nieuw-Zeelander overtrof makkelijk de Sancerre, voor bijna hetzelfde geld...mooie S-B! Ook vandaag nog!

Chardonnay:
Langhe chardonnay 2014 Ettore Germano
Coonawarra Chardonnay 2013 Leconfield
De Piemontees was een prachtvoorbeeld van ongecompromitteerde terroirchardonnay, zonder hout en vandaag nog beter dan gisteren. PQ dik oké!

Merlot:
Fronsac Chateau de Carlmagnus 2012
Coonawarra Merlot 2012 Leconfield
De Fronsac stondal wel meer dan 12u open in de fles en dat was nodig. Na openen was hij immers echt niet genietbaar, goedkoop zelfs. Maar 's avonds zeer lekkere merlot; PQ dus meer dan oké. 2012 was dan ook niet slecht voor merlot in Bdx. De Australier was oké, maar te warm ivm de Bdx

Syrah:
Barossa 'Miamba' Shiraz 2014 Grant Burge
St-Joseph 2013 Domaine Courbis
De Barossa was lekker, maar ivm de S-Joseph duidelijk de mindere. Die gewone St-Joseph is gewoonweg TOP-PQ!! 91+ (na meer dan 12u open in fles...)

Dan 2 blindgangers:
In wit zat iedereen bij Sauvignon Blanc, terwijl deze druif nochtans niet in de prachtige St-Aubin 1cru En Montceau 2012 van Marc Colin zit. Top, maar tegenwoordig ook al 25€ op 't domein voor de 2015banghead
In rood had toch één 'studente' door dat 't om Syrah ging... de grote broer 'les royes' van Courbis in 2010, maar in een gesloten fase en dus minder lekker en verslavend dan de gewone 2013 eerder die avond...

Volgende les: Piemonte Slurp

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)


Ga naar locatie: