Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trip Pfalz
02-08-2017, 04:08 PM
Bericht: #1
Trip Pfalz
Hoi allemaal!

Ondertussen al veel tips van het forum gehaald, waarvoor dank!

Zaterdag vertrekken we weer voor een weekje naar de Pfalz, omgeving Grünstadt met vrienden.

Reeds gekend, bezocht en goedgekeurd: o.a. Sander, Geil, Oliver Zeter,..
To-do: Weedenborn.

Zijn er nog wijnhuizen die jullie zeker kunnen aanbevelen? Wij zijn niet op zoek naar de top der Pfalz maar wel goede prijs/kwaliteit verhoudingen.

Alle tips welkom Smile
02-08-2017, 04:23 PM
Bericht: #2
RE: Trip Pfalz
von Winning is een must go. Top wijnen !!
03-08-2017, 05:51 PM
Bericht: #3
RE: Trip Pfalz
Dit kan ik alleen maar beamen, topproducent, goede p/k, mooi restaurant naast de deur en ik heb zelden zo'n lekkere Beerenauslese gedronken als de Kalkofen 2011..
Doen!
04-08-2017, 07:04 PM
Bericht: #4
RE: Trip Pfalz
Bedankt voor de reacties! Beide zijn toegevoegd aan het to-do lijstje! Wink
04-08-2017, 07:11 PM
Bericht: #5
RE: Trip Pfalz
(04-08-2017 07:04 PM)Flanders schreef:  Bedankt voor de reacties! Beide zijn toegevoegd aan het to-do lijstje! Wink

Anders moet je maar eens informeren bij "vrienden van de riesling"...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-08-2017, 08:09 PM
Bericht: #6
RE: Trip Pfalz
Waar te beginnen Wink.

Rings - een domein dat aan een serieus steile opgang bezig is. Zes generaties van wijnbouwers, die tot 2000 enkel in bulk produceerden. Met het aantreden van de nieuwe generatie werd een nieuwe weg ingeslagen, wat de kwaliteit wel ten goede kwam. In 2015 werd dit bekroond met een toetreding tot de VDP. Helaas betekent dit dat ze ook de VDP-prijzen beginnen te hanteren, spijtig maar niet te vermijden helaas. Prachtig in Wit, een fantastische Saumagen, en veelbelovend in rood, nog een beetje zoekende maar mooi potentieel

Rebholz - Een klassieker, duurzaamheid, ecologie en nuance staan hier centraal. Ik was al langer fan van de witte wijnen, maar bij Langbeen proefde ik vorig jaar de toppers in wit en in rood, die gewoon fantastisch waren. Prijzig, tussen de 40 en de 50 euro voor de GGs, maar fenomenaal.

Beide domeinen kwamen trouwens ooit aan bod op mijn blog:
https://thewineanalyst.org/2015/09/03/we...tein-2013/

Philip Kuhn - een van mijn eerste rieslingliefdes toen die nog bij Vinikus werd verdeeld. Heel heel mooi, prijs-kwaliteit ook een lokale topper. In recente jaren krijgen de rode wijnen ook uitstekende commentaren, maar ik ben nog steeds niet ter plaatse geraakt.

Leiner - Een ontdekking bij Portovino, die eveneens de wijnen van Rings verdeeld. Een vrij breed gamma, riesling, pinot blanc en een fantastische chardonnay. Een toekomstige klassieker in mijn ogen, ik proefde geen enkele wijn tijdens een degustatie enkele maanden geleden die me niet kon bekoren!
05-08-2017, 11:21 PM
Bericht: #7
RE: Trip Pfalz
(02-08-2017 04:08 PM)Flanders schreef:  Hoi allemaal!

Ondertussen al veel tips van het forum gehaald, waarvoor dank!

Zaterdag vertrekken we weer voor een weekje naar de Pfalz, omgeving Grünstadt met vrienden.

Reeds gekend, bezocht en goedgekeurd: o.a. Sander, Geil, Oliver Zeter,..
To-do: Weedenborn.

Zijn er nog wijnhuizen die jullie zeker kunnen aanbevelen? Wij zijn niet op zoek naar de top der Pfalz maar wel goede prijs/kwaliteit verhoudingen.

Alle tips welkom Smile

Als het nog op tijd komt, Flanders...
Vreemd, de wijnhuizen die je noemt liggen geen van alle in de Pfalz.

Verder kan ik me meer dan aansluiten bij de tips van Kupers. Maar je gaat hier geen koopjes doen.

Als je goede prijs/kwaliteit zoekt: in Forst bij Eugen Müller vind je wat je zoekt. De goedkopere wijnen zijn meer dan hun geld waard, en hebben me veel keer drinkplezier verschaft. De topwijnen hier hebben grote namen (Ungeheuer Im Ziegler, Kirchenstück Cyriakus), maar omdat ze van zulke goede wijngaarden (de top in Duitsland, zie hier) afkomstig zijn ligt mijn verwachting hoger dan wat men er hier mee doet. Niettemin, mijn ervaring is van enkele jaren geleden hier, en het bedrijf maakt een gestage kwaliteitsklim door, lees ik her en der. Zeker aan te raden als je in de buurt komt.
Ook in Forst, bij het binnenkomen van het dorpje (als je van het Noorden komt): Nicolaus Werlé. Verwacht geen supertoppers, maar heel goede wijnen voor een zachte prijs.
Geniet!

Edit: Ik zou Weegmuller nog vergeten... In Neustadt an der Weinstrasse.
En spring dan aan de overkant ook eens binnen bij Müller-Catoir... Ik schrijf dit met een glas M-C 2012 aan de lippen. Heerlijk op dronk.


Ga naar locatie: