Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pommard vs Volnay- 20-8 2017
28-08-2017, 03:44 PM
Bericht: #1
Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Een goede week terug was ik aanwezig op uitnodiging van een studente sommelier die in het kader van haar eindwerk een bijzonder interessante degustatie organiseerde.
Doel was om te onderzoeken of de clichés aangaande Pommard en Volnay stand houden bij een blindproeverij.
De clichés, zijnde Volnay = vrouwelijk en Pommard = mannelijk.
Uiteraard heel wat schitterende wijnen gedronken, maar hét overheersende gevoel bij de 15 deelnemers na de onthulling van flessen en prijzen was toch vooral....

Huh, zo duurwattewatte

Ik noteer hier letterlijk mijn korte TN s en vooral (wat het belangrijkste was) of ik de wijn eerder mannelijk dan vrouwelijk vond (mijn notitieblad werd bijgehouden maar ingescand en doorgestuurd via mail)

N= Neutraal
M+ = Mannelijk
M++= Zeer Mannelijk
V+= Vrouwelijk
V++= zeer Vrouwelijk

Reeks I
VOLNAY - Domaine Huber-Verdereau – 2015 ……………………………………………….. € 28,00

Doorzichtig kersenrode kleur, fijne, afgemeten neus, kersen, na walsen ook donker fruit (braambes), cacao, grafiet. Frivool en elegant in de mond, sappig met behoorlijk hoge zuren, knapperige tannine, mooie afdronk
V++

POMMARD - Domaine François Buffet – 2015 ………………………………………………….……… € 32,00


Kleur intenser dan vorige, violet. Rozen, kirsch, munt, iets alcoholischer, zoethout, licht snoeperig. Krachtiger en voller dan vorige (2015?), heel zacht, hout, caramel in de lange afdronk, toekomst.

V+

Al meteen een heel typische Volnay maar ook een eerder vrouwelijke Pommard (die wel een stuk voller was dan de Volnay).


Reeks II
VOLNAY 1er Cru Carelle sous la Chapelle
- Domaine J.M. Boillot – 2015 …………………………………….…………….……………………… € 49,00

Piepjong kleur, intens kersenrood met paarse rand. Eerder gesloten neus, kruidig, complex, rubber. Meer structuur dan vorige wijn, prominente tannines, ernstig. Zuren en tannne naar het einde toe, afdronk korter dan vorige (grafiet).

M+

- VOLNAY 1er Cru Carelle sous la Chapelle Domaine François Buffet – 2015 …………………………….……………………………………… € 38,00

Zeer lichte kleur, weinig intens, waterachtig randje. Floraal, aardbei, vanille, fluwelen mondgevoel, beetje spatburgunder, prachtig evenwicht, lang, cacao in de afdronk.

VV++

- VOLNAY 1er Cru Carelle sous la Chapelle Domaine François Buffet – 2014 ……………………………….…………………………………… € 35,00

Helder, doorschijnend, evolutief. Zoethout, bos, ceder, subtiel. Behoorlijk lang, redelijk complex, licht bittertje, tannine.

M+

VOLNAY Les Echards
- Domaine Sébastien Magnien – 2012
………………….…………………..…………….……….. € 21,00

Een stuk intenser qua kleur dan vorige. Licht onrijpe toets (vegetaal), zoethout, bos, gerookt, ernstig. Mooie structur en evenwicht, knapperig, tanninebitter, redelijke afdronk.

M+


Reeks III
POMMARD 1er Cru Les Pézerolles
- Domaine Deveney-Mars – 2015 ……………………………………..……………………….…….. € 42,95

Piepjonge, doorschijnende kleur. Geranium in de neus, kruidig, onrijp. Onrijpe komt terug, wel goed volume, bittere afdronk. deze wijn werd wel beter met open staan.

N


-POMMARD 1er Cru Les Pézerolles Domaine A-F Gros-Parent – 2009 …………….…………………….…………………….……….. € 85,00

Zeer animaal, zelfs wat scherp in de neus, in de mond veel beter dan verwacht, balans en structuur, droge afdronk met grafiet.

M+


POMMARD 1er Cru Les Arvelets
- Domaine Deveney-Mars – 2015
……………………………..……………………………..………. € 42,95

Zelfde domein dan 7? (later bleek: inderdaad) Zelfde vegetaliteit in de neus (geranium) maar in de mond wel een stuk zachter, langer, en jawel, ook rijper. Behoorlijk complexe wijn met lange afdronk.

V+

Reeks IV
POMMARD 1er Cru
- Les Epenots - Domaine Parent – 2012 ………
………………………………………………….. € 65,00

Enige evolutie in de neus. aardse toetsen, weeë aardbei, mooi! Zacht en gebalanceed, mooie zuurtjes, veel fraicheur. Tannines voelbaar in de lange afdronk.

V+

- POMMARD 1er Cru Grand Clos des Epenots - Domaine de Courcel – 2014 …………………………………. € 75,00

Jonger kleur dan vorige, violet randje, hooi, kers, cassis, laurier en vooral koffie (chicorei).Hoog in zuren, veel sap en concentratie, tannines op t eind, licht droogtrekkend. deze wijn was (voorlopig) beter in de neus dan in de mond.

M+

- POMMARD 1er Cru Les Rugiens - Domaine de Courcel – 2014 ……………………………….….……………….. € 95,00

Redelijk intens kleur, gesloten neus, eerder zwart fruit, gerookt. Chocolade, bosfruit, veel extractie, tannines, rustiek. Veel materie, grote toekomst maar vandaag moeilijk drinkbaar.

M+


Persoonlijk besluit:
Het gegeven dat Pommard eerder mannelijke wijnen voortbrengt komt vooral doordat in het verleden de meest krachtige lieu-dit, Les Rugiens, als typisch Pommard naar voren werd geschoven. Vele wijnbouwers trachtten toen ook elders een soort Rugiens te maken met veelal nogal weerbarstige en en weinig charmante wijnen als resultaat.
Vandaag werkt men beter en maakt men in Pommard dus ook heel verleidelijke wijnen die zelfs een vrouwelijk karakter durven vertonen.

Alhoewel we over het algemeen bij de Pommards eerder mannelijke trekken vaststelden waren er ook een aantal verwijfde exemplaren bij. Dit gold omgekeerd ook voor Volnay.
Na het deelnemen aan deze degustatie vroeg ik me dan ook af of de mannelijkheid of vrouwelijkheid van een wijn niet eerder zal bepaald worden door de wijnbouwer of het jaartal dan door de terroir...

Het enige waarover we het allen eens waren was dat deze wijnen belachelijk duur zijn voor de geleverde kwaliteit.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-08-2017, 06:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-08-2017 om 06:49 PM door Fre.)
Bericht: #2
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Ik had geen andere conclusie verwacht eigenlijk.

Niet alleen belachelijk duur maar ook belachelijk jong blijkbaar. Les Rugnies 2014?Gek?
28-08-2017, 09:32 PM
Bericht: #3
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Super zo'n proeverij! En blij dat de clichés van mannelijk/vrouwelijk toch serieus genuanceerd worden. Alleen qua prijs worden ze blijkbaar bevestigd Sad

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-08-2017, 09:36 PM
Bericht: #4
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Het zijn wel twee appellaties die altijd al prijzig zijn geweest. Ik herinner me nog dat in de kelder van mijn grootvader de Pommard enkel voor edelmetalen jubilea werd gekraakt. Grappig genoeg heeft mijn vriendin hetzelfde verhaal over de kelder langs moederszijde Blush.

En daarnaast zijn het ook twee appellaties waarvan altijd wordt gezegd dat ze veel tijd nodig hebben. Als de oudste 2009 is dan denk ik niet dat het heel fair is om de wijnen al volledig te beoordelen.
01-09-2017, 03:32 PM
Bericht: #5
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Pommard is duur want weinig productie van fel bevraagde wijnen van grote klasse.
Koop Bordeaux, daar is heeel veel van en dat is dus veel goedkoper....

Pommard, en ook veel Volnay trouwens, is echte bewaarwijn en 2015 is nu moeilijker te proven dan vorig jaar. 2013 was voor deze oefening een betere keuze geweest.
Ben deze week bij 2 domeinen geweest en ik proef daar wijnen van een niveau dat ik buiten Bourgogne zelden tegenkom. Ik begrijp echt niet hoe het komt dat Bourgogne bij jullie altijd tegenvalt.

Als je simpelweg de kaart bekijkt zie je al direct dat Pommard in 2 gedeeld is door een "combe". Het zuidelijkste stuk is vooral oost en licht noordwaarts gericht en er is maar een dunne laag aarde (die dan nog veel ijzer bevat) op de pure kalksteen. Dat geeft heel stevige, strenge wijnen. Voorgenoemde Rugiens, maar ook Chanlins, Chaponnières e.d. geven dit soort wijnen. De noord-oost kant bevat meer klei-kalk-mergel, een lossere aarde en dat geeft een veel fijner, genuanceerder type wijn. Epenots, maar ook Argillière (!), Pezerolles en Charmots behoren tot dit type.
Een mooie Pommard heeft toch een jaar of tien - twaalf nodig en geeft dan een heerlijk geurende, krachtige maar ook sensuele, verfijnde wijn van grote klasse. Als je je Bourgogne wat vroeger wil genieten, kies dan eerder een Savigny, Chorey of Pernand. En als je een lange levenslijn hebt, ga dan voor (echte) Corton!
01-09-2017, 07:29 PM
Bericht: #6
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(01-09-2017 03:32 PM)wvd schreef:  Pommard is duur want weinig productie van fel bevraagde wijnen van grote klasse.
Koop Bordeaux, daar is heeel veel van en dat is dus veel goedkoper....

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat Bourgogne bij jullie altijd tegenvalt.

Maar Werner, de mooiste TN s op dit forum die ik schreef zijn Bourgognes...
Bourgogne is samen met NRHONE mijn lievelingsstreek momenteel.
En de wijnen van de degustatie vielen me ook helemaal niet tegen.
Maar dat ze te duur zijn dat is nu eenmaal zo.
Heb hier een Cap de Faugeres 2005 in het glas, aankoopprijs iets van 13 euro.
Een Bourgogne van die kwaliteit aan die prijs?
Hmmmmm...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
01-09-2017, 09:14 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-09-2017 om 09:15 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #7
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(01-09-2017 07:29 PM)vinejo schreef:  
(01-09-2017 03:32 PM)wvd schreef:  Pommard is duur want weinig productie van fel bevraagde wijnen van grote klasse.
Koop Bordeaux, daar is heeel veel van en dat is dus veel goedkoper....

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat Bourgogne bij jullie altijd tegenvalt.

En de wijnen van de degustatie vielen me ook helemaal niet tegen.
Maar dat ze te duur zijn dat is nu eenmaal zo.
Heb hier een Cap de Faugeres 2005 in het glas, aankoopprijs iets van 13 euro.
Een Bourgogne van die kwaliteit aan die prijs?
Hmmmmm...

Ik kan Werner feitelijk wel volgen in zijn redenering. Natuurlijk is Pommard en Volnay te duur. Maar dat zijn die Bordeaux met enige allure ook. Indien ik het zou kunnen kopen gaf ik 10 maal liever € 90 uit aan een Pommard van Domaine de Courcel dan bv. aan een Saint-Estèphe van Montrose. Mij persoonlijk zegt een Bordeaux niks. Ik koop het nooit en ik drink het nooit behalve uit beleefdheid indien ik het als gast aangeboden krijg. Domaine de Courcel produceert 25.000 tot 30.000 flessen per jaar. Montrose kletst er meer dan 400.000 de deur uit (1ste wijn, 2de wijn, 3de wijn en als ze konden probeerden ze er misschien nog ergens een 4de wijn uit te persen). Dus voor mij ook geen Cap de Faugeres (productie 100.000), zelfs niet aan € 13. Ik vind jammer genoeg geen ziel terug in die wijnen.
01-09-2017, 09:56 PM
Bericht: #8
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(01-09-2017 09:14 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(01-09-2017 07:29 PM)vinejo schreef:  
(01-09-2017 03:32 PM)wvd schreef:  Pommard is duur want weinig productie van fel bevraagde wijnen van grote klasse.
Koop Bordeaux, daar is heeel veel van en dat is dus veel goedkoper....

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat Bourgogne bij jullie altijd tegenvalt.

En de wijnen van de degustatie vielen me ook helemaal niet tegen.
Maar dat ze te duur zijn dat is nu eenmaal zo.
Heb hier een Cap de Faugeres 2005 in het glas, aankoopprijs iets van 13 euro.
Een Bourgogne van die kwaliteit aan die prijs?
Hmmmmm...

Ik kan Werner feitelijk wel volgen in zijn redenering. Natuurlijk is Pommard en Volnay te duur. Maar dat zijn die Bordeaux met enige allure ook. Indien ik het zou kunnen kopen gaf ik 10 maal liever € 90 uit aan een Pommard van Domaine de Courcel dan bv. aan een Saint-Estèphe van Montrose. Mij persoonlijk zegt een Bordeaux niks. Ik koop het nooit en ik drink het nooit behalve uit beleefdheid indien ik het als gast aangeboden krijg. Domaine de Courcel produceert 25.000 tot 30.000 flessen per jaar. Montrose kletst er meer dan 400.000 de deur uit (1ste wijn, 2de wijn, 3de wijn en als ze konden probeerden ze er misschien nog ergens een 4de wijn uit te persen). Dus voor mij ook geen Cap de Faugeres (productie 100.000), zelfs niet aan € 13. Ik vind jammer genoeg geen ziel terug in die wijnen.

Wel Francis, ik heb deze maand toevallig zowel die Courcel als Montrose gedronken.
En ik kan je zeggen dat ik immens meer plezier heb beleefd aan de St Estephe dan aan deze Courcel. Deze laatste is ooit door Bettane of zo eens uitgeroepen tot de Romanee Conti van de Cotes de Beaune. Vandaar zn renommee. Wel, ik vond er niks aan. Ziel noch drinkplezier. Wie me kent zal nochtans beamen dat ik een groot Bourgogneliefhebber ben (ik klasseer vandaag die streek zelfs ook boven Bordeaux.)
Voor wat betreft de Cap de Faugeres, deze wijn werd tot 2005 gemaakt door Corinne Guisez en deze vrouw deed dit met hart en ziel, met bijzonder knappe wijnen als resultaat. Het is trouwens niet omdat er veel flessen van worden gemaakt dat de wijn daarom niet goed kan zijn. Je vooroordeel tov Bordeaux heeft waarschijnlijk meer te maken met de bling bling die vele Chateaux kenmerkt dan met de ware kwaliteit. Want zeg wat je wil, zowel de terroir als de druiven van de streek lenen zich tot het vervaardigen van de meest exquise wijnen ter wereld.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-09-2017, 09:24 AM
Bericht: #9
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
p/kw very difficult indeed

de opmerking van wvd betreffende de verkeerde keuze van millésime voor die degustatie (waarom 2015, 2013 zou goedkoper én genietbaarder geweest zijn) vind ik terecht

by the way, als we nu toch over emotie praten, de Bordeauxwijnen die mij veruit het meest emotie bezorgd hebben (over verschillende jaargangen heen) zijn nu juist Montrose en Figeac. Als ik een emo- top-3 moet maken grijp ik misschien ook naar Brane Cantenac.

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
02-09-2017, 11:02 AM
Bericht: #10
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Citaat:Pommard, en ook veel Volnay trouwens, is echte bewaarwijn

Dat heb ik gisteren mogen ondervinden. Een Volnay 1er Cru uit 1970, meer weten we niet want het etiket was volledig kapot, was nog alive and kicking. Ceder, rood fruit, wat vegetaliteit in de neus. Zeer fijn boeket. In de mond was het fruit wat minder aanwezig, logisch natuurlijk, maar toch nog vrij stevige body hoor. En eigenlijk zeer weinig tertiaire aroma's. Een mooie en fijne wijn. Maar vooral, dat dit nog zo goed voor de dag kwam na 47 jaar, daar viel mijn mond wel van open. (Gelukkig niet toen er nog wijn in zat)

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-09-2017, 11:56 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2017 om 11:59 AM door wvd.)
Bericht: #11
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(01-09-2017 07:29 PM)vinejo schreef:  .
En de wijnen van de degustatie vielen me ook helemaal niet tegen.
Maar dat ze te duur zijn dat is nu eenmaal zo.
Heb hier een Cap de Faugeres 2005 in het glas, aankoopprijs iets van 13 euro.
Een Bourgogne van die kwaliteit aan die prijs?
Hmmmmm...

Heerlijk, die eeuwige discussie Bordeaux <==> Bourgogne!! Ik laat geen kans voorbij gaan... Wink
De prijs van een product wordt (mee) bepaald door de verhouding vraag / aanbod. Er is weinig Bourgogne, het zijn 's werelds beste wijnen ergo, ze zijn duur.
Daarentegen is er heeeel veeel (geklasseerde) Bordeaux en die zijn nog duurder, ergo: ze zijn te duur, dat ziet iedereen hier nu toch wel in mag ik hopen...

Over terroirs wil ik het niet hebben, in beide regio's zijn zeker heel goede terroirs, desondanks zijn er in Bx verschillende druivenrassen nodig om er een beetje iets interessants in te krijgen (grapje).
Qua prijszetting mag je ook niet vergeten dat de handel traditioneel de laagste marges hanteert op Bordeaux, net doordat het aanbod zo groot is. Bovendien zijn ze goedkoper in productie, veel meer gemechaniseerd enz.
Als je Cap de Faugères kocht aan 13€ was dat vermoedelijk in 2006 "en primeur" en je drinkt hem na 12 jaar investering. Ik kocht een jaar later, in 2007, ook een goede Bourgogne van 2005 aan ongeveer die prijs (moet nakijken). Die was heerlijk maar nu zowat op helaas. We zijn er wel aan begonnen in 2008. Ik heb ook Cap de Faugères en vergelijkbaar gehad. Geen enkele van die wijnen komt maar in de buurt van mijn Bourgogne, echt waar!
Het is misschien niet echt eerlijk van mij, maar neem nu de "gewone" Bourgogne van Fournier. Ik kan me amper voorstellen dat ik nu op de markt een Bordeaux van hetzelfde jaar aan dezelfde prijs vind die qua puur genot nog maar van ver in de buurt komt.
Ik heb dit jaar ook wat meegedaan aan de primeur Bordeaux 2016, omdat ik wel geloof in dat jaar, maar halverwege de campagne gedegouteerd afgehaakt. Ik weiger namelijk om wijnen aan te kopen aan prijzen waarvoor ik vanzelf echt wel heel veel interessantere wijn kan verkopen aan mijn klanten.
Nee, buiten een kleine schare wijnbouwers die mooie en betaalbare wijn maken, heb ik het helemaal gehad met Bordeaux. Soms drink ik er nog wel (kelder ligt nog vol Sad) en dan vind ik sommige wel eens lekker, maar ze slagen er nooit in om mijn aandacht lang vast te houden. Dat doen vele Bourgognes, Barolo's, Côte-Rôtie's, Gigondas', Chianti's, Brunello's en een klein aantal andere wijnen wel.
(02-09-2017 11:02 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Pommard, en ook veel Volnay trouwens, is echte bewaarwijn

Dat heb ik gisteren mogen ondervinden. Een Volnay 1er Cru uit 1970, meer weten we niet want het etiket was volledig kapot, was nog alive and kicking. Ceder, rood fruit, wat vegetaliteit in de neus. Zeer fijn boeket. In de mond was het fruit wat minder aanwezig, logisch natuurlijk, maar toch nog vrij stevige body hoor. En eigenlijk zeer weinig tertiaire aroma's. Een mooie en fijne wijn. Maar vooral, dat dit nog zo goed voor de dag kwam na 47 jaar, daar viel mijn mond wel van open. (Gelukkig niet toen er nog wijn in zat)

Goed gemaakte Bourgognes kunnen echt heel oud worden, wellicht ook dankzij de zuren. Dat vind ik ook zo heerlijk aan Bourgogne, je hoeft er (meestal) geen decennium op te wachten en toch kan je er heel lang van genieten. Zelf drink ik ze aan de jonge kant, maar dat komt doordat ik zo'n moeite heb met afblijven...
02-09-2017, 01:04 PM
Bericht: #12
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
Cap de Faugeres in primeur kopen? Waarom zou ik dat hebben gedaan? Die flessen 2005 kochten we met Waltzing Tannine in 2012 bij Topwijnen. We kregen 10% korting omdat we drie kisten bestelden, we hadden namelijk net een degustatie gehad waar de 2001 Cap de Faugeres zowat de Wine of the Night was, dus iedereen (alle 7!) wou er bijbestellen.
Vandaag lijkt dit huis wat van zijn pluimen verloren, hoewel de 2016 nu ook weer uitmuntend zou zijn.
Wat je zegt van die eentonigheid, daar kan ik inkomen, vele Bordeaux zijn perfect inwisselbaar. Maar als je een goeie treft dan is t puur genieten.

Ook nog even nagedacht over wat Francis schreef over die "ziel" in een wijn, ik vind dat interessant want ik zoek daar ook veel naar.
Maar zou het niet zo zijn dat de ziel die we een wijn toeschrijven eerder gericht is naar de maker ervan? Is het niet zo dat, wanneer je weet dat er van een wijn 100duizend flessen gemaakt worden, dat je al voordat je proeft veronderstelt dat er wel weinig ziel in zal zitten? (Ik heb dat alvast met bvb Australische wijnen van grote concerns). Gebeurt het niet dat een wijn stinkt en wat hoekig is maar dat we dan zeggen dat er een hoek af is en dat ie een ziel heeft gewoon omdat ie gemaakt wordt door een enorm bezield klein wijnboerke in een afgelegen onbekende wijnstreek?
Kleurt de perceptie ons wijnervaring niet meer dan we vermoeden...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-09-2017, 01:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2017 om 01:30 PM door wvd.)
Bericht: #13
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 01:04 PM)vinejo schreef:  Cap de Faugeres in primeur kopen? Waarom zou ik dat hebben gedaan? Die flessen 2005 kochten we met Waltzing Tannine in 2012 bij Topwijnen. We kregen 10% korting omdat we drie kisten bestelden, we hadden namelijk net een degustatie gehad waar de 2001 Cap de Faugeres zowat de Wine of the Night was, dus iedereen (alle 7!) wou er bijbestellen.
Vandaag lijkt dit huis wat van zijn pluimen verloren, hoewel de 2016 nu ook weer uitmuntend zou zijn.
Wat je zegt van die eentonigheid, daar kan ik inkomen, vele Bordeaux zijn perfect inwisselbaar. Maar als je een goeie treft dan is t puur genieten.

Ook nog even nagedacht over wat Francis schreef over die "ziel" in een wijn, ik vind dat interessant want ik zoek daar ook veel naar.
Maar zou het niet zo zijn dat de ziel die we een wijn toeschrijven eerder gericht is naar de maker ervan? Is het niet zo dat, wanneer je weet dat er van een wijn 100duizend flessen gemaakt worden, dat je al voordat je proeft veronderstelt dat er wel weinig ziel in zal zitten? (Ik heb dat alvast met bvb Australische wijnen van grote concerns). Gebeurt het niet dat een wijn stinkt en wat hoekig is maar dat we dan zeggen dat er een hoek af is en dat ie een ziel heeft gewoon omdat ie gemaakt wordt door een enorm bezield klein wijnboerke in een afgelegen onbekende wijnstreek?
Kleurt de perceptie ons wijnervaring niet meer dan we vermoeden...?

Daar heb je m.i. dik gelijk in. Die ziel, iedere wijnliefhebber zoekt dat, toch? En wat RP er ook over mag zeggen, ALLE omstandigheden hebben hun invloed: het gezelschap, het uur van de dag, het seizoen, het weer, de kleur van het proeflokaal, kortom, alles.
Wat ik zo fijn vind aan Bourgogne is dat je je vinger niet kan leggen op de verschillen tussen wijngaarden en eigenlijk ook niet tussen verschillende interpretaties van dezelfde wijngaard door andere mensen.
Ik proef jaarlijks de 3 naast elkaar liggende wijngaarden bij Fournier. Zelfde behandeling, zelfde vinif enz, maar hoewel ze gewoon naast mekaar volgen (Clos du Roy, Longeroies, Ez Chezots), herken je ze elk jaar want ze hebben telkens weer hun eigen karakter. Prachtig vind ik dat en vraag me dan niet "welke is de beste".

En wat prijzen betreft, 5 jaar geleden vond je misschien nog een mooie Irancy of Epineuil aan 13€, maar dat wordt nu toch wel moeilijk.
02-09-2017, 01:34 PM
Bericht: #14
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 01:25 PM)wvd schreef:  En wat prijzen betreft, 5 jaar geleden vond je misschien nog een mooie Irancy of Epineuil aan 13€, maar dat wordt nu toch wel moeilijk.

Bwa, in de kelderresten in het Leuvense vind je nog wel een Renaud of zo Big Grin

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-09-2017, 02:08 PM
Bericht: #15
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2017 01:25 PM)wvd schreef:  En wat prijzen betreft, 5 jaar geleden vond je misschien nog een mooie Irancy of Epineuil aan 13€, maar dat wordt nu toch wel moeilijk.

Bwa, in de kelderresten in het Leuvense vind je nog wel een Renaud of zo Big Grin

Tsjahh, inderdaad helaas enkel nog in kelderresten. Zo'n mooie wijnen maar onbekend en dus jammer genoeg onbemind...Sad
02-09-2017, 02:59 PM
Bericht: #16
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 02:08 PM)wvd schreef:  
(02-09-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2017 01:25 PM)wvd schreef:  En wat prijzen betreft, 5 jaar geleden vond je misschien nog een mooie Irancy of Epineuil aan 13€, maar dat wordt nu toch wel moeilijk.

Bwa, in de kelderresten in het Leuvense vind je nog wel een Renaud of zo Big Grin

Tsjahh, inderdaad helaas enkel nog in kelderresten. Zo'n mooie wijnen maar onbekend en dus jammer genoeg onbemind...Sad

Hier wel degelijk bemind hoor..

http://www.vinejo.freebb.be/thread-4143....ght=Renaud

Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-09-2017, 03:43 PM
Bericht: #17
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 02:59 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2017 02:08 PM)wvd schreef:  
(02-09-2017 01:34 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2017 01:25 PM)wvd schreef:  En wat prijzen betreft, 5 jaar geleden vond je misschien nog een mooie Irancy of Epineuil aan 13€, maar dat wordt nu toch wel moeilijk.

Bwa, in de kelderresten in het Leuvense vind je nog wel een Renaud of zo Big Grin

Tsjahh, inderdaad helaas enkel nog in kelderresten. Zo'n mooie wijnen maar onbekend en dus jammer genoeg onbemind...Sad

Hier wel degelijk bemind hoor..

http://www.vinejo.freebb.be/thread-4143....ght=Renaud

Wink

Hier niet dus en hij maakt(e) 5 rode cuvées Irancy: behalve Mazelots en Vaupessiot is er ook Paradis en was er Palotte, maar die ging hij uittrekken wegens te oud en versleten.
02-09-2017, 05:25 PM
Bericht: #18
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 01:04 PM)vinejo schreef:  Ook nog even nagedacht over wat Francis schreef over die "ziel" in een wijn, ik vind dat interessant want ik zoek daar ook veel naar.
Maar zou het niet zo zijn dat de ziel die we een wijn toeschrijven eerder gericht is naar de maker ervan? Is het niet zo dat, wanneer je weet dat er van een wijn 100duizend flessen gemaakt worden, dat je al voordat je proeft veronderstelt dat er wel weinig ziel in zal zitten? (Ik heb dat alvast met bvb Australische wijnen van grote concerns). Gebeurt het niet dat een wijn stinkt en wat hoekig is maar dat we dan zeggen dat er een hoek af is en dat ie een ziel heeft gewoon omdat ie gemaakt wordt door een enorm bezield klein wijnboerke in een afgelegen onbekende wijnstreek?
Kleurt de perceptie ons wijnervaring niet meer dan we vermoeden...?

Voor mij heeft die "ziel" in een wijn heel zeker te maken met de wijnmaker. Dat zijn ervaringen die je leert door jaarlijks wijndomeinen te bezoeken, door ter plaatse te gaan proeven, door te praten met de wijnbouwer en te luisteren naar het verhaal achter het product. Ik heb gewoon geen voeling met Bordeaux, ook inderdaad door de bling bling. En persoonlijk vind ik dikwijls meer diversiteit terug in Bourgognes waar ze maar met één druifje mogen werken. Komt dat niet een beetje door die wijnadviseurs type Derenoncourt die in tientallen of mischien wel honderd domeinen de wijnen gaan bijsturen naar hun hand en daardoor een duidelijke stempel nalaten? En dan die Parkers met hun punten. Als een Médoc vroeger hoog scoorde bij Parker dan wist ik dat ik er af moest blijven want anders zat ik aan houten planken te zuigen.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat een andere reden waarom ik Bordeaux links ben gaan laten liggen te maken heeft met het feit dat ik nooit wijn in een supermarkt koop. Ik wil dat gewoon niet doen. Niemand moet dat navolgen maar dat is een principe van mij. Als ik mijn wijn niet ter plaatse ga kopen dan ga ik naar een goede cavist. En veel cavisten hebben tegenwoordig geen, of misschien nog een heel summier aanbod in Bordeaux. Door al die wijnfestivals is dat ook niet interessant meer voor hen. Maar laat dat de pret niet bederven. Binnenkort allemaal met het karretje naar de Carrefour!
02-09-2017, 07:44 PM
Bericht: #19
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 05:25 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(02-09-2017 01:04 PM)vinejo schreef:  Ook nog even nagedacht over wat Francis schreef over die "ziel" in een wijn, ik vind dat interessant want ik zoek daar ook veel naar.
Maar zou het niet zo zijn dat de ziel die we een wijn toeschrijven eerder gericht is naar de maker ervan? Is het niet zo dat, wanneer je weet dat er van een wijn 100duizend flessen gemaakt worden, dat je al voordat je proeft veronderstelt dat er wel weinig ziel in zal zitten? (Ik heb dat alvast met bvb Australische wijnen van grote concerns). Gebeurt het niet dat een wijn stinkt en wat hoekig is maar dat we dan zeggen dat er een hoek af is en dat ie een ziel heeft gewoon omdat ie gemaakt wordt door een enorm bezield klein wijnboerke in een afgelegen onbekende wijnstreek?
Kleurt de perceptie ons wijnervaring niet meer dan we vermoeden...?

Voor mij heeft die "ziel" in een wijn heel zeker te maken met de wijnmaker. Dat zijn ervaringen die je leert door jaarlijks wijndomeinen te bezoeken, door ter plaatse te gaan proeven, door te praten met de wijnbouwer en te luisteren naar het verhaal achter het product. Ik heb gewoon geen voeling met Bordeaux, ook inderdaad door de bling bling. En persoonlijk vind ik dikwijls meer diversiteit terug in Bourgognes waar ze maar met één druifje mogen werken. Komt dat niet een beetje door die wijnadviseurs type Derenoncourt die in tientallen of mischien wel honderd domeinen de wijnen gaan bijsturen naar hun hand en daardoor een duidelijke stempel nalaten? En dan die Parkers met hun punten. Als een Médoc vroeger hoog scoorde bij Parker dan wist ik dat ik er af moest blijven want anders zat ik aan houten planken te zuigen.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat een andere reden waarom ik Bordeaux links ben gaan laten liggen te maken heeft met het feit dat ik nooit wijn in een supermarkt koop. Ik wil dat gewoon niet doen. Niemand moet dat navolgen maar dat is een principe van mij. Als ik mijn wijn niet ter plaatse ga kopen dan ga ik naar een goede cavist. En veel cavisten hebben tegenwoordig geen, of misschien nog een heel summier aanbod in Bordeaux. Door al die wijnfestivals is dat ook niet interessant meer voor hen. Maar laat dat de pret niet bederven. Binnenkort allemaal met het karretje naar de Carrefour!

Big Grin
Ik volg volledig je mening over kopen bij een cavist, maar ik geef idd mijn studenten altijd volgende raad: koop je wijnen bij een goede wijnhandelaar, uitgezonderd.. je Bordeaux.
Via het web kopen doe ik zelf niet, maar ik vrees dat de cavisten enorm veel concurrentie zullen krijgen van die kant...
Btw, begin deze eeuw heb ik deelgenomen aan de rushes naar de Wijnfestival en daar heb ik zeker geen spijt van. Mijn Bordeaux 2001 is heel mooi op dronk en verschaft veel proefgenot ;-)
Maar ik ben al een jaar of 5 afgehaakt, echte koopjes zijn er niet meer en áls die er zijn worden ze weggekaapt door opkopers. Daarbij komt natuurlijk de interesse voor andere wijnstreken die je amper in de warenhuizen vindt.
However, als we ooit eens samen zitten om te proeven schenk ik je blind een paar wijnen uit, waaronder sowieso een Bordeaux die je -hopelijk- zal kunnen bezielen.. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-09-2017, 08:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-09-2017 om 08:43 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #20
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 07:44 PM)vinejo schreef:  
(02-09-2017 05:25 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(02-09-2017 01:04 PM)vinejo schreef:  Ook nog even nagedacht over wat Francis schreef over die "ziel" in een wijn, ik vind dat interessant want ik zoek daar ook veel naar.
Maar zou het niet zo zijn dat de ziel die we een wijn toeschrijven eerder gericht is naar de maker ervan? Is het niet zo dat, wanneer je weet dat er van een wijn 100duizend flessen gemaakt worden, dat je al voordat je proeft veronderstelt dat er wel weinig ziel in zal zitten? (Ik heb dat alvast met bvb Australische wijnen van grote concerns). Gebeurt het niet dat een wijn stinkt en wat hoekig is maar dat we dan zeggen dat er een hoek af is en dat ie een ziel heeft gewoon omdat ie gemaakt wordt door een enorm bezield klein wijnboerke in een afgelegen onbekende wijnstreek?
Kleurt de perceptie ons wijnervaring niet meer dan we vermoeden...?

Voor mij heeft die "ziel" in een wijn heel zeker te maken met de wijnmaker. Dat zijn ervaringen die je leert door jaarlijks wijndomeinen te bezoeken, door ter plaatse te gaan proeven, door te praten met de wijnbouwer en te luisteren naar het verhaal achter het product. Ik heb gewoon geen voeling met Bordeaux, ook inderdaad door de bling bling. En persoonlijk vind ik dikwijls meer diversiteit terug in Bourgognes waar ze maar met één druifje mogen werken. Komt dat niet een beetje door die wijnadviseurs type Derenoncourt die in tientallen of mischien wel honderd domeinen de wijnen gaan bijsturen naar hun hand en daardoor een duidelijke stempel nalaten? En dan die Parkers met hun punten. Als een Médoc vroeger hoog scoorde bij Parker dan wist ik dat ik er af moest blijven want anders zat ik aan houten planken te zuigen.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat een andere reden waarom ik Bordeaux links ben gaan laten liggen te maken heeft met het feit dat ik nooit wijn in een supermarkt koop. Ik wil dat gewoon niet doen. Niemand moet dat navolgen maar dat is een principe van mij. Als ik mijn wijn niet ter plaatse ga kopen dan ga ik naar een goede cavist. En veel cavisten hebben tegenwoordig geen, of misschien nog een heel summier aanbod in Bordeaux. Door al die wijnfestivals is dat ook niet interessant meer voor hen. Maar laat dat de pret niet bederven. Binnenkort allemaal met het karretje naar de Carrefour!


However, als we ooit eens samen zitten om te proeven schenk ik je blind een paar wijnen uit, waaronder sowieso een Bordeaux die je -hopelijk- zal kunnen bezielen.. Wink

Maak je geen zorgen, dat gaat lukken. Je gaat me zonder problemen kunnen misleiden! Als we maar kunnen genieten en palaveren rond een goed glas, zelfs al komt dat van China! Wink
02-09-2017, 08:44 PM
Bericht: #21
RE: Pommard vs Volnay- 20-8 2017
(02-09-2017 08:40 PM)FRANCISPICCART schreef:  Als we maar kunnen genieten en palaveren rond een goed glas, al komt dat van ChinaWink

Cheels!

Tongue

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: