Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Agrapart, Avize
22-10-2017, 08:34 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-10-2017 om 08:34 AM door Jordaens.)
Bericht: #1
Agrapart, Avize
Jammer genoeg niet in mijn gebruikelijke prijsmarge, maar wel een champagne op mijn maat:

Champagne Extra-Brut Grand Cru Blanc de Blancs 'Minéral' 2009
Agrapart & Fils, Avize
12% Vol. - Dirk Grandry, Oelegem - 71,50€

Vijf jaar sur lies, minimale dosage.
En toch heeft deze champagne behoorlijk wat molligheid, naast frisse zuren. Oogstappeltjes bij aanvang, fleurig op het einde en mineralige complexiteit daartussen, met de finesse van de kalkheuvel van de Côtes des Blancs in Avize en Cramant.

Mady wou een halve fles overhouden voor 's zondags. Hahaha.
22-10-2017, 12:42 PM
Bericht: #2
RE: Agrapart, Avize
(22-10-2017 08:34 AM)Jordaens schreef:  Mady wou een halve fles overhouden voor 's zondags. Hahaha.

Zalige comment Big Grin

When in doubt ... drink Pomerol !
22-10-2017, 02:05 PM
Bericht: #3
RE: Agrapart, Avize
(22-10-2017 08:34 AM)Jordaens schreef:  Jammer genoeg niet in mijn gebruikelijke prijsmarge, maar wel een champagne op mijn maat:

Champagne Extra-Brut Grand Cru Blanc de Blancs 'Minéral' 2009
Agrapart & Fils, Avize
12% Vol. - Dirk Grandry, Oelegem - 71,50€

Vijf jaar sur lies, minimale dosage.
En toch heeft deze champagne behoorlijk wat molligheid, naast frisse zuren. Oogstappeltjes bij aanvang, fleurig op het einde en mineralige complexiteit daartussen, met de finesse van de kalkheuvel van de Côtes des Blancs in Avize en Cramant.

Mady wou een halve fles overhouden voor 's zondags. Hahaha.

Agrapart wordt nu gerekend bij de absolute top in de Champagne. Dit zijn zo van die dingen waar je niet van af kan blijven, laat staan de helft overhouden voor ' s anderendaags! Jullie zullen wel genoten hebben schat ik!
30-07-2019, 02:11 PM
Bericht: #4
RE: Agrapart, Avize
Net als André Robert is Agrapart een van mijn favoriete Champagne.
7 Crus is niet uitzonderlijk maar Terroir is heerlijk.
Mineral en Avizoise zijn uitzonderlijk.
Expérience is voor mij te duur.

Van harte.
Thierry Debaisieux
05-09-2019, 06:45 PM
Bericht: #5
RE: Agrapart, Terroirs
Gisteren dronk ik een Terroirs Grand Cru Extra-Brut d'Agrapart (gemeten op 5 g, lot mei 2013, gedegorgeerd in november 2016)
De kleur is lichtgeel en de bubbel is elegant en overvloedig,
de neus is fris, op citroen, sinaasappel, groene appel, lindebloesem en wat hints van koek en krijt,
de mond is geconcentreerd en fris. Het materiaal is overvloedig, het wordt doorkruist door de overvloedige bubbel en het ontmoet een mooie zuurtegraad met citroen- en appelsmaak die zich met de bubbel verenigt voor een gevoel van spanning. Het geheel is harmonieus en de afwerking met krijtaccenten is lang.

Van harte.
Thierry Debaisieux
05-09-2019, 11:52 PM
Bericht: #6
RE: Agrapart, Avize
(Enkele reacties verwijderd wegens off topic en niet relevant)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-01-2020, 03:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-01-2020 om 05:56 PM door Thierry Debaisieux.)
Bericht: #7
RE: Agrapart, Avize
Champagne Cuvée " 7 Crus ". ( 01/19 - 7 g )

Ik heb die champagne zondag weer gedronken.
Hij is fris, elegant, harmonieus en mineraal,
maar ik vroeg me af of ik niet een beetje meer Longitude de Larmandier-Bernier zou appreciëren.

Van harte.
Thierry Debaisieux
21-01-2020, 06:10 PM
Bericht: #8
RE: Agrapart, Avize
Minéral 2011 d'Agrapart (dosé à 5 g et dégorgé en janvier 2018)

Een nogal discrete neus op citroen, groene appel en krijt.
De mond heeft een overvloedige bubbel die een romig aspect geeft. De materie is minder imposant. De wijn is goed en elegant. De zuurgraad brengt balans en frisheid, de citroen- en appelsmaken ontmoeten tonen van abrikoos.
De minerale afdronk is lang.
Een elegante, harmonieuze en lange wijn.

Avizoise 2011 d'Agrapart (dosé à 5 g et dégorgé en janvier 2018)

Een meer elegante en complexe neus op citroen, mandarijn en krijt met nuances van groene appel.
De mond is geconcentreerd en fris. Hij heeft een materie die de bubbel domineert en een zeer mooie zuurgraad op de citroen en de appel die spanning, frisheid en lengte brengt. De afdronk met kalktonen heeft een vleugje citroen die het verlengt.
Een wijn die zowel geconcentreerd als elegant is, zeer harmonieus.

Van harte.
Thierry Debaisieux


Ga naar locatie: