Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weingut Knipser
16-02-2018, 01:49 PM
Bericht: #1
Weingut Knipser
Afgelopen week in de Riesling & Pinot in Brugge mogen kennis maken met de Knipser Gaudenz 2013.

Dit is een wijn die voorgesteld werd als een "we-maken-er-gewoon-iets-leuks-van-wijntje". De wijnmakers hebben met deze wijn iets gemaakt wat ze zelf wilden.
Heel ongebruikelijk vond ik dat dit geen monocepage, maar een blend bleek te zijn.
Hoofdaandeel is Cabernet Sauvignon en Dornfelder, maar er zat ook Merlot en St. Laurent (never heard of) in.
Een voor mij heel aparte blend, maar één die mij wel enorm kon bekoren.

Een heel lactische, kruidige en krachtige rode wijn.
Voor mij een groot waauw gevoel. En nog meer wanneer je weet dat een flesje net geen 10 euro kost! watte

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
16-02-2018, 09:28 PM
Bericht: #2
RE: Weingut Knipser
Wil je iets meer opsteken over St.Laurent moet je zeker eens in Oostenrijk rondsnollen (b.v. Burgenland). Leuke verrassingen (ook van andere druiven als Zweigelt e.d.).
17-02-2018, 10:49 AM
Bericht: #3
RE: Weingut Knipser
(16-02-2018 09:28 PM)Jordaens schreef:  Wil je iets meer opsteken over St.Laurent moet je zeker eens in Oostenrijk rondsnollen (b.v. Burgenland). Leuke verrassingen (ook van andere druiven als Zweigelt e.d.).

Bedankt voor de tip.
Bestaan er ook monocepages van die St. Laurent?

Zal die druif eens opzoeken in mijn grote druivenbijbel Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
17-02-2018, 11:51 AM
Bericht: #4
RE: Weingut Knipser
Misschien iets te ver van 't zeitje, maar bij Oostenrijks Wijnhuis in Viersel hebben ze een aantal mooie voorbeelden (inderdaad ook monocepage) en ze kunnen je allicht ook online helpen.
17-02-2018, 04:14 PM
Bericht: #5
RE: Weingut Knipser
(17-02-2018 11:51 AM)Jordaens schreef:  Misschien iets te ver van 't zeitje, maar bij Oostenrijks Wijnhuis in Viersel hebben ze een aantal mooie voorbeelden (inderdaad ook monocepage) en ze kunnen je allicht ook online helpen.

thank you

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-02-2018, 01:00 PM
Bericht: #6
RE: Weingut Knipser
De weinige St-Laurent die ik al dronk vielen hier alleszins in de smaak.

Ik dacht dat Weingut Gesellmann ook een monocepage St Laurent aanbiedt. Voorheen hier in België bij Weinwelt te krijgen maar die zijn ermee gestopt... (dacht wel on der 15 euro zelfs)
19-02-2018, 01:12 PM
Bericht: #7
RE: Weingut Knipser
Rode Duitse wijn heeft bij deze wel mijn aandacht getrokken Smile

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-02-2018, 01:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-02-2018 om 01:16 PM door Dc.)
Bericht: #8
RE: Weingut Knipser
(19-02-2018 01:12 PM)Mr Coone schreef:  Rode Duitse wijn heeft bij deze wel mijn aandacht getrokken Smile

Gesellmann is Oostenrijk Wink

--> http://www.vinejo.freebb.be/thread-3778....gesellmann
16-09-2019, 12:37 PM
Bericht: #9
RE: Weingut Knipser
Dit domein heb ik nog dankzij Pasqualinno leren kennen.
De Spätburgunder trocken Kalkmergel heeft Rob me indertijd nog laten proeven aan zijn proeftafel.

Deze 2013 is een majestueus glas wijn. Complex, maar toch ook zeer elegant.
Zéér smakelijke wijn.
28-02-2022, 02:22 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-02-2022 om 02:23 PM door BartS.)
Bericht: #10
RE: Weingut Knipser
Kalkmergel Spätburgunder 2015.

Gedronken op resto. Ik had mijn oog laten vallen op een Mayer Näkel uit de Ahr, maar de sommelier raadde me deze aan. De Pfalz dus. Hij deed er nogal lyrisch over en beschreef de wijn als Bourgondisch. Het was zeker een mooie wijn - rood fruit, tikje weeïg, kruiden - maar Bourgogne zou ik er niet op plakken. Ik vond dat je de warmte van de Pfalz nogal kon proeven. De wijn miste voor mij het fijne rode fruit en de aardsheid. Ging meer richting warm climate PN. Ik voelde me voor alle duidelijkheid niet bekocht, maar zou toch geen tweede flesje bestellen.
28-02-2022, 03:19 PM
Bericht: #11
RE: Weingut Knipser
(28-02-2022 02:22 PM)BartS schreef:  Kalkmergel Spätburgunder 2015.

Gedronken op resto. Ik had mijn oog laten vallen op een Mayer Näkel uit de Ahr, maar de sommelier raadde me deze aan. De Pfalz dus. Hij deed er nogal lyrisch over en beschreef de wijn als Bourgondisch. Het was zeker een mooie wijn - rood fruit, tikje weeïg, kruiden - maar Bourgogne zou ik er niet op plakken. Ik vond dat je de warmte van de Pfalz nogal kon proeven. De wijn miste voor mij het fijne rode fruit en de aardsheid. Ging meer richting warm climate PN. Ik voelde me voor alle duidelijkheid niet bekocht, maar zou toch geen tweede flesje bestellen.

Dat weeïge, zeer herkenbaar spatburgunder.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-02-2022, 03:46 PM
Bericht: #12
RE: Weingut Knipser
(28-02-2022 03:19 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2022 02:22 PM)BartS schreef:  Kalkmergel Spätburgunder 2015.

Gedronken op resto. Ik had mijn oog laten vallen op een Mayer Näkel uit de Ahr, maar de sommelier raadde me deze aan. De Pfalz dus. Hij deed er nogal lyrisch over en beschreef de wijn als Bourgondisch. Het was zeker een mooie wijn - rood fruit, tikje weeïg, kruiden - maar Bourgogne zou ik er niet op plakken. Ik vond dat je de warmte van de Pfalz nogal kon proeven. De wijn miste voor mij het fijne rode fruit en de aardsheid. Ging meer richting warm climate PN. Ik voelde me voor alle duidelijkheid niet bekocht, maar zou toch geen tweede flesje bestellen.

Dat weeïge, zeer herkenbaar spatburgunder.

Ja, maar in de Ahr heb je dat toch minder vind ik.
28-02-2022, 03:58 PM
Bericht: #13
RE: Weingut Knipser
(28-02-2022 03:46 PM)BartS schreef:  
(28-02-2022 03:19 PM)vinejo schreef:  
(28-02-2022 02:22 PM)BartS schreef:  Kalkmergel Spätburgunder 2015.

Gedronken op resto. Ik had mijn oog laten vallen op een Mayer Näkel uit de Ahr, maar de sommelier raadde me deze aan. De Pfalz dus. Hij deed er nogal lyrisch over en beschreef de wijn als Bourgondisch. Het was zeker een mooie wijn - rood fruit, tikje weeïg, kruiden - maar Bourgogne zou ik er niet op plakken. Ik vond dat je de warmte van de Pfalz nogal kon proeven. De wijn miste voor mij het fijne rode fruit en de aardsheid. Ging meer richting warm climate PN. Ik voelde me voor alle duidelijkheid niet bekocht, maar zou toch geen tweede flesje bestellen.

Dat weeïge, zeer herkenbaar spatburgunder.

Ja, maar in de Ahr heb je dat toch minder vind ik.

Hangt er wat van af welk domein, want heb ook al Spätburgunders uit de Ahr gedronken die ook wat aan die beschrijving beantwoorden.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)


Ga naar locatie: