Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bourgogne 2007
29-09-2010, 07:34 AM
Bericht: #1
Bourgogne 2007
Gisteren in de wijnles Bourgogne (incl Beaujolais) behandeld...

Ja jongens, waren een paar ontgoochelingen van formaat bij.

Vooral de 2007-fles die werd bovengehaald, was absoluut ondermaats :
Chorey-Les-Beaune van Jospeh Drouhin (2007 dus).
Ok, geen 1er cru natuurlijk, maar toeval wil dat ik exact dezelfde fles thuis liggen heb van 98 en die was zeer zeer lekker (tot in 2010 nog perfect drinkbaar).
De 2007 was een flauwe waterachtige substantie, die heel wrang en hoekig overkwam.
Niets lekker aan te vinden, echt hard labeur om door het proefglas te worstelen (en dat wil al wat zeggen !)
Dit duidt nog maar eens aan dat 2007 een te vermijden jaar is, ook in Bourgogne precies (al mag je niet veralgemenen op basis van een paar geproefde wijnen zeker).

Daarna nog een Le Corton 2005 Beaune Grand Cru gedronken (van Louis Latour)... naar t schijnt de goedkoopste Grand Cru die hij kon vinden (moest zich aan zijn wijnbudget houden voor de proefflessen), toch nog rond de 50 Eur.
Absoluut geen typische Pinot Noir-kleur of geur en ook deze wijn deftige tegenvaller.
Net voor deze een 1er Cru gedronken (denk 2006, domein vergeten) en die was 10 keer beter.

Dus toch 2 serieuze afknappers op een verder erg geslaagde les en avond...
29-09-2010, 08:28 AM
Bericht: #2
RE: Bourgogne 2007
(29-09-2010 07:34 AM)Jan VG schreef:  Daarna nog een Le Corton 2005 Beaune Grand Cru gedronken (van Louis Latour)...

Bedoel je Aloxe-Corton? In Beaune zijn geen grand crus te vinden. Ah of van de Hospices de Beaune?

Ik ontkurkte nog niet zo lang geleden eveneens een dure fles en die viel tegen: 1er cru Les Charmes Chambolle-M 2007 van Amiot-Servelle. Die wijn was natuurlijk wel zeer jong. Had toen wel spijt dat ik die, en nog 2 andere, had gekocht. Nochtans voorgeproefd. Nu, afwachten hoe de evolutie na een jaar of 5 is he.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
29-09-2010, 10:11 AM
Bericht: #3
RE: Bourgogne 2007
Yep Matten, Aloxe-Corton
excuses, is nog wat vroeg he
29-09-2010, 01:00 PM
Bericht: #4
RE: Bourgogne 2007
"Als er één landstreek is in Frankrijk waar proportioneel heel veel slechte of de slechste wijnen prijs/kwaliteit worden gemaakt dan moet je zeker in de Bourgogne zijn".
Toen ik jaren geleden deze uitspraak deed in professionele kringen werd ik toen bijna gefusilleerd.
Vandaag ben ik nog altijd die mening grotendeels toegedaan
Een aantal jonge wijnboeren probeert hier de laatste jaren wat verandering in te brengen maar de oude garde zondigt nog continu door dunne, schrale ,te zuur versus bestanddelen …… op de markt te gooien aan onzinnige prijzen.( zelfs in het grand cru gamma)
Nu mogen jullie op deze pianist wel voor ne keer eens schieten.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
29-09-2010, 05:22 PM
Bericht: #5
RE: Bourgogne 2007
(29-09-2010 01:00 PM)don quichotte schreef:  [size=large][color=#FF0000]"
Nu mogen jullie op deze pianist wel voor ne keer eens schieten.

Aangezien ik het aartsmoeilijk vind een goede PQR te vinden in Bourgougne, kan ik me goed vinden met jouw stelling. Ik vind persoonlijk de prijs/kwaliteitverhouding in Bordeaux (er zijn natuurlijk uitzonderingen) veel meer lineair. Een heerlijke Pinot Noir wijn vind ik echter nog altijd goddelijk. Goede Bourgogne-tips (of andere Pinot Noir wijnen) zijn altijd welkom.
29-09-2010, 10:50 PM
Bericht: #6
RE: Bourgogne 2007
Afgelopen vrijdag een achtal Pinot Noirs naast elkaar gezet van over de hele wereld.

Heinrich uit 2006 (Burgenland, Oostenrijk) was de topper van de avond naast de Cuvée Max 2007 van Kesseler uit de Rheingau en de Gevrey Chambertin "En songe" 2007 van Marchand.

De wijnen uit Australië, Nieuw-Zeeland, Argentinië konden niet aan de oude wereld tippen en op tafel stonden o.a. Felton Road 2006 en Ata Rangi Crimson 2006.

De Belgische Aldeneyeck 2009 uit Maaseik deed het dan weer heel aardig, een geslaagde wijn.


Ga naar locatie: