Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Okocim Mocne Dubeltowe
18-04-2018, 06:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-04-2018 om 06:58 PM door Jordaens.)
Bericht: #1
Okocim Mocne Dubeltowe
Ooit ontlokte een Poolse klant me na veel aandringen, dat ik wel eens benieuwd was naar wat voor soorten bier er zoal in Polen geproduceerd werden.

Sindsdien komt hij met een flinke regelmaat aangedragen met grote hoeveelheden flessen Pools bier met soms tongbrekende namen. Perla en Zloty Denar zijn bij de eenvoudigste. Het gaat om typische Midden-Europese pilstypes, die eigenlijk allemaal sterk op elkaar lijken. En natuurlijk in grote flessen, overwegend 50 cl.

Een uitzondering is wat ik hier nu nog eens in het zonnetje zit te drinken. Het is de Mocne Dubeltowe (dubbele kracht) van Okocim.

De Okocimbrouwerij werd in 1845 gesticht door de Duitser Götz, ligt in het dorp Okocim op 3 km van de stad Brzesko (en nu zijn we dus echt in een oud album van Hergé terecht gekomen... Ei bennek, ei blavek).

En de Dubeltowe onderscheid zich op diverse niveaus van de gebruikelijke Poolse pintjes. Ten eerste is hij 7% sterk, dat is dus echt wel behoorlijk dubeltowe. Bovendien wordt hij gebotteld in Engelse pints. 660 ml... Dat is veel.

Maar gelukkig is de kleur wat voller dan de doorsnee en heeft de smaak een aangename hoppigheid, die bij andere Poolse pils meestal ontbreekt. Pils ja, op het tegenetiket spreekt men van lager (ooit al eens Duvel aan een Brit geserveerd? Niet doen, hij kan het niet aan).

Groot minpunt (en dat is ook vrij algemeen) is de zwakte van het schuim. Waar er bij aanvang een mooie slagroomkraag verschijnt, verandert je pintje visueel te snel in een soort pruttelend appelsap en dat is niet zo leuk om naar te kijken. De smaak houdt echter en het is allicht de bedoeling om die volle 2/3 liter bier te delen en zonder aarzelen naar binnen te werken zolang het koel genoeg is.

Onze laatste flessen Okocim vervielen op 2 april, wat enerzijds aanwijst dat we het echt niet meer aankunnen, maar anderzijds dat vervaldata op bierflessen totaal onnozel zijn. Hoelang nog alvorens ze vervaldagen op Ch. d'Yquem zetten?
21-01-2021, 07:02 PM
Bericht: #2
RE: Okocim Mocne Dubeltowe
Hé, dat ik dat hier ooit geschreven had!

Momenteel nog eens aan deze Pool bezig. Weze het uit een blik van een halve liter en met een aangegeven alcoholgehalte van 6,5%.

Het schuim houdt iets beter, de smaak blijft Midden-Europees, doet misschien zelfs wat denken aan sommige Duitse Weizenbiere, beetje zoet zelfs en toch altijd een toetsje modder... Toch minder vervelend dan de meeste pilstypes.

Door de near-lockdown is intussen de biervoorraad uit die richting wel geslonken, bovendien slinkt de Poolse wodka (de dubbele magnum Denbowa Polski is al een tijdje leeg en de tweede fles Adam Miczkiewicz nadert stilaan de bodem) en van Oekraïense wodka, Garilka in hun taal, is al lang geen sprake meer. Op de duur zal ik nog wijn moeten beginnen drinken...


Ga naar locatie: