Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
17-05-2018, 08:18 PM
Bericht: #1
"Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
Gisterenavond kwamen er een aantal rode Oostenrijkse wijnen op de proeftafel. Allemaal Blaufränkisch uit Burgenland. Hier volgen de proefnotities:

Hochacker 2009 - weingut Gesellmann
Instapper met een stevige concentratie en weinig evolutie. Zelfs nog licht paarse kleur. Rood fruit dominant. Kersen, violetjes, beetje chocolade en subtiele houttoets. Komt in de mond nog heel fris en zuiver over. Heel soepel en krokant. Kersen met een portie kruidigheid. Flink zuurtje en blijft goed hangen in de nadronk. (€12,55)

Baronesse 2005 - Domaine Pöttelsdorf
Zeer matige evolutie, opmerkelijke viscositeit. In de neus chocolade, mokka, zwarte kersen, braambessen. Ook wat geroosterde elementen en wat rode neusjes. Eerste impressie in de mond is zalvend en rond. Toch ietwat uitdrogende afdronk en valt wat weg. Beetje over de top heen. (€15,10)

Blaufränkisch Exclusiv 2009 - Weingut Elfenhof (Selection Nico Knott)
Stevige, jonge paarse kleur. Opgelegde kersen, mon-chéri, Bigarreau. Daarna wat animaliteit, wat stalgeur. Enorm krachtige wijn, explosief in de mond, mondvullend en elegant met een lange afdronk. Zeer mooi. (€18,65)

Blaufränkisch 2013 - Moric
Aantrekkelijke donkerrode kleur. In eerste instantie ietwat gesloten maar daarna komt de wijn mooi open met kersen, dierlijke aroma's, leder, stal, wat violet en wat kruidigheid. Zeker wat referenties naar de pinot. Heel sappige aanzet, peperigheid. Smaakvol en rond. Ronduit goed! (€19,80)

Exzellenz 2009 - Domaine Pöttelsdorf
Sombere rode kleur. Kruidig aroma. Wat vanille, kaneel, zwart fruit, cassis, tabak en ceder. Komt minder verfijnd over maar wel stevig en krachtig. Prijs kwaliteit minder geslaagd (€28,20)

Hochberc 2009 - Weingut Gesellmann
Bijne inktkleur, puur concentraat. Paarse schakeringen. Neus van zwart, donker fruit, braambessen. Tabak, ceder, koffie en kruiden. Powerwijn met kersenlikeur die rond en sappig overkomt. Heel wat zuren nog. De wijn verzwakte op geen enkel ogenblik. N-Rhônestijl. Verbetert duidelijk na een tijdje in het glas. Zeer mooi. (€38,00)

Rusterberg 2011 - Rosi Schuster
Donker en erg geconcentreerd. Eerst wat stal en leder en minder fruit. Wat later komt hij open met violet, bessengelei en wat frisser rood fruit. In de mond een fruitige aanzet, voldoende materie en veel elegantie. Knap gemaakte wijn (€42,15)

Jagini Zagersdorf 2011 - Moric
Iets minder geconcentreerd dan de Rosi Schuster. Kersen, framboos, violet, kruidigheid. Heel fijn en zalvend. Mooie zuren en geweldig fijn fruit. Topevenwicht. Doordacht houtgebruik. Een ware topper die lang blijft nazinderen in de mond. Grandioos! (€43,50)

Bij iedereen bleef de indruk achter dat er van die Blaufränkisch druif werkelijk mooie dingen te vinden zijn. Allemaal heel fris van structuur, beheerst alcoholvolume, veel fruit en nooit overdreven houtgebruik.


Bijlagen Afbeeldingen
   
17-05-2018, 10:21 PM
Bericht: #2
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
Heel interessante tasting! Ik heb recent ook wat blaufränkisch geprobeerd. Ik heb er hier iets over geschreven :

https://intastebudswetrust.com/2018/05/0...ade-horse/

Ik ben blij dat je ook die associatie maakte met pinot op een bepaald moment. Ook al is blaufränkisch wat rijper, toch heb je af en toe iets dat aan pinot doet denken.

Citaat:Bij iedereen bleef de indruk achter dat er van die Blaufränkisch druif werkelijk mooie dingen te vinden zijn. Allemaal heel fris van structuur, beheerst alcoholvolume, veel fruit en nooit overdreven houtgebruik

Volledig mee eens. Dit zijn nooit zware wijnen, altijd goede zuren, mooi fruit, en evenwicht. En zelfs in de goedkopere klasse vind je zeer lekkere wijnen die veel drinkplezier verschaffen.
Wat extra interessant is in jullie tasting is dat jullie ook een aantal oudere wijnen hebben kunnen proeven. Dat heb ik jammer genoeg niet kunnen doen. Vond je dat ze er beter op werden? Want ik had zelden een gevoel van een te jonge wijn te drinken, ook al heb ik vooral 2016 gedronken.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-05-2018, 05:50 AM
Bericht: #3
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
Kunnen we stellen dat blaufrankisch het mooiste combineert van een pinot, een syrah en een cabernet franc...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-05-2018, 10:31 AM
Bericht: #4
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
Idd zeer mooie druif waar ik veel te weinig van liggen heb.

Enkel ervaring met Gesellmann uit je lijst Francis. Zeer mooie wijnen inderdaad!

Oostenrijk een land om te ontdekken...
18-05-2018, 11:19 AM
Bericht: #5
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
(18-05-2018 05:50 AM)vinejo schreef:  Kunnen we stellen dat blaufrankisch het mooiste combineert van een pinot, een syrah en een cabernet franc...?

Hm, zo had ik het nog niet bekeken, er zitten zeker raakpunten in met deze drie. In de blaufränkisch die ik gedronken heb had ik echter vaak ook wat donker fruit, afhankelijk van het domein, maar ook van de DAC. De DAC Leithaberg zou in principe meer fraicheur en mineraliteit geven, wat ik bij een ook werkelijk gevonden heb. Mittelburgenland is dan weer krachtiger van stijl, en heeft wat rijper, donkerder fruit. Maar allen hadden ze die fraicheur die mooi contrasteerde met het rijpe fruit, zoals Francis hier ook aangaf.

Citaat:Oostenrijk een land om te ontdekken...

Ja, smaakt naar meer Tongue

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
18-05-2018, 03:50 PM
Bericht: #6
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
(17-05-2018 10:21 PM)Olivier schreef:  Wat extra interessant is in jullie tasting is dat jullie ook een aantal oudere wijnen hebben kunnen proeven. Dat heb ik jammer genoeg niet kunnen doen. Vond je dat ze er beter op werden? Want ik had zelden een gevoel van een te jonge wijn te drinken, ook al heb ik vooral 2016 gedronken.

Het was inderdaad best interessant om nog wat oudere jaargangen te proeven. De 2005 leek wat over de top en was beslist beter geweest indien wat jeugdiger gedronken. De 2011's en 2013 waren in topconditie en hadden inderdaad wellicht wel wat baat gehad met de enkele jaartjes keldering die ze achter de rug hadden. Maar ze kunnen gerust nog wat blijven liggen. De 2009's zijn nog present maar gaan niet meer verbeteren.
Zoals jij terecht stelt zijn deze wijnen van Blaufränkisch echter jong al vrij genietbaar, zeker deze van de toegankelijke prijsklasse. Het betere werk van bv. Gesellmann of Moric, en er zijn er nog wel wat kleppers, laat je misschien toch best enige jaartjes afrijpen. Maar geen probleem als je wat ongeduldig bent. Het is zo'n fijn druifje met zulke fantastische zijdezachte tannines dat je er soms moeilijk aan kan weerstaan om eentje te openen.
20-05-2018, 04:46 PM
Bericht: #7
RE: "Wine Watchers" degustatie Blaufränkisch uit Oostenrijk
Klopt helemaal. In januari 2015ndeden we een Oostenrijkse avond en ik denk niet dat er van de aangekochte flessen de zomer van 2016 hebben gezien. Eigenlijk zie ik niet echt veel baat bij langere bewaring.


Ga naar locatie: