Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
06-09-2018, 03:47 PM
Bericht: #1
Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
Vincent & J.P. Charton - Mercurey 1er Cru "Clos du Roy" 2016
Vincent Charton (niet verwarren met huis Chartron) staat aan het hoofd van dit domein in Mercury met enkel wijnen van deze AOP. Tamelijk veel kleurextractie. Redelijk impressionant in de neus die eerder op donker fruit, bramen en donkere kersen, zit. Het hout laat zich op dit ogenblik nog goed opmerken in deze jonge wijn met veel potentieel. Verder ook wat gebrande elementen, wat koffie. Laat zich echter al lekker sappig wegdrinken met een redelijk lange finale.


Bijlagen Afbeeldingen
   
23-11-2020, 04:44 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
(06-09-2018 03:47 PM)FRANCISPICCART schreef:  Vincent & J.P. Charton - Mercurey 1er Cru "Clos du Roy" 2016
Vincent Charton (niet verwarren met huis Chartron) staat aan het hoofd van dit domein in Mercury met enkel wijnen van deze AOP. Tamelijk veel kleurextractie. Redelijk impressionant in de neus die eerder op donker fruit, bramen en donkere kersen, zit. Het hout laat zich op dit ogenblik nog goed opmerken in deze jonge wijn met veel potentieel. Verder ook wat gebrande elementen, wat koffie. Laat zich echter al lekker sappig wegdrinken met een redelijk lange finale.

Francis,

Kocht jij deze wijnen op het domein? Enig idee van de prijzen?

Ik zie ze net in de aanbieding staan bij AB. Ze zijn daar precies meer focus aan het leggen op de Oude Wereld....
23-11-2020, 06:05 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
Delhaize had onlangs wat oudere jaargangen (13-14-15) van enkele 1er crus in aanbieding. Nog met het oude etiket.
Basisprijs was rond de €25 denk ik.
23-11-2020, 07:10 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
De wijn kwam rechtstreeks van het domein. De Clos du Roy, topwijn van hen, komt nu domeinprijs aan iets van 21 euro. Om een idee te geven, de Mercurey VV komt op 15 euro.
23-11-2020, 07:54 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
(23-11-2020 06:05 PM)redacteur schreef:  Delhaize had onlangs wat oudere jaargangen (13-14-15) van enkele 1er crus in aanbieding. Nog met het oude etiket.
Basisprijs was rond de €25 denk ik.

Net eens gecheckt en de basisprijs van de Clos du Roy '15 was €30 bij Delhaize.
Denk wel niet dat ze de wijnen nu nog aankopen.
27-09-2021, 01:06 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
Clos du Roy blanc 2019, Mercurey 1er Cru

Over twee dagen gedronken. Op dag 1 : na openen wat reductief met vuursteen, maar ook gekonfijte citroen en wat hout. Vrij weelderig van neus, maar toch een zekere finesse met het vuursteentoetsje.

In de mond redelijk typisch Bourgondisch met een boterige toets, mondvullend, maar toch genoeg zuurtjes.

Geen strakke Chardonnay maar in zijn genre toch wel van een vrij hoog niveau.

Op dag 2 is het reductieve bijna weg, maar komt er een interessant venkeltoetsje in de plaats, dat past in het gamma van muntfrisse aroma’s.
Licht bittertje in de afdronk waarneembaar.

Niet teleurgesteld van deze wijn (wel wetende dat ik ongeveer de helft betaald heb van wat hij bij Ad Bibendum moet kosten)

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-09-2021, 05:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-09-2021 om 05:54 PM door FRANCISPICCART.)
Bericht: #7
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
(27-09-2021 01:06 PM)Olivier schreef:  Clos du Roy blanc 2019, Mercurey 1er Cru

Niet teleurgesteld van deze wijn (wel wetende dat ik ongeveer de helft betaald heb van wat hij bij Ad Bibendum moet kosten)

Ik heb wit van hen nog niet geproefd, maar in rood vind ik ze zeker ook wel de moeite. Maar inderdaad wel niet aan de prijzen die ze in die bepaalde wijnhandel vragen.
27-09-2021, 06:54 PM
Bericht: #8
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
(27-09-2021 05:53 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(27-09-2021 01:06 PM)Olivier schreef:  Clos du Roy blanc 2019, Mercurey 1er Cru

Niet teleurgesteld van deze wijn (wel wetende dat ik ongeveer de helft betaald heb van wat hij bij Ad Bibendum moet kosten)

Ik heb wit van hen nog niet geproefd, maar in rood vind ik ze zeker ook wel de moeite. Maar inderdaad wel niet aan de prijzen die ze in die bepaalde wijnhandel vragen.

De rode heb ik ook, maar ik leid af uit jouw ervaring dat hij misschien wat tijd nodig heeft ?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-09-2021, 07:50 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Vincent & Jean-Pierre Charton in Mercurey
(27-09-2021 06:54 PM)Olivier schreef:  De rode heb ik ook, maar ik leid af uit jouw ervaring dat hij misschien wat tijd nodig heeft ?
Ja, inderdaad Olivier. Ik zou die toch nog een beetje rust gunnen. Wordt beter met wat lagering. In zijn jeugd nogal hout gedreven vind ik.


Ga naar locatie: