Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oustal Blanc
25-12-2009, 04:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-12-2009 om 04:39 PM door Mt.)
Bericht: #1
Oustal Blanc
Iemand ervaring met de wijnen van Oustal Blanc in de Minervois?

Vorige week voor het eerst cuvée K 8 geproefd. Wijn van 100 % oude carignan-stokken, laag rendement (35 hl/ha). Sappige wijn, zwart fruitbommetje (niet negatief bedoeld), kruidig, mooie structuur, mineraliteit en body. Sappige drinkwijn aan een leuke prijs. Moet wel nog een beetje openbloeien.

Ik vind het op zich al intrigerend dat het "vin de table Français" is omdat men zich niet aan de voorgeschreven druivenverdeling houdt.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
27-12-2009, 09:46 AM
Bericht: #2
RE: Oustal Blanc
Onlangs de witte NAICK 07 gedronken. Witte krachtpatser van grenache gris (?!?) zonder veel zuren. Echt een eetwijn (kip, kalkoen, vidée,...). Had de indruk dat hij wat gesloten was.
Komt dit veel voor bij wit?
27-12-2009, 10:56 AM
Bericht: #3
RE: Oustal Blanc
Ik kocht paar jaar terug in Vinesse de Maestoso (of zoiets, 27 euro). Men raadde me aan dit blind eens tegen een topChateauneuf te zetten.
Ik had het geduld niet en plaatste hem in een gewone proeverij (met verschillende andere referenties). Persoonlijk vond ik de wijn schitterend, maar hij verdween redelijk geruisloos tussen de andere wijnen. Dat heb je wel soms met zulke monsterproeverijen...
27-12-2009, 04:21 PM
Bericht: #4
RE: Oustal Blanc
Ik heb de witte Naick 07 ook.... één flesje want ik vind hem te duur; 25eur.
27-12-2009, 04:27 PM
Bericht: #5
RE: Oustal Blanc
Hey Jo, klopt is de Maestoso en meestal staat er een nummer achter en dat zou dan het jaartal moeten zijn. Wij hebben deze 3 al eens geproefd en was dezelfde ervaring, met de staart tussen zijn benen het front verlaten... Heb deze dan nog eens op zijn eentje opengedaan en wijn was schitterend! Is zo een one-men showwijn waar je rustig de tijd moet voor nemen en zeker een bezoekje laten brengen id Karaf.
Heb ook de La Livinière liggen maar deze heb ik nog niet geproefd. Philippe Cambie zit er ook tussen bij het maken van deze wijnen.

Wine is sunlight , held together by water !
27-12-2009, 04:38 PM
Bericht: #6
RE: Oustal Blanc
Ben benieuwd. Heb wat van de witte (inderdaad duur), van Naick 7 en 1 Giocoso 2007. Die laatste is Minervois, de andere vin de table. Misschien een beetje jong gedronken?

Wat Languedoc versus het groot geweld van de Rhône betreft: nog niet zo lang geleden hebben we een Rhône-proeverij gehouden. Daar zat groot geweld tussen (Santa Duc les Hautes Garrigues, Fortia, Chaupin van Janasse, Barbe Rac) maar aan de start was iedereen zeer aangenaam verrast door de Tradition '07 van Domaine Saint-Antonin. Vinejo zei: "En het is dan nog niet de Magnoux!".

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
27-12-2009, 05:03 PM
Bericht: #7
RE: Oustal Blanc
Hey Matten, staat die naam op het etiket? Giocoso?
Ik heb hier nen 2003 liggen waar gewoon Minervois La Livinière op staat. Betaalde hem evenveel als de Maestoso 2003. Of zijn die cuvéé benamingen recent gekomen?
Op de foto van het etiket staat een hand en een soort romein met speer en lauriertak of zoiets.

Wine is sunlight , held together by water !
27-12-2009, 06:00 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-12-2009 om 06:02 PM door Mt.)
Bericht: #8
RE: Oustal Blanc
Ben het eens gaan bekijken en inderdaad ook die figuur. Denk dat het een Griekse is met helm en speer: godin Athena?

La Livinière en Maestoso staan in de rangorde een stukje boven de Giocoso.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-02-2010, 10:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-02-2010 om 10:59 AM door Mt.)
Bericht: #9
RE: Oustal Blanc
Ben de witte Naïck 7 aan het proeven. Duur: ja, maar wel echt goed. En zo lekker dat de fles bijna leeg is - bijna. Heb hem in een karaf gedaan en nu, na anderhalf uur, denk ik dat zijn body bijna te vergelijken is met een uitstekende Corton Charlemagne die ik ooit proefde.

Neus was vlak na openen nogal aromatisch: boenwas, steen, lichee, hout. Net genoeg zuren in de mond om hem overeind te houden. Stevige, prikkelende finale.

De site meldt:

Cépages, rendement :

- 95% grenache gris.
- 5% macabeu.
- Le rendement est de 25 hl/ha.

Elevage :

- Les moûts assemblés sont vinifiés et élevés en fûts de 500L pour moitié de 1 vin et pour moitié de 2 vins, issus de la forêt Vosgienne.


Dégustation :

- Nez de fruits jaunes, muscaté, d'agrumes et d'épices douces.
- La bouche ample, élégante, finement boisée termine sur des notes fraiches.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
06-02-2010, 08:51 PM
Bericht: #10
RE: Oustal Blanc
Onder het motto "nu we toch bezig zijn" heb ik de rode Naïck 7 (vin de table) geproefd. Zeer lekker, soepel, mooie body, neus met bakken zwart fruit en karamel en in de mond goeie zuren. Minpunt is de hitte achteraf. (15°) Voor een 2007 al bijzonder lekker.

Het laatste glas van de witte vandaag geproefd en deze blijft top. Nu herkende ik er veel meer Rhône in - ook al heb ik met grenache gris helemaal geen ervaring. (mooie honingtoets naast alle mineralen) Groot verschil met grenache blanc?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
07-02-2010, 11:16 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-02-2010 om 11:36 AM door Bert.)
Bericht: #11
RE: Oustal Blanc
aub

http://www.chateauonline.fr/F-1001-vin/P...-6_1071435
http://www.chateauonline.fr/F-1001-vin/P...04_1071437
Uitverkocht: http://www.chateauonline.fr/F-1001-vin/P...05-1071436
07-02-2010, 12:25 PM
Bericht: #12
RE: Oustal Blanc
Leuke prijs voor de 2004!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
11-02-2010, 08:42 PM
Bericht: #13
RE: Oustal Blanc
Vandaag gedronken met Kalkoen; de (toekomstige) vrouw vond hem in eerste instantie te zuur... nadien wel ok. Zelf vond ik hem goed maar niet groot; een tweede fles open gedaan; Persia 2007 blanc van Fonfreche; de helft van de prijs, en toch duidelijk voor ons tweeen de betere, complexere wijn... Punten ? 88 (Oustal), 90 (Fondreche)=Ventoux
11-02-2010, 09:06 PM
Bericht: #14
RE: Oustal Blanc
De witte, zuur? Bij mij helemaal niet, zelfs iets te hedonistisch misschien. Was het de "2007"?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
14-04-2010, 10:09 AM
Bericht: #15
RE: Oustal Blanc
(05-02-2010 10:59 PM)Matten schreef:  Ben de witte Naïck 7 aan het proeven. Duur: ja, maar wel echt goed. En zo lekker dat de fles bijna leeg is - bijna. Heb hem in een karaf gedaan en nu, na anderhalf uur, denk ik dat zijn body bijna te vergelijken is met een uitstekende Corton Charlemagne die ik ooit proefde.

Neus was vlak na openen nogal aromatisch: boenwas, steen, lichee, hout. Net genoeg zuren in de mond om hem overeind te houden. Stevige, prikkelende finale.

De site meldt:

Cépages, rendement :

- 95% grenache gris.
- 5% macabeu.
- Le rendement est de 25 hl/ha.

Elevage :

- Les moûts assemblés sont vinifiés et élevés en fûts de 500L pour moitié de 1 vin et pour moitié de 2 vins, issus de la forêt Vosgienne.


Dégustation :

- Nez de fruits jaunes, muscaté, d'agrumes et d'épices douces.
- La bouche ample, élégante, finement boisée termine sur des notes fraiches.

Tja ik heb de witte Naïck 7 nog eens geproefd en iedereen was onder de indruk. Zeer goede witte. En kijk men geloofde in eerste instantie ook dat dit een grote witte Bourgogne was (was vergeten dat ik dat ook had geschreven). Gerookte neus, body, structuur (net genoeg zuren) en afdronk. Ik geloof dat dit 15 % is, en ja je smaakt een rijpe wijn, maar met fraîcheur.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-12-2010, 03:05 PM
Bericht: #16
RE: Oustal Blanc
Om mijn ontslag bij AD BIBENDUM te 'vieren' gisterenavond een flesje K8 van Oustal Blanc opengedaan.
Inderdaad lekkere eenvoudige drinkwijn, met intense kruidigheid en frisse strakke zuren.

Heeft wel niet veel potentieel om te liggen vind ik. Nu drinken en genieten is de boodschap. (81/100)
22-12-2010, 03:33 PM
Bericht: #17
RE: Oustal Blanc
(25-12-2009 04:37 PM)Matten schreef:  Iemand ervaring met de wijnen van Oustal Blanc in de Minervois?

Vorige week voor het eerst cuvée K 8 geproefd. Wijn van 100 % oude carignan-stokken, laag rendement (35 hl/ha). Sappige wijn, zwart fruitbommetje (niet negatief bedoeld), kruidig, mooie structuur, mineraliteit en body. Sappige drinkwijn aan een leuke prijs. Moet wel nog een beetje openbloeien.

Ik vind het op zich al intrigerend dat het "vin de table Français" is omdat men zich niet aan de voorgeschreven druivenverdeling houdt.

nog nooit een 100% carignan geproefd. Steeds in een blend van Grenache Syrah (mouvedre). Klinkt wel interessant.
22-12-2010, 04:50 PM
Bericht: #18
RE: Oustal Blanc
(22-12-2010 03:05 PM)Roeland V schreef:  Om mijn ontslag bij AD BIBENDUM te 'vieren' gisterenavond een flesje K8 van Oustal Blanc opengedaan.
Inderdaad lekkere eenvoudige drinkwijn, met intense kruidigheid en frisse strakke zuren.

Heeft wel niet veel potentieel om te liggen vind ik. Nu drinken en genieten is de boodschap. (81/100)

Ik moet die dringend eens proeven, heb flesje 8 en eentje 9

Maar eh... nu al ontslag bij AB...? Te weinig Italiaanse wijnen...? Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-12-2010, 04:57 PM
Bericht: #19
RE: Oustal Blanc
heb vroeger nog de K4 gehad, en herinner mij die als een zeer elegante wijn, vrij licht maar boeiend. vond die steeds zeer goed. wel op z'n best een tikkeltje frisser dan kamertemp.
22-12-2010, 09:58 PM
Bericht: #20
RE: Oustal Blanc
(22-12-2010 03:05 PM)Roeland V schreef:  Om mijn ontslag bij AD BIBENDUM te 'vieren' gisterenavond een flesje K8 van Oustal Blanc opengedaan.

Innige deelneming of proficiat?
23-12-2010, 01:15 AM
Bericht: #21
RE: Oustal Blanc
Gisteren mijn eerste een fles K8 opengetrokken en ik vind hem in de mond nogal eendimensionaal en ben blij dat het tevens de laatste fles is. Voor 8€ is er in het zuiden van Frankrijk toch wel wat beters te vinden.
23-12-2010, 06:02 PM
Bericht: #22
RE: Oustal Blanc
Ben het eens met Olaff; heb er 6 van gehad en weinig lof mee geoogstSad Nog eentje over....
23-12-2010, 07:50 PM
Bericht: #23
RE: Oustal Blanc
Jawadde... boterde het niet met de gebroeders Monard? :-)
En ik dacht volgende week eens langs te komen om wat te proeven (nonkel heeft zo een bongo ding en vroeg of ik dan mee wilde naar AB) en nonkel zal kopen.... dacht je daar dan eens te ontmoeten.

Wine is sunlight , held together by water !
24-12-2010, 11:09 AM
Bericht: #24
RE: Oustal Blanc
"niet boteren" is nogal zacht uitgedrukt ;-) venne

@ Olaf, slecht vind ik die K8 niet hoor, maar was al vergeten dat ik die 8 euro betaald had. dat is idd nogal aan de hoge kant en daarvoor is er idd beters te vinden.
24-12-2010, 01:51 PM
Bericht: #25
RE: Oustal Blanc
Wat vind je van Praeludium, Rosso Conero van Fattoria le Terrazze? (9.5 bij Licata)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
19-02-2012, 08:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-02-2012 om 12:00 AM door doc.)
Bericht: #26
RE: Oustal Blanc
Gisteren de Oustal Blanc Naick 2007 gedronken met Matten:

Opvallend petroleum zuchtje in de neus, in de mond mind-blowing volume, punch, exotisch rijp fruit, ananas, mango, nectarine, gebrande toetsen, caramel en boterige rondeur en een heel lange afdronk. Blind geen makkie...
De blend staat hierboven beschreven. Tnx @ gastheer !

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: