Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marco Abella, Clos Abella Priorat
20-01-2019, 11:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-01-2019 om 11:25 PM door Benz.)
Bericht: #1
Marco Abella, Clos Abella Priorat
Vanavond deze prachtige Clos Abella, Priorat 2013 in het glas. Wijn 2 uur op voorhand in de karaf, de aroma's barsten meteen door de woonkamer. Nu in het glas een jonge donkere paarsrode kleur. Neus van vooral zwart fruit, cassis, pruimen, ook een tikkeltje rood fruit, bloemen, kruiden, klein beetje eik, drop en chocolade. In de mond een volle stevige evenwichtige wijn met prachtige tannines en zuren perfect in ballans. Hemelse afdronk. Wat een kanjer van een wijn nu al, en hij zal nog veel beter worden met de jaren. Nu al 93!! cheers

Save water drink wine!
02-01-2021, 12:31 PM
Bericht: #2
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
De dag van oud op nieuw deze topper van 2013 in het glas, ongeveer 2 jaar later dan mijn 1ste fles en mijn vorige TN hierboven.
Wijn 5 tal uur op voorhand geopend.
Nog steeds die donkere paarsrode kleur.
Heb wel de indruk dat hij een beetje in zijn gesloten fase terechtgekomen is wat best wel kan aangezien zijn jonge leeftijd.
Wel nog steeds mooi zwart en ook klein beetje rood fruit, tabbak, kruiden, drop, chocolade, maar allemaal duidelijk wat zachter als bij mijn vorige fles bijna 2 jaar geleden.
In de mond ook weer mooi, maar ook hier alles net wat minder als bij de vorige fles.
Prachtige afdronk.
91-92.
Topwijn, maar de overige flesjes gaan wat geduld moeten hebben! Wink

Save water drink wine!
02-01-2021, 01:48 PM
Bericht: #3
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
Leuk om te lezen*. Ken het wijnhuis niet.
Zeker in Priorato is het vaak lastig te bepalen wanneer het juiste moment van drinken is. Dus dan maar proefondervindelijk inderdaad! Wink

Ik ben al lang blij als er überhaupt iemand iets noteert over Spaans rood. Er is op dit forum nauwelijks tot geen interesse in (en dat mag uiteraard).
01-05-2023, 12:25 PM
Bericht: #4
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
Clos Abella 2010, Priorat

Gisteren deze fles open getrokken. Wou dit geven bij een Chili con carne, maar toen ik de wijn voorproefde, viel ik toch efkes van mijn stoel. Zo goed!

Later verder geproefd. Zeer verleidelijke neus van blauwe bes, braambes, vleugje leer, wat zwarte chocolade, nog wat eik. Complexe neus.

In de mond perfect versmolten, tannines nauwelijks meer merkbaar. Helemaal geen Ch9 gevoel maar bijna Bordelees, een rijpe dan wel. Nu wordt deze wijn gemaakt van garnacha en cariñena, maar ik vond terug dat er in 2009 ook wat cabernet sauvignon in zat, dus ik vermoed dat dat voor deze 2010 ook nog het geval was.

Dit is een wijn waar ik niet spontaan zou naar grijpen maar deze heeft toch wel een indruk gemaakt. De minutenlange afdronk… Toppertje!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
01-05-2023, 12:59 PM
Bericht: #5
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
(01-05-2023 12:25 PM)Olivier schreef:  Clos Abella 2010, Priorat

Gisteren deze fles open getrokken. Wou dit geven bij een Chili con carne, maar toen ik de wijn voorproefde, viel ik toch efkes van mijn stoel. Zo goed!

Later verder geproefd. Zeer verleidelijke neus van blauwe bes, braambes, vleugje leer, wat zwarte chocolade, nog wat eik. Complexe neus.

In de mond perfect versmolten, tannines nauwelijks meer merkbaar. Helemaal geen Ch9 gevoel maar bijna Bordelees, een rijpe dan wel. Nu wordt deze wijn gemaakt van garnacha en cariñena, maar ik vond terug dat er in 2009 ook wat cabernet sauvignon in zat, dus ik vermoed dat dat voor deze 2010 ook nog het geval was.

Dit is een wijn waar ik niet spontaan zou naar grijpen maar deze heeft toch wel een indruk gemaakt. De minutenlange afdronk… Toppertje!

Geweldige wijn inderdaad, mag ook wel voor zijn prijskaartje ondertussen! Wink

Save water drink wine!
01-05-2023, 07:59 PM
Bericht: #6
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
Citaat: Geweldige wijn inderdaad, mag ook wel voor zijn prijskaartje ondertussen!

Ja, ik zag dat de prijs inderdaad redelijk gestegen is. Maar hij maakt het wel waar.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
02-05-2023, 09:55 PM
Bericht: #7
RE: Marco Abella, Clos Abella Priorat
(01-05-2023 07:59 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Geweldige wijn inderdaad, mag ook wel voor zijn prijskaartje ondertussen!

Ja, ik zag dat de prijs inderdaad redelijk gestegen is. Maar hij maakt het wel waar.

Zeker weten absolute topwijn! Slurp

Save water drink wine!


Ga naar locatie: