Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Champagne Lallier à Aÿ
30-07-2019, 01:49 PM
Bericht: #1
Champagne Lallier à Aÿ
https://champagne-lallier.com/

Ik raad u aan om de Champagne Lallier te ontdekken.
De Cuvée Millésime 2008 is heerlijk, Ouvrage is een geweldige wijn en Loridon is een uitstekende Blanc de Blancs.
De prijzen zijn nog steeds correct.

Van harte.
Thierry Debaisieux
31-07-2019, 10:24 AM
Bericht: #2
RE: Champagne Lallier à Aÿ
Bedankt voor de info. Graag had ik ook vernomen wat de "correcte prijzen" zijn.
31-07-2019, 11:53 AM
Bericht: #3
RE: Champagne Lallier à Aÿ
In een wijnwinkel:
30 € Cuvée R.013 of R.014 Brut
44 € Lallier Grand Cru 2008
53 € Ouvrage
58 € Loridon.

Van harte.
Thierry Debaisieux
01-09-2019, 08:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-09-2019 om 08:58 AM door Thierry Debaisieux.)
Bericht: #4
RE: Champagne Lallier à Aÿ: Ouvrage
Op vrijdag dronk ik een Ouvrage Grand Cru, gerijpt onder de kurk, gemeten bij 4 g, gedegoriseerd in februari 2018 (70% Pinot Noir, 30% Chardonnay - lot L.164.431.8107).

De kleur is citroengeel met een overvloedige bubbel.
De neus is op droge abrikoos en koekje met hints van citrusvruchten op een minerale achtergrond.
De mond is geconcentreerd, vol en fris. Bubbel combineert met de zuurtegraad om een prachtig fris gevoel te geven. Deze wijn met zijn koekjes- en gedroogde vruchtenaroma's is harmonieus en zeer lang met een minerale afdronk.

Het is een Champagne die gemaakt is om aan tafel gedronken te worden, dat was het geval.

Van harte.
Thierry Debaisieux
29-09-2019, 08:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-09-2019 om 08:52 AM door Thierry Debaisieux.)
Bericht: #5
RE: Champagne Lallier à Aÿ
Gisteravond open ik een Champagne R.014 Brut de Lallier.
Het bestaat voor 44% uit Chardonnay en 56% uit Pinot Noir, het wordt gedoseerd bij 7 g en het werd gedegorgeerd in november 2018 (partij L 110 751 8146).
De kleur is zeer lichtgeel met lichte groene reflecties en de bubbel is fijn.
De neus biedt aroma's van groene appel met hints van grapefruit en citroen en hints van abrikoos en biscuit.
De mond is vrij geconcentreerd en vol en lijkt me een beetje gekenmerkt door de dosering, vooral op de afdronk, ondanks de zuurtegraad met appel- en citrusvruchtensmaken die zich verenigt met de aanwezige bubbel om een gevoel van frisheid te geven. Deze wijn heeft een mooie spanning en een lange afdronk met minerale accenten, maar het lijkt me dat hij een beetje ontbreekt aan materie en hij vraagt de suiker om de zuurgraad in balans te brengen.

Van harte.
Thierry Debaisieux
03-10-2019, 08:27 AM
Bericht: #6
RE: Champagne Lallier à Aÿ
Gisteravond een Champagne Millésime 2008 Grand Cru van Lallier, uit de "Collection Mémoire".
Een neus op sinaasappelschil, abrikoos, pit en koekje.
Een geconcentreerde en ruime mond waarvan de mooie materie is verenigd met de goed aanwezige bubbel en de fruitige zuurgraad voor geef tegelijkertijd een gevoel van evenwicht, winy en fris.
De afdronk is lang en aangenaam.

Van harte.
Thierry Debaisieux
05-02-2022, 09:38 PM
Bericht: #7
RE: Champagne Lallier à Aÿ
(29-09-2019 08:50 AM)Thierry Debaisieux schreef:  Gisteravond open ik een Champagne R.014 Brut de Lallier.
Het bestaat voor 44% uit Chardonnay en 56% uit Pinot Noir, het wordt gedoseerd bij 7 g en het werd gedegorgeerd in november 2018 (partij L 110 751 8146).
De kleur is zeer lichtgeel met lichte groene reflecties en de bubbel is fijn.
De neus biedt aroma's van groene appel met hints van grapefruit en citroen en hints van abrikoos en biscuit.
De mond is vrij geconcentreerd en vol en lijkt me een beetje gekenmerkt door de dosering, vooral op de afdronk, ondanks de zuurtegraad met appel- en citrusvruchtensmaken die zich verenigt met de aanwezige bubbel om een gevoel van frisheid te geven. Deze wijn heeft een mooie spanning en een lange afdronk met minerale accenten, maar het lijkt me dat hij een beetje ontbreekt aan materie en hij vraagt de suiker om de zuurgraad in balans te brengen.

We zitten nu aan de R.016 Brut van Lallier. Nog steeds 44% chardonnay en 56% PN. Een assemblage van 86 % uit 2016 (vandaar de naam van de cuvée uiteraard), met 14% reservewijnen uit 2010, 2012 en 2014. Gedegorgeerd in 11/20 met een dosage van 7 g/l. 3 jaar keldering dus.
Licht goudkleurige schijn. Expressieve belletjes, zeer aromatische neus. Een bijzondere karaktervolle introductie moet ik zeggen, mooi. Even wat lucht laten happen want dit is wel een vrij complex sapje. Boter, brioche, hars, kreupelhout evoluerend naar gedroogd fruit en nootjes en daarna rokerige, minerale tonen. Toch wel een vrij lang verhaal met een spannend eind. Mijn eerste kennismaking met Lallier en onder de indruk. Mooie stijl.


Bijlagen Afbeeldingen
   


Ga naar locatie: