Welkom, gast!


Discussie is gesloten
 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Glas halfvol
22-11-2019, 04:16 PM
Bericht: #1
Glas halfvol
Toen er onlangs op het prachtige Franse wijnforum LpdV een zoveelste discussie was over hoe het forum zou geleid moeten worden, waarbij de beste stuurlui alweer zeer duidelijk aan wal stonden, postte ik een reactie waarin ik mijn volle steun betuigde aan de moderatoren.
Bijna onmiddellijk kreeg ik van de hoofdmoderator (waar ik al jaren een heel goed contact mee heb) een berichtje terug waarin hij me niet genoeg kon bedanken voor de steun.
En dan volgde een ongelooflijk herkenbaar betoog, waarvan ik me permitteer om er hier een klein fragmentje van te publiceren:

Le plus dur sont ces accusations
J'essaie de regarder le verre à moitié plein. Mais certains jours, face aux procès d'intention, c'est dur.
C'est pour ça que des soutiens comme le tien font vraiment du bien au moral.”


Dit zijn zeer herkenbare woorden.
Zowel de mensen van LpdV als ik hebben een wijnforum opgestart om over onze passie te kunnen spreken. Om onze passie te delen. Om erover te communiceren.
Op geen enkel ogenblik heb ik eraan gedacht dat ik dan tevens een soort politieman en/of rechter zou moeten spelen.
Maar algauw bleek dat nodig, meer zelfs, het werd van ons verwacht.
Dus dat tracht je dan maar zo goed mogelijk te doen voor iedereen. Tegen wil en dank. Het welzijn van het forum is de enige reden dat je dit dan maar doet. En gelukkig krijg je dan soms fantastische hulp.

Maar de impact hiervan wordt danig onderschat. De moderatoren moeten zich blijkbaar gedragen als morele bakens , waarbij soms wordt vergeten dat dit ook maar gewone mensen zijn die toevallig een initiatief hebben genomen om hun wijnpassie te delen.
Dit is dus een heel moeilijke taak, waarbij het makkelijk is voor anderen om vanaf de zijlijn te roepen hoe het beter kan of moet.
Als we dan de werking en neutraliteit van het forum trachten te bewaken op een manier waarvan we denken dat die voor het forum positief is worden we soms beschuldigd van favoritisme of vooringenomenheid.
Een voorbeeld?
Forumlid 1 stuurde me constant mails over hoe een lid op slinkse wijze probeerde zijn wijnen in the picture te zetten.
Toen we daar iets trachtten aan te doen was er een ander forumlid 2 dat er niet kon mee leven hoe “hard” we daarin waren opgetreden.
Wat we ook deden, noch voor forumlid 1, noch voor forumlid 2 was het goed.
Zowel forumlid 1 als forumlid 2 zijn ondertussen opgestapt.

Ook als je over sommige zaken als moderator je mening durft te geven wordt elk van je woorden gewikt en gewogen en krijgen sommigen soms heel lange tenen, met als ultieme ‘straf’ het definitieve vertrek van het forumlid.

Zoals Oliv van LpdV probeer ook ik het glas halfvol te zien. Maar soms is het zo leeg als iets.

Ik ga dan maar vlug een flesje open trekken Wink

Prettig weekend allemaal, geniet van t leven en de wijn!

(Gezien ik geen reacties wens op dit bericht heb ik deze functie uitgeschakeld. Dank voor het begrip)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
Discussie is gesloten


Ga naar locatie: