Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beaujolais
08-11-2010, 01:19 PM
Bericht: #1
Beaujolais
Heeft iemand ervaring met domein Ferraud vnl Morgon Charmes 2009 ? 2009 is een superjaar in de Beaujolais en daarom misschien deze nieuwe topic. Zelf heb ik zeer goede ervaring met Dom. du Vissoux (Chermette) en Clos de la Roilette Fleurie.

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-11-2010, 02:25 PM
Bericht: #2
RE: Beaujolais
tijdens het wijnfestival in Auchan jongstleden kocht ik Domaine des Rosiers, Moulin-a-Vent, 2009. kreeg een Coup de Coeur en 2 sterren in guide hachette 2011. (6.69 euro of zoiets)

Heb deze wijn geproefd tijdens de degustatie in Auchan en was onmiddellijk verkocht: fruit, vol, geconcentreerd met heel veel potentieel en diepgang zonder zwaar te zijn. gewoon lekker! Nog even laten liggen en dat is top! (GH beveelt aan 1-3 jaar in kelder te bewaren)

groeten
08-11-2010, 04:02 PM
Bericht: #3
RE: Beaujolais
Bedankt Hugel, ken dit domein nog niet maar zo te horen is de P/Q wel top. Te onthouden dus. Vindt het altijd leuk om deze tijd van het jaar een goeie Beaujolais te kunnen drinken met wat sappig rood vlees of gevogelte (parelhoen, fazant enz).

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-11-2010, 04:45 PM
Bericht: #4
RE: Beaujolais
Ben absoluut geen Beaujolais kenner, maar wil wel enkele 2009 op de kop tikken. Als er dus nog interessante P/Q tips zijn die makkelijk verkrijgbaar zijn, mogen die altijd in de groep worden gesmeten!

Ik weet bijvoorbeeld niet of voor Beaujolais ook geldt wat voor Bourgogne geldt: dat je beter niet in de supermarkt gaat als je niet weet wat je koopt ...
09-11-2010, 10:09 PM
Bericht: #5
RE: Beaujolais
Lang geleden dat ik nog eens een Beaujolais heb opengedaan (ik heb er niet veel) maar het forum deed me nieuwsgierig worden.

De 'oudste' die ik liggen heb was een Fleurie van Domaine de la Portelle, jaar 2008 (GH 2010 geselecteerd met vermelding). bij Auchan gekocht voor 5.75. Enfin, nog jong dus.

Niet teleurgesteld moet ik zeggen, al is het geen topfles. In het begin deed het me wat aan een Loirewijn denken, na een uur of 2 karaf begint de neus open te komen en wordt hij typisch Beaujolais met lekker rood fruit. tannines en fruit in evenwicht met toch een licht overwicht van de tannines... dus beter nog een jaartje gewacht om open te doen Smile
10-11-2010, 05:29 PM
Bericht: #6
RE: Beaujolais
(08-11-2010 01:19 PM)dr_magooo schreef:  Heeft iemand ervaring met domein Ferraud vnl Morgon Charmes 2009 ? 2009 is een superjaar in de Beaujolais en daarom misschien deze nieuwe topic. Zelf heb ik zeer goede ervaring met Dom. du Vissoux (Chermette) en Clos de la Roilette Fleurie.

Ferraud ken ik niet, maar zelf ook goede ervaringen met Clos de la Roilette!
10-11-2010, 06:35 PM
Bericht: #7
RE: Beaujolais
De laatste tijd heb ik al een drietal Beaujolais 2009 gedronken (allen uit wijnfestival Cora) en steeds aangenaam verast. Zowel Arnaud Aucoeur Fleurie La Chapelle des bois, Chateau de Pizay Morgon als Domaine de la Grange Vougeon Brouilly gedronken en steeds zeer lekker.

Arnaud Aucoeur Fleurie La Chapelle des bois '09 : 90 Mooie geuren van banaan en framboos, tannines nog niet geheel versmolten -> zeer mooi werk uit Beaujolais

Chateau de Pizay Morgon '09 : 88+ Geuren van kersenyoghurt en likeur met andere rode vruchten gemengd

Domaine de la Grange Vougeon Brouilly '09 : 87 Aangename geuren van framboos en aardbei, eerder aan de lichte kant

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
10-11-2010, 06:50 PM
Bericht: #8
RE: Beaujolais
indeed carl, de Fleurie "la chapelle des bois VV" is lekker spul. Ben er al drie dagen aan bezig . Rijpe banaan, mooi fris fruit, wel nog stevige zuren. Onlangs nog ne Morgon 2009 van op het Cora-wijnfestival gedronken met Venne. Ook dik in orde, de naam ontsnapt me nu.
10-11-2010, 08:03 PM
Bericht: #9
RE: Beaujolais
Domaine Terres Dorées (Brouilly) 2009 proefde ik enkele maanden geleden en kon mij erg bekoren. Massa's fruit, mooie ruggegraat door de aanwezige zuren. Goeie structuur. Zeker te drinken nu al !

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-11-2010, 12:33 AM
Bericht: #10
RE: Beaujolais
hey Dr 18 nov is de BJN 2010 er van mister Brun!!
Kris , ich dink dattet de Moulin a wind was... :-)

Wine is sunlight , held together by water !
11-11-2010, 12:50 AM
Bericht: #11
RE: Beaujolais
Right, Venne

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-11-2010, 08:36 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-11-2010 om 08:41 PM door doc.)
Bericht: #12
RE: Beaujolais
Zoals beloofd;
Domane P. Ferraud, Les Charmes 2009 (Morgon): kersenrood, fijne tranengordel, framboos in de neus ("cuberdons"), aardbei, mond soepel,jong, aangenaam wegdrinkend, terug framboos, rood fruit maar mist wat lengte, mist wat pittige tannines en zou toch wat meer zuur mogen hebben. Toch zou de fles kunnen leeg zijn, niet meer voor morgen dus. Lekker maar wat gewoontjes. De Desvignes is toch overtreffend, Jo ! Benieuwd naar de Chermette 2009.Slurp

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-11-2010, 11:56 PM
Bericht: #13
RE: Beaujolais
Had wat dezelfde impressie over de 2009 gewone cuvée van Desvignes-- wordt als top beschouwd, maar misschien is 2009 in Beaujolais voor sommigen té fruitig, te rijp?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-11-2010, 12:16 AM
Bericht: #14
RE: Beaujolais
De Roilette Fleurie VV 09 daarentegen ferm, gespierder en toch meer ruggegraat zelfs nog wat gesloten. Belofte voor de toekomst.

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-11-2010, 12:25 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-11-2010 om 12:26 AM door Venne.)
Bericht: #15
RE: Beaujolais
damn right too! En dan nog in magnum voor sommigen! :-)
Vinejo , die gewone cuvéé .. is dat dan de La Voute ?
Trouwens , 2010 zou in boojolè ook goed zijn!!

Wine is sunlight , held together by water !
26-11-2010, 12:13 PM
Bericht: #16
RE: Beaujolais
t Was de basiscuvée, de naam herinner ik me minder goed, weet niet hoe het komt... (btw, vee was BOB ) Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: