Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wijnen van Grafe Lecocq
09-11-2010, 09:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-11-2010 om 09:42 PM door Franki.)
Bericht: #1
Wijnen van Grafe Lecocq
Beste Wijnliefhebbers,

Ik ben nieuw op het forum en zoek mijn weg.
Nergens vind ik wijnen van dit huis op jullie site?
Onbekend?
Volgens mij wel de moeite.
Ik ben reeds jaren wijnliefhebber en ik heb zelden wijnen van dit niveau aan zulke prijzen gevonden.
http://www.grafe.be/default.asp
Ik heb geen enkele binding met dit huis en geef dit enkel als tip.
Mvg
Frank i
09-11-2010, 11:01 PM
Bericht: #2
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Franki, welkom op het forum.
Graag wat meer uitleg over je eerste post. Is dit een soort négociant? met verschillende appellaties? Welke cuvées dronk je al? Welke vond je de moeite?

Persoonlijk 1 maal een fles gedronken (een Bordeaux) en niet echt onder de indruk. "Commercieel" is het enige wat ik me herinner.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-11-2010, 12:24 AM
Bericht: #3
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Al wel wat ervaring mee - de Gauthier (Medoc) en Perrouquet (Graves), beide 2003 - heel mooie wijnen, uiteraard vooral P/Q bekeken.
Negociant Jo, dat klopt...dus per definitie wel commercieel zeker
10-11-2010, 08:53 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-11-2010 om 09:00 AM door Franki.)
Bericht: #4
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Vinejo, bekijk de website hierin vind je de historiek en hoe zij te werk gaan.
Wijnen worden in Frankrijk aangekocht en door hen opgevoed in de kelders van de citadel van Namen.
Ik ken het huis al jaren en heb er heerlijke wijnen van gedronken.
Enkele voorbeelden:
Ch. Vieux Faurie Sanit Emilion 2007, zeer goede wijn
Sancerre 2009 ik was echt verrast door de kwaliteit.
Morey Saint-Denis 1erCru "Clos des Ormes" 2006 prachtwijn voor 23,6 EURO

Eigenlijk heb ik van dit huis nog geen slechte wijnen geproeft.
Vroeger hadden zij een winkel in de Kammestraat in Antwerpen.
Winkel is gesloten, huurcontract was ten einde en ondertussen is deze buurt trendy geworden en werd de huur te hoog. Wijnen kunnen online besteld en worden thuis geleverd.
In oktober was er in Antwerpen een degustatie in park den brand. Een twintigtal wijnen waren er te proeven.
10-11-2010, 10:54 AM
Bericht: #5
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Nooit iets van geproefd, hoewel ik er gedurende 2 jaar op 50 m van op kot zat. Bezat wel ooit een wijnvat afkomstig uit hun kelders. Als négociant (zo zijn er niet veel in België veronderstel ik), doen ze de élevage. Impliceert dit dat die mannen zelf hun assemblages maken? Is feitelijk wel knap. Als ik nog een herinneringen ga ophalen in Namen (mooi stadje overigens) dan ga ik zeker eens langs.
10-11-2010, 06:01 PM
Bericht: #6
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
(10-11-2010 10:54 AM)BrunoB schreef:  Als négociant (zo zijn er niet veel in België veronderstel ik), doen ze de élevage. Impliceert dit dat die mannen zelf hun assemblages maken?

Zulke vragen stel ik me ook. Op hun site is het écht niet duidelijk hoe ze werken.
Anderzijds, mij trekt een wijn die niet ter plaatse is gemaakt door de wijnbouwer zelf totaal niet aan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed (gemaakt) zouden zijn...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-11-2010, 06:21 PM
Bericht: #7
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Kijk eens op hun site bij:
Historiek en filosofie
Daar staat hoe ze werken.
Ieder zijn mening, maar niet te snel veroordelen.
Voor mij telt wat er in het glas komt.
Deze firma bestaat al sinds 1879 en zijn daarbij nog gebrevetteerd hofleverancier.
Als je de kans krijgt om wijn van hen te proeven zeker proberen.
10-11-2010, 06:36 PM
Bericht: #8
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Begrijp wat Vinejo zegt ... voelt raar aan maar is toch iets wat al lang bestaat. Uiteindelijk worden veel wijnen misschien wel ter plaatse gemaakt maar daarom niet altijd door de wijnbouwer hé.

@Franki: de ideale test: laat ze proeven op de forumtasting ik geloof dat er nog steeds plaatsen zijn.
10-11-2010, 06:39 PM
Bericht: #9
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Daar zit wel iets in. Om een goeie wijn te maken moet je heel goed weten hoe de druiven op de wijngaard zijn geëvolueerd (voor ieder lot verschillend) om er het beste uit te halen. Vanuit België lijkt me dat al niet evident, bovendien beperken ze zich niet tot één wijnregio.
Een wijnboer-wijnmaker overziet daarentegen alle aspecten, maar hij moet het kunnen bestieren. En een goed georganiseerde (lokale) negociant die selectief is in de percelen waarvan hij afneemt volgens een strikt lastenboek kan ook topwijnen maken.

(10-11-2010 06:01 PM)vinejo schreef:  Zulke vragen stel ik me ook. Op hun site is het écht niet duidelijk hoe ze werken.
Anderzijds, mij trekt een wijn die niet ter plaatse is gemaakt door de wijnbouwer zelf totaal niet aan. Waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet goed (gemaakt) zouden zijn...
10-11-2010, 07:27 PM
Bericht: #10
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Na een mail van Frank heb ik de posts gewist waarin ik me even bedenkingen maakte bij het enthousiasme van een nieuw forumlid over een bepaald wijnhuis.
Een moderator wordt soms wat paranoïde wanneer sommigen het forum zien als een plaats voor gratis publiciteit.

Bij deze, indien fout, mijn excuses.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-11-2010, 12:41 AM
Bericht: #11
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Jaja , steeds op je hoede blijven eh moderator!:-)
Of een tweede aanwerven waarmee je kan overleggen. Vee?

Wine is sunlight , held together by water !
12-11-2010, 02:49 AM
Bericht: #12
RE: Wijnen van Grafe Lecocq
Vee modereert mezelf al.. Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: