Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
01-03-2020, 09:29 PM
Bericht: #1
Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
Domaine Christophe Peyrus 2013. Domein van (mede-) eigenaar en wijnmaker van Clos Marie op de terroir van Cazevieille (zuidflank van Pic Saint Loup zelf waar de kalkbodem een gans andere vorm aanneemt dan in de rest van de appelatie). Strakkere, mineralere wijnen aldaar. Sprak Peyrus enkele keren in het verleden en deze terroir is volgens hem de oer-terroir van PSL en de wijnen die eruit voortkomen de puurste expressie van PSL. Eerste wijn die uitkwam was 2012. Vond ik niet speciaal, maar was dan ook een zwak jaar id streek. Deze 2013 kan me ook niet helemaal overtuigen. Doorzichtig rode kleur. Id de neus kenmerkende PSL bloemigheid (viooltjes, geranium), witte peper, kleine rode vruchtjes. Allemaal heel fris en lichtvoetig. Id mond zelfde impressies. Rode vruchtjes, opnieuw het peperige van de syrah. Medium body, strakke zuren. Heel fris allemaal (12,5% alcohol). Beetje bio toetsje id afdronk. Recente jaargangen nog niet gedronken (er zou progressie gemaakt zijn) maar ik denk dat Ermitage du Pic Saint Loup betere wijnen maakt op deze specifieke terroir id PSL (1 vd weinige anderen met wijngaarden daar).
01-03-2020, 10:33 PM
Bericht: #2
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
(01-03-2020 09:29 PM)claret schreef:  Domaine Christophe Peyrus 2013. Domein van (mede-) eigenaar en wijnmaker van Clos Marie op de terroir van Cazevieille (zuidflank van Pic Saint Loup zelf waar de kalkbodem een gans andere vorm aanneemt dan in de rest van de appelatie). Strakkere, mineralere wijnen aldaar. Sprak Peyrus enkele keren in het verleden en deze terroir is volgens hem de oer-terroir van PSL en de wijnen die eruit voortkomen de puurste expressie van PSL. Eerste wijn die uitkwam was 2012. Vond ik niet speciaal, maar was dan ook een zwak jaar id streek. Deze 2013 kan me ook niet helemaal overtuigen. Doorzichtig rode kleur. Id de neus kenmerkende PSL bloemigheid (viooltjes, geranium), witte peper, kleine rode vruchtjes. Allemaal heel fris en lichtvoetig. Id mond zelfde impressies. Rode vruchtjes, opnieuw het peperige van de syrah. Medium body, strakke zuren. Heel fris allemaal (12,5% alcohol). Beetje bio toetsje id afdronk. Recente jaargangen nog niet gedronken (er zou progressie gemaakt zijn) maar ik denk dat Ermitage du Pic Saint Loup betere wijnen maakt op deze specifieke terroir id PSL (1 vd weinige anderen met wijngaarden daar).

Klinkt nochtans wel interessant. In België gekocht?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
01-03-2020, 10:51 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
Yep, Boutelegier.
01-03-2020, 11:30 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
(01-03-2020 10:33 PM)Olivier schreef:  
(01-03-2020 09:29 PM)claret schreef:  Domaine Christophe Peyrus 2013. Domein van (mede-) eigenaar en wijnmaker van Clos Marie op de terroir van Cazevieille (zuidflank van Pic Saint Loup zelf waar de kalkbodem een gans andere vorm aanneemt dan in de rest van de appelatie). Strakkere, mineralere wijnen aldaar. Sprak Peyrus enkele keren in het verleden en deze terroir is volgens hem de oer-terroir van PSL en de wijnen die eruit voortkomen de puurste expressie van PSL. Eerste wijn die uitkwam was 2012. Vond ik niet speciaal, maar was dan ook een zwak jaar id streek. Deze 2013 kan me ook niet helemaal overtuigen. Doorzichtig rode kleur. Id de neus kenmerkende PSL bloemigheid (viooltjes, geranium), witte peper, kleine rode vruchtjes. Allemaal heel fris en lichtvoetig. Id mond zelfde impressies. Rode vruchtjes, opnieuw het peperige van de syrah. Medium body, strakke zuren. Heel fris allemaal (12,5% alcohol). Beetje bio toetsje id afdronk. Recente jaargangen nog niet gedronken (er zou progressie gemaakt zijn) maar ik denk dat Ermitage du Pic Saint Loup betere wijnen maakt op deze specifieke terroir id PSL (1 vd weinige anderen met wijngaarden daar).

Klinkt nochtans wel interessant. In België gekocht?

Ik heb de 2013 tijdens de eindejaarsfeesten gedronken en vond dat echt heel goed, maar ik ben dan ook heel erg fan van die frisse, elegante Zuiderse wijnen én van die biostijl (gaat meestal ook hand in hand).

Zélige-Caravent (ook PSL) is daar een ander voorbeeld van.
02-03-2020, 08:35 AM
Bericht: #5
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
Begrijp me niet verkeerd, dit is geen slechte wijn. Verre van zelfs. Ben ook fan van deze frisse, strakke stijl maar denk dat er betere wijnen zijn id streek in deze stijl (dat frisse is toch terug te vinden in veel PSL). Zelige is idd mooi, al is dit toch fruitiger en voller (ook andere terroir; gravette). Ik denk aan bvb Mas Bruguiere, Ermitage, ... Deze laatste al eens geprobeerd Dave?
02-03-2020, 10:36 AM
Bericht: #6
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
(02-03-2020 08:35 AM)claret schreef:  Begrijp me niet verkeerd, dit is geen slechte wijn. Verre van zelfs. Ben ook fan van deze frisse, strakke stijl maar denk dat er betere wijnen zijn id streek in deze stijl (dat frisse is toch terug te vinden in veel PSL). Zelige is idd mooi, al is dit toch fruitiger en voller (ook andere terroir; gravette). Ik denk aan bvb Mas Bruguiere, Ermitage, ... Deze laatste al eens geprobeerd Dave?

Neen, die twee laatsten heb ik nog niet geproefd, maar je maakt mij nieuwsgierig Wink

Van Clos Marie heb ik wél al een paar cuvées geproefd en dat is voor mij nog wel een categorie hoger (serieuzer, complexer) dan Peyrus en Z-C.
02-03-2020, 09:53 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Christophe Peyrus, Pic Saint Loup
Ja, Clos Marie behoort terecht tot de koplopers van de regio. Al dronken we paar maand terug een Metairies du Clos 2009 die niet helemaal wist te overtuigen...


Ga naar locatie: